Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volovo240 - 01.03.2014, 19:28:08
-
Jep eli tommosta.. Oireet on että vakiona paineet 1.4bar. Pelkkä evry päällä kun syöttöjä isontaa menee reilusti yli asteikon joka on 1.5:een asti. Vikatila hyppää arviolta vasta 1.9-2bar. Autossa ei ole ahtomodia.
Tehtyä: MAP letku putsattu,nippa imusarjasta putsattu,ahtopaineensäädin(vai mikä lie siinä putsarinkotelon vieressä?) puhalleltu kevyesti ja kaikkien tämän letkut puhallettu paineilmalla. Ei apua. Ahtopainemittari todettu näyttävän oikein. Ei ole poltellut vikavaloja ennen kun laitoin tuon evryn autoon ja ahdot karkasi.
Vika on voinut olla jo pidempään,eilen vasta asensin mittarin..
Voiko tuon Map anturin mitata jotenkin toimimattomaksi ja kuinka tuon hukkaportin toiminnan kokeilen?
-
Tarkista se turbolta lähtevä pikku letku ettei ole murteimessa. Se aiheutti mulla samassa koneessa ongelmia. Ja ei ollu edes evryä.
Ja sit kokeilet ilman evryä kans. :pomo:
-
Turbolta lähtee 2 letkua joista toinen meni hukkaportille? Molemmat tulee siihen pieneen mustaan mötikkään? Toinen,se ei hukkaportille menevä letku oli hieman rapeahko parin sentin matkalta jotka leikkasin pois. Tuo 1.4bar on siis lukema ilman evryä. :)
-
Jos se hukkaportin kellolle menevä letku vuotaa se ei avaa hukkaporttia oikein.
Ennen evrymodiakin se todennäköisesti on ahtanut yli, mutta syöttöä ei ole ollut niin paljoa että se olisi mitään ihan järjettömiä ahtoja saanut aikaiseksi.
Varsinkin isommissa dieseleissä ahtopainetta ei hukkaportilla ohjata ollenkaan, vaan syötöllä asetetaan maksimiahto tietylle tasolle.
-
Evry tosiaan katkaisialla joten on 99% varmasti ahtanut ennenkin ylitse kun ahtaa nytkin. Hukkaportin eikä mapin letku vuoda. Viikonloppuna saan kaverin autosta lainattua ehjää Map-anturia ja katsottua onko vaikutusta. Epäilen että vika olisi juurikin tuossa koska vikatilakin tulee vasta noin korkeilla paineilla-->tietokone luulee paineen olevan pienempi. Ilmoittelen sitten ja ihmetellään lissää.
-
Evry tosiaan katkaisialla joten on 99% varmasti ahtanut ennenkin ylitse kun ahtaa nytkin. Hukkaportin eikä mapin letku vuoda. Viikonloppuna saan kaverin autosta lainattua ehjää Map-anturia ja katsottua onko vaikutusta. Epäilen että vika olisi juurikin tuossa koska vikatilakin tulee vasta noin korkeilla paineilla-->tietokone luulee paineen olevan pienempi. Ilmoittelen sitten ja ihmetellään lissää.
autossa on vakiona 2,5bar mappi, pitäski mennä vikatilaan vasta 2 barin tietämillä. Itellä aikalailla se 1,9-2 bar ahtoja nyt vakiomapilla.
-
Muistaakseni siellä on 2bar mappi. Mulla aiheutti vikatilaa se että piikkaili viallisen letkun vuoks. Sen kun vaihtoi uuteen niin ei mittään enää.
Mutta ahdot olikin sitten reilummat kun sattu noin . . .
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF1063.jpg)
Mutta jos sulla piikkailee, niin kyllä mielestäni se tietokone mapin avustuksella lukee että ahtopaine on liian suuri. Yli 2bar ja vikatilaan. Toinen millä se sieltä antaa vikakoodin, on se että nippa/letku on tukossa. Mä eliminoin noi pois vaihtamalla kaikki pikku letkut ja nou problem. Toki se mappikin voi olla rikki tai tukossa.
-
No huomenna nimimerkki riivio tarjoutui katsomaan jollain laitteella ahtopaineet ilmeisesti obd:n kautta(?). Näitä arvoja voidaan sitten vertailla mekaaniseen mittariin. Nippakin on kairattu puhtaaksi. Ahdot eivät kuitenkaan heittele mitenkään epämääräisesti. Itsellä lähti eilen välijäädyttimen päästä letku irti :D Ei onneksi sen vakavempaa ja tässä yritetäänkin nyt ajella höyhenjalalla.
Map muuten on msa 15.7 tdi V70:stä mitä olen pääsemässä kokeilemaan. Lie kuitenkin käy tähän 15.8:iin?
-
No huomenna nimimerkki riivio tarjoutui katsomaan jollain laitteella ahtopaineet ilmeisesti obd:n kautta(?). Näitä arvoja voidaan sitten vertailla mekaaniseen mittariin. Nippakin on kairattu puhtaaksi. Ahdot eivät kuitenkaan heittele mitenkään epämääräisesti. Itsellä lähti eilen välijäädyttimen päästä letku irti :D Ei onneksi sen vakavempaa ja tässä yritetäänkin nyt ajella höyhenjalalla.
Map muuten on msa 15.7 tdi V70:stä mitä olen pääsemässä kokeilemaan. Lie kuitenkin käy tähän 15.8:iin?
ollaan me kokeiltu mk2 v70tdistä 855tdihinki. :) käy.
-
Voiko diesel käydä "laihalla" samaan tapaan kuin bensa auto? Eli liijat paineet vakiosyötöillä olisi tuhoisa yhdistelmä?
ollaan me kokeiltu mk2 v70tdistä 855tdihinki. :) käy.
Jes! O0
-
Voiko diesel käydä "laihalla" samaan tapaan kuin bensa auto? Eli liijat paineet vakiosyötöillä olisi tuhoisa yhdistelmä?Jes! O0
Diesel käy aina laihalla varsinkin koneen käydessä kevyellä kuormalla, joten liian laihalla se ei voi käydä. Normaalissa bensakoneessa seossuhde on aina sama silloin kun moottori tekee työtä, paitsi laihaseosmoottoreissa. Volvolla ei noita laihiksia ole tainnut koskaan olla mallistossa. Käytännösähän bensakoneessa ahdin pumppaa ilmaa vain kaasuläppää vasten ja vain joskus harvoin kiihdytettäessä paineet päästetään imusarjaan saakka.
Aivan liiat kovat ahtopaineet dieselissä kyllä aiheuttavat moottorille suuremman mekaanisen rasituksen puristuspaineen kasvaessa. En osaa sanoa kuinka oleellinen tekijä tuo ahtopaineen lisäys ilman syötön lisäystä sitten on koneen kestämiselle ja päästöille. Jostakin syystä ahtopainetta rajoitetaan mutta miksi, oikeastaan kiinnostaisi itseänikin. Periaatteessa, jos ahdin vain voi tuottaa painetta tehokkaasti, tämänhän pitäisi parantaa hiukan dieselmoottorin hyötysuhdetta. Kai ne ilmaputket ja coolerit voisi tehdä kestämään helposti kovemmatkin paineet. Voisiko olla, että koneesta saadaan suurin teho maksimi työpaineen rajoissa silloin, kun ilma käytetään melko tarkkaan hyväksi ja ylimääräistä ilmaa ei tarvitse kovin puristaa koneen läpi. VNT ahtimessa pakokaasupuolen vastusta voidaan kanssa vähän alentaa päästämällä virtaukset läpi ilman että ne tekevät niin tehokkaasti työtä ahtimen hyväksi.
-
Lähinnä kai turbon säästämiseksi siellä hukkaportti on. Ja kyllähän se koneenkin päälle käy kun pakopaine pyrkii aika julmaksi kasvamaan.
Kuorma-autoissa joissa ei ole hukkista on turbo yleensä suhteessa isommalla pakopesällä ja käytettävä kierrosalue hemmetisti kapeampi, jolloin tuollaisen turbon tuottama terävähuippuinen kapea ahtoalue ei ole ongelma.
-
Vika korjaantui uudella ahtopaineensäätimellä,tcv:llä,magneettiventtiilillä mikä lie sen "oikea" nimitys nyt onkaan. Sinisen tiskillä maksoi 90€.
-
Oliko kaikissa vikaa?
-
Siis yhtä samaa osaa tarkoitin :D