Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: thebi - 07.02.2014, 19:08:44
-
Osaako kukaan kertoa mikä mahtaa olla vikana volvossani, kun tuosta öljytikun reiästä tulee höyryä lämpösellä koneella ja kumihanskatestillä öljyn täyttöaukosta, kerääntyy sinne ilmaa sisälle vaikka pitäisi olla pieni imu. Vaihoin nyt tuonne uuden öljynerottimen ja yhden letkun, ja muut letkut käyty läpi ja puhdistettu, mutta vika ei korjaantunut siitä huolimatta >:( . Käydessä tyhjäkäyntiä kuuluu jostain jakopään suunnalta välillä pieni naksaus ja tyhjäkäynti pikkaisen muuttuu ja samalla kerääntyy painetta hetkellisesti öljytilaan jolloin kumihanskikas pullistui voimakkaammin; mutta hetkellisesti vain kuin normaalilla tyhjäkäynnillä. Ja siit vanhasta öljyloukosta viellä, niin se ei ollut edes kovin tukkoinen kun tarkastelin irroittaessa sitä, sekä ne kolot lohkon kyljessä olivat oikein hyvässä kunnossa jo valmiiksi :o. Lisäyksenä viellä että ptc-venttiilin toiminta on tarkastettu ja puhdistettu, eikä auto savuta.
Voiko tuolla olla joku venttiili mikä ohjaa huohotusta jollain tavalla? Tämä on ensimmäinen volvoni joten en tunne tekniikkaa kovin hyvin
-
mahtaaks siin koristelistan alla olla vielä yksi letku? Siis siinä mustan muovin alla mottorin oikeala puella (jakopään puoli). Ilmansuodatinkin varmaan vaihdettu?
-
Itsellä kans nousee tuossa C70 2.4T höyryä öljytikun reiästä. Kaikki huohotuskanavat on tsekattu ja auki on. Joten olen sitä mieltä että kuuluukin nousta koska kaikki on kunnossa.
-
Ei kuulu nousta höyryä öljytikusta. Jos nousee, niin huohotus on jostain tukossa.
-
Auto kyllä pelaa aivan hyvin eikä painetta synny liikaa öljytilaan, mutta öljytikkuu kertyy vähän kermaa johtuen kosteudesta ilmeisesti öljytilassa ??? Ei pitäisi kansipahvissa olla vikaa, nesteet olen tarkistanut eikä tule kuplia paisuntäsäiliöön. Auto on ollu ilmeisesti pätkäajossa entisellä omistajalla, niin voisiko olla että öljyyn on kerääntynyt kosteutta jonkun verran?
-
Auto kyllä pelaa aivan hyvin eikä painetta synny liikaa öljytilaan, mutta öljytikkuu kertyy vähän kermaa johtuen kosteudesta ilmeisesti öljytilassa ??? Ei pitäisi kansipahvissa olla vikaa, nesteet olen tarkistanut eikä tule kuplia paisuntäsäiliöön. Auto on ollu ilmeisesti pätkäajossa entisellä omistajalla, niin voisiko olla että öljyyn on kerääntynyt kosteutta jonkun verran?
On kuulemma mahdollista. Pidemmän ajomatkan pitäisi poistaa kosteus.
Auto kyllä pelittää normaalisti vaikka huohotus olisi tukossa. Pidemmän päälle esim virranjakajan stefa voi pullahtaa tms ottaa kipeätä.
-
Auto kyllä pelaa aivan hyvin eikä painetta synny liikaa öljytilaan, mutta öljytikkuu kertyy vähän kermaa johtuen kosteudesta ilmeisesti öljytilassa ??? Ei pitäisi kansipahvissa olla vikaa, nesteet olen tarkistanut eikä tule kuplia paisuntäsäiliöön. Auto on ollu ilmeisesti pätkäajossa entisellä omistajalla, niin voisiko olla että öljyyn on kerääntynyt kosteutta jonkun verran?
Ihan normaalia, älä revi stressiä turhasta. ;)
-
Viekö öljyä? Tai siis kuinka paljon 1000 km kohden?
-
Viekö öljyä? Tai siis kuinka paljon 1000 km kohden?
En osaa sanoa viellä, sillä hankin auton vasta noin pari viikkoa sitten itselleni ja ajellut nyt n. 400km. Tähä asti oireita ovat höyryävä öljytikun reikä ja hitusen majoneesia öljytikkuun kerääntyneenä kun katsoo lyhyen ajon jälkeen öljyjä, sellaisina klöntteinä tikun päähän ja muutamaan kohtaan. Kun tikun kuivaa ja kattoo öljyt, ovat ne aivan kirkkaat sitten. Lisätään viellä että kun laitan sormen öljytikun reiän päälle ja annan kaasua tahi tyhjäkäynnillä; en tunne mitään huomattavaa paineen tuntua siinnä
-
Vaimon volvo puhalsi öljytikusta vienosti höyryä, puhalsi korkin tiivisteestä öljyä, pullautti virrajajajan stefan seuraavaksi ulos ja lopulta pullautti moottorin takapään stefan ulos. Oli ajettu 230 tkm. Piti konetta kevyessä öljyssä ulkopuolelta.
Vaihdoin huohotin putkistot ja liekkilukon ja öljyloukon. Alkoi imeä vienosti sisään. Kone on nykyisin ihan kuiva ulkopuolelta.
-
Doddii pientä päivitystä. Tuossa äskettäin tein pienen testin käydessä ollessaan elikkä nyppäsin sen pienen letkun joka menee ptc-venttiilille turbon imupuolen putkeen moottorin käydessä ja pysty selvästi havaitsemaan että höyryn määrä lisääntyi, joten putsailin viellä kerran ptc-venttiiliä ja rassasin siitä sen pienen nipukan rautalangalla ja pistin takasin. Pienen parannuksen saattoi tehtä tuo rassaus huohotuksen määrään, vaikea sanoa ??? samalla kokeilin sormella sitä isompaa letkua ja sormeen tuli majoneesia sieltä, eli seon työntänyt sitä töhnää aivan toiseen päähän sitä letkua vaikka juuri on putsattu ja puhallettu puhtaaksi? Mitähän se mahtaisi tarkoittaa?
Pitäisköhä kokeilla väliaikasesti vetää imusarjan nipukasta sinne ptc-venttiilille vähän isommalla letkulla ja katsoa vähentääkö se höyryn määrää, sillä tuntuu että siinä pienessä letkussa ei riitä se imu, pieni imu siinnä tuntui kylläkin kun kokeilin sormella moottorin ollessa tyhjäkäynnillä.
-
Nyt on putsattu tuo auton turbon imupuolelta oleva ptc-venttiilin pieni nipukka oikein kunnolla poranterää käyttäen että varmasti lähtee kaikki paska pois. Nyt kun kokeilen niin öljyn täyttöaukolla oleva kumihanska vetäytyy aavistuksen sisäänpäin kun lämpimänä käyttää eli luulisin että huohotus on riittävän kunnossa; vaikkakin öljytikun reiästä tulee vieläkin vienosti höyryä ???. Onko muilla samanlaista tapausta ollut? Ajattelin nyt asian toistaiseksi vain olla ja ajaa ja seurata tilannetta muuttuuko pahemmaksi.
-
eiköhän se auki ole jos kumihanska imeytyy sisään.. :)
-
Miten se voi olevinaan venttiilikoneiston kohdalta imeä ja öljypohjan kohdalta puhaltaa?
-
eiköhän se auki ole jos kumihanska imeytyy sisään.. :)
:D näin on :D
-
Doddiin päivitystä taasen! Tänään tuli laitettua viellä tuohon öljykorkkiin uusi tiiviste syystä että se falskasi pikkuisen tuota öljyä joka valui sitten venttiilikopan päällä oleviin pikku kuoppiin täyttäen ne >:(. Ja katsottiin sitten sen jälkeen koneen lämmettyä lampulla öljytikun tilannetta niin voitiin totea että savu/höyryn määrä väheni hyvin paljon 8) Pikku lenkin jälkeen tsekkasin viellä nopiasti ja en pystynyt silmin haivaitsemaa höyryä tyhjäkäynnillä tikusta :)
Pikku kyssäri viellä tähän samaan topicciin; Elikkäs onko normaalia näissä turboissa että kylmänä varsinkin ja lämpimänäkin toisinaan starttaus kestää hivenen kauemmin mitä olen yleensä tottunut entisissä autoissani, pyörittää konetta jonkun 1-3 sec ja sitten hörähtää käyntiin? Eka turboautoni joten en ole aivan kokenut näiden pelien kanssa ;D Tulpat on juuri vaihdettu joten en ainakaa näkisi sen johtuvan niistä, eikä vaihdolla ollut starttaamisen nopeuteen mitään muutosta
-
Oma T5:nen on käynnistynyt samalla lailla reilun 5 vuotta ja vikoja ei pitäisi olla...mutta koputetaan puuta :knuppel2: ;)
-
Kyllä mullakin entisessä autossa kesti tuo starttaus. Muutaman sekunnin. Kai se nostattaa öljynpaineita ensin ennenkuin lähtee käymään.
-
Oma T5:nen on käynnistynyt samalla lailla reilun 5 vuotta ja vikoja ei pitäisi olla...mutta koputetaan puuta :knuppel2: ;)
Sama.
-
https://www.youtube.com/watch?v=IH561dZsFg8
siinnä olisi viellä video tuosta, jos muillakin on samallaisia "ongelmia". Videolla kuuluu pieni raksutus ilmeisesti nokka-akseleista, onko se kuinka normaalia näissä moottoreissa? Edellinen autoni escortti 1.8 zetecci koneella piti samankaltaista ääntä vähän voimakkaampana viellä, tuli mielee dieselmoottori melkeenpä ;D
-
Ota suutin tukista kiinni ja jos naputus tuntuu siinä samassa tahdissa kuin ääni kuuluu niin suuttimet naputtaa.
-
Siis, miten se noissa turbokoneissa tuon hengityksen toteuttaa?
Vaparikoneessahan voidaan vetää suoraan imusarjaan huohottimelta ohut letku joka saa aikaan pienen alipaineen koneen sisään, mutta turbossahan vastaava toteutus työntäisi ahtopaineen myös lohkon sisään. Onko ainoa huohotus turbon ja ilmansuodattimen väliin?
-
Siis, miten se noissa turbokoneissa tuon hengityksen toteuttaa?
Vaparikoneessahan voidaan vetää suoraan imusarjaan huohottimelta ohut letku joka saa aikaan pienen alipaineen koneen sisään, mutta turbossahan vastaava toteutus työntäisi ahtopaineen myös lohkon sisään. Onko ainoa huohotus turbon ja ilmansuodattimen väliin?
Siihen se muistaakseni meni. Ainakin 94vm T5