Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Mikksu - 19.02.2014, 23:36:22
-
Eli auto on -83 240 koneena B19a ja kaasarina strömberg. Nyt tarvitsisin apua käyntiongelman kanssa. Ennen tulppien vaihtoa toimi hyvin, mutta sen jälkeen ei enää käynnistynyt kunnolla. Tulppien vaihdon yhteydessä laitoin myös kaasariin öljyä, jota siellä ei aiemmin ollut. Otin kuitenkin öljyt pois, koska aiemminkin olin laittanut öljyä sinne mutta ei tykännyt käynnistyä kunnolla joten olin jo aiemminkin ottanut ne pois kaasarista. Parina päivänä tulppien vaihdon jälkeen lähti kyllä käymään helposti ja pystyi ajamaan, mutta kun kone oli lämmennyt niin sammui eikä meinannut lähteä käyntiin lainkaan. Nyt ei pysty edes ajamaan, koska käynnistyy vain juuri ja juuri ja käynti on todella harvaa, kone käy lähes sekunnin tauoilla köhien ja sammuu heti.
En ole varma, onko vika nyt kaasarissa vai voiko olla sytytyksessä, ja johtuiko vika tulppien vaihdosta, kaasariin öljyn laittamisesta vai tuliko muuten vaan. Mutta ongelmaa tuli heti kun olin vaihtanut tulpat ja öljyä kaasariin, sitä ennen toimi hyvin. Tulpat on kyllä oikeat, motonetissä vielä tarkistivat että sopii. Koitin myös vanhoilla tulpilla, mutta ei auttanut. uudet tulpat oli heti muutaman kilometrin jälkeen kun katsoin aivan pikimustat. Tulpan johdot oli vaihdon yhteydessä menneet sekaisin, jonka takia aluksi ei toiminut lainkaan, mutta tuskin siinä mitään rikki meni? Ja vanhoja tulppia katsellessa huomasin että muut tulpat olivat melko mustia, mutta takimmaisen sylinterin oli hyvin vaalea. Miten on mahdollista että yksi sylinteri olisi käynyt nähtävästi laihalla?
Mistä tässä kannattaisi vikaa lähteä hakemaan? Kiitos jos joku viitsii auttaa edes hiukan tämän kanssa :)
-
Tsekkaa kaasuttimen kalvo.
PS. Autos ei ole veteraani, eli teenpä siirtopyynnön.
-
Kun se 4.pytyn tulppa on kerran vaalea niin tyypillisesti imusarjantiiviste menee 3. ja 4. pytyn välistä. Imuvuoto siis kyseessä.
Kaasarin voi samalla putsata kunnolla ja katsoo onko jotain muita viitteitä huonosta käynnistä. Mitä öljyä kaasariin laitoit?
Tulpissa tuskin on mitään vikaa kuitenkaan.
-
kaasariin laitoin jotain ATF öljyä mitä pappatunturissa olen käyttänyt. Onko kaasuttimen kalvo se kuminen kalvo joka on luistin ympärillä? Olen kaasuttimen pari kertaa avannut ja se on ainakin ollut ehjä. Imusarjan tiivisteen voisi varmaan nyt ainakin ekaksi vaihtaa.
-
Tuli nyt mieleen imusarjaa irroittaessa että mikä on se letku joka menee jarrutehostimelta imusarjalle? On niin tiukassa ettei suostu irtoamaan ja kun jarrutehostimen päästä sitä valkoista liitospalaa vääntää niin jarrutehostimesta alkaa sihistä paineita. Uskaltaako sen irrottaa?
-
Tuli nyt mieleen imusarjaa irroittaessa että mikä on se letku joka menee jarrutehostimelta imusarjalle? On niin tiukassa ettei suostu irtoamaan ja kun jarrutehostimen päästä sitä valkoista liitospalaa vääntää niin jarrutehostimesta alkaa sihistä paineita. Uskaltaako sen irrottaa?
Valkoinen liitospala lähtee irti ihan vetämällä. Voi irroittaa.
-
Tuli nyt mieleen imusarjaa irroittaessa että mikä on se letku joka menee jarrutehostimelta imusarjalle? On niin tiukassa ettei suostu irtoamaan ja kun jarrutehostimen päästä sitä valkoista liitospalaa vääntää niin jarrutehostimesta alkaa sihistä paineita. Uskaltaako sen irrottaa?
Alipainenletku siis. Kyllä se lähtee imusarjastakin irti ihan kotikonstein vaikka ajan saatossa onkin jämähtäny kunnolla kiinni. Pihdeillä kiinni ja vääntelee vaan niin lähtee. Jos menee rikki niin uus ei maksa paljoa.
-
sytytysjohdot/johto lienee entiset. Tulpan valkoisuus johtunee siitä ettei ole tulppa sytyttänyt.
-
Vaihdoin ilmanputsarin ja imusarjan tiivisteen mutta ei auttanut. Sitten laitoin uudet tulpat takaisin kiinni ja katoin tarkkaan että tulpanjohdot oli hyvin virranjakajassa ja laitoin kaikki varmasti kunnolla kiinni. Sitten hörähti heti käyntiin mutta ei suostu pysymään käynnissä ilman kaasua. Näin oli siis jo aiemmin tulppien vaihdon jälkeen, mutta sitten ei käynnistynyt enää lainkaan ja nyt käy taas mutta ei tyhjäkäyntiä. Pitäisikö seuraavaksi lähteä vikaa hakemaan sytytyksestä? Virranjakajaa en vielä avannut mutta sen teen varmaan huomenna ja katon missä kunnossa kärjet on. Ja nyt ei jarrutehostin toimi kun otin sen letkun irti ja laitoin takaisin. Poljin ei liiku juuri yhtään eli on todella kova eikä jarruta kunnolla. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?
-
Tarkasta, että tyhjäkäyntisolenoidi saa virtaa. Eli kun laitat virrat 2-asentoon, niin pitää kuulua naksahdus. Aika ajoin hyvä vaihtaa virranjakajankansi, pyöriä, kärjet, kondensaattori... Mittarilla kannattaa tarkastaa nokkakulma ja lampulla ennakot ja kipinä tulpille.
-
Ja nyt ei jarrutehostin toimi kun otin sen letkun irti ja laitoin takaisin. Poljin ei liiku juuri yhtään eli on todella kova eikä jarruta kunnolla. Mitä sen kanssa pitäisi tehdä?
Jarrutehostimen letku vuotaa. Se kannattaa uusia.
-
Tarkasta, että tyhjäkäyntisolenoidi saa virtaa. Eli kun laitat virrat 2-asentoon, niin pitää kuulua naksahdus. Aika ajoin hyvä vaihtaa virranjakajankansi, pyöriä, kärjet, kondensaattori... Mittarilla kannattaa tarkastaa nokkakulma ja lampulla ennakot ja kipinä tulpille.
Mistä tuo tuhjäkäyntisolenoidi löytyy?
-
Mistä tuo tuhjäkäyntisolenoidi löytyy?
Imusarjasta siitä kaasarin kupeesta. Semmonen peukalon kokoinen lieriö, mihin menee sähköt.
-
Jarrutehostimen letku vuotaa. Se kannattaa uusia.
ettei olisi mennyt vain takaiskuventtiili (letku) väärin päin. ::)
-
Jarrutehostimen letku vuotaa. Se kannattaa uusia.
Ei voi vuotaa jos poljin ei painu pohjaan. Se letku on tukossa tai takaiskuvena on väärin tai rikki. jos on vuotoa niin kuulee kyllä suhinan kun painaa poljinta.
tyhjäkäyntiä voi säätää korkeemmalle ja katsoo miten alkaa käyttäytyyn. ei tietenkään liikaa kannata nostaa.
-
Ei voi vuotaa jos poljin ei painu pohjaan. Se letku on tukossa tai takaiskuvena on väärin tai rikki. jos on vuotoa niin kuulee kyllä suhinan kun painaa poljinta.
tyhjäkäyntiä voi säätää korkeemmalle ja katsoo miten alkaa käyttäytyyn. ei tietenkään liikaa kannata nostaa.
Nimenomaan letku vuotaa tai on tukossa jos poljin on kova, ei ime alipainetta tehostimeen. Rikkinäinen letku suhisee moottorin käydessä, samoin tehostimen juuresta kuuluu suhinaa jos takaisku on huonosti paikallaan ja vuotaa, vuodot voivat sekoittaa tyhjäkäynnin. Jos takaiskuventtiili on rikki niin tehostus toimii vain moottorin käydessä. Normaalistihan tehostimessa riittää alipainetta pariin polkaisuun moottori sammuksissa. Jos suhisee poljinta painettaessa niin itse tehostin on rikki.
-
Nimenomaan letku vuotaa tai on tukossa jos poljin on kova, ei ime alipainetta tehostimeen. Rikkinäinen letku suhisee moottorin käydessä, samoin tehostimen juuresta kuuluu suhinaa jos takaisku on huonosti paikallaan ja vuotaa, vuodot voivat sekoittaa tyhjäkäynnin. Jos takaiskuventtiili on rikki niin tehostus toimii vain moottorin käydessä. Normaalistihan tehostimessa riittää alipainetta pariin polkaisuun moottori sammuksissa. Jos suhisee poljinta painettaessa niin itse tehostin on rikki.
Kerran oli K-Jetissä murtunut tehostimen valkoinen liitin. Veti sen verran ilmoja, että sammui tyhjäkäynnillä.
-
Ei voi vuotaa jos poljin ei painu pohjaan. Se letku on tukossa tai takaiskuvena on väärin tai rikki. jos on vuotoa niin kuulee kyllä suhinan kun painaa poljinta.
tyhjäkäyntiä voi säätää korkeemmalle ja katsoo miten alkaa käyttäytyyn. ei tietenkään liikaa kannata nostaa.
Nyt alkoi toimimaan vähän paremmin kun putsasin vähän tulppia ja laitoin tyhjäkäyntiä isommalle. Ei vieläkään ihan puhtaasti käy mutta ainakin kaasarin vois vielä putsata jos auttaisi. Onko kovin suurta eroa että onko motonetin Boschin tulpat vai olisiko parempi hakea volvon omat?
Ja jarrutehostin ei pelitä vieläkään. Poljin ei siis painu alas käytännössä lainkaan ja jarruteho on olematon. Onko takaiskuventtiili se valkoinen liitin joka tulee kiinni jarrutehostimeen? Vanha letku on sen verran huonokuntoisen näköinen että varmaan se kannattaa vaihtaa näin alkuun.
-
Takaiskuventtiili on se valkoinen osa tehostajassa.
-
Nyt alkoi toimimaan vähän paremmin kun putsasin vähän tulppia ja laitoin tyhjäkäyntiä isommalle. Ei vieläkään ihan puhtaasti käy mutta ainakin kaasarin vois vielä putsata jos auttaisi. Onko kovin suurta eroa että onko motonetin Boschin tulpat vai olisiko parempi hakea volvon omat?
Ja jarrutehostin ei pelitä vieläkään. Poljin ei siis painu alas käytännössä lainkaan ja jarruteho on olematon. Onko takaiskuventtiili se joka tulee letkun päähän kierteellä kiinni imusarjaan? Mitään suhinaa ei kuulu eli ei varmaan vuoda. En kyllä ymmärrä miten olis voinut letku mennä tukkoon tai takaiskuventtiili väärin, koska letku oli molemmista päistä niin lujasti kiinni etten saanut irti, joten otin tehostimesta sen valkoisen liittimen irti ja ruuvasin irti imusarjasta. Laitoin sen ihan samalla tavalla sitten takaisin.
Se valkoinen mötikkä tehostimen päässä on takaiskuventtiili. Jostain syystä sulla ei nyt ole alipainetta jarrutehostimella, koitapa ruikkia bräkleeniä tmv. liitoskohtiin niin vuoto löytyy.
-
Taitaa takaiskuventtiili olla rikki. Otin sen irti ja kun puhaltaa toiseen suuntaan niin ilmaa ei mene läpi ja toiseen suuntaan tarvii puhaltaa aika kovaa että ilma kulkee. Eikö sen pitäisi virrata helposti tehostimeltä imusarjalle päin? Eilen kun puhalsin niin ilma kulki paljon helpommin toiseen suuntaan.
-
Nyt alkoi jarrutehostin pelittämään kun laitoin uuden letkun eli taitaa se venttiili sittenkin toimia. Vanha letku oli aika tukossa eli varmaan johtui siitä. Vaihdoin myös virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpanjohdot. Nyt tuntuu muuten toimivan aika hyvin, paitsi että kun laittaa kaasun nopeasti pohjaan niin koneesta kuuluu todella voimakas pamaus. Kuulostaa siltä että seos syttyy väärässä paikassa. Myös varsinkin kylmällä koneella ajaessa alkaa kakkosella auto rykimään ihan älyttömästi ja kuuluu pamauksia.
-
Kärkiväli ja sytytyksen ajoitus kannattaa tarkistaa seuraavaksi. Jos paukuttaa kaasuttimessa/imusarjassa sytytys liika aikaisella ja jos pakoputkessa sytytys myöhässä. En muista varmaksi mutta oikea kärkiväli noin 0,3 mm ja sytytysennakko 8-10 astetta tyhjäkäynnillä jakajan alipaineletku irrotettuna. Korvakuulollakin voi kokeilla säätää sytytystä, jakajan takaa kiinnityspultti löysälle ja auto käyntiin. Käännetään jakajaa myötäpäivään hitaasti kunnes on lähellä sammua. Sitten ruvetaa kääntämään jakajaa vastapäivään ja kun kierrokset rupeavat selvästi nousemaan otetaan ihan aavistus takaisin myötäpäivään ja kiristetään jakajan pultti.
-
Ja tosiaan katsoo, että alipainesäätö toimii jakajassa. Eli käynti muuttuu, kun alipaineletkun ottaa irti (sytty menee myöhäisemmälle). Joutunu korjailee pariinkin omiin volvoon vuoden sisällä.
-
Täytynee sitä sytytysennakkoa ja kärkiväliä katsoa seuraavaksi. Paukkuminen siis kuuluu selvästi imusarjasta eikä putkesta. Kun ajoin koneen lämpimäksi tässä illalla luisutellessa niin ei enää paukkunut tai röpeltänyt vaikka iski kaasun suoraan pohjaan. Kylmänä taas teki sitä oikein urakalla. Muuten kyllä pelaa hyvin, paitsi ei tykkää käynnistyä ellei anna kaasua samalla. Pysyy kyllä käynnissä sitten kun kerran käynnistyy.
-
0.3mm kärkiväli on liian vähän. Tulee piikki kärkiin nopeesti. Itse oon laitellu 0.5-0.8mm väliin ja sytyksen ajoitus kuntoon niin ei tarvitse ihan heti olla vaihtamassa.
-
Ja tosiaan katsoo, että alipainesäätö toimii jakajassa. Eli käynti muuttuu, kun alipaineletkun ottaa irti (sytty menee myöhäisemmälle). Joutunu korjailee pariinkin omiin volvoon vuoden sisällä.
Mistä mahtaa johtua että käynnissä ei ole mitään muutosta vaikka ottaa virranjakajasta alipaineletkun irti?
-
Mistä mahtaa johtua että käynnissä ei ole mitään muutosta vaikka ottaa virranjakajasta alipaineletkun irti?
Viime kesänä toisessa Volvossa alipainesäätö alkoi toimia, kun vaihtoi letkun toiseen nippaan imusarjassa. Toiseen vaihatti jakajan, kun alipainekellon kalvo vuosi. Kun letkusta imi, niin suhina kuului.
-
Mihin se alipainesäätö käytännössä vaikuttaa? Ja pitäisikö sen imusarjan nipasta tulevan imun olla voimakas? Vaikka antaa kaasua ja laittaa sormen letkun päähän niin ei tunnu kovin kovaa imua. Pieni sihahdus saattaa välillä kuulua kun ottaa sormen pois mutta aika heikosti imee.
-
Mihin se alipainesäätö käytännössä vaikuttaa?
Alipaineen heikentyessä, kun annetaan kaasua, myöhästetään sytytystä. Saadaan lisää vääntöä kiihdytyksen ajaksi.
Tyhjäkäynnillä on kova alipaine, mutta ei tarvita ylimääräistä myöhennystä. Siksi alipaine otetaan kaasuläpän reunan vierestä niin, että tyhjäkäynnillä alipainereikä jää kaasuläpän ulkopuolelle, ulkoilman paineeseen. "Switched vacuum", sanotaan Amerikassa.
-
Onko siinä alipainesysteemissä nyt joku vika koska tyhjäkäynti ei muuttunut vaikka otin letkun irti?
-
Imaset letkusta ja katsot että jakajassa tapahtuu liikettä on kello ok. ajoituslampulla näet keskipakosäätimen toimivan kun irrotat virranjakajan letkun ja lisäät kierroksia.
-
Ei tapahtunut mitään muutosta käynnissä vaikka imin letkusta. Onko se alipainesäätö sitten rikki vai?