Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: A.J.H - 03.02.2014, 20:54:44

Otsikko: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 03.02.2014, 20:54:44
Bemari meni lunariin ja pääsin jatkamaan volvoisaa kulkuani. Hain ylöjärveltä 1.2.2014 otsikon auton, eli S80 D5 automaatin. Käyttöönotto on tapahtunut Belgiassa joskus kesällä 2003, mutta on sitä uudempaa korimallia.
Autossa on ihan kivasti varusteita, sähköjakkaraa, navia yms. Puutteitakin toki on kuten webaston puute ja penkinlämmittimien puute. Auton mittarissa oli ostettaessa 288tkm, eli varsin maltilliset kilsat. Auto on tomaattilaatikolla ja tietääkseni sitä ei ole vaihdettu, mutta öljyt on vaihdettu säännöllisesti, seuraava öljynvaihto olisi tiedossa noin 10tkm sisällä. Sen meinasin teettää jollain vaihdespesialistilla joka saa samalla vilkaista laatikon yleiskunnon jos mahdollista, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Takapenkissä on yksi sauma hiukan ratkennut, mutta thö nainen lupasi sen korjata. Verhoilijan ammattitutkinto ei siis ole mennyt ihan hukkaan  :)

Navi ei vielä ole tunnistanut levyä, tosin kokeilin sinne vaan mukana tullutta piraattilevyä ja yhtä originaalia. Pitää vielä testailla kunhan ehtii. Tarvittaessa voi hommata sen uuden lukupäänkin...

Molemmissa stilettiavaimissa on se linkun lukko rikki, toista on väkivalloin yritetty availla ja sen kuori onkin hiukan risa. Tilasin molempiin avaimiin uudet kuoret ebaystä ja niiden pitäisi saapua tällä viikolla. Tosin molemmat avaimet toimivat vielä... toivottavasti myös kuorien vaihdon jälkeenkin.
Korjattu 13.2.2014

Vanteina on talvella volvon omat Saurus 15 x 6,5 ja päällä hakkapeliitta 7
Kesävanteiksi mukaan tuli alutecin 17" vanteet jossa sileät kumit päällä. Pitänee katsella jos löytyisi volvon omia vanteita kesärenkaille sopuhintaan jostain.

Nahkapenkit pitää pestä kunhan kelit sallivat ja käsitellä jollain asianmukaisella aineella, samoin kontin verhoilua pitää hiukan putsailla ja parit verhoilujen kiinnitysnastat uusia.

Myyntikuvat
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/volvo-s80-6171284_b_11554321704ba5f6.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/volvo-s80-6171284_b_d3bc72ec68317449.jpg)

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/volvo-s80-6171284_b_6ed8182331ee13f5.jpg)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: paku97 - 04.02.2014, 08:59:30
Motonetistä, istuinlämppäri 19.90e, kyl takapuoli tarkenee.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 04.02.2014, 09:09:18
Motonetistä, istuinlämppäri 19.90e, kyl takapuoli tarkenee.

Mun oma läskiperseeni tarkenee, mutta toi nainen on sellainen jääpuikko. Pitänee sellainen käydä jossain välissä hommaamassa, jos ei ihan integroitua mallia saa asennettua.

Hankintalistalla/korjauslistalla:
Webasto/eberi
lampunpesimet, ne korkeapaineiset. Pitää selvittää mitä moiset vaatii.
Penkinlämmittimet, integroitujen selvitys
Navin korjaus
takapenkin korjaus
ohjaustehostimen pumpussa/letkussa/säiliössä havaittu pientä kosteutta. Pitää selvittää lähde.
Laatikon öljyt seuraavan 10tkm aikana
Moottoriöljyt samaan aikaan.
Pakoputken pään muokkaus vähemmän vammaiseen suuntaan...
Vasemman etunurkan kolina, koiranluu?


Kuultua: Noissa D5 moottoreissa pitäisi öljynvaihdon yhteydessä tarkistaa jakohihnalta jotkut nuolet ja onko ne kohdakkain? Onko jollain moisesta tietoa?

Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 05.02.2014, 10:26:31
Otteita huoltokirjasta:
käyttöönotto 13.5.2003 Bryssel, Heremans volvo
20tkm 15.1.2004
40tkm 31.8.2004
60tkm 9.5.2005
80tkm 13.12.2005
100tkm 22.08.2006
Nämä huollot tehty volvo heremans liikkeessä. Ihan täyttä selvyyttä ei ole noista käskinkirjoitetuista teksteistä.
Tässä välissä tuotu suomeen.
120tkm 2.7.2007 huolto+autom.öljynvaihto 
140tkm 15.4.2008 jakopää+kiristin, raitisilmasuodatin, kaikki jarrut.
160tkm 11.2.2009 raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin
Nämä on tehty bosch car service renkomäen autoexpert, lahti
180tkm 11.12.2009, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin, Sprintcar, villähde
200tkm 14.1.2011 ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin, raidetangonpää oikea ulompi, moottorin ylätuki, teboil huoltokeskus vaasa ristinummi
218tkm 29.5.2011 ilmansuodatin, kallistuksenvakaajan pystytuki, korjaamo vierikko ky gerbyntie
233tkm 21.6.2012 öljynvaihto bosch car service, kokkola
240tkm 10.01.2013 jakopää, vesipumppu, vetolevy, bendix-pyörä, laatikkoöljynvaihto, moniuraremmi, kiristin +ohjainrulla tmi t.tienhaara
247tkm 28.3.2013 öljynvaihto+ilmansuodatin vianor tampere?
265tkm 16.8.2013 öljynvaihto+etujarrut uusittu kone-aitta, kerava
284tkm 7.1.2014 öljynvaihto 5w-40, takaiskarit vaihdettu, vetokoukku asennettu. Majuri cars, lakiala.

lisätiedot: 100w polttimot eteen 9/13. No tämä selittänee valotehon... Pitänee tarkistaa asia.

Vähän heikoilla ollut tuo laatikkoöljynvaihto, pitää tosiaan käyttää spesialistilla näytillä.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Ribbe - 05.02.2014, 10:32:49
lisätiedot: 100w polttimot eteen 9/13. No tämä selittänee valotehon... Pitänee tarkistaa asia.
Ei ole lähivaloihin laitettu? Voi olla heijastinpinnat kovilla.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 05.02.2014, 10:45:09
Ei ole lähivaloihin laitettu? Voi olla heijastinpinnat kovilla.

Veikkaisin pitkiä. Pitää joku päivä ottaa irti ja katsoa. Vaihtaa normit kesäksi samalla. Ei ole päivän päälle kummiskaan :D
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Dave - 05.02.2014, 12:06:40
Miltä kasikymppi tuntuu veeysikympin jälkeen? :) Kaipaako takavetoa? Itsellä fiilis ollut vähän toisinpäin hah.

Hieno autohan tämä eka kasikymppi on, muistoja tulee...
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 05.02.2014, 12:58:52
Miltä kasikymppi tuntuu veeysikympin jälkeen? :) Kaipaako takavetoa? Itsellä fiilis ollut vähän toisinpäin hah.

Hieno autohan tämä eka kasikymppi on, muistoja tulee...

Kaipaan siinä autossa kaikkea muuta paitsi polttoaineen kulutusta. Sen loogisemmin käyttäytyvää autoa en tähän päivään mennessä ole ajanut. Se retkuperä poisti takavetoisen pahimmat miinukset, mitkä aiemmissa jäykkäperäisissä oli. Toi S80 on hiljaisuudessaan samaa tasoa, ehkä hiukan hiljaisempi, tosin tuo diiseli tekee omat äänensä. Mukava tuo on ja hyvää nykytekniikkaa, joten ei tuota voi missään nimessä huonoksi haukkua. Miinuksena ehkä tuo alustan kolina, mikä alkoi eilen mökkitiellä, eli koiranluu lienee entinen ja iso kääntösäde. auton fyysinen koko tuo hieman haastetta autokatokseen ajaessa, mutta oli tiedossa ennen ostoa ja nuo miinukset on vaan hyväksyttävä.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: o_j - 05.02.2014, 13:21:02
Minä taas häkellyn joka kerta ässän ratissa siitä kuinka pienessä tilassa se kääntyy ulkomittaan suhteutettuna. ;D 745 nyt tietenkin kääntyy lähes paikallaan talvikelillä, mutta verrattuna toisena käyttiksenä palvelevaan mulkosilmäcivikkiin volvo tuntuu koostaan huolimatta notkealta.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 13.02.2014, 20:56:34
Eka huolto-operaatio tehty, avaimet on nyt korjattu. Tilasin ebaystä uudet kuoret avaimiin, hintaa oli noin 18€/kpl postikuluineen.

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/IMG_5931.jpg)

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/IMG_5936.jpg)

Sahasin vanhan avaimen reunan auki ja kaivelin sen lasisen putkilon ulos ehjänä. Sitten vaan vanha avain, piirilevy ja se lasiputkilo uuteen kuoreen ja liimalla kiinni. Laitoin vielä vanhat nappulatkin, kun noissa uusissa ei ollut nappien kuviot valkoisina.

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/IMG_5937.jpg)

ja siinä eka avain kasattuna.

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/IMG_5941.jpg)

Toisen tein heti perään kun kävin ensin testaamassa tuota ja hyvinhän se pelasi. Nyt on kaksi avainta joissa stiletit toimii ja kuoretkin on ihanan karkeat  :)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: sheiggi - 13.02.2014, 21:00:33
Pitäs munki jaksaa tehdä toi, kummatki stiletit hajalla.. :-\
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 13.02.2014, 21:22:13
Pitäs munki jaksaa tehdä toi, kummatki stiletit hajalla.. :-\

Tunnin homma ja alle kympin homma jos tarvii vaihtaa vain tuo kärkiosa. Se taisi olla 2,6£/kpl. Mä vaihdoin samalla koko kuoret mitkä oli 10,99£ ja päälle 4£/kpl postikuluja. Tosin tosimieshän hommaa ne R-mallin avaimet jotka olikin vissiin 25£  ;D
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Duke - 14.02.2014, 11:18:28
R mallissa ei oo ku toi takakuori erilainen, ite hain volvolta semmosen.
Jos haluaa paremman ton avain lenkin noihin. Ni tilaa vaikka ebaysta
Jenkkimallin kuoret, omasta mielestä paljon parempi.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Ristus - 14.02.2014, 12:14:23
oliko se uusi avain valmiiks auki kärjestään vai vaatiko sekin taikatemppuja?? siis että saa sirun ja avain osan vaihdettua...
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 14.02.2014, 12:26:13
oliko se uusi avain valmiiks auki kärjestään vai vaatiko sekin taikatemppuja?? siis että saa sirun ja avain osan vaihdettua...

uusi avain on liimaamaton, tuo kärkiosa pitää sitten kun avain vaihdettu ja se pilleri asennettu laittaa liimatipoilla kiinni. Alkuperäinen on liimattu eikä taida oikein muuten lähteä auki kuin sahaamalla. Itse laitoin aralditeä, kun sitä sattui kaapissa olemaan.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Ristus - 14.02.2014, 12:34:09
tämä selvä, kiitos  -H-
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 17.02.2014, 17:14:08
Uudet kuramatotkin saapuivat, tietysti myöhässä eikä ehtineet talvimiittiin... Tuolla räntäsateessa heitin kuskin maton paikoilleen ja nätisti se siellä istuu. Miitissä ostin juhaU:lta volvo Original vanteet, mallia Amalthea ja kokoa 7,5 x 17", niille kai pitää kesäksi ostaa kumit päälle ja mahdollisesti ennen sitä käytän ne maalarilla samalla kun pyhimyksen osasia maalaillaan.

Kuvien alutecit voisikin myydä pois kuleksimasta ja tilalle voisi ostaa jotkut original 16" vanteet.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 18.02.2014, 20:57:39
löytyi vikaakin moisesta huipputeknisestä vempeleestä, se on valitellut nyt viitisen kertaa tarkista jarruvalot, vaikka ne näyttäisi toimivan ihan hyvin. Pikainen haku kertoi, että siellä on joku rele joka ehkä kaipaa uusimista. Ehkäpä haen uuden releen ihan siniseltä, jos se skandixilla maksaisi luokkaa 9€, niin tuskin se paljon kalliimpi siniselläkään on. Jahka nyt ehtii edes etsimään sen :D
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 24.03.2014, 08:50:32
Jarruvalojen ilmoittelu on loppunut itsestään. Pitää tarkastaa kesällä liitokset, samalla kun siivoilee muutenkin autoa.
Laatikkospesialistilla käytin, hän katsoi vikakoodit ja koeajoi, ei löytänyt vikaa. Vaihtoi öljyt valuttamalla pohjasta ja jäähdyttimestä öljyt pois, pesi jäähdyttimen Lubegard Kooler Kleenillä ja melkoista mustaa mönjää sieltä ulostautuikin. neljä litraa tuli nyt uutta öljyä sinne ja käytös muuttui niin että auto on kuin uusi.

Tiedän että on kaksi koulukuntaa, toiset huuhtelee sen 12l läpi ja toiset valuttaa pohjasta mitä tulee ja lisää saman verran tilalle. Tämä korjaaja perusteli vaihtotyylinsä juurikin tuolla pesulla, eli se on ihan sama kuinka paljon sieltä läpi ajaa sitä öljyä, se ei pese sitä pahinta paskaa pois sieltä jäähdyttimestä. Nyt kuitenkin on tuoretta lisäainetta sen verran paljon, että laatikko toimii kuin unelma. Eli tuo 4l vaihtaminen riitti.

Itse meinasin tehdä tuon saman valutuksen autolle ehkä vuoden päästä ja samalla tuon puhdistuksenkin uudestaan. Suositteli vaihtamaan öljyt 50-60tkm tai 2 vuoden välein, se öljy kun on hygroskooppista ja suomen oloissa kosteutta pääsee systeemiin lämpötilanvaihteluiden takia.

Lisäksi autoon tuli nyt uusi polttoaineluukun sarana, se tappilukitus jäi vielä ihmetyttämään, kauanko siinä menee kunnes tapit lukittuu?

Kolina on melko varmasti paikannettu etuiskareiden yläpäiden kumeihin, eli ne iskarin hatut on noin 5mm irti konehuoneen puolella. Vaihtuu tässä kevään mittaan kunhan kerkiää.
Takajousista löytyi bilteman korotussarja, eli ne kumipalaset jousien väleistä, liekö maajussi tarvinnut kantavuutta lisää? Tai sitten se huonompi, eli olisikohan siellä ollut nivot ja vaihdettu tavan iskarit ja perä roikkuu? Eihän nuo menoa haittaa, päinvastoin, olkoot siellä kunnes keksin paremman variaation  :)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: sheiggi - 24.03.2014, 09:27:02
Vanhemmissa volvoissa on ollut syyllinen jarruvalojen herjaamiseen liian herkällä oleva tunnistin polkimella, voisko tässäkin olla jotain semmosta?
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 24.03.2014, 11:03:28
Vanhemmissa volvoissa on ollut syyllinen jarruvalojen herjaamiseen liian herkällä oleva tunnistin polkimella, voisko tässäkin olla jotain semmosta?

Aika yleisesti noissa on ilmeisesti ollut joku rele, mutta koska vikailmoitus tuli vain sade/loskapaska yms kosteissa oloissa, niin voisin päätellä olevan vaan kosteutta jossain liittimessä. Putsailen ja suojailen liittimiä sitä mukaa kunhan ehdin paneutua asiaan.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 18.04.2014, 00:21:30
Autolla on ajettu, tankattu ja nautittu kilometreistä. 296666 oli tänään mittarissa. Tietokone valehtelee kulutukseksi 5,1l, mutta trippi ja tankkaus kertoisi 6 litran kulutuksia.

Käytin myös katsastuksessa, savut olivat 0,46 ja saisi olla 2,5 eli aika hyvät arvot. Kuskinpuolen koiranluu on hiukan väljä ja siitä tuli korjauskehotus. Vasen sumari näyttää hiukan ylös ja vasen ajovalokuvio on häikäisevä, eli on joko väärä lamppu tai väärä asento. Kävin hakemassa uudet polttimot ajovaloihin ja uuden koiranluun, pitänee vaihdella viikonlopun aikana. Mutta korjauskehoituksista huolimatta läpi meni.

Landsail 388 225/50 17 renkaat odottelee vanteita jauhemaalauksesta, maalari ehdotti kromiväriä ja suostuin heti. Eivät kuulemma olekaan saaneet kyseistä väriä valikoimiinsa 26 vuoteen, nyt oli tullut erä. Samalla sävyllä tulee myös 16" talvivanteet. Ehkä ensi viikolla sitten kuvia kunhan saa auton nyt viikonlopun aikana pestyä ja ehkä jopa vahattuakin.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 06.05.2014, 21:47:53
Älypää oli laittanut 100w polttimot lähivaloihin ja polttimoita vaihtaessa mureni liittimet käsiin. Samainen älypää oli korjannut moottorin ylätuen sikakitillä, sekin on pettänyt. Koiranluun vaihdoin mutta kolina jäi. Nyt on tilattu salvasta moottorin ylätuki, vaihteiston alatuki. Jousien yläpäät ja jousien alapään kumit löytyikin varastosta. Vaihtuu heti kun ehdin ne vaihtamaan. Landsailitkin sain alle ja ihan ok tuntuu olevan, eikä enää raavi pohjakaan niin monessa paikassa. Ihan ekat kilsat oli rengasmelu ihan sietämätön, mutta sitten joko kuurouduin tai joku pinta aukeni hiukan, mutta nyt on ollut melutaso ihan kohtuullinen.

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/DSCN0316.jpg)

volvon keskiöt tilasin kiinasta, kokeilin lakata ja aika huono oli tulos. Toista settiä en meinaa kokeilla lakata.
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/DSCN0201.jpg)

Takapenkistä ja kuskinpenkistä oli saumat vähän ratkenneet, ne piti ommella uudestaan.
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/DSCN0199.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/DSCN0196.jpg)
Lopputulemana ihan riittävän hyvä sauma käyttöautoon
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/DSCN0197.jpg)

Tuon jälkeen pesin penkit le chatilla ja sen jälkeen käsittelin ne prestan leather conditionerilla

Auton pinnan ensin pesin motoxin liuotinpesuaineella, sen jälkeen pinelinen tehopesulla, Pikitahroihin ei riittänyt nuo, joten nysväsin ne pois jarrucleanerilla ja pesin koko auton uudestaan pinelinellä. Tämän jälkeen kävin koko auton läpi dodo juicen claybarilla ja sen omalla liukasteella.

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/DSCN0203.jpg)

Tuon jälkeen vedin pintaan autoglymin punaisen ja kultaisen vahan ja kiilto alkoi riittämään tuollaiseen tavan käyttikseen.
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/DSCN0211.jpg)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 07.05.2014, 13:05:58
Sikakittipusla  ;D

(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-9/10294403_709342019088793_6183643309025467356_n.jpg)

Naiseni verhoilemassa takapenkkiä
(https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10268701_709276789095316_425782610710938745_n.jpg)

Itse kyllä ompelin kuskinpenkin, kunhan tästä ensin katselin ammattilaista työssään ja otin oppia :)

Kissasaippua ja pesuharja
(https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/v/t1.0-9/10264814_709331419089853_9082367069747432845_n.jpg?oh=d713dfdaaf24cf56a74031235d6fe245&oe=53D5B2B0)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 07.05.2014, 16:39:19
Hintoja osille: jousien ylätuet ja alakumit yhteensä 106€, moottorin ylätuki ja alatuki 140€ yhteensä. Siniseltä. Ja tuohon ei sitten käy XC90 kumit yläpäähän, ne sopii vain vanhakoppaiseen V70 yms, tuohon käy vain omansa.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 19.05.2014, 21:31:04
Tänään käytin öljynvaihdossa kun kilometrejä tuli 300000 täyteen. Teboil gold 5w40 taisi olla tyypitys sille litkulle.

Tuossa reilu viikko sitten paikallisen citymarketin pihalla kävi joku raapimassa terveiset kylkeen, alkaa takalokarista ja päättyy kuskinoveen. Posliinien tutkintapöytäkirja toimitettu viikko sitten vakuutusyhtiöön ja nyt vaan odotellaan milloin korvauspäätös tulee. Voisi kai samaan rahaan maalauttaa tuon repsikan lokarinkin, kun siihen on edellinen omistaja pienen paukkupullopatentin tehnyt naarmujen päälle...

(https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10354149_718826348140360_882510820418230956_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/10273875_718826418140353_7399947429885442595_n.jpg)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: revote - 19.05.2014, 21:51:55
Aika vittumainen joka raapinut kyljen...

Toi harja, sillä siis putsasit nahkapenkin/penkit? Toki saippuan kera. Ei tule naarmuja yms?
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 19.05.2014, 22:19:52
Aika vittumainen joka raapinut kyljen...

Toi harja, sillä siis putsasit nahkapenkin/penkit? Toki saippuan kera. Ei tule naarmuja yms?

En ainakaan huomannut uusia naarmuja noissa penkeissä pesun jälkeen... Ihan detailingshopista sen tilasin ja piti olla ihan nahkapenkkejä varten tehty harja. Jotain luomukarvaa se on ja siitä kyllä ekalla kerralla irtosi jonkin verran harjaksia yms, ehkä pitäis sitä harjaa jotenkin putsata ennen ekaa käyttöä...
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: revote - 19.05.2014, 22:24:14
Aa, ok. Luulin, että ihan perus juuriharja :)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: V70 2.5 - 20.05.2014, 01:49:37
Kyllä noi nahat kestää hieromista ihan tavan harjallakin, ei nyt juuriharjalla, mutta tosi karkeellakin ennenkuin tulee mitään jälkeä, kestäähän nuo farkkujen nappeja ym 150kg persauksen allakin... :D

Tota en kyllä oikeen käsitä, että tehdään pohjatyöt maalipinnalle, ja sitten päälle autoglym... ::) Kuitenkin huomattavasti parempia(yli 2kk kestäviä) vahoja saa samaan hintaan... Esim collinite 476s. tai joku muu oikea vaha.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 10.06.2014, 22:20:55
Kyllä noi nahat kestää hieromista ihan tavan harjallakin, ei nyt juuriharjalla, mutta tosi karkeellakin ennenkuin tulee mitään jälkeä, kestäähän nuo farkkujen nappeja ym 150kg persauksen allakin... :D

Tota en kyllä oikeen käsitä, että tehdään pohjatyöt maalipinnalle, ja sitten päälle autoglym... ::) Kuitenkin huomattavasti parempia(yli 2kk kestäviä) vahoja saa samaan hintaan... Esim collinite 476s. tai joku muu oikea vaha.

No tuolloin loppui päivä kesken ja piti vaan nopeesti vetästä joku mikä kaapista löytyy. Kunhan on aikaa, meinaan jynssätä ton simonizin kovavahalla.

Nyt on vaurioituneet kohdat maalattu, pitää vaan ettiä joku joka viittis tuota hiukan myllyttää, kun lakkaan jäi kevyt appelsiini. Maalari kyllä sanoi että veti reilun kerroksen, että voi huoletta hieroa.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 03.08.2014, 21:28:16
Auto meni possujunassa vikatilaan "moottori vaatii huollon" ja nilkuta kotiin. Koodit nollaamalla se taas lähti toimimaan, mutta sehän nyt ei itse ongelmaa poista ja itse vikakoodikin jäi sitten mysteeriksi. Oma epäilykseni on tuo imusarjan ja egr:n puhtaus, eli huomenna meinasin sen sitten putsata kunnolla. Vedättäessä paikoiltaan oon huomannut ettei heti lähde vaan jahkailee, eli ei nosta heti ahtoja, eli varmaankin myös tuo vnt lienee jumissa. Voisi ehkä tuon mr.musclenkin kokeilla ahtimeen samalla kun rupeaa konetta muutenkin purkamaan.

Siniseltä olenkin jo tilannut jarrujen päivitykseen tarvittavat osat, eli tähän tulee ne 16" vanteita kaipaavat pysäyttimet. Samalla voisi kysäistä sieltä onko niillä jotain lisävinkkiä. Tuon urakan jälkeen jos vielä sen forten diesel intaken sinne lutraisi niin eiköhän ala lian takia tulevat mahdolliset vikakoodit katoamaan.

Putsausta varten kopioin tähän itselleni J_Tapion ohjeet: ja samalla ostoslistan.

1...1½h. Eikä tarvi mitään erikoiskaluja, mutta poikkeuksellisen suurta huolellisuutta tässä vaaditaan, kuten suihkuja käsitellessä yleensäkin.
- 10mm hylsä
- T30 hylsä
- 13 & 15mm listat
- talttameisseli
- pitkäkärkiset pihdit
- puukko tai mattoveitsi
- 10mm kumihattuja 10kpl
- rättejä, hammasharja & pari purkkia bräklineä

Koppa pois, imusarjaan tuleva kumimutka irti ja suojarätti EGR-mutkan sisään, huohotin letku nitkutellaan ylhäältä irti, mappianturi irti(jos on), suihkuputket paketteina irti (pidä suihkujen 13mm mutterista kiinni kun irrotat ja kiristät 15mm mutterin, heti putkien irrotuksen jälkeen reikiin suojahatut), suihkujen töpselit irti, nokka-akselianturin töpö irti, johtosarjasta pari torxruuvia pois, 1&2&3 suihkuista paluuletkujen sokat irti, hatut näistä kolmesta pois ja letku käännetään sivuun turbon päälle. Nyt johtosarjaan saa riittävästi löysää ja se käännetään ilmanputsarin suuntaan pois edestä. Nyt 23kpl torx30 ruuveja irti ja päädyissä on meisselinkolot joista varovasti vääntelemään liimaukset auki. Kun kansi aukeaa ni heti tiukat paperi/kangassutit reikiin ja sitten voikin alkaa siivoustöihin. Puukolla lohkoo enimmät liikkeelle ja kerää pois, huoltiksen takeÖway kahvikuppi on kätevä toisessa kädessä, ei ole tavatonta että kuppi tulee ihan täyteen vaseliiniä,  (mulla on imuriin liitettävä pikkunen ämpäri josta tulee noin 12mm pneumaputki, jolla sit imuroin irrot purkkiin). Tiivistepintojen huolellinen puhdistus (mä karhennan tasot 400 hiekkapaperilla). Lopuksi jarrupesua rättiin ja luututen nurkat puhtaix. Viimeisenä imuroin imureikiin pudonneet kököt, samalla kun pitkäkärkisillä nokkapihdeillä nostan kangassutit pois. Jarrupesua ei kannata lutrata suoraan imusarjalle vaan luutun kautta, muuten se valuu kangassuttien läpi sylinteriin ja säikäyttää kokeneenkin asentajan ekassa startissa. 
Tiivisteliiman sively kehälle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Ruuvit on muuten samoja mutta keskellä koppaa neljä suorassa rivissä on pari senttiä pidempiä.
Suihkujen paluuletkujen natsat menee peukalolla painamalla paikoilleen vaikka ovat tiukat, älä lyö vasaralla! Suutin putket hollille ja tasaisesti kaikki muutterit imulle ja pohjaan ennenkuin tiukkaa yhtään. Käynnistyksen jälkeen katso tarkoin lampun kanssa että kaikki suihkuputken liitokset on pitäviä. Älä löysää tai kiristä kone käynnissä.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: JuHaU - 04.08.2014, 01:57:12
Täriseekö sun auto joutokäynnillä, jos niin moottorin kumityynyt taidaa vuotaa ja päästää painetta läpi. Tuo aiheuttaa myös tuota puutumista alakierroksilla.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 04.08.2014, 09:34:06
Täriseekö sun auto joutokäynnillä, jos niin moottorin kumityynyt taidaa vuotaa ja päästää painetta läpi. Tuo aiheuttaa myös tuota puutumista alakierroksilla.

No tärinäkin on aika suhteellinen käsite, taustapeili väreilee, mutta mitään muuta ihmeellistä ei huomaa. Tärisee toki enemmän kuin porukoiden V60 D3, mutta vähemmän kuin edeltäjä bmw 318d. Pitänee tarkastaa nuokin nyt samalla. Se vääntötuki laatikkoon ja yläpusla on tulossa uusia.

Onks joku vinkki mistä sen vuodon näkisi? saippuavettä ja käyntiin ja katsoo kupliiko?
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: JuHaU - 04.08.2014, 11:11:08
Onks joku vinkki mistä sen vuodon näkisi? saippuavettä ja käyntiin ja katsoo kupliiko?

Sinne pitäisi saada joko paine tai alipaine sinne tukikumiin. Ei ihan puhaltamalla välttämättä onnistu, mutta jottain pienelle pumpulla tai kompuralla hyvin pieneellä paineella.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 04.08.2014, 14:21:50
Sinne pitäisi saada joko paine tai alipaine sinne tukikumiin. Ei ihan puhaltamalla välttämättä onnistu, mutta jottain pienelle pumpulla tai kompuralla hyvin pieneellä paineella.

Ok, pitää testata. Otan fillarin pumpun varoiksi mukaan ja mulla on tuo bilteman pikkukompura joka nostaa paineet hyvin rauhassa. Pitää vaan katsoa mistä kohdasta sen letkun saa irti, että pääsee kokeilemaan. Hikinen iltapäivä tiedossa :)

Valvolinen egr puhdistajaa, lisää jarrukliineriä, 10mm kumitulppia ja plastic paddingin gasket massaa hain motonetistä, noilla varmaan pääsee ainakin alkuun. Se forten diesel intake cleaner on sitten backup, jos vielä tuo ei riitä. En hakenut vielä sitä.... Tän käsittelyn jälkeen jos vielä moottorin saa käyntiin voisikin laittaa jonkun suuttimienpuhdistajan tankkiin ja ehkä ennen öljynvaihtoa vielä jonkun moottorinputsarin öljyn sekaan...
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 25.08.2014, 20:14:37
Operaatio imusarjan ja egr:n putsaus, eli tuo J_Tapion kertoma ohje kuvina.

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_135722.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_152549.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_154138.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_154736.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_161543.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_162456.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_181359.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_181405.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_182008.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_185934.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_185939.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140804_190924.jpg)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 25.08.2014, 20:26:18
Tuon putsauksen lisäksi tuli vaihdettua iskarit (TRW), jouset(CSGermany), jarrulevyt (eteen biltema sport, taakse TRW), jarrupalat(eteen EBC Ultimax, taakse TRW), käsijarrukengät (motonet), etuiskareiden yläpäiden laakerit(Febi), kumitutit ja jousien alapään kumit(volvo). Lisäksi tuli moottorin ylätuki uutta, alatuki vielä jäi odottelemaan inspiraatiota(molemmat volvolta). Jarruletkut vaihtui Mamasani toimittamiin Helperformancen teräspunoksiin. Samalla jarrukokoa kasvatin 287->305 niillä volvon omilla satulan kannattimilla. Volvolta tuli myös ilmansuodatin, polttoaineensuodatin ja raitisilmasuodatin.

(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140806_123826.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140806_152852.jpg)
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140807_145457.jpg)
Vähän ryhtiä ässään
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140807_162718.jpg)

Vanhat osat nätisti levitettynä odottelemaan kaatiskuormaa. Tosin jonkun jousen saatan säilöä jos vaikka takois puukkoja siitä.
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140807_183325.jpg)
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Maxxxed - 25.08.2014, 23:35:08
Pitäis tuolla osanvaihto määrällä ja huoltamisella tuntuakin. :) 
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 26.08.2014, 08:00:47
Pitäis tuolla osanvaihto määrällä ja huoltamisella tuntuakin. :)

Takajousissa oli 6kpl bilteman korotuskumeja, eli jouset olivat käytännössä kumia. Toinen etuiskari, kuten kuvastakin näkyy, ei enää palaudu, on vuotanut ja siitä sen huomasin. Periaatteessa etujousia ja takaiskareita ei olisi tarvinut vaihtaa, mutta sen verran vittumainen purkaa että mieluusti vaihtaa kaiken. Nämä nyt vaan sattui kerralla vaihdettavaksi ja kun oli kesälomalla sen verran aikaa niin tein pois ja nyt on sitten vaan huolettomia kilsoja.

Taakse pitää vielä nuo teräspunokset vaihtaa kun helin mallistossa on takaletkuissa väärä pää, nyt sekin on korjattu ja mamasan osaa toimittaa vastedes oikeanlaiset  :) Jarrunesteet vaihdoin aten racing blueen, niin nyt on sitten todellinen race-auto. Pysähtyy kuin seinään, mutta ongelmaksi on muodostunut irtoroina sisätiloissa, ne kun vaihtaa jarruttaessa paikkaa...
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: -jadi- - 26.08.2014, 08:11:06
(http://i412.photobucket.com/albums/pp203/peantha/S80/20140806_152852.jpg)
Toivottavasti jarrussa oleva lankajousi ei jäänyt tuohon asentoon.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 26.08.2014, 08:16:07
Toivottavasti jarrussa oleva lankajousi ei jäänyt tuohon asentoon.

Jäihän se, huomasin kun toista puolta purin miten sen kuuluu olla ja korjasin. Tarkkoja havaintoja  ;D
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: o_j - 26.08.2014, 09:21:43
Siihenhän tuli mukavasti lisää maavaraa! Raportoi kuinka paljon jouset painuu kun alkujännitys helpottaa, voisin harkita omaankin autoon.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 26.08.2014, 20:21:23
Siihenhän tuli mukavasti lisää maavaraa! Raportoi kuinka paljon jouset painuu kun alkujännitys helpottaa, voisin harkita omaankin autoon.

Stance on pudonnut tuosta ehkä pari senttiä kun jouset löysi paikkansa ja kilsoja on tullut jotain 1500.... Eli ei varmaan hirveitä enää putoile. Kuvan otan heti kun saan tuon kunnolla pestyä ja vahattua. Tänään aloitin jo, aika edullista on pesuhallin käyttö täällä simpeleellä, 9€/h. Meni vaan kiinni seiskalta niin ei ehtinyt kuin pestä liuottimella, pinelinellä, käsitellä claybarilla ja vetää simonizin kovavaha konepeltiin kunnes meni pulju kiinni. Tuossa kilsan matkalla tuli sit alareunoihin niin paljon roiskeita kun on satanu pari päivää, ettei kylkiä voinut enää pihassa vahata, vahasin vaan konepellin uudestaan, kun meni vähän harjoitteluksi ja katon. Jos sitä huomenna sitten jatkaisi. Hikistä hommaa tuon kovavahan veto ilman kiilloituskonetta... No eipähän käy aika pitkäksi :D
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Puusilmä - 26.08.2014, 21:18:49
Operaatio imusarjan ja egr:n putsaus, eli tuo J_Tapion kertoma ohje kuvina.


Vaikuttiko kulkuun persdynon perusteella tuo putsaus ...
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 26.08.2014, 21:37:06
Vaikuttiko kulkuun persdynon perusteella tuo putsaus ...

Paha mennä sanomaan, mutta kokonaisuus eli tuo putsaus, ilmanputsari ja dieselsuodin kyllä paranti vetoja jonkin verran. Tosin ei tuossa imusarjassa ollut kuin ehkä 2mm pinnassa paskaa, eli ei se ihan hirveästi ainakaan ahdistanut. EGR:n mutka ja kumiletku sisälti ehkä 3mm sontaa, eli se voi jo hiukan ahdistaakin...
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 05.11.2014, 18:55:18
Siihenhän tuli mukavasti lisää maavaraa! Raportoi kuinka paljon jouset painuu kun alkujännitys helpottaa, voisin harkita omaankin autoon.

Stance on jäänyt hyvälle tasolle, ei paljoa laskeutunut.

Autoon tuli viime viikolla nokian hakkapeliitta 7 215/55 R16 (630€) koossa ja piti samalla säätää ohjauskulmat. Oli raidetangon pää ja molemmat etummaiset etutukivarsien puslat entiset, niin ei onnistunut säätö. Perjantaina vaihdoin motonetistä hankkimani etualatukivarret á99€/kpl ja molemmat alapallot, sekä raidetangonpäät (yhteensä 330€). Tänään säädätin kulmat täällä simpelellä häri's garagella, oli sitten toinen takapyöräkin ollut vinossa, ilmeisesti tuon jousen vaihdon jäljiltä ja etupää ihan viturallaan. Nyt auto kulkee kuin juna ja säädön hinta 69€ ei ollut kyllä paha, vianorilla renkaiden yhteydessä olisi saanut saman työn 60€. Öljytkin vaihdatin 313tkm kohdalla ja sisään meni teboilin gold. Sillä körötellään taas sen reilu 10tkm ja vaihdetaan.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 25.09.2015, 22:11:15
Tämäpä hyvä että löytyi mitä on etupäähän tullut alle vuosi sitten vaihdettua. Nyt on vasen eturengas molemilta reunoilta kalju ja kolisee aika kovasti. Lienee tiedossa osien vaihtoa takuuseen....
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: o_j - 26.09.2015, 09:31:16
Tämäpä hyvä että löytyi mitä on etupäähän tullut alle vuosi sitten vaihdettua. Nyt on vasen eturengas molemilta reunoilta kalju ja kolisee aika kovasti. Lienee tiedossa osien vaihtoa takuuseen....

Ääni motonetin tukivarsille!
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: remes - 26.09.2015, 09:42:51
Raidetangon päät ja alapallot on ihan yhtä hyviä. Mulla kesti se kalliimpi alapallo muutaman kuukauden, ei niillä vaan mitään tee. Monesti testattu ja yleensä petytty.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 26.09.2015, 09:53:25
No viikon päästä jos saisi tallin, niin pääsee sitten katsomaan mikä sieltä on hajonnut ja sitten hakea takuuseen uusi.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Kaziganth - 26.09.2015, 10:55:10
Raidetangon päät ja alapallot on ihan yhtä hyviä. Mulla kesti se kalliimpi alapallo muutaman kuukauden, ei niillä vaan mitään tee. Monesti testattu ja yleensä petytty.
Siellä on aika säälittävä nokare sitä vaseliinia kumien alla. Halvemmatkin menettelee kun laittaa vaan lisää rasvaa ettei pääse kuivumaan. Noin niinkun yleisesti noista motonetin nivelistä.
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: Kenonit - 26.09.2015, 14:46:07
Aika moni tarvikenivel on samanlainen. Vaihdoin viimeviikolla yhteen traficciin raidepään, mallia lemförder, ja siinä sattu olemaan sopivasti kirkas suojakumi. Ja kumin alla ei näkynyt mitään. Yhdessä kohdassa ihan pieni tummempi alue missä oli rasvaa :facepalm:
Otsikko: Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
Kirjoitti: A.J.H - 27.12.2015, 22:48:18
Alapalli sieltä oli kadonnut, takuuseen sain uuden ja vaihdoin. Eilen vaihdoin laatikkoöljyt huuhtelemalla, noin 10l meni öljyä. Kaverin epäonnen takia kokeilin ensin jäähdyttää ajon jäljiltä laatikkoa ja lämmitin uudet öljyt, ettei lämpöshokki ole laatikolle kovin suuri. Hyvin onnistui, eikä hajonnut mitään.