Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: T.K - 10.04.2011, 11:28:48

Otsikko: 850 pulttijaon muutos
Kirjoitti: T.K - 10.04.2011, 11:28:48
Mielessä on pyörinyt jo hetken aikaa jaonmuutos 5x108->5x112 ja kiinnostaisi tietää että onkohan 850:ssa sellainen napalaippa johon olisi mahdollista porata suoraan tuo 5x112 jako. Uudet pultinreiäthän saisi melko keskelle vanhoihin reikiin nähden, jolloin ei tulisi päällekkäisyyksiä ja materiaali ei kävisi liian heikoksi, kuten silloin jos jako vaihtuisi esim. 4x100->5x112.
 
Mitä pikaisesti googlettelin niin jossain tapauksissa napalaippa on eripaksuinen pultinreikien kohdalta ja/tai sitten olisi sorvattava koko napalaippa uusiksi uudella jaolla.. Jarrulevyihin on tietysti jako porattava myös uusiksi, mutta se olisi vielä helppo toteuttaa. 

Ja mitään muuta järkeähän tässä ei ole kuin se, että saisi mieleiset vanteet ilman spacereita.
Otsikko: Vs: 850 pulttijaon muutos
Kirjoitti: automi - 22.07.2011, 21:22:37
Joskus kakarana muutin Ford Granadan pulttijaon 5x4.5", eli jenkkivannejaolle jotta sai alle 245 ja 255 nakit edukkaille jenkkivanteille ja renkaille. Takapää oli helppo. Vain uudet reijät alkuperäisten väliin.

Etupäässä oli hankalampi tilanne. Pulttien kohdassa oli laipan takapinnassa koneistetut tasot. Tein jaon alkuperäisen jaon päälle ostamalla reilumman halkaisijan omaavat pultit. Niissä rihlattu kantaosa oli niin iso että alkuperäiset reijät jäivä uusien "sisään" siten että uusista reijistä tuli puhtaat ja peittivät vanhat reijät alleen täysin. Tällöin käytössäni ei ollut kun pylväspora. Laitoin siihen vähän alikokoisen jyrsintapin ja paikoitin kohdan pylväsporan omalla pyörivällä pöydällä niin tarkasti kuin käsin ja mittaamalla oli mahdollista. Jyrsinnän jälkeen avarsin reijät vielä pulttien vaatimaan mittaan jolloin ne saattoi lyödä paikalleen.
Muutos onnistui täydellisesti.