Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: jt-87 - 15.02.2014, 10:02:21
-
Kokeillaas varovasti Showroomin kautta lähteä liikkeelle.
31.12.2013 Kävimme vaimon kanssa hakemassa taloon uuden ykkösauton. Pari vuotta ykkösenä ollut Mazda 6 pääsi työkäyttöön.
Jouluaatonaattona lähti edellinen kakkosauto kiertoon(muutaman satasen Nissani) ja alkoi armoton etsintä uudeksi autoksi. Kriteerit olivat tiukat:
1. alle 200tkm
2. Diesel
3. ilmastointi
4. v-nopeudensäädin
5. automaatti
6. alle 13000e
7. neliveto
Piti myös olla ns. varma käyttöauto, jolla pääsee seuraavat 10v/400tkm. 2003-06 ikäluokassa paljon ajetut ovat pelkästään Mersun C- ja E-malleja, sekä Volvon V70. Todella monta yli 500tkm ajettua molempia merkkejä, joten kun en ole vielä valmis mersumieheksi, valinta oli aika selvä
Nelivedosta joutui luopumaan, vaikka lähistöllä yksi sellainen oli myynnissä. Myyjään ei saanut yhteyttä mitenkään. Siispä nettiautoa selaamalla vastaan tuli tämän tarinan päätähti, täydellisellä merkkihuoltokirjalla varustettu ja ensimmäiseltä omistajalta ostettu V70.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_sivusta_v70-1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/sivusta_v70-1.jpg.html)
Koeajo oli mieltä ylentävä kokemus. Automaatti pelaa kuin unelma, auto on hiljainen ja jämäkkä ajettava. Värikin on täydellinen, ei tarvitse miettiä uudelleen maalausta. Tätä väriä on liikkeellä sen verran vähemmän, että isonkaan automarketin parkkipaikalla ei tarvitse arpoa mitä autoa kohti suunnistaa.
Uutena valittuja ominaisuuksia:
automaatti-ilmastointi
ajotietokone
automaattinen taustapeilin himmennys
automaattivaihteisto(Geartronic)
esiintaittuva pöytä takaistuimelle
metalliväri
nahkainen vaihdekepinnuppi
nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin
näkösuoja?!?
Nivomat automaattinentasonsäädin?!?
ostoskassinpidin
polttoainetoiminen lämmitin ajastimella
punainen pähkinäpuujäljitelmä
rails-kattokiskot
roskapussinpidin
sähköisesti kääntyvät ulkopeilit
sumuvalot
vakionopeudensäädin
12v sähköpistorasia tavaratilassa
2 valaistua meikkipeiliä
keinonahkapenkit
Ostohinta oli 11500e, joka tällaisesta autosta ei käsittääkseni ole ainakaan ylihintaa. Kaikki auton aiheuttamat kulut kirjataan exeliin, omaa työtä unohtamatta(32e/h).
Toistaiseksi tapahtunutta(hinnoissa mukana oma/vieras työ):
31.12.2013 ostohinta, 193050km mittarissa 11500e
1.1.2014 lähivalopolttimot 20e
4.1.2014 rekisteröinti 10,5e
13.1.2014 Roiskeläpät 124,87e
8.1.2014 ruostesuojaus 650e
18.1.2014 takajarrukenkien vaihto + takajousen asettelu 120e
27.1.2014 roiskeläppiin lisäkumi 25e
27.1.2014 ilmanohjaimet takavanteille, 2kpl 40e
28.1.2014 groud zero 90Ah akku 304e
12.2.2014 mittariston korjaus 50e
Polttoaineineen auto on tullut maksamaan tähän mennessä 2847km aikana 13292,56e.
Roiskeläpät tilasin Amerikasta, kun sai halvemmalla. Näyttivät vielä liian pieniltä niin kävin ostamassa lisäkumia että varmasti suojaavat tarpeeksi:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/th_laumlppaumlauml.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/laumlppaumlauml.jpg.html)
Ruostesuojaus tehtiin laajimman mukaan Dinitrolilla, äänenvaimennus mukaanluettuna(lähinnä sisälokasuojat ja osittain varapyöräkotelo)
Akku on nyt riittävä hifikäyttöä ajatellen, edellinen olikin jo kuusi vuotta vanha.
Mittaristolle kävi se vakio, eli pintaliitoskomponentit täytyi juottaa uudelleen kiinni. Ei ole edes paha homma ilman mikroskooppia/suurennuslasia. Teräväkärkinen kolvi, juoksetetta ja suojalakan poistoon tinneriä, niillä selviää loistavasti.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_mittaristo_takaa.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/mittaristo_takaa.jpg.html)
Ja suunnitelmia riittää:
Melko varmasti äänentoiston osalta pääsee joensuulaisen Kuvan ja äänen esittelyautoksi, omaa rahaa käytetään 2000e.
Lastutus, muistaakseni 600e
Kenties kestopinnoite maalin päälle, taas 600e. Antavat 2v takuun, jonka ajan auton maalipinta pysyy varmasti virheettömän kiiltävänä.
Ohjaustehostimen erään putken vaihto, tiputtaa nestettä laturin päälle.
Ehkä xenonia
-
Mielenkiintosia suunnitelmia, pitääki alkaa seurailee :)
-
Mistäs nykäisit itsellesi tuon hinnan..? Olet aina töistä pois ja palkan menetys on tuota luokkaa?
-
Yksityisyrittäjä(eli aina töissä, vai miten se oli ::)) ja maatalouslomituksesta saa tuon verran tunnilta. Sama mennä sillä, eipähän tule liikaa urheiltua omin nokkinensa.
-
Vaimo soitteli että perästä kuuluu kolinaa töyssyissä... siis Volvon perästä! Mikähän kaikki ehtii hajota ennen kuin on 200tkm kasassa... tosin kannattaa ensin tällä kertaa eliminoida tunkin räminät sieltä muovilokerosta, ei ole vakiopaikallaan kiinni enää.
Sitten suunnitelmien puolelle:
Pakoputkistolle ehkä tulee tehtyä ajan oloon muutoksia ja sanovat että hiukkasloukut pois ja johan tulee tehoa! Mutta kun en auton alla könytessä sellaisiksi tunnistettavia pönttöjä nähnyt ollenkaan!??!?
...egr:n poisto ja imusarjan putsaus tapahtuu täysin varmasti kevään mittaan, niin hurjia kuvia löytyy siitä mitä siellä odottelee!
-
Sitten suunnitelmien puolelle:
Pakoputkistolle ehkä tulee tehtyä ajan oloon muutoksia ja sanovat että hiukkasloukut pois ja johan tulee tehoa! Mutta kun en auton alla könytessä sellaisiksi tunnistettavia pönttöjä nähnyt ollenkaan!??!?
Tuossa ei ole hiukkassuodatinta :)
-
Kenties kestopinnoite maalin päälle, taas 600e. Antavat 2v takuun, jonka ajan auton maalipinta pysyy varmasti virheettömän kiiltävänä.
:D
Osta aineet ja tee ite niin säästät sen 500€
e: 200 ekellä saa jo teetettyä kestopinnoituksia "2v takuulla"
-
Mistäs niin halvalla saa käsittelyn? Sitä voisi jo oikeasti harkita.
Tuota itse vähän arvelin samaan pakettiin lastutuksen kanssa(sama virma tekisi molemmat)
http://www.joensuunruoste-esto.fi/index.php/maalipinnankaesittely/brilliant.html (http://www.joensuunruoste-esto.fi/index.php/maalipinnankaesittely/brilliant.html)
Jos vielä tarran laittamalla saisi vähän hinnasta pois, tuleehan tästä kuitenkin esittelyauto 8)
Tuossa ei ole hiukkassuodatinta :)
Ilmankos! Ei paljon siis ole putkiston suhteen hyötyä saatavissa.
-
Ilmankos! Ei paljon siis ole putkiston suhteen hyötyä saatavissa.
on, ja paljonki. Ooksä koskaa kurkannu auton alle? Se matkalaukun kokone takavaimennin ahistaa enemmän ku katti. Ja katti ahisti mun autossa nii paljo että matka-ajossa putos kulutus 0,6 litraa. Mulla tosin on vaggikoneella tuo oma, mutta putkistolla joka tapauksessa on väliä. Tulee ekoauto ku jätät katin pois ja vedät suoran hormin alusta loppuun ;D
-
Ilmankos! Ei paljon siis ole putkiston suhteen hyötyä saatavissa.
On siellä dp:ssä ne hapettimet mitkä ahdistaa :buck2:
Vaimo soitteli että perästä kuuluu kolinaa töyssyissä... siis Volvon perästä! Mikähän kaikki ehtii hajota ennen kuin on 200tkm kasassa... tosin kannattaa ensin tällä kertaa eliminoida tunkin räminät sieltä muovilokerosta, ei ole vakiopaikallaan kiinni enää.
Iskarit vois kans kolissa.
Edit: tuolla oli maininta takajousien asettelusta. Siispä sieltä vikaa hakemaan.
Niin ja roiskeläpät makso eteen sinisellä 50€. Taakse en ole kysyny..
-
Ei siellä lopulta ollut kolinaa kun itse koeajoin.
Mutta nytpä lähtee hiljaksiin hifistysprojekti etenemään:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_pohja.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/pohja.jpg.html)
Varapyöräkotelon pohjakuvahan se siinä, siis subbarikotelon tuleva sijoituspaikka. Korkeutta kotelolle voi tehdä 31,5cm, jolloin tilavuus olisi 93,5l. Ja näin suljetun kotelon kanssa 25mm seinämävahvuudella. Se olisi vähintään riittävästi, mutta transmissionline -tyyppinen kotelo on tarkoitus vääntää. Siihen tarkoitukseen tuo tilavuus on suunnilleen minimin kohdilla 12" subbarille.
Elementiksi tullee tällainen:
http://www.powerset.fi/ground_zero_nuclear_gznw12x (http://www.powerset.fi/ground_zero_nuclear_gznw12x)
Pitäsi vähitellen saada vaimennus alulle että saisi joskus valmiiksikin. Koko sisusta ja ovipahvit on kuitenkin purettava pois, iso homma luvassa. Ennen sitä hommaa olisi oltava vaimennusaineet ja kaikki hifikaapelit tontilla...
Ja ihan pieni tarkennus(lie kaikille ihan selvä juttu, mutta kuitenkin) että minulle tuo OEM tarkoittaa sitä että jos muutoksia tehdään, ne tehdään aina parempaa/vahvempaan suuntaan alkuperäisestä. Ei välttämättä alkuperäisillä osilla tai edes tehdasosilla, kunhan vain korvaava osa on tavalla tai toisella paremmin tehtävänsä täyttävä kuin alkuperäinen.
-
Roiskeläpät tilasin Amerikasta, kun sai halvemmalla. Näyttivät vielä liian pieniltä niin kävin ostamassa lisäkumia että varmasti suojaavat tarpeeksi:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/th_laumlppaumlauml.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/laumlppaumlauml.jpg.html)
Onko noi alkuperäiset roiskeläpät? Mulla ainakin ottaa noi alkuperäiset roiskeläpät maahan kiinni kun yhdelle kaverille ajaa kylään ja siinä on katukivetyksestä korotus niiden pihaan kääntyessä. Kokeile ensin ilman jatkoja että mihin korkeuteen noi roiskeläpät jää. Ja onnea uudesta hankinnasta.
-
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_etusivu.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/etusivu.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_takasivu.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/takasivu.jpg.html)
Liekkö sulla matalampi, kun ei nuo ota kiinni :idiot2:
Hifistelysuunnittelua jatkettu: naputtelin korin läpi ihan näppituntumalla ja seuraavia huomioita tuli:
Etuovet ovat melko jäykät, mutta takaovia täytyy jäykistää vaimentamisen lisäksi aika reilusti.
Katon etuosa on paljon jäykempi kuin takaosa.
Takaposkipellit tuntuvat jäykiltä, mutta takaluukkua joutuu jäykistelemään ja vaimentamaan.
Ei mulla muuta tällä kertaa...
Loppuun taustakuvamateriaalia:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_pisaroita.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/pisaroita.jpg.html)
-
Koputteleppas vaikka kämmenellä vähän kovempaa siitä listan alapuolelta ni ropisee se tehtaan äänieristysmatto alas.
Ja noista eturoiskeläpistä... sain ajettua ihan vakio korkusena noi poikki.
-
Onneksi kumi antaa periksi, ei katkea roiskeläppä jatkon takia.
-
Viikonloppuna, jos vain atk-taidot sallivat, saatte seurata volvon rakentelua livenä youtubesta! Laadun takaa elämää vanhempi weppikamera...
Tarpeiksi on hankittu seuraavaa:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_IMG_20140402_164422.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/IMG_20140402_164422.jpg.html)
-
https://www.youtube.com/watch?v=jRi1OZ6SRBE (https://www.youtube.com/watch?v=jRi1OZ6SRBE)'
Äärimmäisen jännittävää katsottavaa. Livekuvaa Volvon eristämisestä.
Saapi soitella neuvoja lähetykseen ja projektiin liittyen: 0442843417
ja uutta linkkiä:https://www.youtube.com/watch?v=TvoGCnTWpn4 (https://www.youtube.com/watch?v=TvoGCnTWpn4)
jatkuu: https://www.youtube.com/watch?v=jsgqWt8hgZI (https://www.youtube.com/watch?v=jsgqWt8hgZI)
-
Viikonloppu meni ja ovissa on nyt kerros alumiinia ja Black Goldia. BG:tä löytyy myös takakontista ainatakapenkkien etureunaan asti. Seuraava viikonloppu vierähtää kattoa ja lattiaa vaimentaessa sekä johtoja vetäessä.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_takaovi1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/takaovi1.jpg.html)
Melko tiivis ovirakenne alunperin. Tuokin yksi solumuovikansi korvataan joko peltisellä tai vanerisella jäykemmällä vastineella.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_oven_ap_vaimennus.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/oven_ap_vaimennus.jpg.html)
Helppo oli arvata kumpi kylki oli edellisellä omistajalla ottanut enemmän aurinkoa :lol: Kuskin puolelta tuo takaoven eriste tipahteli/irtoili suurina laattoina, toiselta puolen sai nyhtää irti pikkurillin kynnen kokoisina paloina.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_alumiinia1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/alumiinia1.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_alumiinia3.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/alumiinia3.jpg.html)(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_alumiinia4.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/alumiinia4.jpg.html)
Alumiinilla aloitettiin. Liimana BIlteman multibond rapid. Pölykuiva 15min @23celsiusta. +5 astetta ja pölykuivuus saavutettiin arviolta tunnissa :? Seuraavana päivänäkään liima ei kovin kovaa ollut, vaikka välillä hallilämmittimellä ovet lämmitettiin varmaan +40 asteisiksi. Eli eipä ihan varauksetta voi tätä liimaa suositella.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kontti3.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kontti3.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_vaimennettua_muovia1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/vaimennettua_muovia1.jpg.html)
Tollasta vaimenneltua muovia ja yleiskuvaa kontista
Ovet ovat nyt aika reilusti jäykemmät kuin ennen(yllatuus) ja avausäänikin pieneni huomattavasti(ei emäntä sitä huomannut kun hehkutin...) Entiset kaiuttimet laitoin vielä paikoilleen eteen, mutta en enää jaksanut pop-niiteillä kiinnittää kuten alunperin ovat olleet. Sen verran hyvä tiivisteliimavaahto niissä alla on, että pysynee paikallaan sen ja etupuolella olevan, ovipahvia vasten painuvan kumitiivisteen avulla.
Tämä tukevuuden pohdinta siksi että ennen vaimennusta bassoa ei neutraalista voinut nostaa yhtään ilman kovaa kuminaa. Nyt basson sai vääntää täysille eikä kumissut siltikään yhtään!
Eli vaimennusko sen teki vai oliko kaiutin vain irti sijoiltaan. Myöskään se välipellissä olevan aukon peittävä muovi ei ollut paikallaan, joten saattoi vähän vaikuttaa...
Lisää kuvia tuolta: http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/library/autoprojektit (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/library/autoprojektit)
Suurin osa tavaroista olisi jo liikkeessä odottelemassa, toivottavasti olisi käyntiä kaupungissa tällä viikolla ;)
-
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_iskari_vuotaa.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/iskari_vuotaa.jpg.html)
Josko se tuon takia kolisee montuissa... Mistäs alkuperäinen tahi parempi iskari tilalle? Viron puolelta löytyy momnta erimerkkistä vaihtoehtoa, mutta otappa niistä sitten selvää että mikä on paras(kallein tietenkin, mutta silti...)
-
Tulin vielä kyselemään tyhmiä, mistäs tuo OEM+ oikein tulee? Jättäisin tuon plussan ainakin pois ;)
-
Mulla oli kans toinen etutolppa kussu öljyä. Ja ajossaki huomasi vaimean kolinan. Sachsin iskareita moni on laittanut ja todennut hyviksi/halvoiksi.
-
Tulin vielä kyselemään tyhmiä, mistäs tuo OEM+ oikein tulee? Jättäisin tuon plussan ainakin pois ;)
Yritän ainakin tehdä tästä parempaa kuin tehtaalta tullessaan... Totesin vain itsekkin että ei se taida OEM:ää olla jos ulkonäkö lähtee muuttumaan vaikkapa a-pilareihin asennettavien diskanttien ansiosta...
-
No nytpä on otsikko paremmin kohdallaan...
Vahvasti vaillinainen viikonloppu vietetty hallilla:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kattoaaltopahvi.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kattoaaltopahvi.jpg.html)
Tavoitteena oli saada katto vaimennettua ja siinä onnistuttiin.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kattoalumiinit.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kattoalumiinit.jpg.html)
Alumiinia ei riittänyt kuin muutama pätkä, joten sen puutetta korjattiin laittamalla ensin kerros vaimennusmattoa alumiinien väliin ja toinen kerros koko kattopellille.
Vahvistinräkkikin tuli hitsailtua kasaan:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_vahvistinraumlkki.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/vahvistinraumlkki.jpg.html)
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_raumlkki_paikallaan.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/raumlkki_paikallaan.jpg.html)
Vähän jänskätti täppäillä tuota räkkiä kasaan autossa :roll: Mutta hyvin meni, räkki istuu katossa nätisti ja tukevasti. Kiinni sen on kahdeksalla itseporaavalla ruuvilla ja liimamassalla. Lisäksi kaikki kanttiputket on "liimattu" vaimennusmatolla reunoistaan kattoon.
Tuohon vahvistimet ja DSP kiinnitetään suoraan kattoverhoilun läpi ja kaikki johdot saavat omat reikänsä verhoiluun. Ainakin omassa päässä suunnitelma näyttää hyvältä, toivottavasti se on sitä myös valmiina...
Osa halliajasta meni EADC avauskilpailussa kisaillessa, tuloksena 141,2dB @32Hz. Laitteistona Mazda 6 farmari vaimentamattomana ja pari Ground Zeron tuotetta:
Vahvistimena GZTA 1.1200
Subbari GZRW30SPL, jolla 180l porttikotelo.
-
Oliko minkälainen homma ottaa kattoverhoilu irti?
Itsellä olisi kanssa sama homma S60 :ssä. :)
Laitoitko tuohon kattoverhoiluunkin Black Goldia?
Ajattelin vain, kun kohtalaisen painavaa, niin ettei ala roikkuun...
-
Farmarimallista kattoverhoilu irtoaa suhteellisen helposti. Paljon muovikuoria tietenkin joutuu irroittelemaan, mutta ei mitään mitä ei takaisin saisi. Tuo sedan vaan taitaa olla aika paljon ahtaampi ainakin jos sen kattopahvin haluaa kokonaan ulos autosta.
Hankalin homma taisi olla a-pilarin muovi, jossa oli ilmeisesti turvatyynystä johtuen jokin turvasidontalenkki. Sekin irtosi pienen pähkäilyn jälkeen todella helposti kierittämällä, mutta vaati pienen mietintätauon että senkin keksi.
Tuota roikkumista en ottanutkaan huomioon, sen se saattaa ehkä tehdä. Ei tosin ainakaan takapenkkien takapuolella jossa vahvistimet pitävät sitä paikallaan. Etupenkkien takana taas on yksi kiinnitysnasta, joten jos se verhoilu tahtoo roikkua, se roikkuu melko edestä.
Etupenkkien niskatukien kohdalla keskellä on yksi kiinnitysnasta, jota en nyt ensimmäisellä kasauskerralla saanut paikalleen. Eli ei kai se sitten kuitenkaan pääse roikkumaan ainakaan isommin.
Jos roikkuu, taivutetaan ja liimataan alumiinia tueksi!
-
Ei tosin ainakaan takapenkkien takapuolella jossa vahvistimet pitävät sitä paikallaan. Etupenkkien takana taas on yksi kiinnitysnasta, joten jos se verhoilu tahtoo roikkua, se roikkuu melko edestä.
Etupenkkien niskatukien kohdalla keskellä on yksi kiinnitysnasta, jota en nyt ensimmäisellä kasauskerralla saanut paikalleen.
Noi "nastat" on mitoitettu tarkasti ja muutama milli ylimääräistä matskua välissä niin kynnet ei enää yllä. Jos joku keksii vaihtoehtoisen kiinnityksen niin vinkatkaa. Konepellin eristeet on ainakin tuoreemmassa vastaavilla nastoilla ja mieli tekisi eristää se enempää leikkelemättä.
-
Ei ongelma nastan pituus vaan se että se ei ole kiinteästi kiinni katossa, joten sen osuttaminen kohdalleen on Houdinin homma...
Pienen tauon jälkeen on Volvokin edistynyt:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kotelo2.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kotelo2.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kotelo1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kotelo1.jpg.html)
Homma lähti käyntiin pahvimallin teolla varapyöräkotelon pohjasta. Pahvin perusteella tehtiin malli 15mm vaneriin ja soviteltiin se konttiin. Kun muoto oli kohdallaan, tehtiin lopullinen 25mm vaneri pohjaksi.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kotelo3.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kotelo3.jpg.html)
Muutaman suoran palan jälkeen pääsikin vauhtiin kaarevan osan teko. Se pyöräytettiin 4x9mm havuvanerisoiroista. ensin kevyt kostutus liimausajan pidentämiseksi, reilu kerros kosteudenkestävää puuliimaa ja paketti parilla ruuvilla päästä kiinni koteloon.
Seuraavaksi kuormaliinoilla kaari vireeseen ja kaikki talosta löytyvät puristimet käyttöön :) Liimaus onnistui hyvin ja kuivumisaika helteisessä auringonpaiseessa ei vienyt kovin kauaa. Kevyttä sovitelua ja päiden oikomista höylän ja sirkkelin kanssa ja sekin osa on jo kiinnittämistä vaille valmis!
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kotelo4.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kotelo4.jpg.html)
Vielä illan päätteeksi sisäkurvi liimaukseen, materiaalina 4x4mm koivuvaneri. Taipuu huomattavan paljon helpommin tiukalle kurville kuin tuo 9mm havu.
Alkumuottina käytetty 15mm vaneri pääsee vielä hyötykäyttöön kantena kun sen päälle laminoidaan toinen 15mm vaneria. Pieni mahdollisuus on että jo huomenna kotelo on testivalmis. Testiä tarvitaan ainakin vaimennusmateriaalin osalta, niin määrän kuin laadunkin suhteen. Testaamisen helpottamiseksi on kannesta tehtävä helposti irrotettava...
Loppukevennyksenä varasto, joka toivottavasti kuukauden päästäon jo huomattavan paljon tyhjempi ja tavarat majailevat Volvossa:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_jaumlrjestys.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/jaumlrjestys.jpg.html)
-
Volovo katsastettu ilman ihmeempiä, vaikka iskarit vähän huolestuttivat. Meni läpi kuitenkin. Hifistelykin on jatkunut:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kotelo5.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kotelo5.jpg.html)
Kotelo mahtuu kontiin kuten kuuluukin, nyt alkaa virittäminen vaimennusmateriaalien kanssa. Lampaantaljalla jatkettu petauspatja ei ole lähellekkään tarpeeksi, meinasi koko patja pullahtaa pois kotelosta! Viritystaajuuskin oli jossakin 40-50Hz välillä suunnitellun 30Hz sijasta.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_takaovien_asennuksia1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/takaovien_asennuksia1.jpg.html)
Takamatkustajille viihdettä, kaiuttimet paikallaan toistaiseksi alkuperäisillä johdoilla. Luulisi olevan riittävän tukeva asennusalusta, 25mm vaneria liimattuna reilulla määrällä Bilteman multibondia. Sekin muuten ajanoloon kuivuu yllättävän jämäkäksi liimaksi.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_soitin_paikallaan.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/soitin_paikallaan.jpg.html)
Soitinkin sujahti alkuperäisvaraosana hankittuun kehykseen pienen sahauksen jälkeen siististi. Kenwoodia en merkkinä ole kummoisenakaan pitänyt eikä näytön tarkkuus päätä huimaa käyttöjärjestelmän ulkonäöstä puhumattakaan, mutta se mokoma vain pelaa hyvin! Bluetooth-handsfree on tosi kätevä ja kuuluu hyvin vaikka soratiellä ajaisi ja otti ja löysi jopa BlackBerryni. Odotan kovasti milloin saadaan ensimmäiset Android-tupladinsoittimet...
Alkuperäiseen HU-603(tai jokin muu 600-sarjalainen, en muista ny) nähden äänenlaatu parani jonkin verran, mutta onhan tuo edelleen aika kökkö vaikkapa vakioon Mazda 6:een verrattuna..
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_diskanttikuppi1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/diskanttikuppi1.jpg.html)
Pääsi Renault Lagunan taustapeili hyötykäyttöön :D Kuulemma tuolla äänenlaatupuolella kisoissa on tuomareilla ollut tapana nyppiä kaikki spottivaloihin väsätyt diskantit kojelaudalle odottelemaan asennusta. Samalla tietenkin miinusta kuunteluarviovihkoon diskanttiasennuksista. Nyt jos koittaa nypätä tämän säädettävän diskantin, voi samalla vaivalla ottaa tastapeilinkin, mielellään omasta autostaan...
-
Pientä välipäivitystä: Armonaikaa 3 vrk ja tekemistä riittää. Lauantaina pitäisi auton olla esillä Kuvan ja Äänen autohifipäivässä.
Jotain on jo saatu valmiiksikin, nimittäin ovet ovat johdotetut, vaimennetut ja lopullisilla kaiuttimilla varustetut
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_etuovi3.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/etuovi3.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_etuovi2.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/etuovi2.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_etuovi4.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/etuovi4.jpg.html)
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_etuovi1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/etuovi1.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_etuovi5.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/etuovi5.jpg.html)
Etuovissa välipellin reikä on peitetty pellillä ja kahdella kerroksella vaimennusmattoa, takaovissa samainen kolo on vuorattu vain kolmella kerroksella vaimennusmattoa.
Takaoviin kautinkaapeli menee katkeamattomana alkuperäistä kumitötteröä pitkin, etuoviin taasen liitin kaapelit alkuperäiseen johtosarjaan oven liittimen molemmin puolin.
Etuovissa kauttimen korokerengas on alkuperäinen vahvistettuna liimamassalla ja korotettuna 12mm vaneririnkulalla ettei kaiutin ota kiinni alaslaskettuun ikkunaan. Takaovissa korokkeena toimii 25mm vaneri.
Piuhaa on vedetty paljon. Ensin suojasukkaan ja sitten autoon, lopulta jopa kattoverhoilun läpi :o
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_piuhaa.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/piuhaa.jpg.html)(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_piuhaa1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/piuhaa1.jpg.html)(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_piuhaa2.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/piuhaa2.jpg.html)
Suojasukka pääsi pari kertaa loppumaan ja sopivaa kokoa ei aina asennuksen yllättäessä ollutkaan saatavilla, joten osa sukista saattaa lörpöttää vähän löysällä. Kutistesukkaakin on kulunut aika paljon.
Auton kattoon piuhat on kiinnitetty reilun kokoisilla paloilla vaimennusmattoa koko matkaltaan. Signaalijohdot kulkevat kuskin puolella ja kaiutinkaapelit apukuskin puolella.
etu- ja takavahvistin sekä dsp maadoitetaan katon takaosaan.
Laiteasennuksiakin on jo mallailtu ja tällä hetkellä paikallaan ovat jo soitin, peruutuskamera, dsp ja takavahvistin. Etupään vahvistin ilmeisesti myöhästyy, mutta sille ei mahda mitään...
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kattoverhoilu.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kattoverhoilu.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_heraumltettauml.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/heraumltettauml.jpg.html)(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_soitinkehys.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/soitinkehys.jpg.html)
vähän teki pahaa ruveta silpomaan 70e soittimen kehystä, mutta siihen tuli volttimittari ja herätevirtakytkimet vahvistimille. DSP saa olla kokoajan päälläm joten sille etule kytkintä. Neljäs kytkimen paikka palvelee volttimittaria, joka mittaa subbarivahvistimelle menevää jännitettä.
Ehkä vielä enemmän pelotti tuon kattoverhoilun rei'itys, sinne kun piti saada pari vahvistinta ja dsp. Ensin yritin poralla huonoin tuloksin ja päädyin tökkimään ristireikiä puukolla. Melko hyvä mutta koskapa rca:n päät ovat aika paljon itse johtoa paksumpia, jää verhoilu ikävästi löysälle. Samaten 35mm2 virtapiuha kiristää pahasti... Millähän tuon saisi siistittyä?
Sulakkeet tulevat olemaan itsetehdyssä blokissa:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_sulakeblokki.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/sulakeblokki.jpg.html)
Blokki on muovia ja se kiinnitetään lähes suoraan akun päälle. Akun navasta blokille tulee alle 20cm pitkiä piuhanvetoja. Blokilta subbarivahvistimelle jää matkaa n. 15cm, joten 70mm2 kaapeli riittänee ::)
Blokki on kiinni subbarivahvistimen telineessä, jonka tänään kävin hitsaamassa kanttiputkesta ja lattaraudasta. Siitä lisää huomenna kun se on asennettu.
Huomenna olisi myös tarkoitus saada diskantit paikalleen, pallot on jo hiottu aikalailla valmiiksi ja enää tarvitsee miettiä jalkoen kiinnitys a-pilariin. Elementtien kiinnitys on hoidossa ja piuhatkin ovat valmiina odottelemassa...
-
Viimeinenkin vahvistin saapui ja laitettiin paikalleen, mutta ennen sitä piti auto saada säätökuntoon:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_diskanttikuppi3.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/diskanttikuppi3.jpg.html)(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_diskanttikuppi4.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/diskanttikuppi4.jpg.html)
A-pilarin muoviin reikä, vähän jännitti saako sen tarkasti tehtyä, saati symmetrisesti molemmin puolin. Aika hyvin onnistui ja ensin liimasin peilin jalan Permatexin muovihitsausliimalla kiinni muoviin. Otti kiinni tiukasti ja varmistin liimauksen läjällä Bilteman Multibondia. Se kuivaa aika kovaksi, joten tukee mukavasti diskanttia.
Diskanttikupit maalasin kiiltävän mustaksi, mutta se ei onnistunut hyvin. Ensin toinen kuppi tipahti märkänä sahanpurujen sekaan ja toisella kertaa spraykitti alkoi keittää. Pinta on mitä on ja saa olla sellaisenaan :idiot2:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_virtajohto1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/virtajohto1.jpg.html)(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_vahvistinraumlkki1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/vahvistinraumlkki1.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_sulakkeet.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/sulakkeet.jpg.html)
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_maadoitus1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/maadoitus1.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_maadoitus2.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/maadoitus2.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_virtajohto2.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/virtajohto2.jpg.html)
Virtajohtoja oli aika monta pääteltäväksi. Siispä kuumailmapuhallin pöhisemään ja juottamaan. Liitoksia tehtäväksi oli yhteensä 21kpl ja johtojen paksuudet 25-70mm2
Maadoitus on toteutettu 3x50mm2 kaapelilla. Porasin 8mm reiän alkuperäiseen akunnapaan ja kiinnitin siihen kuparitahnan kanssa maadoituskaapelit. Toinen pää kaapeleista on kiinnitetty alkuperäisen maadoituspultin alle jälleen kuparitahnalla varmistaen.
Plussapuolikin onnistui alkuperäistä akunnapaa hyödyntäen, siellä kun oli sopivan mittainen M6 pultti, johon 25, 2x25 ja 70mm2 kaapelit sai kiinni kuparitahnan kera.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_subbari_vaimennus.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/subbari_vaimennus.jpg.html)
Subbarikotelo sai täytettä, pari superlonipatjaa pääsi hifikäyttöön. Nyt toisto yltää helposti 10Hz asti vaimentumatta käytännössä yhtään. Saattaisi olla järkevää ottaa osa vaimennuksesta pois että saisi äänenpainetta lisää, mutta sitä ei ennen reiluja testauksia tehdä.
Muutenkin säätämään jo päästiin, välillä kahdenkin läppärin avulla. Toisella läppärillä muutoksia Helixin DSP:lle ja toinen oli Genelecin taajuusvastemittarilla varustettu. Oli helppo tarkastaa kuinka muutokset vaikuttivat toistoon!
Toisto siis saatiin varsin hyväksi, mutta aikaviiveitä ei ehditty kuin vähän mittanauhan kanssa hakea hehtaarille. Jumppaa siis luvassa ja paljon.
Huomasin myös että järjestelmä ottaa aika pahasti häiriötä auton ollessa käynnissä, "turbo"ininä kuuluu... Millähän senkin saisi pois?
-
Ensiesiintyminen hoidettu:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_esillauml.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/esillauml.jpg.html)
Muuten hyvä, mutta käytännössä kukaan ei huomannut katossa olevia vahvistimia kun takakontin kautta tiiraili. Kenties peili kontin pohjalle seuraavaan näyttelyyn :)
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kontti5.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kontti5.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kontti6.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kontti6.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_kontti_valmis.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/kontti_valmis.jpg.html)
Kontti on nyt siisti, mutta kohta sen joutuu taas purkamaan, on kotelon viri liian matala ja tarkkuus sen myötä kateissa. Eli superlonia puolet pois tahi kokonaan uusi kotelotyyppi testaukseen. Tapped horn kuulosti aika hyvältä tuolla hifipäivillä...
-
Mitäs hifistelyille kuuluu tälleen kuukauden jälkeen? Onko kaikki jo valmista :P
-
Kiva että tätä edes joku lukee :)
Eipä ole ehtinyt muuta kuin vähän säätämään. Ja toisekseen, tulevatko nämä koskaan valmiiksi?!?
Eipä ole tänne tullut päivitettyä kuvaa "valmiista" etupäästä:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_diskanttikuppi5.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/diskanttikuppi5.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_diskanttikuppi6.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/diskanttikuppi6.jpg.html)
Ja vahvistimia katossa:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/autoprojektit/th_vahvistimet_katossa.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/autoprojektit/vahvistimet_katossa.jpg.html)
Sitten niitä parannuksia:
1. diskanttikuppien uudelleenmaalaus
2. Eutovien mideille tehtävä jotakin, nyt pärisee ikävästi matalammilla äänillä Volvon alkuperäinen kaiutinritilä
3. Vahvistimille menevät piuhat(kaikki 24kpl) sukitettava uudelleen ja RCA:t vaihdettava sopivamman mittaisiksi
4. Subbarikotelo uusiksi
5. Oikean puolen takaovea paikkailtava; 145+ dB:n äänessä päästää ikävää kilinää ulospäin. Jotain siellä on irti.
6. Soittimen maadoitusta paremmaksi että vähenee häiriöäänien tuotto
7. Vahvistimien herätevirta releen taakse ja volttimittari mittaamaan subbarivahvistimen terminaalijännitettä herätteen jännitteen sijaan.
8-??? Säätöä ja kuuntelua ja säätöä ja kuuntelua jne...
Eiköhän noissa talvi mene. Kesällä sitten Emman kisoihin kiertämään, tai ainakin yksittäisessä kisassa käydä palautetta hakemassa. Omaan korvaan tuo kuulostaa jo aika hyvältä subbaria lukuunottamatta.
Ja vielähän se auton tehopuoli on pysynyt ennallaan. Sinne siis tulee:
Isompi downpipe
tyhjä katti
tuplaputki
vapaampi vaimennin
karstojen poisto imusarjalle ja kenties pientä viilausta mahdollisuuksien mukaan
Lastu
Ja jos innostus/aika/raha riittää, isompi välijäähy.
-
Piitkästä aikaa iltoo!
Volvo seisoo lumen alla(juu, on sitä jo muutama sentti satanut) Kun pitää niin pahaa meteliä tyhjäkäynnillä.
Olisis vissiin kaksikin ongelmaa yhtä aikaa:
1. Ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri entinen.
-Ääni häviää aina kun kompuran magneettikytkin ottaa kiinni
edit: ilman hihnaa pyörii kyllä nätisti, mutta rulisee hyvin kuivan oloisesti-> vaihtoon
2. Ilmeisesti laturissa pitäisi olla vapaakytkin. Käytin apulaitehihnan irti ja olin etsivinäni vikaa ja kokeilin laturin hihnapyörää pyöritellä.
-Ei laakeri/kytkin pelaa ollenkaan, vaan aina kun hihnapyörästä pyöräyttää suuntaan tai toiseen, laturi seuraa mukana.
Ilmastoinnin laakeri on varmaan jokin seuraavista:
http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/v70-p80-2004/ilmastoinnin-laakeri/ (http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/v70-p80-2004/ilmastoinnin-laakeri/)
Vapaakytkin olisi ainakin hihnaurien lukumäärän ja halkaisijan mukaan tuo:
Vapaakytkin halvalla alkuperäisenä?!? (http://www.autoihinvaraosat.fi/2386637-ina)
Työkalua vielä sen v-kytkimen irroitukseen (http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/63621/laturille/laturin-vapaakytkimen-irroitustyokalusarja_-13-osainen)
Eli lets rulette tahi jotai vastaavaa. Kun tuon auton nyt ei ihan välttämättä tarvitse olla ajossa, voisi vaikka sen laturin nostaa pois ja irrottaa siitä hihnapyörän malliksi. Samalla vaivalla sitten ilmastoinnin kompurasta hihnapyörää irroittaen...
(Edit: Ilmastoinnin kompura on DKS-17d, jolloin laakerin pitäisi olla mitoiltaan 30x55x23)
Edit: Kompura kyllä on DKS-17d, mutta laakeri on 35x55x20 ??? Ei siis kannata luottaa Alvadin kuvauksiin...
-
Noin, nyt on taas Volvo hiljainen ajettava:
40e ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri
57e hihnankiristin
29,9e moniurahihna
45,93e laturin vapaakytkin
Yhteensä remontin osat maksoivat 172,83e. Laakeri paikallisesta laakeriliikkeestä, hihna motonetisä ja loput osat autoihinvaraosat.fi:stä alkuperäisinä(hihnankiristin kai pitäisi olla ina, mutta on nyt febi/bilstein), eli Saksasta.
Laturin irroitin kokonaan ja vein korjaamolle hihnapyörän vaihtoon, ei tehnyt mieli ostaa työkalua kyseiseen hommaan itselle. Muuten remontti onnistui muutamassa tunnissa nätisti yläkautta. Rengasta tai mitään muutakaan laturin ja ohjaustehostimen letkun lisäksi ei tarvinnut irroittaa. Letkukin vain laturin pois saamiseksi.
Nyt on tähtäimessä pakoputken virittely, pitääkin soitella (toivottavasti) halvan käytetyn putkiston perään. Siihen tyhjä katti, vapaampi vaimennin, katilta eteenpäin tuplaputki ja isompi downpipe.