Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ville500 - 23.02.2014, 22:21:00

Otsikko: D5 vs TDI
Kirjoitti: Ville500 - 23.02.2014, 22:21:00
Joo elikkä en nyt suoraan löytäny aihetta johon olisin kyselly tyhmiä.. Poistakaa tai siirtäkää jos näette aiheelliseksi.
Törmäsin tässä volvoa myydessäni ilmiöön "olisin ostanu, mutta kun auto onkin D5. TDI on paljon parempi"
Miten näissä koneissa erot oikein näkyy?
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: jip59 - 23.02.2014, 22:32:52
TDI on Volkkarin koneella ja D5 on Volvon omalla. Jos moottorin päällä olevan suojamuovin päällä lukee että Direct Injection niin kyseessä on TDI. Volvon oma merkintä takaluukun kannessa 2,5D tai TDI tarkoittaa että volsun kone. Takaluukussa D5 merkintä tarkoittaa Volvon konetta.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Ville500 - 23.02.2014, 22:35:15
Jep, mutta miten volvon kone on huonompi kuin volkkarin?  ???
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Sami K. - 23.02.2014, 22:37:17
Jep, mutta miten volvon kone on huonompi kuin volkkarin?  ???

Jotkut tykkää kun moottori ilmoittaa olemassaolostaan. Itse tykkään vähän sivistyneemmästä käyntiäänestä.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 23.02.2014, 22:38:16
Jotkut pelkää uudempaa tekniikkaa. Huoltokuluilta tuo TDI lienee edullisempi.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: mulugren - 24.02.2014, 00:22:52
Luulisi että nimenomaan d5 on halutumpi. Mutta yks tykkää tyttärestä toinen tdi:stä;-)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Bliz - 24.02.2014, 08:27:36
veikkaan juur että vanhanliiton ukot pelkää d5:sta onhan siinä niin paljon tehoakin. itselle valinta ei ollut vaikea ehdottomasti d5.

huoltokulut on kyllä varmaankin edullisemmat tdi:ssä.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 24.02.2014, 08:32:05
Tietty ryhmä on aina sillä kannalla, että pussillinen vanhoja moottoreita on parempi kuin yksi uusi. Tuskin huoltokuluissa on isoa eroa, jos ollenkaan.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.02.2014, 08:45:27
Jotkut pelkää uudempaa tekniikkaa. Huoltokuluilta tuo TDI lienee edullisempi.
Ainakin jakopääremontti on huomattavasti edullisempi D5, kuin TDI ::)
Niin ja taitaahan tdi huoltovälikin olla 15tkm, joten ei ne muutkaan huollot taida edullisempia olla?
Vai koneremonttiako tässä tehdään jo :D
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Timovaan - 24.02.2014, 08:56:05
Jotkut pelkää uudempaa tekniikkaa. Huoltokuluilta tuo TDI lienee edullisempi.

huoltokulut on kyllä varmaankin edullisemmat tdi:ssä.


Luulisin pienessä päässäni, että 2,4d ja d5 moottorit  olisivat edullisempia huoltokuluiltaan, varsinkin jos ajaa paljon.


Tdi:ssä syöttöpumpun hihnan vaihto olikohan 45/60tkm välein, ja jakohihna 90/120 tkm + olikohan pumpun ennakon säätökin vielä huoltoohjelmassa.

Commonrailissa jakohihnan vaihto 160tkm välein.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 24.02.2014, 09:07:34
D5:en hihnan vaihtoajat vaihetelee vuosimalleittain, tuo 160 tkm taitaa olla alin suosituksista.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.02.2014, 09:12:15
Sitten taitaa itse-evryttäminen (en tiedä onko D5:ssa mahdollista) ja ehkä jopa pieenempi kulutus (?) houkutella porukkaa. Ainakin dieselkulutustopicin mukaan D5:lla saattaa kaupungissa talvella päästä bensavehkeiden kukutukseen, kun taas appiukon TDI ei koskaan mene yli 8. 8 silloin kun ajoi erittäin lyhyttä työmatkaa kovilla pakkasilla ilman lohkolämpöä.

Minä ainakin valitsisin TDI:n. Nokitina ei herätä mitään haluja omistaa...
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Itsok - 24.02.2014, 09:21:53
Jakopää on kait ainakin tehtävissä vielä kohtuullisen helposti Dfemmassa. Mistäs muuta siinä nyt oikeastaan on, suuttimien vaihdot ja turbon vaihto. No kummatakaan ei taida kovin kummoinen juttu olla. Kulutukseen on paha sanoa, mulla menee motarilla käytännössä aina vähän yli 6. Kovalla pakkasella pätkäajossa ardicin kanssa olen saanut menemään vähän yli 8. Kai ysinkin saisi rikki jos joutuisi ruuhkaliikenteeseen jonottelemaan. Ja tomaattina tämä siis.

Uudet suuttimet on tietty kalliita, jos menee vaihtoon. Muuten en kyllä äkkisistään näe että huoltokustannukset olisi kalliimmat ainakaan aikaa ennen hiukkaskiihdyttimiä (pre-2006).
Paljonhan näillä Volvon omillakin dieseleillä on ajettu. Minkähän verran näihin on tarvinnut varsinaisia koneremontteja jouduttu tekemään, jos poislukee suuttimen ja turbojen vaihdot?
Jakohihnan katkeaminenhan aiheuttaa nähtävästi venttiili- ja kansiremontin ja mm. apulaitehihnan katkeaminen voi johtaa tähän jos hihna menee jakopään sekaan katkessaan.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.02.2014, 09:41:19
Ja se jos ostajaehdokas on kuullut yhdenkin tarinan D5:sen tukkoonkarstoittumisesta tai venttiilikoneistoviasta (omistajavika, käytön ja huollon laiminlyönti) riittää päättämään et D5 on susipaska.

Minkäslaisia nuo alkupään deeviitoset on luonteeltaan? TDI ainakin on semmoinen työkoneen voimapesä, joka vetää jo tyhjäkäynniltä melko vahvasti.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: mulugren - 24.02.2014, 09:50:47
En tiedä mitä tdi kuluttaa mutta d5:lle kyllä soppa tosiaan maistuu. Tasaista surruutusta kesäkelillä niin menee alle 7l.      Kaupunkikulutuksesta automaatilla ei viihti ees puhua. Jos joku pitää nimetä d5 epäkohdaksi niin kulutus..
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: mulugren - 24.02.2014, 09:55:31
Uudet suuttimet on tietty kalliita, jos menee vaihtoon. Muuten en kyllä äkkisistään näe että huoltokustannukset olisi kalliimmat ainakaan aikaa ennen hiukkaskiihdyttimiä (pre-2006).

Papatusketjussa arveltiin että nostajat ja keinut syynä. Noita jos 200tkm välein menee niin ei ihan ilmaista
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 24.02.2014, 10:22:17
En tiedä mitä tdi kuluttaa mutta d5:lle kyllä soppa tosiaan maistuu. Tasaista surruutusta kesäkelillä niin menee alle 7l.      Kaupunkikulutuksesta automaatilla ei viihti ees puhua. Jos joku pitää nimetä d5 epäkohdaksi niin kulutus..

Oma osansa "kulutukseen" on siinä, että valtaosa D5:sta on painavammassa autossa. Kovin isoa eroa tuskin todellisuudessa on, D5:n perästä löytyy enemmän vaihteita. Saastevehkeet ja suurempi teho (jota on kiva käyttää) luonnollisesti lisää kulutusta. Loput on sitten mielikuvien ja todellisuuden välissä. Tuskin kulutusero muodostuu merkittäväksi tekijäksi, jos ajot on samankaltaisia.

"Setämiehet" ajaa aina pienillä litroilla, oli kulkine mikä tahansa. Tuossa yksi suuresta maailmasta ja ei noi lukemat hirveästi poikkea esim. allekirjoituksen lukemista. http://www.spritmonitor.de/en/detail/340375.html (http://www.spritmonitor.de/en/detail/340375.html)

Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Itsok - 24.02.2014, 10:26:43
Lainaus
Papatusketjussa arveltiin että nostajat ja keinut syynä. Noita jos 200tkm välein menee niin ei ihan ilmaista

Kuinkas paljon noita on loppuen lopuksi? Kallis remontti ja jos oikeasti on yleinen, niin on kyllä paha juttu. Mikähän noita nostajia ja keinuja kuluttaa? Vaikuttaako runsas tyhjäkäyttö tai ylipitkäksi venytetyt öljynvaihtovälit?

Kysymys tuohon Volkkarin TDI:hin. Eikö siinä kerry karstaa imukanavistoon? Egr:hän sitä taitaa aiheuttaa Volvon omaan koneeseen. Ikävää, mutta ei kanavat kuitenkaan ihan hetkessä tietysti kuristu olemattomaksi. Vaikuttaa kuitenkin aikanaan moottorin heräämiseen, alavääntöön ja joissain tapauksissa huipputehohin.

Omat kokemukset moottorin luonteesta muuten. Mukavan hiljainen eikä raksuta työkonemaisesti. Alavääntö ennen turbon heräämistä on ehkä hieman ohut, mutta 1500-1600 kierroksen jälkeen tarjolla on kyllä koko vetoalueen läpi väkevästi vetoja. Automaatilla kun ajelen, niin ainoastaan kovissa liikkeillelähdöissä huomaa tuon vedon ohuuden. Ja kun muista dieselpadoista on vain niukalti kokemusta, niin en osaa oikein verrata muihin.
Kärriäkään en ole tällä koskaan vetänyt tällä, niin en osaa sanoa kuinka kuorman kanssa kulkee.

edit. onhan tuota tdi:tä tarjolla V70II:ssä ja S80:ssä. Niitähän kulutuksen kanssa pitää vertailla.
Nopeassa vertailussa ei paljon automaatteja löytyny, mutta manuaaleilla taisi olla V70 TDI:n ja D5:n välillä olla ehkä 0.2 l TDI:n hyväksi...
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 24.02.2014, 10:34:59
Toi D5 / 200tkm ja "papatus" remontti oletus on yhtä puuta heinää kuin se että ardicit kajahtaa, jos automaattikäyttö on päällä. ;D
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.02.2014, 10:47:10
Kyllä TDI:kin karstoittaa kanavat tukkoon ajan kanssa. Kaikkien egr:llä varustettujen dieselien (ja myös suoraruisku bensojen) ongelma tuo karstoittuminen.

Jos ostaja etsi TDI:tä, niin syy saattaa hyvinkin olla itselastuttamisessa. Onko moinen D5:een edes mahdollista?

Kyllähän noilla teedeeiillä aika huimia kilometrejä on ajettu ilman koneen avaamista (yli 800tkm). D5:n kilometreistä ei hajuakaan, mutta varmana silläkin pääsee yhtä pitkälle.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Ristus - 24.02.2014, 10:50:57
molempiin saa huijauspurnukoita syöttöpumpun piuhaan.. ei ole sekään esteenä...
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: paku97 - 24.02.2014, 11:23:41
D5, 21tkm, 6.27ltr/100km, eikä mulla kaikkein köykäsin tennari. TDI, runkolaakerin pultti poikki, pukki kyljestä pihalle. :'(
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Ville500 - 24.02.2014, 11:43:53
Tuo kulutus onkin ollut seurannassa. Aina asemalla laskettu litrat ja kilsat. Siitä ajotietokoneesta ei oikein tiedä, näyttää meinaan aina liian pientä kulutusta. Pienin kulutus, niin kesä kuin talvikelillä on 5,3l/100km. Suurin kulutus tässä pätkäajossa kovilla pakkasilla ja artikki päällä oli 8,7l/100km. Mutta siinäkin oli kuukauden ajot, eli käynnistyksiä oli runsaasti. Ja auto on automaatti S80 D5.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: mulugren - 24.02.2014, 13:44:03
Toi D5 / 200tkm ja "papatus" remontti oletus on yhtä puuta heinää kuin se että ardicit kajahtaa, jos automaattikäyttö on päällä. ;D

Noh, mulla ardic automaattikäytöllä ja toinen poltinyksikkö menossa. Vaihdettu alle 6v käytön jälkeen. Ja papattaa;-) Papatti jo alle 200tkm ja yhtä toista yksilöä aikanaan harkitsin niin papatti myös. Eri asia sitten mikä papatuksen syy mutta papatusketjussa alkaa tulla konsensus että nostajat ja keinut. Ja sekin vielä että hajonneeko tuo siihen papatukseen. Tympeän kuuloista se ainakin on
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Vollemies - 24.02.2014, 14:12:54
Ainakin autokauppias  :D myydessään omaani piti D5:sta ehdottomasti kysytympänä. Lähde ei siis ole kaikkein luotettavin.

Kyllä V70 D5:lla on omassa käytössäni kulkenut selvästi alle 6 keskikulutuksella. Tuo on laskettu vielä todelliselle matkalle ja tankatusta määrästä tietty. Pitkillä reissuilla voi päästä 5,0-5,2 litralla, mutta ei kovalla pakkasella. Vaikutelma on, että paljon lähtöjä kylmällä koneella niin kulutus nousee reippaasti.

Tietääkseni nuo Volkkarin dieselit kestävät raskaammassa käytössä transporttereissa melkein miljoona kilometriä. Mitähän ne sitten Volvoissa syövät ?
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: paku97 - 24.02.2014, 14:26:07
Joo, mutta niistä otetaan vain 102hp:ä :hello:
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.02.2014, 14:43:56
Joo, mutta niistä otetaan vain 102hp:ä :hello:
Siis mistä? ??? Kyllä TDI:stä voi ottaa vaikka 200hp... :D

Tai sitten tuo kulutuksien ero selittyy muuttujilla. Kuljettaja, auton historia ja maasto. Jos autolla on "lörryytetty" koko ikänsä, voi kone olla todella tukkoinen. Onko moottori aina huollettu ajallaan? Miten kuljettaja ajelee, väännättääkö isoimmalla vaihteella aina vai kiihdyttääkö ripeästi. Ajaako kaupungissa vai maantiellä, pohjammaalla vai tuntureilla.


Esimerkkinä tuosta muuttujien vaikutuksesta:
Kaverilla oli tuossa vuosi sitten kanttikeulainen 3.0l 960, automaatilla jne. Hän asui tuolloin ~30km päässä kaupungista "korvessa" ja ajotyyli aina sen mukainen (perin urheilullinen ja todellakin reipas).
Minulla oli tuolloinkin nykyinen käyttis, 945 B230FB ja kaupungissa asuin. Kauppaan tästä pääsee tyhjäkäynnillä rullaillen ja takaisin tullaan ylämäkeen. Ajotyyli rauhallisen ripeä, paitsi jos lapsettaa.

Kaveri ajoi 960 8.5-9.5 kulutuksia kokoajan. Minulla palaa sen 12l nurkkapyöritykessä, säästellen 9.x-10.

Ennen tuota olin käsityksessä, että tinakutonen on aina janoinen. Olisikohan tässä minun käsityksessä "D5 janoinen" myös hieman samasta asiasta kyse?
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: dometic - 24.02.2014, 14:52:25
Itellä tuo D5 on nyt vieny alta 7 tässä sekalaisessa ajossa. 6.3 huijjaa ajotietokone.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 24.02.2014, 15:09:12
Noh, mulla ardic automaattikäytöllä ja toinen poltinyksikkö menossa. Vaihdettu alle 6v käytön jälkeen. Ja papattaa;-) Papatti jo alle 200tkm ja yhtä toista yksilöä aikanaan harkitsin niin papatti myös. Eri asia sitten mikä papatuksen syy mutta papatusketjussa alkaa tulla konsensus että nostajat ja keinut. Ja sekin vielä että hajonneeko tuo siihen papatukseen. Tympeän kuuloista se ainakin on

Onko ollut sulla uudesta asti = voitko olla 100% varma kilsoista ja huollosta? Omat kokemukset täysin päinvastaisia ;)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: mulugren - 24.02.2014, 15:37:13
Onko ollut sulla uudesta asti = voitko olla 100% varma kilsoista ja huollosta? Omat kokemukset täysin päinvastaisia ;)

Ei ole ollut uudesta. Ties monennetko ardicit ja nostajat jo menossa, he heh
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Taavi.H - 24.02.2014, 15:40:10
Siis mistä? ??? Kyllä TDI:stä voi ottaa vaikka 200hp... :D

Tarkoittanee sitä, että eräs Transporterin TDI-koneen tehoversio on tuon 102 hp, tosin on niitä porttereissa tehokkaampinakin... ;)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: paku97 - 24.02.2014, 15:43:00
Siis mistä? ??? Kyllä TDI:stä voi ottaa vaikka 200hp... :D

Tai sitten tuo kulutuksien ero selittyy muuttujilla. Kuljettaja, auton historia ja maasto. Jos autolla on "lörryytetty" koko ikänsä, voi kone olla todella tukkoinen. Onko moottori aina huollettu ajallaan? Miten kuljettaja ajelee, väännättääkö isoimmalla vaihteella aina vai kiihdyttääkö ripeästi. Ajaako kaupungissa vai maantiellä, pohjammaalla vai tuntureilla.


Esimerkkinä tuosta muuttujien vaikutuksesta:
Kaverilla oli tuossa vuosi sitten kanttikeulainen 3.0l 960, automaatilla jne. Hän asui tuolloin ~30km päässä kaupungista "korvessa" ja ajotyyli aina sen mukainen (perin urheilullinen ja todellakin reipas).
Minulla oli tuolloinkin nykyinen käyttis, 945 B230FB ja kaupungissa asuin. Kauppaan tästä pääsee tyhjäkäynnillä rullaillen ja takaisin tullaan ylämäkeen. Ajotyyli rauhallisen ripeä, paitsi jos lapsettaa.

Kaveri ajoi 960 8.5-9.5 kulutuksia kokoajan. Minulla palaa sen 12l nurkkapyöritykessä, säästellen 9.x-10.

Ennen tuota olin käsityksessä, että tinakutonen on aina janoinen. Olisikohan tässä minun käsityksessä "D5 janoinen" myös hieman samasta asiasta kyse?
No, esm. transportterista.
Jaa, taavi jo kerkeskin.
Mulla TDI, vei reilusti yli litran enempi, kuin D5:n, ajotyyli sama, kaikki ohitukset kaasupohjassa. D5:lla pyörii ympyrää TDI:n ympärillä.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.02.2014, 15:50:11
Niin juuri. Eikös transportterissa ole se tehottamampi 5-pyttyinen TDI jotenkin erilainen (muutenkin kuin pumppu/softa) kuin tehokkain? Taitaa se tehokkain olla likimain sama moottori kuin Volvossa.

Paljonkos oli tehot volvossa D5 vs. TDI? Oliko 140/130?
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Sami K. - 24.02.2014, 15:52:37
Paljonkos oli tehot volvossa D5 vs. TDI? Oliko 140/130?

130 tai 163 vs. TDI:iin 140.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: J2K - 24.02.2014, 15:59:36
 Noihin juttuihin voisi laittaa minkä ikäluokan autosta on kyse. D5:sia on eri tehoisia.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: volvotdi - 24.02.2014, 17:43:46
Niin juuri. Eikös transportterissa ole se tehottamampi 5-pyttyinen TDI jotenkin erilainen (muutenkin kuin pumppu/softa) kuin tehokkain? Taitaa se tehokkain olla likimain sama moottori kuin Volvossa.

Paljonkos oli tehot volvossa D5 vs. TDI? Oliko 140/130?

Ainakin Transportterin alkupään 102hp mallissa on hukkaportillinen turbo, kuten Volvossakin, mutta myöhemmin Transportereihin tuli muuttuvasiipinen turbo 102hp malliin ja samalla esiteltiin samasta moottorista 150hp versio isommalla muuttuvasiipisellä turbolla (punainen i).

Itsellä on ollut kummatkin D5 ja TDI. Kummassakin on puolensa, TDI alavääntö 1000-2000rpm täysin olematon hukkaportillisen turbon vuoksi kun taas D5 vetää hienosti jo 1200rpm ja 1600rpm mennään lähes täysillä (muistaakseni  :P) Kulutus litran pienempi TDI:llä. TDI:tä rasittaa pumpun hihna mikä venyy 15tkm välein ja ajoitus tuppaa näin menemään myöhäiselle ja talvella käynnistys tämän vuoksi heikkoa. TDI:ssä käheemmät äänet.

Tuo on vähän mitä hakee, jos virikäyttöön niin ehdottomasti TDI keston vuoksi ja sen saa kulkemaan pelkällä vastuksella  ;D, mutta sivistyneenpään ajoon D5. Jotenkin mulla on itsellä varmempi olo TDI:stä vaikka muuten volkkarit on nykyään täyttä kuraa.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Ristus - 24.02.2014, 17:55:42
D5 on 163 2.4D on se 131 jos puhutaan saman aikaisista moottoreista kuin TDI, uudemmissa on 185, 200, 215 ja oliko viimenen 225??
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.02.2014, 18:05:29
Mitkäs on sitten D5/TDI -moottorien ns. "akilleen kantapäät" jos niisä sellaisia on?

TDI:ssä taitaa olla pumpun hihna säätöineen ja pumpun kannen asento? Mitäs D5:ssa?

Mietin vain, että saisiko tästä jonkinsortin ohjetopicin tyyliin "hyvä tietää", jos joku on kiikunkaakun noiden kahden moottorin kannalla? :)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Sami K. - 24.02.2014, 18:09:22
Tuo TDI:iin ruiskutuksen ajoitus jo tuli. D5.ssa pitää kiinnittää huomiota moniurahihnan ääntelyyn. Jos sitä alkaa kuulumaan niin syy kannattaa selvittää kohtuu pian. Voi säästyä kansiremontilta.

E:Vinkki TDI:iin ajoitukseen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Itsok - 24.02.2014, 18:52:43
Ja tuo moniurahihnan ääntelyhän taitaa yleisemmiten johtua laturin vapaakytkimen vikaantumisesta. Vaihtoehtona sitten kiristimen hajoaminen (mahdollisia tietysti muutkin apulaitteet). Molemmat on ennen hihnan katkeamista vieläpä edullisia remontteja.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: volvotdi - 24.02.2014, 18:56:07

E:Vinkki TDI:iin ajoitukseen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219)

Toisena vinkkinä, sain omasta ajoituksen pysymään kohtuu hyvin arvoissaan kun uuden hihnan laittaa hieman yliaikaiselle, ei paljoa, mutta sen verran, että kun hihna venyy niin arvot on presiis  ;)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: o_j - 24.02.2014, 19:55:10
Tuo TDI:iin ruiskutuksen ajoitus jo tuli. D5.ssa pitää kiinnittää huomiota moniurahihnan ääntelyyn. Jos sitä alkaa kuulumaan niin syy kannattaa selvittää kohtuu pian. Voi säästyä kansiremontilta.

E:Vinkki TDI:iin ajoitukseen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.msg798219#msg798219)

Eikö moniuran ääntely ole kummassakin huomioitava? Tietty en tiedä d5:n herkkyydestä mutta kyllähän tdi:nkin värinänvaimentimen hajoamiset ja apulaitehihnarikot ovat aiheuttaneet jakohihna katkeamisia.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: (Miksu) - 24.02.2014, 20:13:35
Eikö moniuran ääntely ole kummassakin huomioitava? Tietty en tiedä d5:n herkkyydestä mutta kyllähän tdi:nkin värinänvaimentimen hajoamiset ja apulaitehihnarikot ovat aiheuttaneet jakohihna katkeamisia.

TDI:ssä on syntynyt usein moottorivaurioita myös öljypumpun tiivisteen aiheuttaman öljyvuodon vuoksi, öljy pääsee jakohihnalle, joka sen seurauksena venyy.
Myös TDI:n jakohihnan kiristimen vastatappi jakopään taustapellissä on aiheuttanut joskus ongelmia, kun on koitettu kiristintä kiristää väärään suuntaan ja tämä tappi taipuu ja saattaa jatkossa katketa... tämähän toki on asennusvirhe, muta silti, ongelma on läsnä.


Molemmilla koneilla kyllä ajaa pitkään.. mielestäni TDI kyllä aiheuttaa matkan saatossa enemmän remontteja, etenkin tuon syöttöpumpun puolesta väheksymättä tuota öljypumpun tiivisteen vuotoa.
TDI koneet on useammin ulkoisesti öljykuran peitossa, kuin D5 moottorit.

... itse valitsen D5 moottorin, sitävastoin uusien asikkaiden toivossa kaikilla muilla saa olla TDI :D
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.02.2014, 20:35:36
TDI:ssä on syntynyt usein moottorivaurioita myös öljypumpun tiivisteen aiheuttaman öljyvuodon vuoksi, öljy pääsee jakohihnalle, joka sen seurauksena venyy.
Myös TDI:n jakohihnan kiristimen vastatappi jakopään taustapellissä on aiheuttanut joskus ongelmia, kun on koitettu kiristintä kiristää väärään suuntaan ja tämä tappi taipuu ja saattaa jatkossa katketa... tämähän toki on asennusvirhe, muta silti, ongelma on läsnä.


Molemmilla koneilla kyllä ajaa pitkään.. mielestäni TDI kyllä aiheuttaa matkan saatossa enemmän remontteja, etenkin tuon syöttöpumpun puolesta väheksymättä tuota öljypumpun tiivisteen vuotoa.
TDI koneet on useammin ulkoisesti öljykuran peitossa, kuin D5 moottorit.

... itse valitsen D5 moottorin, sitävastoin uusien asikkaiden toivossa kaikilla muilla saa olla TDI :D
Tässä se vielä tuli ammattilaisen suusta, että omassa käytössä paras on D5 :pomo:
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 24.02.2014, 20:39:44
Harvoin uudempi ja tehokkaampi on huonompi...
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Sami K. - 24.02.2014, 20:47:28
...kunnes tulivat pyörreläpät. En tarvitse niitä, enkä peltipoliiseja liikkumiseeni.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 24.02.2014, 21:02:25
 ;D Milloinhan noi pyörreläpät tuli? varmaan -05 mallissa sellaiset jo oli? Enpä ole yli 9:ään D5-vuoteen törmännyt niiden olemassaoloon kuin foorumin kirjoituksissa.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: (Miksu) - 25.02.2014, 00:15:47
;D Milloinhan noi pyörreläpät tuli? varmaan -05 mallissa sellaiset jo oli? Enpä ole yli 9:ään D5-vuoteen törmännyt niiden olemassaoloon kuin foorumin kirjoituksissa.
Tuli toiseen D5 sukupolveen, eli 2006 mallivuoden autoissa noita jo on, poistuivatkin sitten jokusen vuoden jälkeen.
(185hp D5 ja 163hp 2.4D moottorit)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.04.2014, 12:09:15
Minäpäs pohdiskelen tänne...

Voisikohan tämä "myytti" D5:sen janoisuudesta vs. TDI johtua hyötysuhteesta? Kesäkelillä tuntuisi olevan molemmilla moottorivaihtoehdoilla lukemani perusteella melko samanlaiset kulutuslukemat (siis kun puhutaan samasta kopasta, mk2 V70), mutta talvella D5:set tuntuisi olevan joillakin reilummin janoisia.

Ainakin TDI pöhisee lämpöä tupaan aika reilusti, mutta mites D5? Nimittäin kyllähän tuo kulutusero selittyy heti jo sillä, jos toinen joutuu käyttämään apuna lisälämmitintä ja toinen selviää ilman.


Autokoulun (vm. 2005-2007) S40 1.6D alkoi jäätämään kaupunkiajossa ikkunoita, jos ei lisälämmitin ollut päällä. "Taloudellisuusajo" -testilenkillä alkoi tuulilasikin huurtumaan ja opettajalla meni hermo. Jumalaton haukkuminen "nykyvolvot on perseestä eikä hänen 745 jäädä ikkunoita siperiassakaan" ja löi lisälämmittimen täysille.
Vertailulenkin kulutus (20km) oli noin 2l/100km suurempi kuin ilman lämmitintä. :2funny:
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 04.04.2014, 13:03:05
Eikai noilla todellisuudessa ole juurikaan kulutuseroa. Enkä purematta niele sitä, että toinen olisi lämpimämpi. Jos toinen tuottaa enemmän lämpöä sen pitäisi niellä enemmän poltoainetta tai sitten lämppärin kenno tms. on todella toisistaan poikkeavat.

Spritmonitorista jos hakee 2000-2003 diesel automaatti V70 malleja niin eipä ensimmäisellä sivulla näy juuri muita kuin D5:a... Vertailtavien pitää olla samaa korimallia.

(740 td lämpeni, mutta siihen meni suurinpiirtein viikko ja talvella turboversiossa kielletty keulan peitto oli tarpeen)

EDIT: Sitten nämä ihmeet onkin toinen lukunsa - nicistä päätellen Suomesta löytyy
http://www.spritmonitor.de/en/detail/628321.html (http://www.spritmonitor.de/en/detail/628321.html)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.04.2014, 13:16:26
Siis nimenomaan samasta korimallista pitää puhua. Esim. mk1/mk2 V70 vertailu ei ole järkevää, kakkoskorinen taitaa painaakkin jo reilummin?

Tuli vain tuossa mieleen, että ainakin appiukon mk1 V70 lämpenee kohtuu nopeasti ja puhaltaa todella kuumaa lämmettyään. Lisälämmittimelle ei ole ollut tarvetta eikä moista ko. autossa edes ole.

Kun sitten on lukenut "paljon", että D5:sella olisi se lisälämmitin ihan hyödyllinen, niin tuli mieleen onko D5:sen sisäinen hyötysuhde senverran parempi ettei esim. kaupungissa lämpeä ilman lämmitintä?

Lähinnä siis kyselen ja pohdin. Mk2 V70 TDI:ssä en ole istunut, joten siitä kokemusta ei ole. :-\  Mielenkiintoista vain aina pohtia näitä asioita.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: völvöxc60 - 04.04.2014, 14:55:12
EDIT: Sitten nämä ihmeet onkin toinen lukunsa - nicistä päätellen Suomesta löytyy
http://www.spritmonitor.de/en/detail/628321.html (http://www.spritmonitor.de/en/detail/628321.html)
Tuossa ole muuta ihmeellistä, kuin se miten tuo kaveri on noi luvut tuonne näppäillyt :D
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Kojontti - 04.04.2014, 15:21:47
Tuli toiseen D5 sukupolveen, eli 2006 mallivuoden autoissa noita jo on, poistuivatkin sitten jokusen vuoden jälkeen.
(185hp D5 ja 163hp 2.4D moottorit)

-07 pikkutehoisessakin (93?Kw) on nuo kirotut läpät.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 04.04.2014, 15:59:24
Tuli vain tuossa mieleen, että ainakin appiukon mk1 V70 lämpenee kohtuu nopeasti ja puhaltaa todella kuumaa lämmettyään. Lisälämmittimelle ei ole ollut tarvetta eikä moista ko. autossa edes ole.

Kun sitten on lukenut "paljon", että D5:sella olisi se lisälämmitin ihan hyödyllinen, niin tuli mieleen onko D5:sen sisäinen hyötysuhde senverran parempi ettei esim. kaupungissa lämpeä ilman lämmitintä?

Lämpeää D5:n, mutta kun olet lisälämppäriin tottunut niin aivan liian hitaasti ja vähän ;) Toiset tyytyy vähempään, kun eivät paremmasta tiedä ja makuja on monenlaisia. En usko että hyötysuhteessa on huomattavia eroja, varsnkaan ns. perstuntumalla. Eiköhän tässä ole sama setti kuin ilmastoinnin kanssa, hyvin pärjäsi ilman ja oli tyytyväinenkin, ennen kuin siihen laitteeseen tottui (johon meni n. 15-30 sek.) ja nyt elämä ilman olisi lähes kidutusta.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Kulmamies - 04.04.2014, 16:44:27
Mun mielestä tdi kuluttaa vähemmän ja samassa suhteessa myös lämpeää huonommin, mitä D5. Molemmat kokemukset ilman lisälämmitintä olevista autoista. Voisi siis tyhmempi kuvitella, että hyötysuhde on molemmissa samaa luokkaa :)

D5:n nopeampi lämpeneminen saattaa myös osaltaan johtua alumiinisesta lohkosta vs. tdi:n valurautakasa.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.04.2014, 17:29:47
Niin, kulmamiehellähän on kokemusta molemmista moottoreista liki samanlaisessa kopassa (940/965), joten voinee olla hyväksyttyä vertailudataa.

Moottoreiden rakenteellisella erolla kyllä voi myöskin olla iso vaikutus.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 04.04.2014, 18:07:50
Dataa? No joka tapauksessa kokemus käy järkeen, toisessa reilusti enemmän ruutia ja se vaatii aina polttoainetta.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Vollemies - 04.04.2014, 22:15:48
Tuossa ole muuta ihmeellistä, kuin se miten tuo kaveri on noi luvut tuonne näppäillyt :D

Heko heko. Naura kele vaan  :2funny:
Voin tunnustautua. Noiden syöttäminen oli pirun työlästä koska ei ollut mahdollisuutta kollektiiviseen Excel tiedoston sisäänsyöttöön. Eli näköjään parempi ihan omalla koneella. ::)

Lohdutuksena, että ei taida "tuo kaveri" näppäillä tuonne enää mitään  :buck2:
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.04.2014, 23:18:58
Dataa? No joka tapauksessa kokemus käy järkeen, toisessa reilusti enemmän ruutia ja se vaatii aina polttoainetta.
Mites kun foorumilla on eräs reilusti enemmän ruutia omaava TDI joka ei juuri vie enempää kuin vakio?

Toki on myös reilusti enemmän ruutia omaava D5, mutten sen kulutuslukemista tiedä yhtikäs mitään.


Sinun kanta ihan kaikkeen on, että vanha on paskaa eikä missään nimessä uudessa voi olla mitään ongelmia. :)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: K__j - 05.04.2014, 00:48:14
Ihmettelen, miten joku edes harkitsee TDI ja D5 koneiden välillä?
TDI koneelle 500tkm ilman koneremonttia on hyvin, kun D5 kestää helposti 700tkm.
muutenkin vw koneen tekniikka vanhaa, osat tosin halpoja.

itsellä toinen D5 alla, ilman mitään ongelmia.
Edellinen oli ajettu403tkm ja nykyinenkin

850 olisi dieselinä todella hieno peli, mutta yli 400tkm ajettua TDI konetta en osta, D5:llä ei olisi mitään ongelmaa.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: K__j - 05.04.2014, 00:52:49
Lisäksi vielä kulutuksesta:
itsellä edellisellä Volvolla (V70 D5 AUT) Keski kulutus n. 175km matka ajossa 130km/h kulutus 5,6
ja 500km matka ajossa 90km/h kulutus n.3,7.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Itsok - 05.04.2014, 10:03:43
Uudemmissa peleissä saastelaitteet lisäävät kulutusta. Eli siis hiukkaskiihdytin.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 05.04.2014, 10:08:57
Aika lyhyt pätkä edelleisellä..

Saastelaitteet ja yleenäs lisääntynyt paino, leveämmät renkaat jne.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: paku97 - 05.04.2014, 10:33:55
Lisäksi vielä kulutuksesta:
itsellä edellisellä Volvolla (V70 D5 AUT) Keski kulutus n. 175km matka ajossa 130km/h kulutus 5,6
ja 500km matka ajossa 90km/h kulutus n.3,7.
Ajotietokoneen mukaan?????Ite saan lisätä tuohon 1.6-1.7ltr.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: o_j - 05.04.2014, 10:36:49
Spritmonitorista jos hakee 2000-2003 diesel automaatti V70 malleja niin eipä ensimmäisellä sivulla näy juuri muita kuin D5:a... Vertailtavien pitää olla samaa korimallia.

Mutu, mutta ei kai mk2:sta saanutkaan tdi+aut yhdistelmällä? Voin olla ihan väärässäkin. S80 on saanut kummankin koneen yhteydessä automaatilla, eri laatikolla tosin.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Vollemies - 05.04.2014, 10:41:27
Mutta jos pohtisi millaisia eroja koneiden välillä on. Nämä eivät nyt sitten perustu mihinkään täsmälliseen tietoon joten kannattaa suhtautua terveen kriittisesti näihin olettamuksiin.

1) TDI:n teho pienempi. Ei ehdi tehdä niin paljon turhia kiihdytyksiä ja auto syö siksi vähemmän.

2) Suunnilleen saman kokoinen kone mutta pienempi teho => enemmän ilmaa pakokaasuissa => suurin teho lähempänä optimi hyötysuhdetta. Huipputehoilla moottorin hyötysuhde kääntyy yleensä hienoiseen laskuun ja TDI:n "huipputeho" / panos on jo rajoitettu alemmaksi eli edullisemmalle hyötysuhdealueelle.

3) D5:n sivistyneempi käyntiääni ja pienemmät päästöt saadaan aikaan monivaiheisella ruiskutuksella, joka tapahtuu osittain muulloin kuin optimihetkellä työn suorittamisen kannalta. Tämä mahdollistaa suuremman tehon ja pienentää värinöitä mutta haukkaa todennäköisesti enemmän soppaa. D5 muuttaa myös ilmeisesti ruiskutusennakkoa moottorin ollessa kylmä, jotta kone kävisi kylmänä siistimmin. Arvelisin D5:n häviävän kulutuksessa koneen ollessa "kylmä".

4) Puristussuhde: TDI 19,0 ja vastaavasti D5 (2001-2006, 120 kW) puristussuhde vain18,0 (Wikipedia) eli Volsun koneella paremmat lähtökohdat korkeammalle hyötysuhteelle. Uusien litratehoiltaan tehokkaampien moottoreiden puristussuhde näyttää olleen yleisesti laskemaan päin, mikä ei osaltaan edistä uusien malien polttoainetaloutta. Tavoiteltu ilmeisesti suurempaa tehonkestoa ja pienempiä NOx päästöjä.

5) Valurautainen TDI on painavampi ja lämpenee hitaammin. Käy siis pidempään kylmänä ja enemmän rautaa mukana kuljetettavaksi, minkä pitäisi hiukan lisätä kulutusta. Kulutus kylmänä ei tosi kasva ilmeisesti yhtä paljon kuin D5:ssa. Lisäpainon kuljetus on taas omiaan nostamaan kulutusta.

6) Vaikka molemmat savuttavat vähän, TDI savuttanee kuitenkin enemmän. => noki on polttamatta jäänyttä polttoainetta. Savutuksen pitää kuitenkin olla varsin näkyvää, jotta nokena menisi merkittävästi polttoainetta hukkaan. 

Eli noiden kohtien 1-4 perusteella en pitäisi mitenkään mahdottomana, että Volsun TDI koneella Volvo saattaisi kulkeakin hiukan vähemmällä.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: dometic - 05.04.2014, 10:58:44
Uudemmissa peleissä saastelaitteet lisäävät kulutusta. Eli siis hiukkaskiihdytin.

Luulin että hiukkaskiihdyttimiä on vain Cernissä... :)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: HenkkaR1 - 05.04.2014, 11:03:22
Lisäksi vielä kulutuksesta:
itsellä edellisellä Volvolla (V70 D5 AUT) Keski kulutus n. 175km matka ajossa 130km/h kulutus 5,6
ja 500km matka ajossa 90km/h kulutus n.3,7.
meinaat että yli 2 tonnia painava 2,4litrasella koneella oleva auto veis saman verran ku -2001 1,9tdi vw bora, joka painaa 500 kiloa vähemmän? Ja vielä automaattina? On kyllä pikkuruokanen..
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Timovaan - 05.04.2014, 11:10:59
Ihan turha on kenenkään väittää että tuo 2.4d/d5 menee alle viiden litran kulutuksen maantienopeuksissa.


Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Vollemies - 05.04.2014, 11:32:01
Jep, ei alle viidellä mutta viidellä voi päästä, kun pitkiä matkoja ajelee.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: dometic - 05.04.2014, 12:08:40
Jos kurnuttaa tasan 80kmh niin voisin kuvitella että pääsee kohtuu lähelle 5l/100km meinaan D5..
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Dave - 05.04.2014, 12:12:47
Kestävä kone taitaa Volkkarin mylly olla ja olihan siinä melkein puoli milliä mittarissa... Kulutuskin oli mitätön varsinkin kun nykyään bensalla päästelee, olisiko 5 ja risat ollut. Ei muista tarkasti, 2009 viimeksi ajanut tuollaisella. Jos nyt pitäisi dieseliä ostaa niin D5 todennäköisesti. Ei ole yhtään ikävä sitä lämpöisenäkin traktorilta kuulostavaa rouskuttajaa :D Joskus ajanut V 70 omalla dieselillä ja kyllä se paljon sivistyneemmältä kuulostaa ja tokihan tehoakin enemmän. Jotkut sanovat ekojen versioiden olevan uudempia kestävämpiä, tästä eos.

Onko sitten miten eroa esim. talviominaisuuksilla noiden välillä?
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: dometic - 05.04.2014, 12:18:33
Lisäksi vielä kulutuksesta:
itsellä edellisellä Volvolla (V70 D5 AUT) Keski kulutus n. 175km matka ajossa 130km/h kulutus 5,6
ja 500km matka ajossa 90km/h kulutus n.3,7.

Kyllä mullakin hetkellinen ja ajotietokone näyttää tollasia mutta, todellinen kulutus on sitte eriasia.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: K__j - 05.04.2014, 14:02:07
Kyllä mullakin hetkellinen ja ajotietokone näyttää tollasia mutta, todellinen kulutus on sitte eriasia.

Juu kyllä ajotietokone näyttää mitä näyttää, mutta tarkistin vielä tänään vanhoista merkkinnöistäni, niin tosiaan tuolla automaatilla meni pitkä matka sen 3,9-4,2L/100km vakkari tietenkin päällä.

Jännä kyllä tuntuu, että automaatti olisi vienyt vähemmän  :o mutta toisaalta nyt manuaalilla on ollut aika paljon raskaampi kaasujalka.



Aika lyhyt pätkä edelleisellä..

Ja siis tuo 175km on ajettu kerran viikossa 7 viikon ajan.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: K__j - 05.04.2014, 14:13:36
meinaat että yli 2 tonnia painava 2,4litrasella koneella oleva auto veis saman verran ku -2001 1,9tdi vw bora, joka painaa 500 kiloa vähemmän? Ja vielä automaattina? On kyllä pikkuruokanen..

Ja vielä lisää infoa, Siis V70 omamassa (MK2) on n.1750kg ja Boran omamassa n.1500kg .
mutta ottakaa nyt huomioon, että nämä lukemat ovat nimenomaan pelkkää matka ajoa, eikä yhtään kaupunkiajoa välissä.
kaupunkiajossa tuo D5 vie aivan eri lukemia esim 40km nopeudessa ajotietokone ilmoittaa n.8L/100km ja tuohon saa vielä hieman laittaa lisää. ;)

Lisäksi 2,5TDI koneen jakohihnan hankalavaihto ja vaihtoväli rokottaa sen pisteitä, mutta eihän sekään mikään huono moottori ole :)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Timovaan - 05.04.2014, 14:20:03
Ja vielä lisää infoa, Siis V70 omamassa (MK2) on n.1750kg ja Boran omamassa n.1500kg .
mutta ottakaa nyt huomioon, että nämä lukemat ovat nimenomaan pelkkää matka ajoa, eikä yhtään kaupunkiajoa välissä.
kaupunkiajossa tuo D5 vie aivan eri lukemia esim 40km nopeudessa ajotietokone ilmoittaa n.8L/100km ja tuohon saa vielä hieman laittaa lisää. ;)

Lisäksi 2,5TDI koneen jakohihnan hankalavaihto ja vaihtoväli rokottaa sen pisteitä, mutta eihän sekään mikään huono moottori ole :)

Itse ajan työajoa normaalisti 160 km päivässä, ja en ole ikinä saanut menemään rehellisesti alle viiden, vaikka ajan vakkarilla, ja koko matka on tasaista maantieajoa 82 km/h.

Autoni pidän muuten tip top kunnossa, ja aikaisemmin ajoin pelkillä energy saver renkailla. ( Paineet olivat 2.7 bar ) Tottakai hetkellisen kulutuksen voi saada sinne alle viiden, mutta tankillista et niin vähällä saa ajettua tai sitten et ole huomioinut kaikkea...

Edit: Omalla jalalla saa muuten pienempiä kulutuksia kun vakkarilla.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 05.04.2014, 14:26:23
Ja siis tuo 175km on ajettu kerran viikossa 7 viikon ajan.

Ja antamasi lukema on kaikkien 175km legien keskiarvo ja joka pätkän kulutuksen tarkistit tankkaamalla?
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: K__j - 05.04.2014, 14:33:22
Ja antamasi lukema on kaikkien 175km legien keskiarvo ja joka pätkän kulutuksen tarkistit tankkaamalla?
Itse ajan työajoa normaalisti 160 km päivässä, ja en ole ikinä saanut menemään rehellisesti alle viiden, vaikka ajan vakkarilla, ja koko matka on tasaista maantieajoa 82 km/h.

Autoni pidän muuten tip top kunnossa, ja aikaisemmin ajoin pelkillä energy saver renkailla. ( Paineet olivat 2.7 bar ) Tottakai hetkellisen kulutuksen voi saada sinne alle viiden, mutta tankillista et niin vähällä saa ajettua tai sitten et ole huomioinut kaikkea...

Edit: Omalla jalalla saa muuten pienempiä kulutuksia kun vakkarilla.

No tuohon en voi muuta sanoa, kun mitä kokemus kertoo. Testaisin mielelläni uudestaan, mutta kun ei enää ole tuota V70... nykyään S80 D5 MAN .

Toivottavasti en närkästyttänyt ketään.  :)
 Nykyään tuolla 175km matkalla manuaalilla nopeus jotain 100km luokkaa ja kulutus n.5-6,5L/100km

Ja antamasi lukema on kaikkien 175km legien keskiarvo ja joka pätkän kulutuksen tarkistit tankkaamalla?

Täytyy myöntää, että lyhempää matkaa en tarkistanut tankkaamalla, mutta k´luotin kaavaan ajotietokone + 1,5-2,5L/100km Kumminkin usein täyteen tankattuna sai yli 1500km ennen uutta tankkausta.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 05.04.2014, 14:37:37
Lisäksi vielä kulutuksesta:
itsellä edellisellä Volvolla (V70 D5 AUT)

ja 500km matka ajossa 90km/h kulutus n.3,7.

Laskettelin Vollella LaHesta etelän suuntaan kohti Itämeren rantaa, lähtöpaikka 90metriä merenpinnan yläpuolella, pohjoistuuli takaanta ja rekan imussa roikkuen, matkaa 100km. Vähällä kulki, arvailisin kulutuksen olleen jotain tehtaan ilmoittamaa maantie kulutus lukema tasoa.  S*

Rengaskokoa pienentämällä saisin samasta matkasta pidemmän mittarilukeman ja laskennalliseen kulutus lukeman tippumaan entisestään, tai ainakin lähelle tehtaan ilmoittamaa.
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: D5GT - 05.04.2014, 14:38:45
Jep - ok, nyt aukesi. Mittaustapa on oleellinen, noilla tietokone plus-miinus jotakin luvuilla on hyvä viihdearvo. Ainakin mun mielestä, siksi itse urpoilen ja kirjaan takkkauksia ylös - hölmön hommaa, myönnän.

Tohon edelliseen.. joo luulisi, ettö lukemiin vaikuttaa kiipeääkö ylös vai laskeeko alas isoa mäkeä. ;D
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: Timovaan - 05.04.2014, 14:42:32
Toivottavasti en närkästyttänyt ketään.  :)

Ei täällä kukaan närkästy  :D
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: K__j - 05.04.2014, 14:44:36
Väitteeni perustankin tuohon 70L/1500km+ :)

mutta ehkä, meidän pitäisi lopettaa kulutus keskustelu, koska viestin aloittaja halusi tietää TDI ja D5 koneiden eroavaisuuksia ja kulutus on vain yksi osa-alue siitä.
tätä menoa tämä muuttuu vain roskaposti ketjuksi.

Ja hyvä, jos kaikki ovat kuitenki asia linjalla, ettemme uppoa Suomi 24 tasolle, mutta jatkan nyt töihin Hyviä viikonloppuja Foorumilaiset!  :)
Otsikko: Vs: D5 vs TDI
Kirjoitti: paku97 - 05.04.2014, 15:49:42
Juu kyllä ajotietokone näyttää mitä näyttää, mutta tarkistin vielä tänään vanhoista merkkinnöistäni, niin tosiaan tuolla automaatilla meni pitkä matka sen 3,9-4,2L/100km vakkari tietenkin päällä.

Jännä kyllä tuntuu, että automaatti olisi vienyt vähemmän  :o mutta toisaalta nyt manuaalilla on ollut aika paljon raskaampi kaasujalka.
Ei takuula mene, ja vakkarilla menee enempi.


Ja siis tuo 175km on ajettu kerran viikossa 7 viikon ajan.