Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: thonii - 17.02.2014, 00:13:44
-
Kyseinen kosla alla ja tuntuu että olisi vähän vedot karanneet johonkin. Välijäähdytin oli halki aikoinaan mutta se on vaihdettu ja liitokset ovat kireällä joten siltä osin voidaan tämä sulkea pois vaihtoehdoista. Kiihdyttäessä ja ryntäytettäessä konetta ja niin ahtimelta kuuluu omaan korvaan aikamoinen suhina joten olisiko letku halki? Sitten toinen asia mikä on aiheuttanut hämmennystä on se että kun nostaa kierroksia esim 1500 kierrokseen niin kierrokset seilaavat, tämän huomaa myös ajossa kun vakkarilla ajelee. Myöskin samalla tämä ahtimen ulina lisääntyy tai vähentyy.
Missä siis mahtaa olla vika? Alkaa vaan pikkuhiljaa loppuu usko kyseiseen rakkineeseen...
-
Eikait se turbon noissa(kaan) kuulu mitään korviinpistävää ääntä pitää....? Voisko olla ihan turbossa itsessään vikaa? Laakerit? Siivet?
Hyvin vähän kokemusta noista mutta vastaavalla koneella s80 ei turbo kyllä kuulu lainkaan sisälle autoon...
Edit: Paljonko autolla on ajettu? Onko turboa koskaan huollettu?
-
Öö mun aikana sitä ei ole huollettu, mutta enemmän se ääni on sellaista että ilma pääsee vuotamaan ulos
-
Tuo voi ainakin aiheuttaa pienimuotoista kierrosten seilaamista. Pitäisi kyllä ilmetä tyhjäkäynnilläkin. Kyllä se turbon vihellys rupeaa kuulumaan selvemmästi kun nostaa kierroksia yli 1500. Ainakin omassa kuuluu.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35675.msg665955#msg665955
-
Mullakin turbo vihelteli, mutta hevosvoima.comin tarkan tasapainotuksen jälkeen äänet hävisivät täysin. Vaimon persdyno jopa antoi palautetta väännön lisääntymisestä, tiedä sitten.
-
Pistää joku hyvän kuulon omistava henkilö kuuntelen konepellin alle et krohahtaako turbo kun sammuttaa moottorin tyhjäkäynnillä..
-
Joo pitää kuunnella, käytettiin eilen koslaa ja tuntuu kuin sen pitäisi väkisin imeä ilmaa itseensä ja tarkistin suodattimen, ei ollut tukossa. Imuäänet kyllä kuulostaa aika epämääräisen kovalta. Ihmetyttää myös se kun kiihdyttäessä kuuluu suhina ja tuossa 1500 rpm alueella ulinaa kuuluu hyvin kun sammuttaa radion ja puhaltimen
-
Tarkistappa turbolta lähtevä ahtoputki ja imuputken loppuosa, se kumiputken pätkä joka on turbossa kiinni. Ne kumiletkut/putket tahtoo joskus halkeilla.
-
Pitääpi tarkastaa, ei taida vaa yläkautta sinne nähdä muutaku peilin ja lampun kanssa?
-
Lainaus Julma-Henrin showroomista:
Syy ja seuraus miksi imuputki menee lyttyyn. Vakio kumiletkussa ei ole ainottakaan kudosta :idiot2: Ja paikalleen menossa olevassa samcossa on 4 kudosta.
(http://i1069.photobucket.com/albums/u476/Julma-Henri/2012-12-13092642.jpg)
Ja sielläpä se olis paikallaan :P
(http://i1069.photobucket.com/albums/u476/Julma-Henri/2012-12-13103824.jpg)
Tuossa näkyy mitä putkea tarkotin. Puhelimen kameralla mää oon kurkkinnu ahtaampiin paikkoihin ku en omista überhienoa tähystyskameraa :) pyyä kaveri polkee kaasua ku kattot sitä putkea, voihan se sullaki mennä linttaan jos ei ookkaa rikki.
-
Ja muovisen ahtoputken näkee kokonaan altapäin kun irrottaa pohjapanssarin.
-
Ei kannata sitä välijäähdytintäkään jättää tarkistamatta, vaikka se olisikin joskus vaihdettu.
-
No se välijäähdytin on kolmisen kuukautta sitten vaihdettu. Mut huomenna toivottavasti tulee asioihin selkeyttä kun alan tutkimaan paikkoja
-
No se välijäähdytin on kolmisen kuukautta sitten vaihdettu. Mut huomenna toivottavasti tulee asioihin selkeyttä kun alan tutkimaan paikkoja
Tuo "aikoinaan" sai ajattelemaan, että esim. puolivuotta tai vuosi sitten :)
-
Sitten ne muovisen ahtoputken silikonitiivisteet, mulla suhisi jonkin aikaa ennen kuin ihan poksahti. Ne pehmenee öljystä ja pursuu pois välistä. Maksoi sinisellä vissiin jotain kympin luokkaa...