Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: p3lt0n3n - 03.02.2014, 16:06:24
-
Eli otsikon mukanen projekti tuli alotettua tossa viikko sitten ja pienen pähkäilyn jälkeen päätin tänne siitä sitten oman topicin tehdä, jonne on tarkotus päivittää aika ahkerasti mitä autolle tapahtuu ;D
Aihiona siis tumman vihreä 242, -80, vakio tekniikalla, b19a + m45, autossa beige sisusta, 231tkm ajettu.
Suunnitelmissa olis nyt aluks ainakin, pohjan + helmojen paikkaus, maalaus, alustan osien putsaus + maalaus, vanteet, tekniikka?
Tekniikaksi suunniteltu nyt, b230ft + m47, tekniikka hommattu 8)
Ja koitan tosiaan päivitellä tänne sitä myöten kun edistyy.
tossa kuva parin viikon takaa kun auto noudettiin omaan pihaan :D
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140125_143807_zpsc089a257.jpg)
Tässä tosiaan muutama tarkempi kuva autosta pukeilta
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140128_191313_zps2be55a3c.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140128_191243_zps93743add.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140127_163116_zps7cbeafe4.jpg)
Sisustan purku alkoi välittömästi auton saavuttua pihaan, hetken tutkinnan jälkeen. ;D
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140128_191202_zpsdc3fb569.jpg)
Penkit+ muu sisusta olis tarkotus pestä kokonaan , mikä olisi paras tapa pestä penkit? kokemuksia? ::)
-
Perää alotin irrottelemaan eilen ja sainkin kun sainkin sen sieltä yllättävän helposti pois 8)
Siinä muutama kuva eilisen touhuista.
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140201_170225_zps09be7d66.jpg)
Tässä kohtaa perä jo purettuna siisti järjestyksessä ;D Nyt sitten noitten osalta mietitään mitä niille tehdää, todennäkösesti hiekkapuhallan ja maalaan kaikki , vaikka eivät enää alle menisikään, saa nähä mihin päädytään :o
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140202_190018_zpsd8cbc4ab.jpg)
Seuraavaks sitte jatketaan, etupään purkamisella, iskarit ja tukivarret irti. Sen jälkeen vuorossa tankki :D
-
Mielenkiintonen prokkis, joten kuitataan seurantaan. :) Helpoin tapa pestä penkit lienee purkaa kankaat pois ja käyttää ne pesukoneessa. Samalla pystyy kunnostaa penkin sisälmykset.
-
Jäähdytysrivoitettu perämurikka ???
-
Jäähdytysrivoitettu perämurikka ???
Pikkuperä.
Tollainen oli mullakin -78 242 paikallaan...
-
Pikkuperä.
Tollainen oli mullakin -78 242 paikallaan...
Juujuuu....se on sit joku vanhempien mallien juttu. -83:ssa ei moista ollu, vaikka pikkuperä olikin.
-
Mielenkiintonen prokkis, joten kuitataan seurantaan. :) Helpoin tapa pestä penkit lienee purkaa kankaat pois ja käyttää ne pesukoneessa. Samalla pystyy kunnostaa penkin sisälmykset.
Kiitoksia P> Tuo kävi itelläkin mielessä, miten helposti noi kankaat saa irti penkeistä? Äkkiä kun vilkasin niin kangas kiristetty jonkin sortin piikeillä lävistämällä tonne pohjaan, saako noi kankaat tohon takas vielä kun ne kerran ottaa irti ? ;D
-
Kiitoksia P> Tuo kävi itelläkin mielessä, miten helposti noi kankaat saa irti penkeistä? Äkkiä kun vilkasin niin kangas kiristetty jonkin sortin piikeillä lävistämällä tonne pohjaan, saako noi kankaat tohon takas vielä kun ne kerran ottaa irti ? ;D
Sellanen reilun tunnin homma, kun ottaa nuo verhoilut irti. Semmosta näpräämistä ja muutama nihkeempi paikka. Kylkimuovit ja selkänojan säätärullan lukon ainakin voi irroittaessa rikkoa. Takasinkin saa ja kun kunnolla laittaa, niin ilman ryppyjä. Asiallinen ratkaisu, jos esim selkänojan raudat liitoksista halkeilleet, mutterit löystyneet kiinnikkeistä, vaahtomuovi repeytynyt, ristiselän tuki rikki, niskatuet huonokuntoiset ja painettavat irrotusklipsit poikki... Ja nämä korjaa samalla.
-
Ne rautapiikit poikki sivuleikkureilla ja kasaus vaikka nippusiteillä jos ei mitään alkuperäisempää ratkaisua halua :)
Penkinlämmittimetkin sujahtaa nopeasti siihen alle ;)
-
Jos huomenna kerkeis purkamaan penkit , ja laittamaan kankaat pesuun :) Tekniikan suunnalta hyviä uutisia, eli kaupat näillä näkymin sovittu , kunhan saan trailerin ja pääsen hakemaan pois. 8)
Hitsaukset pitäis kans alotetella kunhan uus mig saapuu. :o
-
Purkamista jatkettu, otin irti etutolpat ja tukivarret molemmilta puolilta, sekä kaikki jarrusatulat on nyt irti. Tukivarret jonkun verran syöpyny, joten voi olla että vahvistan niitä.
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140204_212121_zpsae8e5d9e.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140203_221257_zps7d99b0d7.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140203_220935_zps4a72b74d.jpg)
Näiden jälkeen irrotettiin tankki ja vetokoukku, kaikki osat olis suunnitelmissa viedä hiekka tai soodapuhallukseen kunhan kaikki tarvittava osa mikä menee puhallukseen on purettu. :)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140204_211853_zps930adb95.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140204_215038_zps5c3aa5a4.jpg)
Konetta pitäs alkaa nostamaan seuraavaks paikaltaan ja hitsauksia alottelemaan, pohjan putsaus on kanssa luvassa :o
Sisustan sain kanssa purettua loppuun, jos sais nyt aikaseks joku päivä pestä matot kunnolla, ja irrottaa ne kankaat penkeistä. :idiot2:
-
Täyty pistää myös seurantaan vaikka projektia tehdäänkin melkein naapurissa ;) ps. koska tuot mutterit takaisin? :D
-
Hyvä kun muistutit, pitää toi 760 raato siirtää johonki pysyvälle paikalle ja pukeille, niin saat vanteet irti ja saan palautettua sulle mutterit ! ;)
Mutta tosiaan jatkoin perjantaina projektia ja napattiin kone irti, tässä muutama kuva siitä :)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140207_192523_zpsecfe8f79.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140209_150950_zpsfea8e697.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140209_151021_zpse24c1605.jpg)
Seuraavaks sitte jatkuu konetilan putsauksella tosta öljypaskasta, pelli osia pitäs laittaa vähän tilaukseen,lähinnä takakaaret ja sitten hitsausta pitäs alkaa treenaamaan. :o
Tuli muuten lauantaina haettua tekniikkakin tähän b230ft, pitäs sitäkin jossain kohtaa alkaa purkamaan kunhan saan korin ensin siihen malliin, mutta jatketaan nyt projua :D
Ja laittakaa kommenttia rohkeesti, ettei mee yksinpuheluks ;D
-
Pesasin äskön konehuoneen, oli öljyn ja kuran sekotusta mikä oli todella piukassa ympäri konehuonetta, täytyy viimeistellä vielä joku päivä, nyt on ainaki isoimmat pesty pois. :pomo:
Tässä ennen ja jälkeen kuvat, vähän huonolaatusia mutta menee. :D
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140209_151021_zpsee1a84f7.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140209_195836_zpsb82bf227.jpg)
Mistä porukka suosittelee tilattavaks noita volvon tarvikekaaria, helmapellejä yms paikkauspellejä? :o
-
Mistä porukka suosittelee tilattavaks noita volvon tarvikekaaria, helmapellejä yms paikkauspellejä? :o
Markkinapaikalta löytynee hyvä kuntoisia etulokareita 20-30e. Esim Motonet uudet 140e kpl. Hyvä kuntoisia koreja löytynee myös leikkelyyn. Etulokareiden kaarista porukka rakennellut jonkin verran renkaalle lisää tilaa taakse. Ja toiset tekee pellit itse http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24536.150
-
Selvä :) Joku vois valaista mua enemmän noista volvojen peristä, eli sopiiko esim 740 perä tähän 240? Tai mitä eroja niillä nyt sitten ylipäätään on, kun puhutaa isoista ja pikkuperistä. Onko isossa perässä mahdollisesti kitkalukko? vai mitä noilla tarkotetaan`? :D Selventäkää kiitos P>
-
Selvä :) Joku vois valaista mua enemmän noista volvojen peristä, eli sopiiko esim 740 perä tähän 240? Tai mitä eroja niillä nyt sitten ylipäätään on, kun puhutaa isoista ja pikkuperistä. Onko isossa perässä mahdollisesti kitkalukko? vai mitä noilla tarkotetaan`? :D Selventäkää kiitos P>
740 taka-akseli taitaa olla muutaman sentin leveämpi kuin 240. Sisuskalut käsittääkseni Amatzonista lähtien vaihtokelpoisia. 1031 lautanen pari senttiä halkaisijaltaan suurempi kuin 1030. Harvat ja tiheät välitykset 2-3 kertaa kalliimpia kuin 1030:een. 240 turbotus vaatii 1031 perän.
-
Eli mulla on tossa pihalla 2 kpl 740 turbon taka-akseleita kokonaisuudessaan, eli ne on noita 1031 periä, sillai oon käsittäny? Eli semmonen perä tonne 240 alle pitäs lyödä? Tyhmiä kysymyksiä mutta minkä takia ton turbo koneen perään täytyy lykätä juuri tuo 1031 perä? Eli vaihdanko nyt sisuskalut jommasta kummasta turbon perästä, ton 240 vakio perään minkä kuvakin mulla on tossa ekalla sivulla, vai pitääkö koko turbon taka-akseli laittaa 240 tai sopiiko edes tuo 740 turbon taka-akseli kokonaisuudessaan 240 alle. Neuvokaa tyhmää ::)
-
740 taka-akseli taitaa olla muutaman sentin leveämpi kuin 240. Sisuskalut käsittääkseni Amatzonista lähtien vaihtokelpoisia. 1031 lautanen pari senttiä halkaisijaltaan suurempi kuin 1030. Harvat ja tiheät välitykset 2-3 kertaa kalliimpia kuin 1030:een. 240 turbotus vaatii 1031 perän.
740 on myös aivan erilaiset akseliston tuennat joten ei ole vaihtokelpoisia akselit keskenään ilman suurempia muutoksia. 1031 välitys on tosiaan hieman isompi ja täten myös pinjoni järeämpi. Käytettynä jos ostaa orggis välityksiä niin ei paljoo ole hintaeroa, mutta aftermarket vällärit on tosiaan isoon perään kalliimpia. Siihen että onko lukko vai ei, niin ei juurikaan vaikuta onko isoperä vai pieni. Molempia on lukolla että ilman. Ja perjaatteessa pitäisi kai olla isoperä jos 240 ahdetaan mutta empä muista että sitä olisi juuri kellään tarkistettu? Ja vaikea se on todistaa koska kaikissa perissä ei luo ulkopuolella mainintaa tyypistä ja banjon mallistakaan ei ulkopuolelta katsottuna voi varmaksi sanoa kumpi siellä on.
EDIT:
Eli mulla on tossa pihalla 2 kpl 740 turbon taka-akseleita kokonaisuudessaan, eli ne on noita 1031 periä, sillai oon käsittäny? Eli semmonen perä tonne 240 alle pitäs lyödä? Tyhmiä kysymyksiä mutta minkä takia ton turbo koneen perään täytyy lykätä juuri tuo 1031 perä? Eli vaihdanko nyt sisuskalut jommasta kummasta turbon perästä, ton 240 vakio perään minkä kuvakin mulla on tossa ekalla sivulla, vai pitääkö koko turbon taka-akseli laittaa 240 tai sopiiko edes tuo 740 turbon taka-akseli kokonaisuudessaan 240 alle. Neuvokaa tyhmää ::)
Juu eli ei tosiaan ole vaihtokelpoisia keskenään. Ja isot sisuskalutkaan ei 1030 banjoon mene kun ei mahdu.
Tossa 1030 perä
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240GL%20-86/Moottori%20ja%20voimansiirto/20130321_142405.jpg?img=small)
Tossa 1031 perä. Eli tossa isossa perässä on tehty tilaa että isompi välitys mahtuu
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240GL%20-86/Moottori%20ja%20voimansiirto/20130607_183750.jpg?img=small)
Näihinkin kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaukset foorumilta kun hetken lueskelee. Suosittelen muutenkin hieman opiskelemaan asioita jos ei ole tietotaitoa vielä hirveämmin kerennyt kertymään..
-
1031 sisuskalut ei sovi 1030 taka-akseliin. Käytännön kestolla ei varmaan suurtakaan merkitystä, mutta 1031 taka-akseli pitäisi olla muutoskatsastuksessa (kuten paksummat vakaajat). Vanhemmissa akseleissa on metallinen tyyppilaatta, uudemmissa tarra ja joissakin valussa merkintä 1030/1031.
-
Kiitoksia, näitä asioita juuri hainkin, eli toi perä tulee vastaan muutoskatsastuksessa jos katsuri huomaa että ei oo vaadittavaa perää, eli tota 1031 mikä turboissa pitäisi ollakö?
Seuraavaksi sitten 240 sopivaa 1031 taka-akselia metsästämään, jotta siitä saadaa laillinen. Mutta tosiaan jompikumpi taisi mainita että katsurit ei niitä välttämättä heti erota, joten voi saada läpi niinkin?
-
Jep. Ei taida olla eroa ulospäin laisinkaan. Tosin ei "kannata" hiekkapuhaltaa/muuten poistaa korroosiota, massaa ja vanhoja maaleja
(http://i1073.photobucket.com/albums/w386/Miuzo/20130710_191907_zps27dc4613.jpg)
Ennen puhallusta ei pystynyt tästäkään perästä sanoa kumpi on. Nyt näkyy melkeinpä "liian" selvästi ::)
-
Jep. Ei taida olla eroa ulospäin laisinkaan. Tosin ei "kannata" hiekkapuhaltaa/muuten poistaa korroosiota, massaa ja vanhoja maaleja
(http://i1073.photobucket.com/albums/w386/Miuzo/20130710_191907_zps27dc4613.jpg)
Ennen puhallusta ei pystynyt tästäkään perästä sanoa kumpi on. Nyt näkyy melkeinpä "liian" selvästi ::)
Selvä , kuinka tarkkaan katsurit on noita syynänny? Vaikka taidan kyllä sinne asianmukaisen perän laittaa. :)
-
Jep. Ei taida olla eroa ulospäin laisinkaan. Tosin ei "kannata" hiekkapuhaltaa/muuten poistaa korroosiota, massaa ja vanhoja maaleja
(http://i1073.photobucket.com/albums/w386/Miuzo/20130710_191907_zps27dc4613.jpg)
Ennen puhallusta ei pystynyt tästäkään perästä sanoa kumpi on. Nyt näkyy melkeinpä "liian" selvästi ::)
Ei ole kaikissa perissä valussa tuota mainintaa. Tossa omassa 1030 perässä luki tosiaan banjossa tuo malli, mutta 1031 perässä ei lukenut mitään. Ja tuo mun 1031 on ulkoisesti banjo samanlainen kun tuo 1030. Eli ei ole kyhmyä valussa ulkopuolella. Ja vaikka olisikin tarra tallessa, niin siinä ei suoraan lue onko 1030 vai 1031 vaan siinä lukee "tuotenumero" ja välitys. Eli omassa tapauksessa tuota mun 1031 perää ei tunnista isoksi peräksi muuta kun kopan avaamalla. Täytyy varmaan ottaa joku kuva sisuskaluista liitteeksi varmuuden vuoksi jos katsuri kysyy leimalla. Ei viittisi leimalla irrottaa peräkoppaa ja laskea Redlinejä lattialle..
-
Mulla ei ainakaan katsastusmies tutkinu perää sen kummemmin, sanoin et on se se vaadittava. varalla oli kyllä tutun korjaamon allekirjoittama lausunto, jossa todettiin että autoon on vaihdettu muutoskatsastukseen vaadittavat osat.
-
Selvä :)
Jatkoin tänään konehuoneen puhdistusta, ja irrotin sähköt. Seuraavaks pitäs tutkia kojelaudan takaa sähköjä, ja sen jälkeen alkaa pikku hiljaa irrottelemaan ja tutkimaan noita b230ft moottorin sähköjä tosta purkutuomion saaneesta kopasta. ;) Tässä pari kuvaa tän päiväsestä.
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140211_212039_zps0a368a1c.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140211_212602_zps1e1fcbb8.jpg)
Huomenna jatkuu ;D
-
mielenkiintosta projektia ;)
-
Kiitoksia P>
Projekti jatkunut taas pikkuhiljaa, purin etupäätä lisää, ja krillin tekemisessä meni vähän aikaa, mutta nyt se on krillissä viimein :D
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140212_203849_zps727e2e0b.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140220_184825_zps03642a3c.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140220_184740_zps0ed7e4ae.jpg)
Koitetaan taas jatkaa pikkuhiljaa ;D
-
Näyttää hyvältä rojektilta, tätä täytyy alkaa seurailemaan jos itellekkin sais hieman motivaatiota! :hello:
-
Kiitos, hyvä että joku tykkää. ;D Laittakaa muutki kommenttia rohkeesti ;)
Löysin varastosta vinssin, ja päätin kiinnittää sen tohon krilliin että saa vähän paremmin pyöriteltyä ja lukittua auton tiettyyn asentoon.
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140221_164636_zpse677c548.jpg)
Illalla päätin kaataa kaverin kanssa turbon raadon kyljelleen ja ottaa perän irti, tossa pari kuvaa siitä, kaikki osat mitä muuten näkyy myynnissä, paitsi tuo perä tulee itelle. Plyyssi sisusta, sähköikkunat joka nurkassa. Tulee pian kierrätyskeskukseen tämä ja toinen turbo volvo myyntiin, jossa musta nahkasisusta + muut herkut, moottori ja apulaitteet jää itelle, kaikki muu tästä kaupan, laitan tosiaan pian molemmat myyntiin, heti kun vain kerkeen. Anteeksi mainostus ::)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/volvoja/20140224_125023_zpsaafeafed.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/volvoja/20140224_125109_zps9139e30c.jpg)
Tuli toinen takakaari ja helma matkahuollolla ja kävin hakemassa kotiin, pian pääsee alottelemaan hitsauksia. 8)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140224_140330_zpsfc5550bb.jpg)
Edistyy pikku hiljaa, jos tallille pian suunnittelemaan krilliin pyöriä että saa kiskastua sen ulos tallista, pääsee pesemään alustaa. *taavih->
-
Vetäsin auton ulos tallista ja alotin pohjan putsaamisen, massat lähti osasta kohtaa hyvin, mutta aika monessa kohtaa on myös piukassa, täytyy jatkaa huomenna taas ;D
Kertokaas omakohtasia kokemuksia että miten ja millä saa massat parhaiten irti pohjasta. ;)
Tässä muutama kuva tänpäiväsestä
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140226_135102_zps87aeae01.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140226_135230_zps81f57e57.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140226_172313_zps28bfc863.jpg)
Piha senkun täyttyy volvoista, vielä tallista löytyy yks lisää. ;D Tarvii ylimääräset hävittää ku sen aika on :o
-
Omat kokemukset massan kaapimisesta on sellaiset, että kaasutoho ja teräslasta on paras. Ei liian kuumaksi kannata lämmittää, se on sellaista liisteriä siinä vaiheessa. Just silleen sopivasti.
-
Kuumailmapuhallin ja lasta/taltta autto oman -79:n kanssa. Loput varmaan bensalla ja rätillä?
-
Toi kuumailmapuhallin oli itellä jo eilen käytössä, joten jatketaan sillä ku semmonen löytyy ja muutkin sillä edenneet. ;D Nyt jatkamaan massojen rapsuttelua :idiot2:
-
Lasta ja kuumailmapistooli on tosiaan hyvä yhdistelmä. Jäykkä pensseli ja bensaa, niillä sitten loput..
-
Lasta ja kuumailmapistooli on tosiaan hyvä yhdistelmä. Jäykkä pensseli ja bensaa, niillä sitten loput..
Pidetään mielessä, seuraavaks tuo vaihe edessä, suurimmat sain rapsuteltua pois tänään. *taavih->
Tänään pohjan putsailua häiritti aika pahasti, perän vaihto projekti. Vaihettiin kaverin kans perä volvoon, siinä vierähti äkkiä koko ilta ja vähän enemmänki. ;D
Siinä muutama kuvatus tän iltasesta.
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/20140227_190923_zpsfd3ea475.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/20140227_222504_zps5d1481e0.jpg)
-
Sanoko kemppi sopimuksen irti, vai muutenvaan vaihdetaan? ???
-
Sanoko kemppi sopimuksen irti, vai muutenvaan vaihdetaan? ???
Vaihettiin nyt ku oli talli tyhjänä ja aikaa eilen ehtoolla, ja perä testattu jo ja ainaki 50 kilsaa kestäny jo. ::)
Ei tota kemppiä oo viel saatu rikki, ainaki toistaseks kestäny puolet paremmi ku vakio ;D
-
Komeen näköstä!
Tuo grilli on pirun kätevä, mahtuu puuhastelemaan "vähän" paremmin :)
-
Komeen näköstä!
Tuo grilli on pirun kätevä, mahtuu puuhastelemaan "vähän" paremmin :)
Kiitoksia 8)
On toi grilli kyllä pirun hyvä, olis muuten ollu tuo alustanputsauskin yhtä tuskaa vaikka oli se sitä nytkin, kun pakkas olemaan massat vähä tiukassa ;D Mutta onneks sieltä alta paljastu erittäin hyvä kuntonen pohja niinku kuvasta näkee, vai mitä muut on mieltä. :D
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140303_150541_zpsda9143d7.jpg)
-
Kiitoksia 8)
On toi grilli kyllä pirun hyvä, olis muuten ollu tuo alustanputsauskin yhtä tuskaa vaikka oli se sitä nytkin, kun pakkas olemaan massat vähä tiukassa ;D Mutta onneks sieltä alta paljastu erittäin hyvä kuntonen pohja niinku kuvasta näkee, vai mitä muut on mieltä. :D
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140303_150541_zpsda9143d7.jpg)
on helppo olla samaa mieltä O0 O0
-
Ja seurantaan. Omakin 240 pitäisi saada grilliin! Sais vain muut romut myytyä niin voi keskittyä yhteen.
-
Eikun tekemään grilliä sitten vaan! ;)
Miten porukka on täällä putsannu ton pohjan ennenkun on maalannu pohjamaalit? Eli kuinka puhtaaksi pitäs saada, pyöräkotelot yms että maali tarttuu kunnolla. Tarttuuko miten hyvin ton vakio pohjamaalin päälle, vai pitääkö hiekkapuhaltaa tai hioa metallille joka paikasta, eikö ymmärtääkseni nuo 2 komponenttimaalit aika hyvin tarraa? Kertokaas kokemuksia kun teillä niitä täällä on ;)
-
Eikun tekemään grilliä sitten vaan! ;)
Miten porukka on täällä putsannu ton pohjan ennenkun on maalannu pohjamaalit? Eli kuinka puhtaaksi pitäs saada, pyöräkotelot yms että maali tarttuu kunnolla. Tarttuuko miten hyvin ton vakio pohjamaalin päälle, vai pitääkö hiekkapuhaltaa tai hioa metallille joka paikasta, eikö ymmärtääkseni nuo 2 komponenttimaalit aika hyvin tarraa? Kertokaas kokemuksia kun teillä niitä täällä on ;)
Mitä puhtaampi niin sen parempi, mutta kyllä orggismaali epoksin päällensä kestää.
2K-epoksipohjamaali, esim. Inerta primer 5 on hyväksi havaittu. Tuut vaikka hakeen 10ltr pytyn multa edullisesti, kunnet tuon kauempana ole ;)
-
Mitä puhtaampi niin sen parempi, mutta kyllä orggismaali epoksin päällensä kestää.
2K-epoksipohjamaali, esim. Inerta primer 5 on hyväksi havaittu. Tuut vaikka hakeen 10ltr pytyn multa edullisesti, kunnet tuon kauempana ole ;)
Voisin itseasiassa ostaakkin, mihin hintaan sen myyt? :) Piti tulla sulle tuolla kiskokabinetilla puhelemaan, mutta sitten livistin kun oli niin pirun kylmä ja mentiin poikien kanssa kahveelle. ;D Kun sää vissiin oot aika velho noitten ruiskun sähköjen yms kanssa, niin niistä piti tulla kyselemään lähinnä, kun se ei todellakaan oo mun vahvinta aluetta. :D
-
Tees grillistä oikein piirrustukset paperille. Siis vaikka vaan vapaalla kädellä missä olis mitat jne..
-
Jos viitsit, niin hiekkapuhalla ihmeessä, pihalla kun auto on niin helppo puhaltaa ja halvallakin saa jo kohtalaisen hiekkapistoolin.. sitten kun puhallettu niin mukavata laittaa maalit puhtaalli pinnalle, samalla jos sisältä päin puskevaa ruostetta sattuu olemaan niin tulee nekin esiin ja puhallettua. :)
-
Teen jonkunlaiset piirustukset huomenna, kun kerkeen mittaamaan vaan. ;)
Ja nyt oon itekki vähän sillä kannalla kun vedin eilen korin sisälle, ja kävin tänään pohjaa läpi taas vielä tarkemmin, niin taidan hiekkapuhaltaa noi kohdat missä pientä pinta ruostetta on niin ei oo vaaraa että pääsee maalin alla sitten leviämään ruoste. Laitoin krilliin vähän isommat pyörät niin nyt on helppoa ku heinänteko siirrellä tota sisälle ja ulos. ;D
Huomenna jatkan taas pohjan putsausta edelleen ja hyvällä tuurilla huomenna tai perjantaina pääsen räppäilemään uutta peltiä volleen *taavih->
-
Rupee olemaan pohja jo aika puhdas ku sitä on nyt aikansa jo hinkannu. :idiot2:
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140319_192007_zps56f3687b.jpg)
Alottelin vaihtamaan toista lokaria takaa, siinä samalla paikkasin ton sisälokarin, niiltä kohdin missä vähänkää ruostetta näky. Menee aluks harjottelun puolelle ennenku alkaa luonaamaa kunnolla, mutta kai se sauma tosta paranee pikku hiljaa, jos paranee. :2funny:
Tossa pari kuvaa, ei viitti lisätä kaikista paikoista kuvia tänne ::)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140323_172902_zps0afae9cf.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140323_173027_zps539ac37b.jpg)
-
Päivitetään tännekki taas tilanne, pikku hiljaa oon hitsaillu tota ku oon kerenny ja nyt alkaa olla tää puoli viimeisillään. 8)
Tossa muutama kuva kun äskön heppailin lokaria paikalleen, etukulma vähän harottaa kun ei oo kiinni vielä kunnolla. :idiot2:
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140331_185312_zps14c483f6.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20140331_191007_zps9828aa9e.jpg)
Jos huomenna hitsais ton loppuun ja hiois, ja sitten tekis munapussin pohjan. :o
-
Grillin korkeus kiinnostais :)
-
Mielenkiintoinen projekti ja hyvin näyttää olevan homma hanskassa ja hanskat kädessä 8) seurantaan
-
Laitan huomenna grillin mitat, lupaan muistaa tällä kertaa mitata ne. :-[
Ja mitä tohon hommat hanskassa tulee niin, eipä tuo niin kummosta ole kokeneempiin verraten, kun tota ikää ja kokemusta ei oo vielä oikee karttunu. ;D Mutta pikku hiljaa taidot karttuu ja jälki tulee semmoseks että kehtaa täälläki näyttää. ;)
-
Päivitellään tätäkin taas pitkästä aikaa. ;D Kesällä ei oikeen kerenny/ollut motivaatiota tehdä hitsauksia loppuun, viime viikolla päätin alotella taas hitsauksia ja saada ne päätökseen tällä kertaa. :idiot2:
Elikkä toinen puoli mitä keväällä hitsailin on nyt valmis ja kuskin puoli on melko hyvässä vaiheessa. Paikkasin sisälokarin, takakyljen, helman pätkän vaihdoin ja takakaari on nyt hepattu kiinni.
Vielä tarvis tehä jalkotilaan pienet paikat yhteen kohtaan, ja kuskinpuolen munapussin pohja, sen jälkeen rupee olemaan hitsauksien puolesta valmis.
Ensviikolla olisi tarkotus saada noi hitsattua, ja hiekkapuhaltaa kokonaan pohja, kyljet ja kaikki muut auton osat perät,etutolpat yms. Jonka jälkeen epoksit kaikkiin osiin päälle. *taavih->
Vielä muutama kuva tän päiväsestä.
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20141004_154655_zps3a613f8d.jpg)
Takakaari hepattuna kiinni.
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20141005_192334_zpsf9a724b2.jpg)
Helman pätkän vaihdoin, b pilarin kulmaan pitäs vielä taiteilla pala, vääntää kylki suoraan helman kanssa ja hitsata sisäpuolelta kiinni.
-
Taas on volvo edistynyt pikku hiljaa, molemmat puolet takaa hitsattu valmiiksi, etulattioista leikkasin mädät pois, loput pintaruosteet lattioista lähtee puhaltamalla. Paikat pitäisi vielä hitsata huomenna. Ensiviikolla puhallan auton jos kelit sallii, niin pääsee sutikoimaan pohjat. 8)
Hain epoksipohjamaalia kannun tänään, kiitokset sitä Timo_R;lle. ;)
Muutama kuva vielä autosta tällä hetkellä, vielä tarvis saumoja vähän siistiä.
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20141008_202755_zps6b94ea5f.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20141008_202654_zps74fd7670.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20141008_202914_zps31564586.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/20141008_202539_zps878bbcc1.jpg)
-
Taas on homma edenny hiljakseen, joten päivitellään tännekkin taas välillä. ;)
Hitsaukset tuli saatettua loppuun tossa jonkun aikaa sitten, hitsasin vielä takaseinän umpeen ja jäykisty kyllä yllättävästi, en tiedä onko sitten oikeesti vaikutusta? :o
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/10743634_781969398524377_719499151_n_zps5d027844.jpg)
Tuli irrotettua kone pois varaosa kartanon keulilta, nappasin aw;n pois ja tuli lohkoakin siistittyä jo öljystä sun muusta paskasta, kiitokset nimimerkille P11S1 avusta koneen irrotuksessa. Jakaja pitäisi siirtää lohkoon sun muuta pikkusta. Saa sitä sitten ruveta sovittelemaan jossakin vaiheessa lankun keulille kun saa korin omille pyörilleen. :2funny:
Muutama huono kuva;
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/10155978_804751146233107_4619917272973637470_n_zpsfb51320a.jpg)
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/10731108_804751209566434_8099013266279906859_n_zpsd27e0bd7.jpg)
Tuli haettua myös soodapuhallus vehkeet lainaan käyttökartanolla, hyvin jakso liikutella vaikka painoa kärryssä jonkun vertta. :D
(http://i851.photobucket.com/albums/ab79/Juho_Peltonen/Volvo%20242%20turbo/10733967_804751099566445_1187208960371399689_n_zps7e1c9f51.jpg)
-
Kiinnostavaa luettavaa, pitää seurata kun on samanlainen auto itellä vm -79 :hello:
Jos jostain ihme syystä haluat luopua orggis radio antennista niin semmoista olen omaan etsinyt 8)
-
Pellon toiselta puolelta terveisii, mulla o jotain Volvon osia joista oon valmis luopumaan jos o tarvis.