Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: st3b3 - 25.02.2014, 18:18:02
-
mistähän vois johtua kun kuormittaa moottoria ja kun saavutaan paineen puolelle nii vähän niiku pätkäsis :(. tai jättäs jonkun välistä. kipinä puolelle vaihdettu muut paitsi puola ja bensapuolelle ei nyt oikein oo tehty mitään, no lastu laitettu. ahdot ei seilaa silloin mutta ahdoilla kuuluu vaimea pillinvihellys ääni, voisko jossain olla vuoto? ja onko jollain jotain selkeitä kuvia miten luetaan vikakoodit siitä kyynärnojan alta ns. OBD pistokkeesta? ois varmaan jo fiksumpi silloin. ja auto oli 940 -95 b230fk
-
Etenkin jos ahtoputket on nähny öljyä, ne muuttuu haperoiksi ja voivat muodostaa palkeenkieliä. Toimivat sitten hämmentävän hyvin yksisuuntaventtiileinä, eli alipaineella pelaa hienosti, mut ahdot karkaa. Hukkishan säätää ahtopainetta imusarjan paineen mukaan, joten se kompensoi vuotoon, mitä IMM ei sitten taas tee, joten kone hukkuu bensaan.
-
Vikakoodeihin ohjeet FAQ:sta. (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0)
Kuvatuksia aiheesta: (https://www.google.fi/search?q=volvo+940+obd+2+connector&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=IfkNU5DQB8G7ygPhkYLYCw&ved=0CDoQsAQ&biw=1279&bih=958)
Palaako vikavalo? Eli se lambdan kuva auton ollessa käynnissä?
Yksi syy nykimiseen on hitusen laihat sopat ahdoille siirryttäessä, mikä voi johtua väsähtäneestä bensapumpusta tai paineen säätimestä. Nimen omaisesti, jos nykäisy tulee vain siirryttäessä ahdoille, eikä kokoajan ahdoilla.
-
no täytyy koittaa vielä paremmin ponnistaa se ahtoputkisto, vaikka posket lommolla sinne puhaltelin :) mittasin bensanpaineet bilteman jalkapumpulla ja näytti 3 aluks kolme bar ja sit ku anto kierroksia nii nous vähän ehk 3.2 bar ja tyhjäkäynnillä oli luokkaa 2.6 bar, mielestäni ihan hyvät? koitin myös ottaa immun pistokkeen irti jolloin alko käymään huonosti ja sytytti lambdan valon palamaan ja tämän jälkeen otin akun irti jotta nollautuisi lambaada valo. siell on muuten jotkut boschin nelikärki tulpat. voiko aiheuttaa tällästa nypyttämistä ahdoilla? entä lämpöanturi, puola, lambda sytyttää varmaan valon jos ei toimi? imm? en tiiä
-
ja tosiian mites se bensapaineensäädin sitten katotaan, imin siitä letkusta eikä ilma kulkenu läpi, toimii siis?
-
Itselläni hieman hyytynyt IMM aiheutti ärsyttävää nykimistä.
-
Likainen IMMu voi tosiaan olla syynä, koska se laihentaa soppia. Joita se saatanallinen säätötm yrittää korjata.
Kiihdytyksessa se käväisee miellään hitusen laihalla jo vakionakin (ei näy laajakaistoissa tms.) koska on yhden solun verran siinä, eli sekunnin murto-osia. Vakiokartta on siitä armottoman laiha, kuten ensimmäinen virilastunikin. Vasta viinaksilla olen paneutunut asiaan kyttäämällä skooppia kuin mykä tavaraa. Hidastetusta videokuvasta sen huomaa jo selvästi.
Mutta orkkis syy tähän kaikkeen on anturitiedon vaeltaminen johonkin suuntaan.
Todetaan tähän kuitenkin se, että me vain arvailemme mahdollisia syitä. Ja kerromme kokemistamme asioista.
Ja bensapaineensäädin on ainakin mittauksiesi mukaan ehjä ja paineet kohdillaan.
-
Tosiaan autossa on tonin bensa ja sytkälastu. Nii tiiä sitten näitä ku ei kaikkee arvais mennä vaihtaa ja ku ei oikee osaa mittaillakkaa mitään sen koommin. Jos joku vaikuttaa tässä helsingin lähistöllä nii vois tulla korjaa vollen tietysti korvausta vastaan. Ja välillä kun kiihyttää nii kiihtyy paremmin ja toisinpäin.
-
eli tuli huomattua että auto myös nykii matalemmilla kierroksilla ennen kuin mennään ahtojen puolelle. korostuu kyllä ahdoilla ja sitten ylärekisterissä vetää nykimättä. ja tyhjäkäynti huojuu noin 100rpm. sulkee jotain vaihtoehtoja ehkä pois ja avaa uusia? :idiot2:
-
Mites toimii alkuperäisillä lastuilla?
-
No ezk ei vaikutusta. Ja en oo kokeillu sillä lh basic setillä. En jaksa uskoo siihen. Mites vois olla ku näyttää olevan nelikärkitulpat kiinni? voisko johtua. Sain myös viisailta vinkin että bensapumppu vois olla jo ehtoopuolella.