Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: FIP - 20.02.2014, 20:38:18

Otsikko: Hiukkassuodattimen ja turbon liitos
Kirjoitti: FIP - 20.02.2014, 20:38:18
Hei

Mahtaakohan tuohon liitokseen olla hyvää konstia. Ihan kuin olisi jossain sanottu ettei siihen saa laittaa asennustahnaa.
Panta on tiukalla, mutta silti se puhaltaa nokea liitoksesta, ja sotkee tietysti pakokaasuun ympäristöä.

.
Otsikko: Vs: Hiukkassuodattimen ja turbon liitos
Kirjoitti: (Miksu) - 21.02.2014, 00:32:34
Olikos sulla 1.6 moottori vai mikä?
Varmista, että hiukkassuodatin pääsee liikkumana vapaasti, eli sen kiinnityspultit on löysättynä, puhdista tiivistyspinnat, aseta liitos kunnolla kohdalleen ja kiristä se "klemmari"
Otsikko: Vs: Hiukkassuodattimen ja turbon liitos
Kirjoitti: FIP - 21.02.2014, 19:46:31
Olikos sulla 1.6 moottori vai mikä?
..

Niin, joo. 1.6D 2008  ja öljytikussa lukee Ford.

Pinnat olivat puhtaat ja panta kiristetty ensin ja sitten vasta kannakkeen pultit. No. Nokea oli puskenut läpi myös alkuperäisen asennuksen jälkeen.

Pohdiskelin vain että mitä tuon pannan väliin voisi tai kannattaisi laittaa. Olisiko vanha hyvä palovilla sopiva vai joku tahna.
.
Otsikko: Vs: Hiukkassuodattimen ja turbon liitos
Kirjoitti: volvotdi - 22.02.2014, 09:23:08
Niin, joo. 1.6D 2008  ja öljytikussa lukee Ford.

Pinnat olivat puhtaat ja panta kiristetty ensin ja sitten vasta kannakkeen pultit. No. Nokea oli puskenut läpi myös alkuperäisen asennuksen jälkeen.

Pohdiskelin vain että mitä tuon pannan väliin voisi tai kannattaisi laittaa. Olisiko vanha hyvä palovilla sopiva vai joku tahna.
.

Sinne väliin ei kannata laittaa mitään mikä saattaa lähteä liikkeelle, koska se saattaa tukkia hiukkassuodattimen ja se kun ei ole niistä parhaimmin toteutettu. Onko se panta ehjä? Pönttö niin tukossa, että puhaltaa väkisin sieltä mistä pääsee savut ulos. Tuollainenkin on muutama tullut vastaan ja järjestelmä ei tällaista huomannut, koska eropaineanturi oli rikki. Onko polttoaineenkulutus suurta? Lisääntyykö moottoriöljy vaihtovälillä?
Otsikko: Vs: Hiukkassuodattimen ja turbon liitos
Kirjoitti: FIP - 22.02.2014, 09:28:20
Suodatin on uusi, joten ei ole tukossa, eikä muutakaan siihen liittyviä lieveilmiöitä. Tuon liitoksen rakenne on sellainen että mielestäni siihen pannan alle voi laittaa kyllä tilkettä ilman että se sisäpuolelle pääsee.
Otsikko: Vs: Hiukkassuodattimen ja turbon liitos
Kirjoitti: (Miksu) - 22.02.2014, 09:41:19
Suodatin on uusi, joten ei ole tukossa, eikä muutakaan siihen liittyviä lieveilmiöitä. Tuon liitoksen rakenne on sellainen että mielestäni siihen pannan alle voi laittaa kyllä tilkettä ilman että se sisäpuolelle pääsee.

Ehkä siihen ihan ulkokehälle voisi laittaa ohuelti pakoputkitahnaa...  mitenkäs muuten oli, oliko siinä ahtimen puolella sellainen "sisäputki", joka menee hiukkassuodattimen putken sisään? Ihan lyhyelti, ehkä puoli senttiä?  Vai muistanko nyt väärän ahtimen..   Jos on, niin silloin vaara tahnan joutumisesta putkeen on paljon pienempi, kunhan sitä laittaa kohduudella, eikä niin paljoa, että se voi pursuta putken sisään, kun liitoksen sulkee.
Ainakin wurth:n pakoputken tiivistystahna kestää yli 700 astetta lämpöä, joten se voisi tuolla kestää.



Ainiin, jos oot itse vaihtanut sen hiukkassuodattimen, niin testerillä pitää nollata hiukkassuodattimen kilometrilaskuri, muuten ei toimi oikein..  tai pätee vaikka kuka tahansa muukin olisi sen vaihtanut :)
Otsikko: Vs: Hiukkassuodattimen ja turbon liitos
Kirjoitti: tapani67 - 22.02.2014, 14:37:52
Minulla 1.6d s40 08 Hiukkassuodattimen vaihdon jälkeen vuoti samasta kohtaa , joten otin sudattimen ruuvit löysälle ja liitos parimilliä auki , motonetistä CRC pakoputkitahnaa ympäri ulkopuolelle. Panta lujasti kiinni ja lämmitin kaasulla et tahna kovettu. Ei ole sen jälkeen vuotanut. Ajettu muutama tonni.
Otsikko: Vs: Hiukkassuodattimen ja turbon liitos
Kirjoitti: FIP - 22.02.2014, 23:00:26
Ehkä siihen ihan ulkokehälle voisi laittaa ohuelti pakoputkitahnaa...  mitenkäs muuten oli, oliko siinä ahtimen puolella sellainen "sisäputki", joka menee hiukkassuodattimen putken sisään? ......

Ainiin, jos oot itse vaihtanut sen hiukkassuodattimen, niin testerillä pitää nollata hiukkassuodattimen kilometrilaskuri, muuten ei toimi oikein..  tai pätee vaikka kuka tahansa muukin olisi sen vaihtanut :)

Joo sen tapainen siinä on. Ei putkea vaan sellainen pieni supistus joka painuu putken kanssa yhteen. Putkessa on vastaava kevyttä suppilon muotoa muistuttava laajennus.

Suodattimen laskuri on nollattu vaihdon jälkeen. Mutta myös ihmettelin sitä että eikös se toimikkaan pelkästään paine-eron perusteella? Mitä se laskuri mahtaa ohjata siinä vielä lisäksi?

Pitänee ottaa se vielä auki ja laittaa tahnaa juurikin siihen pannan alle. Ei varmaan tarvitse välttämättä laittaa itse putkien väliin lainkaan.