Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: hans80 - 10.02.2014, 19:38:02
-
Reiän nykyinen koko 63,5mm ja se pitäis saada 65,1 mm.
Onko sorvi ainut vaihtoehto, vai voiko itse tuon hioa suuremmaksi käsipelillä( porakone+ pyöröviila).
Miten vanteelle tulevat rasitukset, ovatko vain pulttien varassa vai onko keskireikäkin kantamassa sitä?
-
Harkitse onko vannesetin jälleenmyyntiarvon tuhoaminen sen arvoista. Juuri joku tarjosi itse suuremmaksi sorvattuja ja siinä tapauksessa ei varmaan lämmittänyt että ne meni spacereilla johonkin värkkiiin, johon ne ei kuulu ;D Nyt ne ei kelpaa oikein mihinkään..
Ei se rakenne siellä turhaan ole, suurin merkitys lienee keskittämisessä, mutta aivan varmasti ottaa osansa voimista. Muuten pulattaisiin aivan varmasti enemmän soviterenkaiden kanssa.
Jos on pakko niin sorvi on ainut järkevä väline...
-
Sorvilla vaan. Jos vastaavasti pitää saada takaisin pienempireikäiseen, niin kaikenkokoisia keskitysrenkaita on saatavilla kohtuuhintaan.
-
Tosiasiahan on lopulta se että vanne pysyy navassa vain ja ainoastaan kitkan voimalla. Keskityksessä pulteilla ja keskireiällä on toki merkityksensä.
-
Olisko tuosta "tosiasiasta" jotain kättäpidempää. Pultit pitää luonnollisesti paikoillaan, mutta miksi "keskityshuuli" on niin pitkältä tasainen, jos lyhyt kartio hoitaisi homman?
Minä en tiedä, mutta muovinen soviterengas vai suunitellun napakasti istuva vanne kysymykseen teidän omalta osaltani vastauksen.
-
Olisiko toinen vaihtoehto pienentää auton päässä olevaa napaa? Jarrulevyt ovat paljon helpommat koneistaa eikä niiden jälleenmyynti arvolla ole niin väliä, kulutustavaraa kun ovat.
-
Saabin "Jalkkis" vanteiden keskireikä sorvattiin uudempaan vuosimalliin tuolla (https://plus.google.com/111685317158335362331/about?gl=fi&hl=fi). Heppu osaa myös Volvojen erikoisuudet mm. Valurautakansien modaukset lyijyttömälle ;)
-
Olisiko toinen vaihtoehto pienentää auton päässä olevaa napaa? Jarrulevyt ovat paljon helpommat koneistaa eikä niiden jälleenmyynti arvolla ole niin väliä, kulutustavaraa kun ovat.
Olikos se keskiö osa jarrulevyä vai napaa?? Mulla ei ole laaja otos, mutta vanteen lisäksi siihen keskiöön on nojannut myös jarrulevyt. Edelleen tuntuu järjen vastaiselta, että tollanen "turha" värkki olisi vielä käytössä, kaikissa autoissa, jos jollakin muovisovitteella pystyisi homman hoitamaan. Onhan ne vanteetkin varsin usein tihkaisseet kiinni siihen "turhaan" keskiöön..
-
Napaanhan se vanne keskittyy, kuten jarrulevykin. On mullakin molemmissa autoissa ihan oikealla keskireiällä olevat vanteet, mutta en näe siinä mitää väärää että liian suurella keskireiällä olevan tarvikevanteen kaveriksi laittaa soviterenkaan? Vanne pysyy navassa ilmankin sitä sovitetta ja jopa keskittyy pulteillaan varsinkin 5-pulttijaossa. Ei siinä tilanteessa ole mitään muuta tekijää pitämässä vannetta paikallaan kuin pulteilla luotu kitka navan ja vanteen väliin.
-
Jos, pulteilla luotu kitkan avulla vanne pysyy varmasti paikoillaan, niin voin vaikka hiomalla suurentaa reikää, ollaanko
täällä samaa mieltä?
-
Jos, pulteilla luotu kitkan avulla vanne pysyy varmasti paikoillaan, niin voin vaikka hiomalla suurentaa reikää, ollaanko
täällä samaa mieltä?
Väitän että toimii ihan täysin itse suurennetullakin keskireiällä. Toki kokeilet omalla vastuulla mutta on tullut ajeltua autoilla joissa keskireikä on vanteissa ihan mitä sattuu ja ilman soviterenkaita. Rauhallisesti kun kiristää ristiin pultit niin keskittyykin oikein hyvin. Toki paras vaihtoehto on viedä sorvarille.
-
Jos, pulteilla luotu kitkan avulla vanne pysyy varmasti paikoillaan, niin voin vaikka hiomalla suurentaa reikää, ollaanko
täällä samaa mieltä?
Sorvilla.
Eli ei hiomalla, eikä poraamalla, mutta sorvilla.
Muista vaihtoehdoista olen eri mieltä.
-
Kävin koneistamolla kyselemässä, sanoi että ei voi ite hioa on niin sitkeetä materiaalia, parikymppiä sanoi
velottavansa, elikkä sinne vien, kun saan kumit pois paikoiltaan.
-
Kävin koneistamolla kyselemässä, sanoi että ei voi ite hioa on niin sitkeetä materiaalia, parikymppiä sanoi
velottavansa, elikkä sinne vien, kun saan kumit pois paikoiltaan.
Eipä ole paha hinta, ehdottomasti paras ratkaisu... O0
-
Kävin koneistamolla kyselemässä, sanoi että ei voi ite hioa on niin sitkeetä materiaalia, parikymppiä sanoi
velottavansa, elikkä sinne vien, kun saan kumit pois paikoiltaan.
Täytyy olla per vanne? :pomo: Ja siinä onkin sitten jo puolet liikaa. Vai? ???
-
Hinta selviää huomenna, kun haen vanteet, kerron sitten.
-
Okkei, nyt on vanteet sorvattu, hinta yht. 20e ja rengastyöt piälle 80e ja nokia seiskat alla
olipas mukava ajella, kun entiset renkaat oli aivan finaalissa.
-
No se oli halpaa! Kaksi kuppia kahvia ja voileivät huoltiksella maksaa saman verran!
-
Juu, itse teetin saman homman Mikkelin ammattikoululla Otavankadulla muutama vuosi sitten.
Tiedustelin paljonko maksaisi niin vastaus oli 30 euroa, menin sitten ihan lukkoon ja sykkyrälle, koska odotin jotain 60-80e kieppeillä olevaa vastausta.
Siinä sitten kun en saanut sanaa suustani niin opettaja tiputti kahteenkymppiin kierroksen hinnan. :2funny:
Mukavaa saada harrasteystävälliseen hintaan asioita. S*
-
Pari kymppiä per vanne ei ole todellakaan paha hinta. EDIT: skippasin näköjään tokan sivun yli. 20e sarjastahan on jo ihan ilmaista. 20e/vanne olisi jo lähempänä totuutta, jos ei ihan huvikseen niitä koneistele.
Tuossa itse suurentamisessa kannattaa ottaa huomioon se, että jos ja kun keskireikä ei ole enää keskellä, niin vanne ei tietenkään enää keskity, sekä se, että suurin osa tasapainotuskoneista keskittää vanteen keskireiästä. Eli kun sen saa koneessa painoihin, niin autoon se keskittyykin erilailla, eikä ole enää painoissa.
Tuosta minäkin olen samaa mieltä, että vanteen pitää paikallaan vain se kiinnityspinnan kitka. Perusteltuja vastalauseita saa esittää, mutta itse näkisin asian näin:
Jos keskireikä todellakin pitäisi pyörän paikallaan, sen pitäisi olla täysin nollavälyksellä, käytännössä lämpösovitteella. Kuitenkin pyörä lähtee yleensä kevyesti pois ja menee kevyesti paikallaan, eli siinä on oltava pieni välys, eikö? Jos ja kun keskireiässä on aina pieni välys, se ei voi pitää pyörää täysin paikallaan. Jos tuo pienellä välyksellä varustettu reikä pitäisi pyörän paikallaan, sehän tarkoittaisi että se pääsisi elämään sen verran, mitä tuossa keskireiässä on välystä. Joka tarkoittaisi että aikaa myöden se välys suurenisi, kun pyörä hakkaisi tuossa edestakaisin. Samoin kuluisi kiinnityspinta, joka aiheuttaisi sen että koska keskiö muuttuu ohuemmaksi, mutta pultit pysyvät saman mittaisina, niin pultit löystyvät.