Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: SirHenkka - 17.02.2014, 13:12:37
-
elikkäs tuollaisesta ns. läskiposki ajoneuvosta volkkarin koneella kyse. Auto on todella hengetön alakierroksilla, joskus jopa liikkeelle lähtö tuntuu vaikealle ennenkuin rupeaa ottamaan kierroksia. Tähän mennessä uusittu IMM (bosch), ahtopaine anturi sinne suodattimen jalan luokse, pumppu ajoitettu ja tarkistettu (0,27 astetta) ja vetoja ei löydy normaalisti. Alipainepumppu ääntää niinkuin näissä yleensäkin, tosin kiihdyttäessä kuuluu kanssa sellainen ehkäpä alipainepumpun ääni tietyillä kierroksilla joka nousee kierrosten mukana kunnes häviää. Nokka-akseli tarkistettu sekin on ok, samoin paininkupit on ehjät. Viimeksi kylmällä koneella tasakierroksilla ajettaessa sytytti moottorihäiriö merkkivalonkin ja ilmoitti "moottorisysteemi seuraavassa huollossa". Viaksi merkkasi ECM-0039 Ahtopaineen säätely - liian suuri virtaama. Miksulla on varmaan paremmin tietoa aiheuttaako huono alipaine pumppu tällaista??? Alipaine vuotoja ei ole, letkut ja liittimet on käyty läpi 0,3bar ylipaineella ja samalla saippuavettä suihkuttelemalla letkuihin, ja niiden liitoksiin. Egr tuntuu kanssa toimivan (ainakin venttiili liikkuu puhallus/imu testillä. Alkaa tuntumaan päässä pikku hiljaa pahalle koko rakkine. >:(
-
Jospa se EGR kuitenkin jää vähän vuotamaan silloin kun sen pitäisi olla kiinni?
-
Jospa se EGR kuitenkin jää vähän vuotamaan silloin kun sen pitäisi olla kiinni?
sekin on kyllä mahdollista, kunhan vaan saan sen verran vapaa-aikaa niin käytän vielä kokonaan irti ja putsaan vaikkei mitään älytöntä köntsää siellä nytkään näkynyt.
-
Eihän oo vuotoa alipaineletkuissa? Kuulostaa nimittäin tutulta. Vaiheltiin ahtosolenoidi, testattiin toimivaksi tiedetyllä mapilla ja omistaja kokeili vaikka mitä muutaki. Turboa oli jo uusimassa ku kävi vielä kerran alipaineletkut läpi ja totes että egr:n letku vuosi.
-
Ei ole vuotoja ne on pariinkin kertaan testattu. Se räpisevä ääni on kanssa osittain mysteeri kiihdytyksen aikana. Itse olen ajatellut sen tulevan alipaine pumpulta. Eli seuraavaksi menee se uusiksi, koska epäilyttää sen kunto. Alipainevajaushan se tuo juurikin näitä ongelmia mitä nyt on päällä.
-
Kai alipainepumppu oireilis muutenki? Vaikuttaaha se kuitenki jarrutehostimeenki. Minkälainen se ääni on joka kiihytellessä kuuluu?
-
Vähän saman tyylinen kuin pienenä tyttönä tuli laitettua polkupyörään räpätin pinnoja hankaamaan... :2funny: tosin ei pakopuolellakaan ole vuotoa josta tuon tapainen ääni voisi tulla. Ohivuotoakaan ei ole venttiileissä eikä hävitä 10tkm. vaihtovälillä öljyäkään. Ei tupsauttele sinistä eikä harmaata, ja lähtee hyvin pyörimäänkin.
-
Ekana tulis mieleen vuotava hukkaportti. Aiheuttaa alaväännön heikkenemistä ja saattaahan se sivuäänikin tulla sieltä.
Tuleeko hukkaportin kalvorasialle kunnolla alipaine tyhjäkäynnillä? Joskus ollut vuotavia moottorin kumityynyjä, niihin menee alipaine myös.
-
Mulla ollu kerran vastaavaa ja syyksi selvisi turbon imuputken ja huohottimen putken liitoksessa vuoto. Vaihdoin uuden imuputken niin taas rokkaa.
Mitään ylimääräisiä ääniä en tosin muista kuuluneen.
Niin ja kokeileppas ottaa siitä huohottimen lämmitysvastuksesta piuha irti. Jos vastus on oikosessa niin se sotkee ahtopaineen säätelyä.
-
Vastus pelaa kun on vaihdettu n.15000km sitten koko putki, kaikki sulakkeet myös ehjiä. Pitää tänään tutustua tuohon ArtoR:n mainitsemaan hukkaporttiin. Hukkaportin toimimattomuus/jumittaminen on kanssa aika looginen vaihtoehto tuolle menohaluttomuudelle.
-
"Viaksi merkkasi ECM-0039 Ahtopaineen säätely - liian suuri virtaama."
Mulla tuo ilmotus tarkotti ettei saa polttoainetta tarpeeksi!Tukos tankkilinjasta poistettiin ,voimat palautu ja virhe ilmo poistu!!
Siis ,liian suuri ahtopaine saatuun polttoainemäärään vertailussa??
-
Jokos kaima on löytänyt ratkaisun?
-
Ei vielä, ehkäpä alkuviikosta kerkeen.
-
Tänään pääsee hakemaan kunnostetun ahtimen kotipaikalta, se taas että milloin kerkeää laittamaan paikoilleen on toinen juttu. Ajatus oli tänään tuupata läppäri kiinni kun lähtee ajelemaan, ja seurata vähän miten egr, ja ahtopaineet seilaa ajellessa. Luulisi tuon livedatan paljastavan vähän lisää peliä, nyt kun ei ole kuin paikallaan ollessa katseltu niitä.
-
Nyt on varmistettu ettei vika ole egr:ssä, eikä hukkaportissa. Eli jää vaihtoehdoiksi ahtopaineen säätöventtiili ja sitten se toinen sähköventtiili mikä on siinä ilmanputsari kotelossa. Alkaa pikkuhiljaa nyppiä tämä vaiva, kun ei merkkaa mitään vikaa ja silti on vikaa. Onneksi on toinen samanmoinen ajokki pihassa mistä voi testata sähköosat. :)
-
tehot palanneet... käytin kotipäällikön tdi:stä egr säätö/ohjaus venttiilin omassani ja kuinka ollakkaan vehje vetää niinkuin ennen vanhaan. Oman venttiilin otin pöydälle, puhdistin, voitelin ja testasin irto akulla. Toiminta tuntui normaalilta, eli takaisin autoon paikoilleen ja testaamaan.. Auto rupesi liikkumaan normaalisti, jopa ilman hyytymisiä vedossa.
-
Hyvä hyvä! O0 Pienestä se on välillä kiinni. :)
-
Kuinkahan tää on jäänyt multa huomaamatta! Itse painiskelen aivan samalta kuulostavan ongelman kanssa. Tuo allekirjoituksen s80 on todella menohaluton pienillä kierroksilla. 0-100 ottaa jotakuinkin 15s, ja eilen tuli lopullinen päätös ratkaista ongelma kun jaksoi nipin napin nousta erään mökkipihan ylämäestä (ei tietoakaan sutimisesta). Miten tuon säksätyksen kävi venttiilin puhdistuksen myötä, hävisikö sivuäänet?
tehot palanneet... käytin kotipäällikön tdi:stä egr säätö/ohjaus venttiilin omassani ja kuinka ollakkaan vehje vetää niinkuin ennen vanhaan. Oman venttiilin otin pöydälle, puhdistin, voitelin ja testasin irto akulla. Toiminta tuntui normaalilta, eli takaisin autoon paikoilleen ja testaamaan.. Auto rupesi liikkumaan normaalisti, jopa ilman hyytymisiä vedossa.
Olisko purkuvinkkejä tuolle egr-venttiilille, vai onko tumpelonkin suoritettavissa oleva homma? Tarviiko sitä edes purkaa voidellaakseen/putsatakseen?
Tässä (https://www.youtube.com/watch?v=LHAAji2mXy0)nyt vielä video mistä selviää tuo kulkuhaluttomuus, säksätyksenkin voi hyvällä tahdolla kuulla taustalta...
-
Täälä on yks audi samalla koneella ja piti samaa ääntä.. Venttiilikoneisto pashana. :/
-
Täälä on yks audi samalla koneella ja piti samaa ääntä.. Venttiilikoneisto pashana. :/
Mahdollista tuokin, eihän tuon äänen ja kulkemattomuuden tarvi välttämättä samasta syystä johtua. Voisin venttiilikopan sisäänkin kurkata, mutta jos tulee tarve pistää se uudelleen kiinni niin minkälaisen tiivisteen ostan varalle? Näihinhän taitaa olla useempaa sorttia...
Tuon egr:n ohjausventtiilin käytin irti ja puhaltelin/imeskelin, ilma sieltä tuntui kulkevan joka suuntaan pikkasen eri paineilla. Crc:tä en uskaltanut ruiskia sisälle, aattelin jos tekee tuhojansa.
-
Lainasin appiukon lt:stä ohjausventtiiliä, ei tuonut helpotusta voimattomuuteen eikä säkätykseen. Kävin hakemassa venttiilikopan tiivisteen, täytyy kurkata sinne joku ilta.
Lisäksi taidan lorauttaa jotain lisäainetta tankkiin, tyhjäkäynnillä pumpun suunnalta kantautuu raksutusta.
-
Allekirjoittaneen V70:sessa TDI:ssä vm 2000 oli sama metallinen säksätys ja sen paikallistamiseksi tehtiin turhankin paljon töitä.
Luulimme myös asiantuntevan dieselpajan kanssa, että ääni tulee venttiilikoneistosta. Paikallistimme kilinän myös moottorin jakopään puolelle ja päätimme purkaa kannen ja katsoa mitä se oli syönyt. Imuventtiilit olivat jo hieman kuoppautuneet joten uusimme ne mutta mistään paikkaan kannesta ei löytynyt sellaista vikaa, joka olisi aiheuttanut säksätystä. Jatkoimme purkamista ja purimme koko koneen ja päätimme uusia öljypumpun sillä sen käyttöhihnapyörän päästä löytyi välys joka olisi ehkä voinut olla syypää. Kun kone oli jo kerran palasina, ruokahalu remonttiin kasvoi syödessä ja uusimme myös kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän, koska se oli kilkattanut jo pitemmän aikaa.
Kun koko paketti kasattiin ja moottori koekäytettiin huomasimme että ei se s....tanan ääni ollut mihinkään kadonnut >:(, nyt se esiintyi myös vedossa ja yli 3000 rpm kierroslukualueella. Seuraavaksi autoon vaihdettiin kaikki suuttimet joista ei löytynyt vikaa joten päätimme kokeilla vielä värinänvaimenninhihnapyörän vaihtoa, jonka viallisuutta emme osanneet epäillä sillä se oli uusittu edellisessä jakohihnan vaihdossa 50 tkm sitten. Metallinen säksätys katosi kun seinään ja kone kävi niin kuin pitikin. Reklamoimme viallisen hihnapyörän Gatesille ja laitoimme uuden saman valmistajan hihnapyörän koneeseen. Ihmetys oli melkoinen, kun ääni palasi 2000 km ajon jälkeen jonka jälkeen moottoritilassa oli myös selvästi metallihilettä joka näkyi mm runkopalkin päällä. Nyt paikoillaan on joku saksalainen hihnapyörä, katsotaan kuinka kauan se siellä kestää.
Joten kokeilkaahan vaihtaa tuo värinänvaimenninhihnapyörä ensiksi ennen kuin teet kuten minä ja purat ehjän koneen... En yllättyisi jos teidänkin kilisevissä hihnapyörissä lukee Gates...
-
Jatkan tähän kun olen niin monessa topicissa käynyt purkamassa tuntojani.
Autolle tehtyä:
- egr-ohjausventtiili vaihdettu
- egr-venttiili irroitettu ja todettu toimivaksi (tukitaan kokeeksi kun keretään)
- ylä- ja alatuki vaihdettu, alipaintyynyt testattu, vikaa vielä varmaan siinä jakopäänpuoleisessa kiinteässä
- imm käytetty auki ja putsattu, täytyy kokeilla vielä ilman töpseliä ajoa?
- venttiilikoppa auki
Muutama kuva venttiilikopan sisältä, onko tämä normaalia kulumaa? Mittarissa 300tkm.
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/DSC_0279_zps224e4870.jpg)
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/DSC_0280_zpse3bfcb99.jpg)
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/Mobile%20Uploads/20140822_130611_zps6f81a651.jpg)
Nostajista ei oikein nokka päällä saa selvää. Täytyy käydä sateen lakattua hakemassa kampuran pulttiin sopiva hylsy että saa pyöräytettyä konetta hieman lisää. Etenkin ap-pumpun epäkeskon haluaisin tarkastaa.
Täälä on yks audi samalla koneella ja piti samaa ääntä.. Venttiilikoneisto pashana. :/
Näkyikö tuosta merkkejä venttiilikopan alla vai selviskö vika vasta kansi irrallaan?
Joten kokeilkaahan vaihtaa tuo värinänvaimenninhihnapyörä ensiksi ennen kuin teet kuten minä ja purat ehjän koneen... En yllättyisi jos teidänkin kilisevissä hihnapyörissä lukee Gates...
Mulla on tuo Gatesin kilkatin vielä häkkivaraston hyllyllä. ;D Koneessa kiinni olevassa hihnapyörässä on merkinnät volvo ja 98... ::) Eli pannaan se vaihtolistalle. Millainen tuo jakopään kiinnipitotyökalu on, alanko metsästää moista ebaysta vai vienkö suosiolla pajalle laittoon?
-
Konetta käännetty, loputkin nokista saman näköiset. Alipainepumpun epäkesko näytti tältä:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/Mobile%20Uploads/20140823_101530_zps545dc542.jpg)
Ainut huomio oli että konetta kääntäessä nostajista kuului huokailua. Kuuluuko asiaan hydraulinostinten kanssa?
-
Voimat palautuivat, ehjäksi todettu imm olikin sökö. Nyt lähtee paikaltaan rivakasta savuhuntu perässä. :sundaydriver: Säkätys jäi, mutta vaimeni. ::)
-
itellä vähän sama vika 2000.vm v70n tdi että alakierroksilla tahtoo veto puuttua niin tuli tuossa mieleen tuo egr-venttiili että jos sen tukkis laipalla? niin tarviisko se sitten käyvä erikseen ohjelmoimassa pois päältä ettein tule vikakoodia? ainakin ku alipaine letkun kun tulppaa niin antaa vikakoodia.
ee oo isohomma koetella mutta tympässöö ottaa laeppa poes jos pukkaa koodia
-
Pitää ohjelmoida, pukkaa koodia.
-
no voehan, ettäs kehtookin olla tarkka apina jos huomaa ettein pakokaasuja tulekkaan ;D