Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Yuho1 - 11.04.2011, 22:44:49
-
Missä vika? Laturin virtajohto osui maahan ja poltti mittariston merkkivaloja ohjaavat komponentit (on korjattu).Mutta auto ei enää lähde kunnolla käyntiin eikä käy tyhjäkäyntiä. Bensa pumppu ei pyörähdä kun kääntää virrat päälle eikä lähde pyörimään startatessa.Mutta kun laittaa virtaa pumpulle suoraan akulta niin pyörii.Rele on ehjä, Bensapumpun johdot on ehjät, ohjaus laatikot on ehjät, tyhjäkäynti moottori on ehjä, Apua pikaisesti!!!
-
Eipä tuo ihan yksioikoinen ongelma ole eikä ehkä "sitä yhtä osaa" vaihtamalla korjata ::). Aluksi ehkä kannattaa kuitenkin vaihtaa suutinrele ja pumpun rele uusiin. Seuraavana voisi hankkia käytetyn ECU:n, joka saattaa olla todennäköinen syy. Samalla voi vaihtaa sen sytytyksenohjausyksikön ja sen "sytkäkiven". Vika voi piillä myös johtosarjoissa eli joka piuha pitää "mitata läpi".
Tämä johtuu siitä että noita elektroniikan komponentteja on hankala kunnon suhteen arvioida, vaikka näyttävät "hyviltä". Itse tein aikanaan 11-päiväisen korjaussession GLT:ssä, jonka ainoa vika oli että se lakkasi käynnistymästä - startti kyllä pyöri ;). Viimeisenä vetona tein pienenpienen pulloharjan jonka sijoitin YKK-anturin aukkoon, pyöritin startilla pari kierrosta, kokosin ja lähti heti käymään. En vieläkään varmasti tiedä mikä oli vikan, mutta epäilisin sinne kytkinkoppaan päätyneitä teräshiutaleita jotka tarttuvat anturin magneettiin. Tosin vielä viilasin tuon anturin pään suoraksi, jolloin magneettikenttä "korjautui oikeaksi".
ECUja on kahta mallia, joista vanhempi alkaa muistaakseni vitosella ja uudempi malli joka alkaa yhdeksällä ja loputkin numero ovat uusia. Netistä voi löytyä noita kahta numeroa esim Saksan eBaysta yms.
-
Vika löytyi kun vaihtoi mittariston niin alkoi pelaamaan. Releet oli vaihdettu jo ennen.
-
Hieno homma. Pääsit aika vähällä ;). Hyvä että tuli kuntoon.