Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jorma567 - 24.02.2014, 06:29:12
-
huomenta. eli olen uusi ilmestys tällä foorumilla ja tuli hommattua itselle tuommoinen 142 -70 2 litran kaasarikoneella. ja muutama ihmetys vaivaa mieltä. kardaani ravistaa veto päällä eli laakereissa on varmaan väljää ja pitäis uusia ne. ja samalla uusis ristiniveletkin mutta onko olemassa tietoa että minkä kokoinen kardaani ja muut hilppeet siellä on kun motonet tarjoaa kahta eri vahvuutta. laatikkona on perus 4speed. ja sitten vielä kysymys tuosta alustasta että millä vois parantaa ajonautintoa koska jos tuolla ajaa 80:ä niin on täysi työ pitää kaistalla tuota vekotinta.
-
Luultavasti siellä on ohuempi kardaani,paksuus 44,5m/m,mutta mittaamalla putken halkaisijan saa asiasta varmuuden.
-
Minäkin annan ääneni ohuelle kardaanille.
Nosta keula ilmaan ja etsi välystä ohjauksesta / nivelistä.
Tarkista apusimpukan hela / raidetankojen päät / mahdollisesti simpukkaa voi kiristää jos siellä väljää...
Tuo menee kyllä tosi vakaasti kunhan kaikki puslat / nivelet on kunnossa.
-
Itellä oli joskus 70-mallin 142 ja ohut kardaani oli.
Kardaanin ristikkonivelet tosiaan voi olla vaihdon tarpeessa, myös tukilaakeri ja sen kuminen pidike voi olla ihan finaalissa. Ainakin huonossa kunnossa oleva tukilaakeri aiheuttaa ylimääräistä äänekkyyttä ajamiseen.
Periaatteessa 140-sarjalainen menee suoraan kuin juna, vaikka ottaisi kädet irti ratista. Ja tavallisesti parin sormen pitäminen ratissa riittää :D
Nykyisin ajelen ohutkardaanisella 69-mallin 142:lla.
-
Minäkin annan ääneni ohuelle kardaanille.
Nosta keula ilmaan ja etsi välystä ohjauksesta / nivelistä.
Tarkista apusimpukan hela / raidetankojen päät / mahdollisesti simpukkaa voi kiristää jos siellä väljää...
Tuo menee kyllä tosi vakaasti kunhan kaikki puslat / nivelet on kunnossa.
Lisäksi ohjauskulmien säätö!!
-
Jos tärisee veto päällä on joku kardaanin ristikoista terminaalivaiheessa. Kannatinlaakerin tukikumin kuuluu olla hyvin pehmeä eli, jos vanha on pehmeä (lähinnä vetelän oloinen) ja ehjä sitä ei kannata vaihtaa. Liian kova kumi, joita ainakin joskus tarvikkeena myytiin, välittää koriin tehokkaasti jyrinän jota ehjässäkin kardaanissa syntyy.
Etupyöränkulmien säätöön kannattaa etsiä joku joka sen homman myös osaa.
140 kulkee kyllä suoraan, jos kaikki on kohdallaan.
Olikohan -70 jo katkeava rattiakseli? Sellaisessa on konehuoneen puolella kumipuslat jotka saattaa vanhemmiten hapertua ja tekee välystä.
-
terve. tästä olisi tarkoitus nyt rakennella autosta täyspäivänen kärri pikkuhiljaa, ja voisin vaikka tähän laitella noita kysymyksiä joita tulee olemaan vielä paljon.
(https://imagizer.imageshack.us/v2/673x505q90/854/di73.jpg)
ja tuossa seuraava. mikä laite tuo jäähytysripallinen on? on meinaa kipinä hukassa. joulukuussa lämmitin autoa ja jymähti niille sijoille eikä lähde käyntiin. eilen sitten kokeilin apuvirralla ja bensa haisee eli bensaa tulee. kipinä tulee 1pytylle epäsäännöllisesti ja on heikko. valillä paukkuu putkessa ja meinaa hörähtää mutta ei ole pysynyt käynnissä omin avuin (eli startatessa voi käydä rinnalla 2pytyllä) mikä neuvoksi?
-
Lisäksi ohjauskulmien säätö!!
Itsellä oli kanssa samat oireet ohjauksessa ja pelkkä aurauksen säätö auttoi kovasti! Ruottista tulee paketti säätöpalikoita ja ohjausvaihteen tiivisteet: Kaikki kerralla kuntoon!! Niin ja katsuri totesi aamulla apusimpukanhela vaihtokuntoiseksi... ;)
-
terve. tästä olisi tarkoitus nyt rakennella autosta täyspäivänen kärri pikkuhiljaa, ja voisin vaikka tähän laitella noita kysymyksiä joita tulee olemaan vielä paljon.
(https://imagizer.imageshack.us/v2/673x505q90/854/di73.jpg)
ja tuossa seuraava. mikä laite tuo jäähytysripallinen on? on meinaa kipinä hukassa. joulukuussa lämmitin autoa ja jymähti niille sijoille eikä lähde käyntiin. eilen sitten kokeilin apuvirralla ja bensa haisee eli bensaa tulee. kipinä tulee 1pytylle epäsäännöllisesti ja on heikko. valillä paukkuu putkessa ja meinaa hörähtää mutta ei ole pysynyt käynnissä omin avuin (eli startatessa voi käydä rinnalla 2pytyllä) mikä neuvoksi?
Otappas virranjakajan kansi irti ja kuva jakajan sisuskaluista.
Missä kunnossa jakajan kansi / johdot / tulpat?
-
Niin ja katsuri totesi aamulla apusimpukanhela vaihtokuntoiseksi... ;)
Jota insinööri saattaa väittää väljäksi vaikka se olisi ihan tiukka. Jos se on orkkismallinen.
-
terve. tästä olisi tarkoitus nyt rakennella autosta täyspäivänen kärri pikkuhiljaa, ja voisin vaikka tähän laitella noita kysymyksiä joita tulee olemaan vielä paljon.
(https://imagizer.imageshack.us/v2/673x505q90/854/di73.jpg)
ja tuossa seuraava. mikä laite tuo jäähytysripallinen on? on meinaa kipinä hukassa. joulukuussa lämmitin autoa ja jymähti niille sijoille eikä lähde käyntiin. eilen sitten kokeilin apuvirralla ja bensa haisee eli bensaa tulee. kipinä tulee 1pytylle epäsäännöllisesti ja on heikko. valillä paukkuu putkessa ja meinaa hörähtää mutta ei ole pysynyt käynnissä omin avuin (eli startatessa voi käydä rinnalla 2pytyllä) mikä neuvoksi?
Näyttäisi muinaiselta sytytyksenvahvistinyksiköltä eli tarvikekamaa. Jos se on sökö niin vakiopuola (tuollaisen transistorisysteemin kanssa käytettiin muistaakseni suurtehopuolaa) paikalleen ja kärjet / kondensaattori kuntoon niin pelin pitäisi soida ainakin sytkäpuolen osalta, jos jakaja muuten on OK.
Palikan idea oli siinä, että kärkien kautta meni pienempi virta, kuin vakiosysteemissä ja kärjet kesti kauemmin ja kipinä on voimakkaampi. Muistaakseni.
Tai sitten kyseessä on kärjetön tarvikesysteemi (Lucas tms.) joka tietysti selviää katsomalla jakajan sisälle.
-
no niin kävin säätämässä lisää tuolla pihalla ja nyt lähti käyntiin mutta mutta mutta. käy kolmella ja välillä ehkä kahella. tulppina 6 lämpöarvo ja lyhyemmällä kannalla kuin 200f tuleva. katkojankäristä en osaa sanoa juuta enkä jaata ja kansikin näyttää melko orkkikselta. tulpanjohtoja oon vaihellu ristiinrastiin ja vara johdotkin on käynyt kiinni. tai itseasiassa on tällä hetkellä vinokoneen johdot kun on saamarin pitkät
(https://imagizer.imageshack.us/v2/379x505q90/197/o3t7.jpg)
(https://imagizer.imageshack.us/v2/379x505q90/845/qmqt.jpg)
-
Näyttäisi olevan ainakin johdot väärin.
Järjestys on 1-3-4-2, vastapäivään.
Näyttäisi olevan 1-3-2-4 nyt?
-
voe maon silimä. mulla on 240 korjausopas josta katoin ton a moottorin sytkäkaavion mutta kun on tyhmä niin ajatteleen kuin tyhmä. nyt surraa hyvin kiitos.
(https://imagizer.imageshack.us/v2/379x505q90/802/8ba9.jpg)
ps. jos ottais ton aatamin aikasen kipinäboosterin pois ja hommais vaikkapa modernin??? suurtehopuolan olisiko siihen suosituksia?
-
ps. jos ottais ton aatamin aikasen kipinäboosterin pois ja hommais vaikkapa modernin??? suurtehopuolan olisiko siihen suosituksia?
Hyvä, että rauta rokkaa.
Kysymykseen vastaan kysymyksellä: miksi toimivaa pitäisi korjata?
P.S. Siivon näköinen 142. O0
-
Hyvä, että rauta rokkaa.
Kysymykseen vastaan kysymyksellä: miksi toimivaa pitäisi korjata?
P.S. Siivon näköinen 142. O0
kiitos. kyllähän se nyt toimii ja kehrää oikeen nätisti mutta kuinka kauan? kabiinissa on kojetaulun alla ryöstöjä sokeripaloja ja just revin lisäpitkien releen (tai näin luulen) jonka johtoja oli sulanut. niin noissa sähköissä olen ollut sillä kannalla että vähempi, parempi.
(https://imagizer.imageshack.us/v2/673x505q90/691/87j1.jpg)
-
Mä hommasin skandixilta kärjettömän jakajan kun oli akseli kulahtanu ja alipainekello vuosi jne... oli aika kallis mutta ei oo ollu kipinän kanssa ongelmia (vakio puola). Ei tunnu löytyvän osaavia jakajan korjaajia/säätäjiä enää hengissä, katoava taito :-[
-
Ainakin kannattaa säädättää auraus? Mulla haki tietä ajaessa 80-100. Auraus oli pielessä kun autoon oli ennen minua vaihdettu raidetangon päät heittämällä paikoilleen. Siinä kun nuo on pielessä niin syö eturenkaita aika äkkiä.