Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: allu-85 - 04.02.2014, 20:09:06
-
Noin kuukausi sitten vaihdoin tuon allekirjoituksen v70 vasemman etu abs-anturin. Sen päähän oli kulunut muutaman millin syvä viilto. Tänään taas absit ja nopeusmittari lopetti toimintansa. Sama vika anturin pää taas halki, tai kuluma. Napapultti on kunnolla kiinni, eikä nivelestä vääntelemällä tuntunut lonksuntaa. Mikä sen absi-anturin pään syö? Koitin laittaa prikan anturin pultin alle, että se nousisi hieman, ei toiminut kunnolla. Tulee hieman kalliiksi vaihdella anturia kuukausittain. Oliskohan laakeri mennyt ja kahnaa silloin, kun painoa tulee päälle?
-
voi olaa laakeri vika.meillä ainakin duunissa menny abs antureita raskaassa kalustossa sen takia että laakeri menny holoks.
-
Yhdessä vastaavassa oli se laakerin suojakumi katkennut ja ajossa aukesi sen verran että hioi juurikin tuollaisen uran siihen anturan päähän....
Ota se laakerin pölysuoja pois kokonaan....sillä mitään virkaa muutenkaan....
Ja sen anturanpään kuivaat hyvin ja laitat jotai 2k liimaa niin taas toimii
-
Laakerivian tunnet kyllä pyörästä selvänä klappina, ajossakin sen yleensä huomaa jos on niin väljä että rikkoo anturin.
Itse veikkaisin sitä ABS:n hammaskehää siinä vetonivelen ympärillä, se jos on poikki niin hankaa herkästi siihen anturiin.
-
Mut jos hammaskehä olisi poikki niin söisi koko anturin leveydeltä sitä päätä.....
-
Otan huomenna kuvan tuosta anturin päästä. Kyllä pyörää heiluttelin ja niveltäkin, mutta ei kyllä klappia ole. Ja kyllähän sen äänenäkin kuulisi. Täytyy tutkailla ja katsoa miten muutaman sata kilometriä paikalla ollut anturi voi.
-
No johan se uusi käytetty anturi kesti muutaman päivän ja vajaa 1000km. Äsken hallille mennessä tutut abs- ja stc valot sytty. Tuossa kuva anturista http://s252.photobucket.com/user/allu-85/media/WP_000561_zps5a548e2c.jpg.html
Täytyy joku päivä ottaa auto nosturille ja tutkia.
-
Kaivoin taas anturin auki ja satulan myös, että näki sinne kumitiivisteen kohdille paremmmin. Tiivisterinkula oli aika monessa osassa, eli se siellä varmaan teki kiusaa. Laakeri ehjä, niin kuin abs-kehäkin. Laitoin puhdistettuun anturiin liimaa, mutta ei se siitä korjaantunut.