Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: P11S1 - 15.02.2014, 19:43:55
-
Jotain aiheeseen liittyvää keskustelua löytyikin foorumilta näistä tarvike facelift ajovaloista. Joku väitti että valokuvio olisi huonompi mitä volvon omissa facelift valoissa.
Se nyt eniten kiinnostaisi onko nämä laadultaan paljonkin huonompia mitä alkuperäiset? Haalistuuko heijastin pinnat nopeammin tai linssi ja yleisesti valojen laatu? Arvaako tälläiset ostaa? :idiot2:
Yksi valmistaja näille taisi olla Depo, hinta siinä 180e kieppeillä kappale.
Siinä kuva. v70 valossa tausta on harmaa ja s60 musta.
http://www.bilupplysningen.se/public/img/user/20-11035-36-2.jpg
-
Kysyppä nimim. ToniJH:lta mitkä lamput se laittoi ;)
-
Kysymystä laitettu :)
-
Jotain aiheeseen liittyvää keskustelua löytyikin foorumilta näistä tarvike facelift ajovaloista. Joku väitti että valokuvio olisi huonompi mitä volvon omissa facelift valoissa.
Se nyt eniten kiinnostaisi onko nämä laadultaan paljonkin huonompia mitä alkuperäiset? Haalistuuko heijastin pinnat nopeammin tai linssi ja yleisesti valojen laatu? Arvaako tälläiset ostaa? :idiot2:
Yksi valmistaja näille taisi olla Depo, hinta siinä 180e kieppeillä kappale.
Siinä kuva. v70 valossa tausta on harmaa ja s60 musta.
http://www.bilupplysningen.se/public/img/user/20-11035-36-2.jpg
TYC oli yksi halpiksien valmistaja, hinta Alvadilla n.150eur/kpl ilman säätömoottoria. Saa kertoa jos joku merkki on todettu hyväksi koska alkuperäiset Valeot maksaa vaivaiset 300eur/kpl.
-
Tässä on nämä valot mitä olen katsonut. Sopiiko ne alkuperäisten ajovalojen korkeuden säätömoottorit nyt tälläisiin vai ei?
''Sähköinen korkeudensäätö'' Vai meinaako että noissa olis ne säätömoottorit?
http://www.tuningkauppa.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Kuusio/Products/63569
-
Jos soittais, niin selviäisköhän? :o :hello:
-
No juu soittamalla voi selvitä jos muuten ei :D
-
Itse tilasin tuollaiset: http://www.autonvaraosat24.fi/johns/2083436
(https://lh5.googleusercontent.com/-PEj79oVcC_g/UwIora9ZkPI/AAAAAAAAA3s/hT7ws_7cEek/w769-h577-no/20140214_205522.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-TdYv4EQ3fXk/UwIorYt22JI/AAAAAAAAA3s/MYP5sm0bK60/w769-h577-no/20140214_205510.jpg)
Laadukkaan oloiset ja hyvin istui vanhojen tilalle (kuvassa puskuri irti ja suojamuovit hämää). Vielä en ole päässyt käytännössä valoja testaamaan, mutta laitan lisää kokemuksia, kun saan auton kasaan ja ajoon!
(https://lh6.googleusercontent.com/-Hrfhl34cTTA/UwIpuYbwJBI/AAAAAAAAA4g/MO7O1x96aEU/w769-h577-no/IMG-20140216-WA0002.jpg)
-
Jaahas tuollaista merkkiä olevat valot. Ei oo kyllä hinnalla pilattu tällähetkellä. :D Laadultaan varmaan aikalailla samaa kun muutkin tarvike malliset. Laitoitko muuten vanhoista valoista korkeudensäätömoottorit näihin? Ja sopiiko vanhojen valojen vilkkujen kanta suoraan näihin? Ajattelin että miltä näyttäs usa parkit facelift umpioissa.. ::)
-
Eihän se ole kuin ostaa romikselt USA-mallin valot ja toivoa ettei suikkalakki huomaa. Väitän ettei huomaa.
-
Ei ne suikkalakit oo ennenkään usa parkeista valittanu. Mutta onko facelift mallin valoissa ollut edes usa mallissa sitä kaksi lankaista vilkkupolttimoa? Vai ajaako se äärivalo saman asian. :idiot2:
-
Ei mulla ainakaan ollut kuin yksilankaiset vilkut, niissä kun tosiaan on äärivalot erikseen. Suikkalakkia kiinnostaa hyväksynnät valoista, USA-valoissa on DOT ja se ei kelpaa Suomessa.
-
Köyhä olen ja itse ostin purkamolta 2007 vm olleet Valeon halogeeni facelift umpiot, ei ole kun pientä kiven iskemää ja haalistumaa havaittavissa, tosin ne saa kesäkeleille korjattua uuden veroiseksi. 80€kpl oli umpiot purkamolta, korkeudensäätö moottorit joutuu nyt vielä ostamaan.
-
Alkuperäisissä korkeudensäätömoottoreissa oli liian lyhyet ne tapit, joten niitä täytyy vähän modata, että saa sopimaan paikoilleen. Vanhojen vilkkujen kanta sopi noihin suoraan!
Mutta nyt kun aloin miettiä, niin nuo umpiot mitkä posti toi, on merkiltään Depot. Tarkistin tilauksen ja todellakin olin tilannut nuo Johns-merkkiset umpiot, mutta umpiot tuli laatikoissa, joissa luki kissankokoisin kirjaimin Depo ja itse umpioissakin luki Depo.
Saa nyt nähdä millainen valokuvio noistakin syntyy, vaikka ei tuolla hinnalla ihmeitä voida odottaa. E-tyyppihyväksyntä löytyy, eikä katsastusmiehilläkään tulisi olla noista mitään sanottavaa.
-
Kiitoksia kaikista vinkeistä ja tiedoista. Uskalsin siinä sitten itsekkin tilata valot. :D
Laitan tähän nyt kunnon läjän kuvia valoista, niin saa porukka hämmästellä.
Kysymystä tulee mahdollisesti taas kun aloitan asentamisen. Tai ainakin kuvia miltä näyttää. :)
Depo on valojen valmistaja
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01871_zps25bbac31.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01877_zps79b5b6bf.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01874_zpsd2a3ddf8.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01873_zps966d515a.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01876_zpsde5281b0.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01875_zpsf4075cb9.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01889_zpse5eaae2e.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01888_zpsdc06c92b.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01885_zps525eeb63.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/DSC01881_zps4448f4b7.jpg)
-
Sainpahan umpiot kiinni autoon ja auton rekisteriin ilman korkeudensäätömoottoreitakin! :D Ensimmäinen kuva Bilteman halvimmilla halogeenipolttimoilla:
(https://lh5.googleusercontent.com/-RBQN2_JV1yM/UwdwxKHxjPI/AAAAAAAAA9k/5tczgXayDUE/w769-h577-no/20140221_172824.jpg)
Suuntaus oli melkeen suoraan alaspäin noilla ajellessa, joten valotehosta en osaa sanoa tarkemmin, kun säädin kunnolla vasta xenonit laitettua. Sitten pari kuvaa 6000k "kiinaxenoneilla":
(https://lh5.googleusercontent.com/-fVUfZuCAbWI/Uwy0MJJss0I/AAAAAAAAA_k/wnpoVpuN55A/w769-h577-no/20140225_171713.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-op4DuDQJUa0/Uwy2nGtM92I/AAAAAAAABAo/nDeSC2R6NGs/w769-h577-no/20140225_172604.jpg)
Xenoneilla valoteho parani todella huomattavasti, vaikkakin valokuvio kaipaa vielä vähän säätöä. Nykyisilläänkin on jo varsin hyvä odotuksiin nähden, mutta vielä pitää tutustua tarkemmin noihin valojen säätöön.
Tuli laitettua käytetyt polttimot noihin "USA-parkkeihin" ja nyt apukuskin puoleinen parkki on pimeänä... No polttimon vaihto vaatinee koko umpion irroittamista, joten se saa nyt odottaa hetken ennen kun lähden taas koko keulaa purkamaan! :-\
-
Sanoko mitään onko ne säätömoottorit edes pakolliset? ??? Tekee kyllä heti uudemman näköisen autosta! Xenonitkin sopii hienosti, itse ajattelin alkuunsa ihan xenon look polttimoita. ::)
-
Itsellä oli tänään valojen sovittelua ihan vaan heittämällä lamput ja puskuri paikoilleen! :P Mites noiden johtojen kanssa? Ei huvittais katkoa alkuperäisiä liittimiä jos kuitenkin tulee jostain syystä tarvetta palata alkuperäisiin takaisin. Saako siihen autosta tulevaan valojohto liittimeen vastakappaletta mistään niin saisi sen värkätä kiinni tuohon uusien valojen johtosarjaan.?
Siinä kuvaa, osat siis vaan laitettu killumaan tuohon. 8)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001607_zps9919febb.jpg)
Siinä vanhoilla lampuilla. Kyllä facelift valot vähän nuorentaa ilmettä! :)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/sovit_zpsbdb7cb47.jpg)[/URL]
-
En oikeen ymmärtänyt sillon katsastuksessa, että onko ne pakolliset vai ei... Katsastusinssi kysyi, että onko mulla noihin säätömoottoreita ja meinaanko laittaa kiinni. Sanoin, että moottorit löytyy kyllä ja on tarkoitus laittaa kiinni. Laittoi sitten kuitenkin merkinnän säätömootoreista otteeseen. Tuskin inssi olis mitään huomannu, jos valot ei olis osottanu edes jotenkin suoraan. Piti perjantai-iltapäivänä kauhealla kiireellä saada auto kasaan ja kilpiin viikonlopuksi, niin en ollut ehtinyt paljoa suuntauksista murehtimaan! :D
Itse päädyin katkomaan johdot, kun jostain luin, että johtosarjat noihin valoihin tulisi maksamaan 70-80€... :o Vilkkuun menee suoraan alkuperäinen liitin, mutta ajovaloihin menevä liitin piti napsaista poikki.
-
En oikeen ymmärtänyt sillon katsastuksessa, että onko ne pakolliset vai ei... Katsastusinssi kysyi, että onko mulla noihin säätömoottoreita ja meinaanko laittaa kiinni. Sanoin, että moottorit löytyy kyllä ja on tarkoitus laittaa kiinni. Laittoi sitten kuitenkin merkinnän säätömootoreista otteeseen. Tuskin inssi olis mitään huomannu, jos valot ei olis osottanu edes jotenkin suoraan. Piti perjantai-iltapäivänä kauhealla kiireellä saada auto kasaan ja kilpiin viikonlopuksi, niin en ollut ehtinyt paljoa suuntauksista murehtimaan! :D
Itse päädyin katkomaan johdot, kun jostain luin, että johtosarjat noihin valoihin tulisi maksamaan 70-80€... :o Vilkkuun menee suoraan alkuperäinen liitin, mutta ajovaloihin menevä liitin piti napsaista poikki.
Sillon jos säätöpaneeli on sisuksissa valoille niin pitäshän ne moottorit sillon väh. olla paikallaan. Ainakin näin kuvittelisin tuon käytännön olevan.
Mulla on moottorien hankinta edessä kun vaihdoin kans nuo facelift umpiot.
-
Sillon jos säätöpaneeli on sisuksissa valoille niin pitäshän ne moottorit sillon väh. olla paikallaan. Ainakin näin kuvittelisin tuon käytännön olevan.
Mulla on moottorien hankinta edessä kun vaihdoin kans nuo facelift umpiot.
Näin itsekin uskoisin sen olevan. Tai sitten vaan hankkii romuttamolta tuollaisen: http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=30067842 (http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=30067842) ;)
-
Tai sitten vaan hankkii romuttamolta tuollaisen: http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=30067842 (http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=30067842) ;)
Niimpä :D
-
Tuossa vielä kuva noista tuon uuden umpion johdoista:
(https://lh6.googleusercontent.com/-1IdblllP31U/UxNQ4pBk9SI/AAAAAAAABJ4/NO4a69eSsN0/w769-h577-no/20140216_004858.jpg)
Jos nyt oikein muistan, niin johdot menivät värien mukaan seuraavasti:
Keltainen paksu - maadoitus
Musta - parkit
Punainen - pitkät valot
Harmaa - lähivalot
Muita noista johdoista ei sitten tarvikaan, jos kytkee vilkut ja korkeudensäätömoottorit alkuperäisin liittimin.
Kannattaa kokeilla aluksi esimerkiksi sokeripalalla nuo johdotukset oikein, niin on sitten helpompi vaihtaa johtojen paikkoja, jos meneekin väärin. Nimim. kantapään kautta :D
-
Ja haluatko saada ne sivuhuomio valot toimimaan, kannattaa etsiä noista joutavista johdoista sille menevä virtapiuha ja kytkeä samaan lyhkäsien valojen kanssa.
-
Nyt kun mietein niin ne korkeudensäätömoottorit pitää varmaan näin uusista jo löytyä joko manuaalisena tai automaattisena (xenoneissa).
Kytkentään löytyi tuo revoten tekemä ohje: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32517.msg587053#msg587053
Ja tämä: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=10401
Ja oon käsittänyt niin ettei näihin valoihin saa edes mitään adapteri johtoja mistään. Pitää itse vaan kyhäillä jotkut viritelmät sinne.
-
Ja haluatko saada ne sivuhuomio valot toimimaan, kannattaa etsiä noista joutavista johdoista sille menevä virtapiuha ja kytkeä samaan lyhkäsien valojen kanssa.
Huomasin tuosta pikkukuvasta että oot laittanut äärivalojen kaveriks nyt ne usa-parkit. Ei hassummat :P
-
Huomasin tuosta pikkukuvasta että oot laittanut äärivalojen kaveriks nyt ne usa-parkit. Ei hassummat :P
Tuli jotain käyttöä niillekkin, kun ei kovinkaan kauan ollu kerinny vanheta aiemmissa umpioissa :)
-
Hitaasti mutta varmasti valojen asennus edistyy! :)
Tuli ostettua nyt tuollaiset liittimet ettei tarvitse katkoa auton omia johtoja. Riittää kun uusien valojen johtosarjaan yhdistää nämä liittimet ja tökkää autoon kiinni. :) Eli alkuperäiset valot saa palautettua helposti jos tarvitsee.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001623_zps03228000.jpg)
-
Tänään valojen asennus jatkui kun sain haettua motonetistä polttimot valoihin. Johdot oli yllättävän helpot laittaa oikein. Ohjeet vaan netistä ja sokeripalan avulla koitti toimivuuden. Sen jälkeen vaan katkoi ylimääräiset johdot ja liittimet pois mitä oli aika paljon. Nyt vaan lopulliset liitokset johtoihin niin johdotukset on kunnossa. Säätömoottorit vielä paikalleen kun ne saapuu niin alkaa olemaan suuntausta vaille valmis valojen päivitys :P
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001637_zpsfacca208.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001638_zpse052a82e.jpg)
-
Etkai vain jätä tuota sokeripalaliitosta..?
-
Hitaasti mutta varmasti valojen asennus edistyy! :)
Tuli ostettua nyt tuollaiset liittimet ettei tarvitse katkoa auton omia johtoja. Riittää kun uusien valojen johtosarjaan yhdistää nämä liittimet ja tökkää autoon kiinni. :) Eli alkuperäiset valot saa palautettua helposti jos tarvitsee.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001623_zps03228000.jpg)
Mistä tuollaiset?
-
Etkai vain jätä tuota sokeripalaliitosta..?
En jätä. Testin ajan oli vaan noin.
-
Mistä tuollaiset?
Alkuperäisistä valoista ovat peräisin. Ei silti tarvinnut vanhoista valoista kyniä. Nettivaraosasta löytyi keulakolaroidusta v70 volvosta kun valot oli muuten kelvottomat.
Siinä vielä kuva liittimestä paikallaan orkkis valossa.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001612_zps40ce2cff.jpg)
-
Sain juuri liitokset valmiiksi. Nyt sitten vaan liittin kiinni autoon ja homma toimii! :)
Polttimot:
Lyhkäset: H7 Bluevision ultra 12V 55W Philips
Parkit: Philips BlueVision 12 V/5 W
Pitkät: H9 12V/65W
Vilkut: Philips silvervision 12V 21W
Äärivalot: 12V 5W
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001643_zpsdd6bf93d.jpg)
-
Mites korkeudensäätömoottoreiden irroitus ja asennus tapahtuu tuohon umpioon? Lähinnä se kiinnostaa ettei tulisi rikottua mitään. ??? Onko ihan vaan kääntämällä moottoria ja nyppäämällä irti ja päinvastoin takaisin?
-
Mites korkeudensäätömoottoreiden irroitus ja asennus tapahtuu tuohon umpioon? Lähinnä se kiinnostaa ettei tulisi rikottua mitään. ??? Onko ihan vaan kääntämällä moottoria ja nyppäämällä irti ja päinvastoin takaisin?
Siinä kannattaa hieman käyttää voimaa, ei liikaa. Uusissa se kiinnityskohta ei hirveästi anna periksi, ja se säätömoottorin kiinnitys menee varmaankin tuohon ylimmäiseen, itselleni tuo on vielä arvoitus, kun ei ole moottoreita millä testata, kun aiemman umpion moottorit ei käynyt enää tuohon kun on se tikku niin lyhkänen. Mites sulla oli H7 mallilla tuo lyhkäset, itelläni on H11 lyhkäsissä ja H9 pitkissä.
-
Siinä kannattaa hieman käyttää voimaa, ei liikaa. Uusissa se kiinnityskohta ei hirveästi anna periksi, ja se säätömoottorin kiinnitys menee varmaankin tuohon ylimmäiseen, itselleni tuo on vielä arvoitus, kun ei ole moottoreita millä testata, kun aiemman umpion moottorit ei käynyt enää tuohon kun on se tikku niin lyhkänen. Mites sulla oli H7 mallilla tuo lyhkäset, itelläni on H11 lyhkäsissä ja H9 pitkissä.
Selvä juttu. Nyt uskalsin nypätä noi säätömötit tosta tieltä pois. Nyppäs vaan kunnolla niin irtosi. :) Itse tilasin purkaamolta sillä valkoisella tapilla olevat moottorit jotka pitäisi näihin valoihin sopia. Meneeköhän ne moottorit vaan painamalla paikalleen?
Mulla luki valojen myynti selosteessa H7 ja ei sinne muu kyllä sovi kuin H7 ???
Pistin kuitenkin merkille että tuossa umpion takakuoressa lukee H7 ja H11. Ilmeisesti näitä on sitten molemmilla polttimoilla ollut saatavilla.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/valot_zps97625594.jpg)
-
Tänään kävin postista hakemassa korkeudensäätömoottorit, jotka on nyt tällä valkoisella tapilla olevat. :P
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001655_zps2b804b0a.jpg)
-
Nyt asentelin säätömoottorit valoihin paikoilleen. Tapin sai parhaiten paikalleen kun asetti moottorin vähän vinossa tuonne ja luisutti tapin alakautta uraan paikalleen. Ei raaskinut painaa tuntui että voi hajota.
Siinä nyt pari kuvaa tuostakin vaiheesta.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001661_zps024f2c8c.jpg)
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001663_zps5968fe07.jpg)
-
FAQ-osiossa koottu kaikki linkit, joissa käsitellään valojen vaihtamista uudempiin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26873.msg484282#msg484282 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26873.msg484282#msg484282)
-
Tuollaisilla ohjeilla tein kytkennät. Kuvia löytyy showroomista miltä valot näyttää autossa paikallaan :)
Oikealla eli pelkääjän puolla auton omat johdot:
Valkoinen = kaukovalot
Keltainen / sininen = lähivalot
Harmaa = seisontavalot
Musta = Maadoitus
Uusi valo Oikealla, eli pelkääjän puolla:
Keltainen = musta (auto)
Punainen = valkoinen (auto)
Harmaa = keltainen / sininen (auto)
Musta = harmaa (auto)
Vasemmalla puolella eli kuskin puolla auton omat johdot:
Sininen = kaukovalot
Sininen / Valkoinen = lähivalot
Valkoinen = seisontavalot
Harmaa / musta = maadoitus
Uusi valo vasen puoli, eli kuskin puoli:
Punainen = sininen (auto)
Harmaa = sininen/valkoinen (auto)
Musta = valkoinen (auto)
Keltainen = harmaa / musta (auto)
Äärivalot:
Parkki oikealla puolla. eli pelkääjän puolla:
Musta = harmaa (auto)
Keltainen = musta (auto)
Parkki vasemmalla puolla, eli kuskin puolla:
Musta = valkoinen (auto)
Keltainen = harmaa / musta (auto)
-
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/facelift/WP_001643_zpsdd6bf93d.jpg)
Vilkkupolttimon vas. puolella kun on tollanen pystyssä oleva musta "muoviputki" niin onko sillä joku tehtävä? Omasta on nuo yläpäässä olevat klipsit katkenneet ja eivät pysy paikoillaan.
-
Sen tehtävä on vaan näyttää mistä valoa säädetään. :D ohjaa hylsyn perille..?
-
Tuli nyt vielä jälkeenpäin mieleen että pystyykö noista ajovaloista säätämään jotenkin pitkiä erikseen?
EDIT: Ei pysty