Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: The moose - 10.02.2014, 19:13:38

Otsikko: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: The moose - 10.02.2014, 19:13:38
saako sen ottaa pois ettei toinenkin turbo leviä sen takia että se suodatin menee tukkoon, eikä turbolle mene pisaraakaan öljyä.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: volvotdi - 10.02.2014, 19:24:00
saako sen ottaa pois ettei toinenkin turbo leviä sen takia että se suodatin menee tukkoon, eikä turbolle mene pisaraakaan öljyä.

Siis tarkoitatko öljypohjassa olevaa suodatinta? Laita uusi niin eiköhän se taas mene 200tkm...
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: The moose - 10.02.2014, 19:27:38
mulle sanottiin vaan että siittä oli turbon öljynkierron suodatin menny tukkoon ja siks turbo kajahti. ja autoo ei oltu ees kunnolla sisäänajettu, tapahtui ennen 120 tonnin huoltoo.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 10.02.2014, 20:43:06
Siis tarkoitatko öljypohjassa olevaa suodatinta? Laita uusi niin eiköhän se taas mene 200tkm...
 

Olisiko antaa osanumeroa, hintaa ja huolto/vaihtoohjeita tuolle suodattimelle :o. Luulin että ainoa moottoriöljyn suodatin olisi se normaali kuppiin vaihdettava paperisuodatin esim.Purflux L343B.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: (Miksu) - 10.02.2014, 21:05:56
Turbon öljyn paineputken alapäässä on banjopultissa siivilä.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 10.02.2014, 23:48:07
saako sen ottaa pois ettei toinenkin turbo leviä sen takia että se suodatin menee tukkoon, eikä turbolle mene pisaraakaan öljyä.

En tiedä mitään tuosta panjopultin suodattimen poistosta.
 Mutta jos löydät tuolle koneelle öljypohjan josta voi laskea kaikki öljyt kerralla vaihtoon, niin laita linkkiä. Ja siihen tyhjennys roppu magneetilla.

Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: The moose - 11.02.2014, 16:05:57
Turbon öljyn paineputken alapäässä on banjopultissa siivilä.

no justiinsa. voi ristuksen muoviämpäri. pienellä sekin pilattu. markan osa tekee kymppitonnien remontin.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: (Miksu) - 11.02.2014, 16:08:14
Joitain noita on tullu vastaan, jossa öljytila on ihan järjettömän karstassa... en keksi muuta, kuin että pitkäksi venyneet öljynvaihdot ja varmaan väärää öljyä...
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: The moose - 11.02.2014, 16:10:34
En tiedä mitään tuosta panjopultin suodattimen poistosta.
 Mutta jos löydät tuolle koneelle öljypohjan josta voi laskea kaikki öljyt kerralla vaihtoon, niin laita linkkiä. Ja siihen tyhjennys roppu magneetilla.

sinne jää ehkä 2dl vanhaa öljyä ja ainahan ne voi imeä tikunreiästä jos omistaa sellasen alipaine-öljy-imurin, tai jos voi lainata.

Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: The moose - 11.02.2014, 16:12:27
Joitain noita on tullu vastaan, jossa öljytila on ihan järjettömän karstassa... en keksi muuta, kuin että pitkäksi venyneet öljynvaihdot ja varmaan väärää öljyä...

no joo niihin longlife öljyihin en ikinä luottais. 10-15 tuhatta ja vaihtoon jollei lisätä tartte.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: Ayrton - 11.02.2014, 16:41:29
Copy pastea "Esimerkiksi PSA konsernin 1.6 80kw diesel-moottorille, jota käytetään Volvossa, Fordissa, Citroenissa, Peugeotissa, Mazdassa, Minissä, jne on jo ensimmäisessä 20.000km huollon yhteydessä tullut poistaa moottorilta turbolle tulevasta öljylinjasta metallinen filtteri, joka tukkeutuu ja aiheuttaa öljynkiertohäiriön sekä turbon rikkoutumisen. Myös öljylinjat ovat myöhemmin määrätty vaihdettavaksi halkaisijaltaan paksummiksi."

Lähde http://turbotukku.com/turboahtimen_asennus

Essonbaarijuttuna tiedän yhdenkin tapauksen kun autoon laitettiin jo vissiin neljättä uutta ahdinta, kunnes asentaja sai autovalmistajan ohjeen käsiinsä, jossa kerrottiin mitä kaikkea tulee samalla vaihtaa ja tuo sihti poistaa jne jne.. :)
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: maza88 - 11.02.2014, 18:15:11
Perkl. Toihan onki ens öljynvaihdos tarkastettava.. missähän kaikis tuo on.. :o
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 11.02.2014, 23:17:19
Copy pastea "Esimerkiksi PSA konsernin 1.6 80kw diesel-moottorille, jota käytetään Volvossa, Fordissa, Citroenissa, Peugeotissa, Mazdassa, Minissä, jne on jo ensimmäisessä 20.000km huollon yhteydessä tullut poistaa moottorilta turbolle tulevasta öljylinjasta metallinen filtteri, joka tukkeutuu ja aiheuttaa öljynkiertohäiriön sekä turbon rikkoutumisen. Myös öljylinjat ovat myöhemmin määrätty vaihdettavaksi halkaisijaltaan paksummiksi."

Lähde http://turbotukku.com/turboahtimen_asennus

Essonbaarijuttuna tiedän yhdenkin tapauksen kun autoon laitettiin jo vissiin neljättä uutta ahdinta, kunnes asentaja sai autovalmistajan ohjeen käsiinsä, jossa kerrottiin mitä kaikkea tulee samalla vaihtaa ja tuo sihti poistaa jne jne.. :)

"• Turboahdin öljyn syöttöputki & banjo pultit on vaihdettava
 • Öljypumppu on poistettava ja tarkastettava
 • Kaivon on poistettava ja puhdistettava.
 • Tarkasta, että moottorissa on viimeisimmät tekniset öljypohja ja mittatikku.
 • Öljyn siivilä (poimia) on poistettava ja korvattava, koska hiilijäämiä / lietteen rakentaa
 • Öljynjäähdytin ja suodatin tulee poistaa ja puhdistaa
 • Ahtoilman jäähdytin on poistettava, puhdistettava perusteellisesti ja öljyä sisällä valutettu pois
 • Imu-ja painepuolen letkut on tarkastettava vaurioiden varalta ja puhdistetaan
 • Pakoputkisto on tarkastettava saastumisen / tukos (Catalyst, DPF jne.)
 • Ajoneuvot DPF: suorittaa staattinen palautuminen mukaan valmistajat guidlines
 • Jarru alipainepumppu on poistettava ja tarkastettava roskia / hiili - puhdista tarvittaessa
 • Uusi öljynsuodatin ja öljy asennettavien
 • polttoaineruiskujen tiivisteet tarkasteltava kuten ei palanut tai heikentynyt - vaihda tarvittaessa
 • Öljyn viemäriputki tarkastetaan tukos / rajoitusten ja puhdistettava tarvittaessa
 • Öljyn virtaus on tarkastettava: - Sovita turboahdin moottorin jättäen öljyn paluuputki pois - Asenna pidempi öljyn paluulinjan ja syöttää sopivaan astiaan - Käynnistä moottori ja joutokäyntiä 60 sekuntia, sammuta moottori - Toimenpide määrä öljyä säiliöön - 60 sekuntia tyhjäkäynnillä pitäisi tuottaa vähintään 0,3 litraa öljyä - Toista testi kaksi tai kolme kertaa vahvistaa öljyn virtaus on oikea - Tämän testin aikana, älä anna moottorin käydä alle öljyn minimitaso! - Ajoneuvon tulee ajaa 20-30 km sitten öljy / suodatin vaihdetaan ja suodatin Banjo pultti poistettu - Neuvo öljy / suodatin vaihdetaan 3000 kilometrin välein"

Siinä muutama ohje, ennen uuden turbon asennusta, PSA 1.6HDi
Oma Volle 230tkm on ollut turbon takia merkkiliikkeessä 4kuukautta ja 2tkm sitten, edellisen omistajan toimesta. Ei ole vielä kajahtannut.
Pääsisköhän sitä huoltohistoriaa missään  lukemaan, tietäis vähän mitä on tehty ja tekemättä ja tarvitseeko vm.2007:kan hiukkassuodatin jotain huoltoa.   
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: Vulva man - 24.04.2017, 15:05:57
Näkyykö se siivilän poisto merkkiliikkeen tietokannassa? Vaihdoin kunnostetun turbon vanhan 214tkm ajetun tilalle, enkä älynnyt tarkastaa. Vanhassa ei ollut mitään vikaa minkä olisi huomannut, halusin vaan varmuudeksi vaihtaa. Nyt 16tkm ajettuna kuuluu sellainen korkea taajuuksinen ujellus joka seuraa kierroksia, alkaen tyhjäkäynnistä +2000rpm jonka jälkeen se häviää muun melun alle. Öljyt on olleet aina hyvät ja niitä on vaihdettu tiheämmin kuin mitä on vaihtoväli.

Käytin laturinhihnan irti, ääni kuului edelleen. Pitää tutkia vielä imupuolen vuodot. Mitä muita syitä voi olla kyseiselle äänelle? Auto toimii muuten hyvin ja vedot on tallella, eikä savuta. Suutin vuoto/suutin löysällä? Auto on 2009 V50 1,6d.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: volvotdi - 25.04.2017, 19:45:00
Ja mistäköhän se karsta sinne on ängennyt itsensä... hmm, sehän on se kaikkien ystävä EGR, joka saa kaikkea kivaa aikaiseksi. Tästä banjopultin sihdistä on ollut juttua tälläkin foorumilla jo vuosia sitten.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: The moose - 25.04.2017, 20:18:41
Tuos alotuksen volvossa sihdin poisto oli määräaikaishuollossa jääny tekemättä kun oli ohje ollut sihdin poistosta ja uusien osien asennuksesta huollon lisälehdillä ja lisälehdet kansion alimmaisena.

Ihme ettei fordin korissa olevissa focus esim ole samaa ongelmaa. Ainakaan mun lähipiirissä olevissa ei mitään.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: Vulva man - 28.05.2017, 07:43:03
Näkyykö se siivilän poisto merkkiliikkeen tietokannassa? Vaihdoin kunnostetun turbon vanhan 214tkm ajetun tilalle, enkä älynnyt tarkastaa. Vanhassa ei ollut mitään vikaa minkä olisi huomannut, halusin vaan varmuudeksi vaihtaa. Nyt 16tkm ajettuna kuuluu sellainen korkea taajuuksinen ujellus joka seuraa kierroksia, alkaen tyhjäkäynnistä +2000rpm jonka jälkeen se häviää muun melun alle. Öljyt on olleet aina hyvät ja niitä on vaihdettu tiheämmin kuin mitä on vaihtoväli.

Käytin laturinhihnan irti, ääni kuului edelleen. Pitää tutkia vielä imupuolen vuodot. Mitä muita syitä voi olla kyseiselle äänelle? Auto toimii muuten hyvin ja vedot on tallella, eikä savuta. Suutin vuoto/suutin löysällä? Auto on 2009 V50 1,6d.
Huomasin tuossa, että turbo on nokinen, ilmeisesti pakokaasuvuoto turbon ja hiukkassuodattimen välistä, siinä ei ole mitään tiivistettä vaan liitos on toteutettu sellaisella kartiolla ja klemmarilla. Onko kellään ollut vastaavaa vuotoa ja miten sen saisi tiivistettyä?
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: volvotdi - 28.05.2017, 14:10:50
Huomasin tuossa, että turbo on nokinen, ilmeisesti pakokaasuvuoto turbon ja hiukkassuodattimen välistä, siinä ei ole mitään tiivistettä vaan liitos on toteutettu sellaisella kartiolla ja klemmarilla. Onko kellään ollut vastaavaa vuotoa ja miten sen saisi tiivistettyä?

Uusi klemmari ja löysää DPF:n kiinnityspultit koneen kyljestä ja sitten vasta kiristät sen klemmarin ja sen jälkeen kiinnityspultit. Tuo liitos ei vuoda jos on oikein laitettu.
Otsikko: Vs: v50 1,6 tdi turbon öljynkieron suodatin ??
Kirjoitti: Vulva man - 28.05.2017, 14:29:08
Uusi klemmari ja löysää DPF:n kiinnityspultit koneen kyljestä ja sitten vasta kiristät sen klemmarin ja sen jälkeen kiinnityspultit. Tuo liitos ei vuoda jos on oikein laitettu.
Muistelin tuossa, että uuden hiukkassuodattimen liitoksen kaula (se joka kiinnittyy ahtimeen) oli osunut johonkin ja hiukan painunut lyttyyn. Naputtelin sitä takaisin muotoon mutta voi olla ettei se ole tarpeeksi oikeassa muodossa tiivistyäkseen. Kävin jo hakemassa alkuperäisen uuden klemmarin. Kestääkö siinä liitoksessa mikään pakoputkitahna?