Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: bikerent - 19.02.2014, 18:35:47
-
Olen noita projektijuttuja lukiessa huomannut, että moni maalaa osia spraymaaleilla. Noissa osissa olisi kuitenkin huomattavasti parempi normaali automaali tai joku muu 2K maali, siis maali ja kovettaja sekoitetaan juuri ennen maalausta ja ohennetaan myös sopivaksi. OK, nyt moni sanoo ettei ole ruiskua ja taitoa. Mutta kuitenkin se pikkukompura on monessa tallissa ja kuumailmapuhallin, enää tarvitaan ruisku. Niitä saa jopa alle satasen, parilla sadalla saa niinhyvän, että maalaa vähän muutakin kun pikkuosia. Harjoittelemalla oppii maalaamaan niitä pikkukamoja helposti ja värinhän voi sitten valita minkä haluaa. Desi maalia ja kovike maksaa 2-3 kymppiä, ohentimeksi menee tinneri ainakin pikkuosissa ja ruiskun pesu kunnolla on tietysti tärkeää. Vesiohenteisen värimassan pesu ruiskusta on helppoa vedellä. Ruisku kestää harrastajalla isätä-pojalle, kun purkaa ja pesee aina huolellisesti sen. Kunnon maalin etu on se kestävyys, hyvin putsatut ja hiotut osat ja tartunnaksi vähän hiomapohjamaalia vaikka ja alumiinille happopohjamaali, niin harrastajan konehuone, jarrusatulat yms. on unelmahieno ja kirkaslakkaa voi heittää päälle niin kiilto on varmaa. Ja kestää pesua. Maalaus vinkkejä voi rohkeasti kysellä vaikka automaalareilta ja maalikaupoista. Rohkeesti kokeilemaan. (Kuumailmapuhallinta olen käyttänyt osien lämmitykseen ennen maalausta, jos on viileä talli ja tietysti kuivatukseen sitten kun on maalattu)
-
Pikkuosien maaluuseen kelpaavia ruiskuja saa ihan parilla kympilläkin joten siitä ei ole kiinni.
-
Hmm. Mikä sprayssa on vikana?
Ei tarvitse ostaa monen sadan laitteita muutaman pikkuosan takia.
spraylla on helppo maalata, värivalikoima on laaja.
Ja mun mielestä spraymaali pysyy hyvin tuotteessa kiinni.
Tekee vaan hyvin pohjat ja maalaa rauhassa, niin homma on valmis.
Olen 8-kappaletta alumiini vanteitakin maalannut spraylla. Ja hyvät niistä on tullut. Maali ei irtoa, eikä lika ole pinttynyt pintaan..
-
Moi, spraymaalit liukenevat liuottimiin, esim konehuoneessa oljyt ja bensat. Sitten noissa auotomaaleissa kiilto on parempio ja pysyvämpi, Kestävät myös konekiillotusta. Lähinnä siis lopputulos on kestävämpi ja näyttää 2ammattilaisen" tekemältä. On silti mullakin käyttiksessä vannehopeella maalatut alut alla, taisin niihin kyllä vetää kirkaslakkaa päälle. Niinkun edellä mainittiin ruiskuja saa halvallakin ja kompuran saa n. satasella, joten kerran kun ne ostaa niin sit on aina vehkeet. Automaali liikkeet laittaa kyllä spraypurkkiin kunnon maaliakin, mut ne on vähän kalliimpia ja tarvii maalata nopeesti, seuraavana päivänä ne on kovettunu pulloon.
-
Eikö joitain osia voisi aivan hyvin maalata tavallisella siveltimelläkin?
-
Eikö joitain osia voisi aivan hyvin maalata tavallisella siveltimelläkin?
Ehdottomasti, itse olen ainakin tähän asti siveltimellä maalannut lohkot ym. Moottorin osia