Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: anshelmvonweltheim - 28.02.2014, 21:28:23
-
Tähän asti mahtavasti toiminut kärry rupesi siis temppuilemaan. Tehot poissa siinä 2000-4000 kierroksen paikkeilla, täyskaasullakin kiihtyy ku kakssatanen diiselimersu. Sellainen kummallinen tärinä tuntuu, vähän tukehtumisen fiilistä. Mitään käryä mistä kannattaisi lähteä vyyhteä purkamaan? Normaalisti olen autoni vienyt ihan liikkeeseen, mutta nyt työttömänä ei perse kestä. Työkalut pysyy kuitenkin suht hyvin kädessä, kunhan vaan tietäisi, että mistä lähtisi tutkimaan. Voisiko olla sytytyshommia mahdollisesti?
-
polttoainesuodatin vaihdettu koska??
liitokset tarkistettu ja kaikki alipaineletkut että ovat paikoillaan.
-
Jos se käy tyhjää nätisti eikä pätki terävästi kierroksilla, kuulostais bensapuolen ongelmalta. Polttoainesuodatin tai pumppu on ihan hyvä arvaus.
-
Ilmansuodatin?
-
Oiskohan yks pytty pois pelistä. Tutki tulpat ja kipinä nyt ens alkuun.
Samanlainen fiilis tuli 960:ssä, kun tankki oli melkein tyhjä, ei jaksanut kiertää kuin 2000rpm ja täristi, luulin jo, että yks pytty olis pois mut se rauhoittu heti, kun kävin tankilla.
Muuten nuo oireet kyl sopii yhden pytyn toimimattomuuteen. Vähän jyrkemmässä ylämäessä huomaa sit kyl yhden pytyn puuttumisen, kun se alkaa täristään.
Muuten sitä ei juuri huomaa ainakaan tuossa suorassa kutosessa, tosta pervosta en sit tiedä miten se vajaa pyttyisenä käyttäytyy.
-
Ongelma ratkesi näköjään taikuuden keinoin. Kutsuin avuksi henkivaltoja pimeydestä kovaan ääneen niin johan tokeni, ihan ilman mitään konkreettisia toimenpiteitä.
Mutta joo, voisi laittaa bensan- ja ilmansuodattimet uusiksi, samallahan ne menee tulpat ja piuhat siinä sivussa.
-
Ongelma ratkesi näköjään taikuuden keinoin. Kutsuin avuksi henkivaltoja pimeydestä kovaan ääneen niin johan tokeni, ihan ilman mitään konkreettisia toimenpiteitä.
Mutta joo, voisi laittaa bensan- ja ilmansuodattimet uusiksi, samallahan ne menee tulpat ja piuhat siinä sivussa.
ei yleensä vaan oo nuo loitsujen >:D vaikutukset kovin pitkäikäisiä.
Todennäköisesti siellä kuitenkin jokin piilevä vika on.
-
Mitenkäs minä pääsen järkevästi käsiksi siihen bensansuodattimeen? Ensin se pitäisi paikallistaa tietysti. Parkkipaikkaremontti on tiedossa, eli ryömintähommiksi menee. Vähän nihkeästi löytyy netistä tietoa tämän mallin perushuolloista, tai sitten en vaan osaa etsiä.
-
Mitenkäs minä pääsen järkevästi käsiksi siihen bensansuodattimeen? Ensin se pitäisi paikallistaa tietysti.
Omissani se on konehuoneessa kuskinpuolella nurkassa heti tuulilasin alla. Bensaletkuja seuraamalla pitäisi tulla vastaan...
-
Mitenkäs minä pääsen järkevästi käsiksi siihen bensansuodattimeen? Ensin se pitäisi paikallistaa tietysti. Parkkipaikkaremontti on tiedossa, eli ryömintähommiksi menee. Vähän nihkeästi löytyy netistä tietoa tämän mallin perushuolloista, tai sitten en vaan osaa etsiä.
Varmaan vuosimallista riippuvaa, enkä tästä mallista tiedä varmaksi, tuon mukaan se pitäisi siellä auton alla tankin lähellä jossain:
(http://new.volvocars.com/ownersdocs/1987/1987_760/images/pg107.jpg)
tuo 4
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1987/1987_760/87760_07.htm
-
Varmaan vuosimallista riippuvaa, enkä tästä mallista tiedä varmaksi, tuon mukaan se pitäisi siellä auton alla tankin lähellä jossain:
(http://new.volvocars.com/ownersdocs/1987/1987_760/images/pg107.jpg)
tuo 4
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1987/1987_760/87760_07.htm
Noiden uudempien B280-koneiden kanssa moni asia on eri tavalla kuin tässä B28E:ssä.
-
Edelleen tuo vika kummittelee, pakkohan se on toimenpiteisiin ryhtyä. Kumma juttu, että muuten auto toimii erittäin hyvin, mutta Kouvolan Prisman parkkihallissa vika taas palaa takaisin, ei missään muualla. Häviää sitten yön aikana kotipihalla. :D
Mutta joo, kipinähommat kunnossa, vaihdan silti tulpat ja kaapelit. Bensansuodatin on seuraava huoltokohde, eikö siihen pidä jotkut tiivisteetkin hommata?
Niin ja uutta murhetta pukkaa myös, jäähdytysnesteet haihtuvat jonnekin. Olisiko n. 3dl hävinnyt viimeisen 1000 km aikana. Liitokset näyttävät kuivilta, toivottavasti kansipahvi on kunnossa. Ei kai tässä mukava harrastushan tämä ropaaminen on ja Corolla kuljettaa kun Volvo on varikolla.
-
Edelleen tuo vika kummittelee, pakkohan se on toimenpiteisiin ryhtyä. Kumma juttu, että muuten auto toimii erittäin hyvin, mutta Kouvolan Prisman parkkihallissa vika taas palaa takaisin, ei missään muualla. Häviää sitten yön aikana kotipihalla. :D
Mutta joo, kipinähommat kunnossa, vaihdan silti tulpat ja kaapelit. Bensansuodatin on seuraava huoltokohde, eikö siihen pidä jotkut tiivisteetkin hommata?
Niin ja uutta murhetta pukkaa myös, jäähdytysnesteet haihtuvat jonnekin. Olisiko n. 3dl hävinnyt viimeisen 1000 km aikana. Liitokset näyttävät kuivilta, toivottavasti kansipahvi on kunnossa. Ei kai tässä mukava harrastushan tämä ropaaminen on ja Corolla kuljettaa kun Volvo on varikolla.
Jos siinä on samanlainen suodatin, kuin muissakin 700 koppasissa, niin tiivisteet tulee mukana.
Avaa paisarin korkki koneen käydessä mielluummin kylmänä ettei tuu vetet ulos ja kato sinne, jos tulee pullereita, niin kansipahvi on paskana.
-
Ja pian huomaat kuinka halpaa pervon korjaaminen on.
Virranjakajan kansi ja pyörijä noin 100eur ja tulpanjohdot vähintään toinen mokoma...
-
Jäähdytysnesteen yleisin katoamispaikka näissä taitaa olla lohkon päälle imusarjan alle. Siellä on se Y-putki, koneen takapäässä O-renkailla lohkossa ja etupäästä letkunpätkällä vesipumpussa.
Lämppärin sisäkenno voi toki myös tihkua.... Tai konehuoneessa joku pieni vuoto.
-
Itsellä oli kanssa tuon jäähdytysnesteen katoamisongelma, suurin syy oli tihkuvuotanut jäähdytin. Nestettä hävis, ei lätäkköä.
Olihan se jäähdytin täynä semmosta töhnää josta se ois pitänyt heti tajuta.
Vuoti koneen käydessä jostain lävestä ja kun jäähdytin oli kuuma ja puhallus/ viima oli kova niin lätäkköä ei jäänyt.
Ja perusmallin jäähdytin ei käy kun on vinot lähdöt ja automaatti--> taas halpaa osan vaihtoa, uusi jäähdytin noin 230eur
-
Nyt voi olla että olen höpöttänyt omiani tuon koneen mallin suhteen. Heräsi epäilys siitä, että kone olisikin B280E. Kävin nimittäin hommaamassa B28E tulpanjohdot ja eihän ne käyneet lähellekään tuohon.
B28E näyttää vissiinkin tältä: (http://myweb.tiscali.co.uk/uselessthings/B28E.jpg)
Kun oma konehuoneeni näyttää enemmänkin tältä: (http://myweb.tiscali.co.uk/uselessthings/B280E.jpg)
Tämä kuitenkin myytiin mulle B28E koneisena, ja mielestäni tiilikeuloissa on aina ollut tuo nimenomainen kone. Nyt olen jokseenkin ymmälläni. Rekisteriotteessakin lukee tuo 115 KW
-
On saattanut koneen vaihtaa joku jossain välissä, kun nuo B28:t ei välttämättä kestä yhtä kauan kuin kori :D
Edellinen omistaja jos oli vähemmän harrastaja, ei ole välttämättä asiaa tiedostanut. Tai halunnut myöntää.... Kun koneenvaihto periaatteessa pitäisi muutostaa otteeseen, mutta B280 on niin sama kuin B28 että harva sitä huomaa eikä se kenenkään turvallisuutta vaaranna mitenkään.
Ekassa kuvassa tosiaan B28E ja tuo toinen on B280.
-
Taitaa olla tosiaan B280 sinulla siinä. B28E voi näyttää myös tältä:
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/524507_10151814706563808_296093766_n_zps7f765932.jpg)
Kuva vuosimallin 1981 autosta.
-
Ei se tollainen ole, taitaapa sittenkin olla se B280E. Mikä ei kyllä ole ollenkaan huono yllätys. Kuullut B28Estä kaikenlaisia kauhutarinoita ja miettinyt, että miten tämä meikän yksilö kehrää kuin kissa eikä nakuttele ollenkaan, taisi selitys löytyä.
-
No niin. Uudet tulpanjohdot ja tulpat paikallaan, ilmanputsari myös. Käy huomattavasti nätimmin nyt. Saa käydäkin 90e arvoisilla tulpanpiuhoilla :D mutta, en ole edellenkään paikallistanut bensansuodatinta. Lieneekö se tuolla tankin lähellä ja tarkalleen missä? Ihan parkkipaikkaremppaa tehdään, onnistuuko se vaihto edes näissä olosuhteissa vai vienkö suosiolla pajalle? Olen yrittänyt taskulampun ja peilin kanssa urkkia, mutta mitään ei näy.
-
mutta, en ole edellenkään paikallistanut bensansuodatinta. Lieneekö se tuolla tankin lähellä ja tarkalleen missä?
Yhden korjausoppaan mukaan muissa kuin B28 se on pohjassa, eli veikkaisin että kuskin penkin alapuolella.
Kunhan saat auton pukeille kuskin puolelta niin pystyy sen suotimen sieltä pohjasta vaihtamaan parkkipaikallakin.
-
Käytin Volvoa pajalla bensansuodattimen vaihdossa. Ei ratkennut ongelma. Vaihdettu on nyt siis tuon filtterin lisäksi ilmanputsari, tulpat ja tulpanjohdot. Korjaamon ukko sanoi, että ei käy kaikilla pytyillä, mahdollisesti kipinä häviää tai sitten puristukset. Ongelma siis ilmenee ainoastaan kun autolla on ajettu n. kaksi kilsaa, kylmänä toimii vallan mainiosti. Mistä lähtisin seuraavaksi purkamaan tätä vyyhteä? Olisi mukavaa saada viimein tämä laiva sinne minne se kuuluu, eli maantielle, alkaa jo ottaa kupoliin tuo Corollalla ajelu. Ratkaisevan vihjeen antajalle tarjoan pienen kahvin.
Suuttimet?
Virranjakajan kansi ja pyörijä?
Ehkä jopa jotain venttiilipuolella? :(
-
Puristuspainemittaus, venttiilinvälykset tarkastaen, mielummin kumpi vaan ensin. Lottoan kantavaa imuvenaa.
-
Puola tai sytkäpääte.
-
Säädä ventiilit, pervossa on taipumus että venttiilit alkavat kantamaan.
-
Säädä ventiilit, pervossa on taipumus että venttiilit alkavat kantamaan.
Löytyisiköhän netistä jotain opasta tuohon hommaan? Itse en pikaisella tsekkauksella löytänyt. Vai tohtisiko joku valottaa vähän jos tässä nimenomaisessa koneessa on jotain erikoista kyseisen työn suhteen. Pari kertaa on tullut venttiilit säädettyä, että perusteet ovat hallussa jotenkin.
edit. pitää hommata joku korjausopas
edit2. löytyi arvoja netistä: imu 0,15-0,20, pako 0,30-0,35 paineet 8-11bar. Eikai tässä auta muu kuin alkaa tutkailemaan.
-
Pervossahan venttiilit on hyvin helpot säätää.
Venakopat pois ja kampiakselia pyörittäen vuorotellen eri nokat ylöspäin. Liuskamitalla todetaan välys ja siinä keinuvipuhässäkässä on kullekin venttiilille kätevä ruuvi josta kiertäen välys säädetään.
Uudet venakopan tiivisteet kootessa, muutama lantti tarvikeliikkeessä.
-
Uudet venakopan tiivisteet kootessa, muutama lantti tarvikeliikkeessä.
Ei löytynyt ainakaan Fixukselta eikä Mätönetistä. Pitänee turvautua marmoritiskiin.
topautoosat.fi näyttäisi myös myyvän vähän vaikka mitä, mutta tohtineeko sieltä tilata.
-
www.tarviketori.fi käyttäisin itse, tosin liikkeessä asioimalla.
-
Olisiko tietoa, että passaako B28E venakopan tiivisteet tohon B280E myllyyn?
-
Olisiko tietoa, että passaako B28E venakopan tiivisteet tohon B280E myllyyn?
Saattaa olla yhteensopivat tai sitten. Amerikkalaisessa Volvo OEM parts -katalogin mukaan vasen käy molempiin mutta oikea ei??. Mutta kuka näistä tietää ennenkuin kokeilee...
http://www.volvooemparts.com/p/Volvo_1990_76028l-Fuel-Injected/Gasket--left/42924776/1271483.html (http://www.volvooemparts.com/p/Volvo_1990_76028l-Fuel-Injected/Gasket--left/42924776/1271483.html)
http://www.volvooemparts.com/p/Volvo_1990_76028l-Fuel-Injected/Gasket--right/42924843/1271486.html (http://www.volvooemparts.com/p/Volvo_1990_76028l-Fuel-Injected/Gasket--right/42924843/1271486.html)
Räjäytyskuva josta ne löysin ovat tässä (B280):
http://www.volvooemparts.com/showAssembly.aspx?makeName=volvo&modelYear=1990&modelName=76028l-fuel-injected&ukey_assembly=5704382&ukey_category=51507&assembly=gr-69325 (http://www.volvooemparts.com/showAssembly.aspx?makeName=volvo&modelYear=1990&modelName=76028l-fuel-injected&ukey_assembly=5704382&ukey_category=51507&assembly=gr-69325)
Tässä vastaava kuva PRV-moottorista (B28)
http://www.volvooemparts.com/showAssembly.aspx?makeName=volvo&modelYear=1981&modelName=26028l-fuel-injected&ukey_assembly=5698832&ukey_category=51507&assembly=gr-43918
-
Olisiko tietoa, että passaako B28E venakopan tiivisteet tohon B280E myllyyn?
Kuten yllä mainittu, vasen kyllä käy mutta oikea ei. On ihan erikokoiset ja muotoiset.
Itse en ainakaan omaani saanut tarvikkeena tuota oikean puolen tiivistettä.
-
Taas vastustaa. Ei tuonne kampiakselin mutterille mahdu meikän työkalut, potkuri on irrotettava. Onko siihen mitään vippaskonsteja, näyttäisi olevan viidellä 10mm mutterilla kiinni.
-
Taas vastustaa. Ei tuonne kampiakselin mutterille mahdu meikän työkalut, potkuri on irrotettava. Onko siihen mitään vippaskonsteja, näyttäisi olevan viidellä 10mm mutterilla kiinni.
Kapealla avoleuka-avaimella vaan nöyrästi nitkutettava. Vähän sorminäppäryysharjoitus ja turhauttavan hidasta ähertämistä mutta kyllä se on ihan tehtävissä. Kannattaa olla teleskooppimagneetti toisessa kädessä jolla koppaa mutterin kun se irtoaa kierteiltä. Takaisin kierteille laittaminen myös helppoa magneetin avustuksella.
-
Jawohl! Sain neljä tuulettimen mutteria irti, viides olikin jo valmiiksi pyöreä sitten. No ei kai siinä, tuulettimen suojamuovin revin irti väkivalloin ja pääsinkin käsiksi kampiakselin pulttiin. Kampura pyörimään ja vasen puoli tarkastettu. Muuten näytti hyvältä, mutta ykkösen pako oli siinä 0,15 ja 0,20 välillä. Tulppakin oli ihan musta (100km ajettu). Laitoin välyksen sitten arvoihin ja huomenna käyn toisen puolen läpi. Toivottavasti se homma oli tuossa, eikä venttiili ole palanut. Ehkä max. 20-30 kilsaa olen ajellut tuolla kun on kone käynyt huonosti.
No toisaalta, sitten nostetaan mylly keittiön pöydälle ja lyödään alkutekijöihin. Saapa vaihdettua kansipahvit samalla, eikä käy aika pitkäksi :D
-
Jawohl! Sain neljä tuulettimen mutteria irti, viides olikin jo valmiiksi pyöreä sitten.
Pihdeillä auki ja mutterikaupasta uusi...
No toisaalta, sitten nostetaan mylly keittiön pöydälle ja lyödään alkutekijöihin. Saapa vaihdettua kansipahvit samalla, eikä käy aika pitkäksi :D
Varo vaan, nuo projektit voivat käydäkin pitkäaikaisiksi! :-\ Sawo tietää :)
-
eikä käy aika pitkäksi :D
Aika käy pitkäksi kun odotat 7 viikkoa esim. imusarjan tiivisteitä... ;)
-
Aika käy pitkäksi kun odotat 7 viikkoa esim. imusarjan tiivisteitä... ;)
Sellaista vaaraa ei ole, että ropaaminen loppuisi kesken, vaikka joutuisi osia odottelemaankin. Olisi penkinlämmitinongelmaa, lämppärin puhaltimen vaihtoa, audiohommia etc. etc. loputon lista
-
Moottori kasassa ja testilenkki heitettynä. Hyvin tuntuisi toimivan taas, ongelmasta ei enää tietoakaan. Silti jokseenkin pelko persiissä, että jos se kuitenkaan ei ollut tässä. Puristuspaineetkin mittasin, voikohan näistä lukemista päätellä mitään muuta kun sen, että mittari ei välttämättä näytä ihan oikein. Aika rajuilta lukemilta kuulostaa. Myös tuo nelospytyn korkea paine mietityttää, olisikohan palotilassa karstaa.
1: 14,80
2: 14,05
3: 14,55
4: 15,45
5: 14,15
6: 14,75
-
Moottori kasassa ja testilenkki heitettynä. Hyvin tuntuisi toimivan taas, ongelmasta ei enää tietoakaan. Silti jokseenkin pelko persiissä, että jos se kuitenkaan ei ollut tässä. Puristuspaineetkin mittasin, voikohan näistä lukemista päätellä mitään muuta kun sen, että mittari ei välttämättä näytä ihan oikein. Aika rajuilta lukemilta kuulostaa. Myös tuo nelospytyn korkea paine mietityttää, olisikohan palotilassa karstaa.
1: 14,80
2: 14,05
3: 14,55
4: 15,45
5: 14,15
6: 14,75
Ihan terveen koneen lukemiahan nuo on.
Edit: Etkai sekoita puristuspainetta puristussuhteeseen?
-
Ihan terveen koneen lukemiahan nuo on.
Edit: Etkai sekoita puristuspainetta puristussuhteeseen?
En tietääkseni. Baareja siis nuo lukemat ja puristuspainemittarilla mitatut. Yleensähän nuo mittarit näyttävät mitä sattuu, itse arvoa tärkeämpäähän lienee sylinterien väliset erot.
-
En tietääkseni. Baareja siis nuo lukemat ja puristuspainemittarilla mitatut. Yleensähän nuo mittarit näyttävät mitä sattuu, itse arvoa tärkeämpäähän lienee sylinterien väliset erot.
Niin mutta rajut lukemat, häh? Aika normaalia hajontaa.
-
Niin mutta rajut lukemat, häh? Aika normaalia hajontaa.
Aloin vaan ihmetellä kun edellisissä autoissa joista olen mitannut paineet niin lukemat olleet siinä 10-12 bar.
-
Menkööt tähän samaan topikkiin.
Joo. Fiksailin sitten puhaltimen toimimaan taas, laitoin erillisen sulakepesän tolle n:o 16 30 amppeeriselle. Siinä asennushommien lomassa vaan kävi silleen, että sähköpeilit, pyyhkimet ja rario lakkasivat toimimasta? Rosvosin virtaa tupakinsytyttimen valolta siihen piuhaan niin peilit alkoivat kyllä kääntyillä, mutta radio ja pyyhkijät jatkoivat hiljaista linjaa. Mikä lie, en minä näistä sähköistä mitään ole koskaan ymmärtänyt.
Edit. Homma hoidossa, Haynesin korjausopas kytkentäkaavioineen on maailman paras kirja. Ongelma oli niin yksinkertainen, että jopa vähän hävettää.