Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Janne - 09.02.2014, 19:46:36
-
Moi! Osaako kukaan kertoa mikä tuossa kuvassa oleva ympyröity osa on??? Osa kun on paikallaan, niin moottori lähtee pyörimään, mutta hiipuu samantein. Jos sen ottaa pois, niin moottori toimii ihan ok! Onko se joku lämpösulake/vastus??? Osa on siis moottorille menevässä +johtimessa. Saako siihen uutta tuollaista osaa jostain, vai otanko riskin, ja jätän sen kokonaan pois....
(http://i102.photobucket.com/albums/m86/ja109/001.jpg) (http://s102.photobucket.com/user/ja109/media/001.jpg.html)
Tuossa vielä kuva itse osasta, koko n. 10x10x1, metallipinnat kahtapuolta ja vaikuttais "muovilta" toi väliaine...
(http://i102.photobucket.com/albums/m86/ja109/005.jpg) (http://s102.photobucket.com/user/ja109/media/005.jpg.html)
-
Tuo on ilmeisesti sulake joka estää moottorin palamisen jos vaikka pyyhkimet ovat jäätyneet kiinni ja niitä yritetään käyttää. Sulake lämpiää ja katkaisee virran moottorille, kun jäähtyy niin toimii taas normaalisti. En ole aivan varma meneekö tuo prosessi juuri näin mutta sen läpyskän tehtävä on joka tapauksessa estää moottorin ylikuormitus.
-
Tuo on ilmeisesti sulake joka estää moottorin palamisen jos vaikka pyyhkimet ovat jäätyneet kiinni ja niitä yritetään käyttää. Sulake lämpiää ja katkaisee virran moottorille, kun jäähtyy niin toimii taas normaalisti. En ole aivan varma meneekö tuo prosessi juuri näin mutta sen läpyskän tehtävä on joka tapauksessa estää moottorin ylikuormitus.
Jep, jotain tälläistä oli itsellakin mielessä.... Olisko kenelläkään tietoa mistä tollaista "sulaketta" kannattais kysellä?
Täytyy tänään yrittää käydä paikallisen bosch-sähkärin juttusilla...
-
Vika ei taida olla sulakkeessa vaan moottorissa, joka kuluttaa liikaa virtaa. Pura moottori, putsaa kollektorin lamellien raot hiilipölystä, joka aiheuttaa osittaisen oikosulun ja siten liian suuren virrankulutuksen.
Kunnossa oleva moottori kuluttaa ehkäpä 100 mA ja nyt lähes oikosulussa olevana se vie luultavasti pari ampeeria, jolloin sulake onneksi toimii ja estää johtosarjan ylikuumenemisen ja tulipalon.
-
tai nakkaa moottorit tallin hyllylle, ja pese auto ennen liikkeellelähtöä, ja pidä riittävä turvaväli. niin minä tein, olen täyttänyt tuulilasinpesurinsäiliönkin viimeksi n. 2v sitten... ;) Ei tarvii suotta naarmuttaa umpioita eikä tuulilasia... :hello:
-
Vika ei taida olla sulakkeessa vaan moottorissa, joka kuluttaa liikaa virtaa. Pura moottori, putsaa kollektorin lamellien raot hiilipölystä, joka aiheuttaa osittaisen oikosulun ja siten liian suuren virrankulutuksen.
Kunnossa oleva moottori kuluttaa ehkäpä 100 mA ja nyt lähes oikosulussa olevana se vie luultavasti pari ampeeria, jolloin sulake onneksi toimii ja estää johtosarjan ylikuumenemisen ja tulipalon.
Kiitos vinkistä....toimenpiteet suoritettu, ni johan rupes pelaamaan, mut sitä testaillessa rupes toinen puoli oireilemaan....eli sekin käsittelyyn. Taitaa toi apparin puolen moottori olla vaan vähän työläämpi.
tai nakkaa moottorit tallin hyllylle, ja pese auto ennen liikkeellelähtöä, ja pidä riittävä turvaväli. niin minä tein, olen täyttänyt tuulilasinpesurinsäiliönkin viimeksi n. 2v sitten... ;) Ei tarvii suotta naarmuttaa umpioita eikä tuulilasia... :hello:
Sähän kuulostat ihan samanlaiselta kuin entinen työnantaja...jos joku osa hajos, eikä se ollut sen mielestä välttämätön, niin se otettiin pois.