Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Sukkamies - 27.02.2014, 12:15:23
-
En tiedä onko vikaan liittyvä mutta poistin kylmäkäynnistys vivun käytöstä (jos tein siis oikein, Perustelut löytyy d24 tehonlisäys osiolta sivulta 157. )
(http://aijaa.com/img/b/00560/13082888.jpg)
Ja nytten n. 10sek käynnistyksen jälkeen kuuluu paha ääni, ihan kuin joku pumppu kävisi kuivana. Kone käy normaalisti ja sammutin auton heti kun ääni kuulu, kokeilin uudestaan ja sama juttu. Vedet on, öljyt on kone käy normaalisti ennen ääntä ja sen aikana en ainakaa huomannut käyntihäiriöö. Liittyykö tuohon vipuun jotenkin vai tuliko sattumalta samaan aikaan kun päätin ottaa pois käytöstä? Olen myös lukinnut tuon vivun ''ylä'' asentoon, eli nokkaa kohden.
EDIT: vasta nyt kuvasta huomasin että vaijeri on aika rikki, onkohan sillä vaikutusta?
-
Kylmäkäyntilaite myöhäistää ajoitusta kylmänä. Eli sillon kun jäähytysneste on kylmää tuo patruuna kiskaisee vaijerista kaasua isommalle ja ennakkoa tuosta vivusta myöhäsemmälle; nyt kun vaijeri on löysänä kokoajan ennakko on siinä missä se on lämpimänäkin > aikaisemmalla. Kylmänä aikainen ennakko tekee d24:n muutenkin kolkosta käynnistä vieläkin nakuttavampaa ja äkkiseltään kuulostaa ainakin omassa yksilössä sille että sieltä lentää kohta jotain ulos. En kyllä kuvailisi ääntä sellaiseksi että joku kävisi kuivana.
-
Kylmäkäyntilaite myöhäistää ajoitusta kylmänä. Eli sillon kun jäähytysneste on kylmää tuo patruuna kiskaisee vaijerista kaasua isommalle ja ennakkoa tuosta vivusta myöhäsemmälle; nyt kun vaijeri on löysänä kokoajan ennakko on siinä missä se on lämpimänäkin > aikaisemmalla. Kylmänä aikainen ennakko tekee d24:n muutenkin kolkosta käynnistä vieläkin nakuttavampaa ja äkkiseltään kuulostaa ainakin omassa yksilössä sille että sieltä lentää kohta jotain ulos. En kyllä kuvailisi ääntä sellaiseksi että joku kävisi kuivana.
Kylmäkäyntilaitehan nimenomaan lisää ennakkoa kylmänä, jotta moottori lähtisi paremmin käyntiin. Koneen lämmetessä patruuna vapauttaa vaijerin ja ruiskutusajankohta menee siihen mihin se on säädetty.
Perusennakkohan säädetään vaijeri vapautettuna ja sen jälkeen lukitaan tuo vaijeri kohdilleen. Jos ennakkoa tarkistaa vaijeri kireällä, niin huomaa, kuinka ennakkoa on enemmän kuin vaijeri löysällä.
En tiedä onko vikaan liittyvä mutta poistin kylmäkäynnistys vivun käytöstä (jos tein siis oikein, Perustelut löytyy d24 tehonlisäys osiolta sivulta 157. )
Olen myös lukinnut tuon vivun ''ylä'' asentoon, eli nokkaa kohden.
Itse olisin poistanut käytöstä vain tuon tyhjäkäyntiin vaikuttavan osan ja jättänyt tuon ennakonsäädön koskematta.
Ennakkohan lisääntyy kun vedät tuota vipua keulaa päin ja myöhäistyy kun päästät sen vapaaksi, tuonne ohjaamoon päin.
En osaa sanoa liittyykö tuo nyt tuohon säätelyyn, mutta jos vika ilmeni tosiaan tuota rassatessa, niin suosittelisin kokeilemaan tuo vaijeri ja vipu kokonaan vapautettuna, jos et jo niin ole tehnyt.
Onko öljynpaineita?
-
Siitä äänestä että se on älyttömän kova ja lyö päälle myöhempään kun kone on ollut jo päällä. Ei ole käyntiääni. Öljypaine taisi olla ok. Taidan huomenna alkaa purkaa tuota laitosta ja ihmetteleen. Ehkä otan videonkin äänestä. Mites se nyt siis toimii toi vehje? Vaijeri menee tiukalle nokkaa kohti liikkuu vipu ja ennakko menee aikasemmalle?
-
Siitä äänestä että se on älyttömän kova ja lyö päälle myöhempään kun kone on ollut jo päällä. Ei ole käyntiääni. Öljypaine taisi olla ok. Taidan huomenna alkaa purkaa tuota laitosta ja ihmetteleen. Ehkä otan videonkin äänestä. Mites se nyt siis toimii toi vehje? Vaijeri menee tiukalle nokkaa kohti liikkuu vipu ja ennakko menee aikasemmalle?
Video voisi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa :)
Kyllä, vehje toimii siis niin että patruuna vetää kylmänä sitä vaijeria kireälle ja lämpimänä päästää takaisin löysälle. Eli kylmänä vetää vipua auton etupäätä kohti, jolloin ruiskutusennakko kasvaa.
-
Video voisi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa :)
Kyllä, vehje toimii siis niin että patruuna vetää kylmänä sitä vaijeria kireälle ja lämpimänä päästää takaisin löysälle. Eli kylmänä vetää vipua auton etupäätä kohti, jolloin ruiskutusennakko kasvaa.
No niin perus juttu. Kamera päälle auto käyntiin ja ääntä ei tullut... Paitsi nytten auto savuttaa harmaata aivan perkeleesti. Ennakko pois päältä ja sen kaapeli melkein poikki.
Voi vihtorin kivekset. Mitäs jäähdytinnestettä tuonne menee? Itse olin lisännyt punaista koska VAG=punainen ja ihan eriväristähän tuolta tulee. Oikea on siis G11? Ja mahdolliset vahingot??
-
Valutin nesteet ja vaihdoin. Nyt ei pidä ääntä. Vesipumpussa varmaan tukos. Tyhjäkäynti on vielä tosi korkee. Kun vipu on kylmä asennossa niin matalempi tyhjäkäynti?
-
Punaista ja vihreää nestettähän ei saisi sekoittaa keskenään, koska sen jälkeen jäähdytinnesteet puuroutuvat. Omassa D24:sessa on ihan vihreää nestettä.
tuossa tilanteessa kun ne on sekoittuneet pitäisi järjestelmä huuhdella vedellä...
-
Punaista ja vihreää nestettähän ei saisi sekoittaa keskenään, koska sen jälkeen jäähdytinnesteet puuroutuvat. Omassa D24:sessa on ihan vihreää nestettä.
tuossa tilanteessa kun ne on sekoittuneet pitäisi järjestelmä huuhdella vedellä...
Tehty
-
Tuo (http://www.motonet.fi/fi/tuote/609882/Valvoline-MaxLife-pakkasneste-5-l)olis käyny huuhtelematiki, mutta onhan se hyvä joskus putsata ;)