Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorkka - 02.03.2014, 13:13:25

Otsikko: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 13:13:25
Eli siis tuollanen v70 starttaa starttaa muttei käynnisty. Auto sammu tyhjäkäynnillä eikä enää lähde käyntii. On luettu koodit eikä ilmottanu mitään sopimatonta. On vaihdettu suodatin ja bensapumpun toiminta todettu toimivaksi. Kaasuläppä puhdistettu yms. Välillä startatessa saattaa antaa pieniä elon merkkejä mutta ei käynnisty. Missä vika!? Alkaa iteltä loppua ideat. :-[ Missä sennossa k-läpän pitäis olla startatessa? Nyt virrat päällä 2% auki ja startatess 26-27%. Piiitkän starttauksen jälkeen kuitenkin bensan tuoksu putkesta.
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: anone - 02.03.2014, 13:37:39
Bensakoneita en juuri harrasta, mutta kipinä ja tyhjäkäyntimoottori? Olikos näissä vielä sellaista...
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Taavi.H - 02.03.2014, 13:43:41
Mutuilua: olisiko jaon hyppääminen mahdollinen ongelman aiheuttaja?
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: keppaheikki - 02.03.2014, 13:46:26
Tuleeko kipinää? Onko jälkeeepäi asennettuja häly / varkauden esto systeemeitä?
Millä vikakoodit luettu jollain yleismallin lukijalla vai ihan volvon omalla?
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 15:17:53
Nonii.. Kipinät tulee joka tulpalle eikä ole mitään jälkiasennus vempuloita. :|
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 15:18:54
Tuollain yleismallin millä kyllä pääsee tohon sisään
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: keppaheikki - 02.03.2014, 15:35:52
Tahtoo vaan ne yleismallin lukijat olla semmosii etteivät ihan kaikkea näytä, suosittelen et kävisit jossai pajalla jossa kunno lukulaitteet niin pääsee
oikeasti lukemaan / tarkastamaan joka paikan.. säästää aikaa / vaivaa pirusti nimim. Kokemuksen syvällä rinta äänellä... ;)
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 15:40:38
Meinaa mennä vaikeeks lähtee viemää minnee ku n50km suunta lähimmälke osaavalle korjaamolle ja menis traileri hommiks. Ei tuota awd automaattia viittis oikein hinaillaakkaan tuota matkaa.
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 15:42:10
Eikä tuolla ns.2autolla volvoa trailerilla paljo vedettäis :D
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: keppaheikki - 02.03.2014, 15:42:52
Sehän siinä juu on joka hommasta hankalaa tekee et hrvoin se auto korjaamon kohdal ne temput tekee... :idiot2:
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: (Miksu) - 02.03.2014, 16:28:01
Bensa haisee, kipinä tulee.
Lisäksi tarvitsee ilmaa sekä puristukset ja kun nämä kaikki on ok, niin lähtee käyntiin, kun kaikki on oikein ajoitettu, eli jako kohdallaan ja kammen sekä nokan anturit kunnossa.
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 16:38:26
Anturit tässä mielessä kävi itelläkin. Aikasemmin kun sammu ajosta ja yritti käyntiin niin kävi sen 5-10sek tod vaivalloisest eikä sen jälkeen lähteny ja sitte seuraavana päivänä kaikki ihan ok. Luulis että ne ilmottais jotain virhettä? Putsasin kammen anturin tänään ja aböyt 1-2kk sitte nokan.
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 16:39:47
Jako tuskin olis hypänny ekana pois ja takas kohdilleen ja taas pois...??
 :idiot2:
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Taavi.H - 02.03.2014, 16:44:48
Jako tuskin olis hypänny ekana pois ja takas kohdilleen ja taas pois...??
 :idiot2:

Tämä olisi kannattanut kertoa heti aluksi:

Aikasemmin kun sammu ajosta ja yritti käyntiin niin kävi sen 5-10sek tod vaivalloisest eikä sen jälkeen lähteny ja sitte seuraavana päivänä kaikki ihan ok.

:)
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: (Miksu) - 02.03.2014, 16:59:51
Aikasemmin kun sammu ajosta ja yritti käyntiin niin kävi sen 5-10sek tod vaivalloisest eikä sen jälkeen lähteny ja sitte seuraavana päivänä kaikki ihan ok.

Onko syytä olettaa, että tämä aikaisempi sammuminen on tapahtunut juuri samasta syystä, kuin nyt tällä kertaa...?
Jos joskus aikaisemmin on sammunut, ei se poista sitä mahdollisuutta, että nyt olisi jako hypännyt, ellei se nyt taas ole käynnistynyt?
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 17:06:41
Kyllä veikkaus on ett samasta syystä jouhtuen nämä sammumiset oli yks toimiva päivä välissä. AIVAN 100% varmahan en asiasta ole. Eikä nyt ole käyntiin lähtenyt. Ite olen päätäni vaivannut josko tuo kaasuläppä olis nyt lopullisesti ''hajonnut''. Lukija kun näyttää nuo aukiolo prosentit niin meinasin sekoilisiko se tunnistin kuitenkin omiaan siellä? :-\
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Vollemies - 02.03.2014, 18:04:48
Vanhemmassa kalustossa on mahdollista kokeilla antamalla suoraan polttoainetta, pensalla kostutettu rätti imuaukkoon tai bensaa suoraan kurkkuun tai sitten nestekaasua. Jotenkin epäilisin, että ei saa joko ilmaa tai polttoainetta. Tai sitten saa polttoainetta aivan liikaa. Saisikohan tuosta millään kaasuläppää vähän raolleen, jos motorisoitu läppä vaikka olisi ihan kiinni. Alipainemittarilla näkisi tuleeko imusarjaan hillitön alipaine käynnistettäessä. Ehkä jarruntehostimen pitäisi tuohon alipaineeseen myös reagoida aika nopeasti (olettaen että ei kai bensamalleissa ole alipainepumppua kuten dieseleissä)
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 18:11:23
Alan olee ihan sitä mieltä että siirryn -80 luvun tuotteisiin missä ei kaikkea ole sähköistetty. Kun se läpän perkl on siel imusarjan alla piilossa. Taidan suosiolla nyt ettiä edukkaasti sen kotelon käytettynä jostain että sais edes jotain suljettua pois eipäilyistä.
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Riikka - 02.03.2014, 18:16:42
Alan olee ihan sitä mieltä että siirryn -80 luvun tuotteisiin missä ei kaikkea ole sähköistetty. Kun se läpän perkl on siel imusarjan alla piilossa. Taidan suosiolla nyt ettiä edukkaasti sen kotelon käytettynä jostain että sais edes jotain suljettua pois eipäilyistä.
No mut mites ne anturit? Eipä niiden putsaaminen paljoa auta jos ovat hajalla..
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 18:26:52
Joo huomenna menee ne vaihtoo/testaukseen kun kaverilla lojuu molemmat uudet hyllyssä  ;)
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 02.03.2014, 19:53:08
Bensiini mittari taitaa näytellä omiaan! Nyt tönästiin vähän sivummalle tuosta keskeltä pihaa ja koitin käyntiin niin hyyvin vaivalloisesti ja yskien lähti. Mittari kun näyttää reilua vartti tankillista. Nyt siis taas lähtee käyntiin ihan normaalisti. Pieni epäilys kuitenkin on tuon bensan vähyys vikana.  :idiot2: huomenna otettava tankki täyteen ja lähettävä testi ajoille.. ;D
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Vollemies - 02.03.2014, 22:39:09
Bensiini mittari taitaa näytellä omiaan!

Ei välttämättä. Tuossa kai lienee sellainen siirtopumppu & ejektorisysteemi joka siirtää polttoainetta satulanpuolikkaiden välillä. Voi olla että mittarissa ei ole mitään vikaa mutta se polttoaine on väärässä osastossa. Muistelen Miksun opettaneen että tuo mokoma pumppu alkaa käydä kun polttoaine vähenee juuri suunnilleen noihin määriin. Ainakin 01 V70 pakoputki jakaa tankin vähän niin kuin kahteen osaan ja se toisen puolikkaan pohja ei tule käyttöön ellei siirtosysteemi toimi.

Tankatessahan se näkee paljonko sinne menee. Joko kuiva tai sitten ei vaan ime viimeisiä.
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: mopörhead - 02.03.2014, 23:03:05
Oireet sopii myös liimaventtiiliin, eli starttaa stattaa mut ei lähde. Tässä nyt auto sammui tyhjäkäynniltä joten tuskin on siitä kyse, mutta jos joku tätä joskus lukee vastaavien oireiden takia ni lienee hyvä mainita.

Eli tulee yleensä kylmemmillä keleillä, erityisesti sen jälkeen jos autoa on siirretty muutama metri kylmällä koneella ja sammutettu, imuventtiileitä jää kantamaan ja puristukset on siis poissa--> ei starttaa. Yleensä piiiitkä starttaus auttaa, siis 20-30s, (tuntuu muuten uskomattoman pitkältä ajalta... ai mistä tiedän), sinänsä hankala yhtälö kun mulle tuli tätä ongelmaa männä talvena muutamana -27C aamuna ja noissa lämpötiloissa akut ei ihan anna sahata niinkuin kesällä. Mutta siitä pikkuhiljaa venttiili kerrallaan "irtoaa" ja lähtee käymään. Koneen saaminen lämpimäksi laukaisee kanssa tilanteen.

Tuon muuten oppi tunnistamaan kanssa siitä, et startatessa kone pyörii todella iloisesti kun niitä puristuksia ei ole. Ekalla kerralla siinä pakkasaamuvi*#tus-miks-tää-rakkine-ei-lähde-käyntiin -tilassa ei tosin huomannu alkaa analysoimaan starttikierrosten tasoa.
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: kersti91 - 02.03.2014, 23:50:31
Tuskin on ajonesto vian aiheuttajana?
Otsikko: Vs: 2.4T -01 starttaa starttaa muttei käynnisty!?
Kirjoitti: Jorkka - 03.03.2014, 19:30:02
Noin! 50km meni ihan hyvin ilman ongelmia. Sitten syttyi se häirintä valo palamaan ja koodit P1171, P0171 ja P0134 pulpahti lukijasta. Eli laihat seokset ja kaasuläppää jotain... Tätä ennen alkoi tankista kuulumaan vihellys pumpusta kaiketi kun siellä muutakaan on. No koodit nyt nollattu eikä enään 100km jälkeenkään takasin ole tullu. Keskikulutus nousi tuon n.150km testi ajelujen jälkeen 0,5L. Ja nyt sitä bensaakin siellä tankissa on ;) Mutta että onko se marellin läppä nyt vetelemässä viimesiään? Huomenna pumppu kuitenkin tutkintaan!