Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: seelasella - 07.02.2014, 10:57:27

Otsikko: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: seelasella - 07.02.2014, 10:57:27
Terve,

 käytin 180t ajetun -09 XC60 Fixuksella huollossa määräaikaishuollossa, koska vaihtoivat samalla uuden ilmastoinninkompuran, jonka hinta oli sinisellä about tuplat. 200km huollon jälkeen syttyi merkkivalo "Moottorijärjestelmä vaatii huollon". Kävin luetuttamassa vikakoodin samassa korjaamossa ja sanoivat, että se öljyn pinta olisi liian korkealla. Se on kuitenkin XX max-merkin alapuolella, joka on ilmeisesti oikea täyttömäärä. No vikakoodi nollattiin eikä syttynyt uudestaan, mutta nyt se syttyi muutaman kännistämisen jälkeen uudestaan.

Ehdottivat uuden anturin vaihtamista, joka olisi töineen noin 300-400e. Voiko olla, että täyttömäärä on ollut hieman isompi kuin sinisellä ja anturi alkaa sen tähden herjata liiasta öljystä?

Jostain muistan kuuleeni, että näitä antureita voisi kalibroida? Vai onko vaan vaihdettava uusi? Pistin nimittäin kaikkineen tuohon lähemmäs 3ke, joten yhtään ylimääräistä ei enää huvittaisi maksaa  :buck2:
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: Nortti - 07.02.2014, 11:34:02
Jos se ilmoitus tuli just huollossa niin öljynpinta saattaa olla just rajalla missä hälyttää. Tuo pinnankorkeusanturi on öljypohjan alapuolella ja helposti irroitettavissa. Öljyt vaan pitää ensin päästää pois. Sellainenkin anturi on tullut eteen missä kokonanturi oli täynnä töhnää.
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: seelasella - 07.02.2014, 11:42:09
Paljonkohan tuota öljyä pitäisi imeä tällaisessa tapauksessa pois? Se kannattanee kuitenkin kokeilla ennen anturin vaihtamiseen ryhtymistä..
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: volvotdi - 07.02.2014, 12:39:23
Paljonkohan tuota öljyä pitäisi imeä tällaisessa tapauksessa pois? Se kannattanee kuitenkin kokeilla ennen anturin vaihtamiseen ryhtymistä..

0,5-1L pitää riittää ja ei haittaa vaikka olisi tikun mukaan minimissä, koska öljyä on silti riittävästi. Jos tuon jälkeen hälyttää liiallisesta öljyn määrästä niin anturissa on jotain häikkää. Jos öljyn pinta nousee vaihtovälillä niin dieseliä päätyy moottoriöljyn joukkoon ja se taas johtuu hiukkassuodattimesta, jolloin sille pitäisi tehdä jotain.
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: seelasella - 07.02.2014, 13:13:33
Kiitos vastauksista. Täytyy vissiin opettaa korjaamoa korjaamaan autoja. Ja itse saa tietysti maksaa.
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: jylppy67 - 09.02.2014, 20:50:10
Mulla omassa Volgassa kävi sama huollon jälkeen. Vaihdoin korjaamoa ja kävin Autodiagnoosissa ylöjärvellä. Äijät sano siellä että nou hätä otetaan 0.2 litraa pois niin
kyllä se siitä. Ja näin muuten tapahtui. Ilmoittaa juurikin anturi vikana vaikka onkin ylärajalla.
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: seelasella - 12.02.2014, 11:07:08
No niin, tänään imivät 0.5l öljyä pois ja nollasivat vikakoodit. Aamulla ennen toimenpidettä katsoin öljymäärän, niin oli ylämerkissä yön yli levänneenä. Nyt öljyn poistamisen jälkeen XX ylämerkin alapuolella. Katsotaan miten käy. Olivat huollossa edelleen sitä mieltä, että anturi olisi muka paskana eivätkä suostuneet ottamaan 1l pois, kuten ehdotin. No käyn kohta ostamassa öljypumpun biltemasta ja otan itte vekka.

BTW, saako noita vikakoodeja itse nollattua mitenkään? Akunkenkä pois?
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: Masked Jackal - 12.02.2014, 14:56:16
Ohjeet öljymäärän asettamiseksi ovat 2/3 mittatikun näytöstä
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: volvotdi - 12.02.2014, 14:58:11
Vikakoodit saa nollattua ainoastaan testerillä.
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: (Miksu) - 12.02.2014, 16:11:25
Ei pitäisi olla syytä otta enempää pois, jos se taso on nyt varmasti sen 2 XX alle ylämerkin.
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: seelasella - 13.02.2014, 12:23:56
Olivat edellisessä huollossa (sinisellä) liimanneet konehuoneeseen oikein tarran, missä näkyy öljyn oikea täyttömäärä. Näytti olevan noin 3/4 alamerkiltä ylämerkkiin. Kysyin huollosta, niin olivat öljyt vain mitanneet sen mukaan, mitä huolto-ohjelma oli sanonut. Oli pajahtanut ylämerkkiin, eli ilmeisesti vanhat täyttömäärät  :nohnoh

Nyt on 5-6 starttia täynnä eikä valo ole syttynyt, eli kiitos neuvoista. Säästin 300e.

Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: Supoman - 07.02.2021, 23:21:18
Nonii, vahna lanka mut liippaa niin läheltä, reissun päällä ollessa tuli mittaariin viesti että lisää moottoriöljyä, 6000km sitten vaihdettu huollossa öljyt. Ja silloin näytti puoltaväliä täynnä (ei mittatikkua, digiöljymittarissa 6sektoria muistaakseni)
Nyt digimittari näytti vain 1/6 öljyn määräksi!
Sain hankittua costrolin edgea litranpullon ja lisäsin putelin, käytin autoa odotin ja katsoin öljymäärän niin näytti 5/6 pykälää.
Miten se nuin täyteen litrasta meni?
Onko näissä öljymäärän anturissa ollu vikoja?
D5 AWD Vm2016 ajettu 141tkm(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210207/b02e9eb88abe07e2f6bf03c2c52f10c0.jpg)
Otsikko: Vs: Öljyanturin vika D5?
Kirjoitti: jak900 - 08.02.2021, 08:05:41
Miten ne tuossa aloittajan pajassa saakin kaiken menemään kerralla putkeen, muutamia kertoja saanut parsia  ::)