Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MikKap83 - 02.03.2014, 20:29:27
-
Hommasin tuossa motonetin pakoputken volvoon.
Ikäväksi pettymykseksi huomasin että ahistaa ihan perkeleesti yläkierroksilla.
Nyt on tuolla alla volvon orkkis putki etuvaimentimineen+ omavalmisteinen takapää yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella. Auto piristyi todella paljon, tosin nyt ei sitten pidä kytkin.
Onko hyviä valmiita putkistoehdotuksia vai onko vaan parasta pysyä omavalmisteessa?
Onko muilla ollut ongelmia noitten mätänetin putkien kanssa?
Kokoonpanona siis 230et @0.9bar ahtimena td05 mitsu
-
Orkkisputken takapönttökin tuntuu ahdistavan yläkierroksilla jopa pikkumitsulla. Cat-back sarjoja löytyy, esim simons 2,5" toimii ihan hyvin ja äänet todella maltilliset. JT tarjoaa muistaakseni myös 3". Läpivirtaavia molemmat, omavalmiste toimii varmasti yhtä hyvin.
-
Itse tekisin dp:n 2,5 tai 3" putkesta, ja loppuputken 2,5" kunnollisilla vaimentimilla. Jo monesti pelkillä ahtojen nostolla loppuu orkkis putkesta kapasiteetti, puhumattakaan tarvike putkista.
-
Hommasin motonetin putken osia mm. akselin ylityksen, ei käynyt millään puoliskot toisiinsa ja joutui lekalla ja toholla liittämään. Revin vähän ajan päästä autosta pois ja marssin volvolle tilaamaan alkuperäsen setin. Oli luksusta asentaminenkin :)
-
Itse otin vapariin motonetin sarjan katilta taaksepäin. Hyvin sopi ja meni paikalleen kaikkineen.
Ei Motonet niitä ite tee. Hintaa taisi kertyä jotaki 120 - 130 €. Häntäputkea en osatnu, koska se ei ole voelä kertaakaan ollu mätä.
Kumit, pannat ja klemmarit uusin tietty samalla. Sisältyy tuohon hintaan.
Vaimentimien päätyt suojasin ruostumiselta maalaamalla kuumaa kestävällä maalilla.
Sellaista pientä värkkäilyä. Mutta harrastehan tuo volvon pito jo onkin. :2funny:
Toki hintaan tuli se 10% kanta-asiakas halvennus.
Uskon tuon kestävän sen +150 tkm.
_sfr-
-
Itse otin vapariin motonetin sarjan katilta taaksepäin. Hyvin sopi ja meni paikalleen kaikkineen.
Vaimentimien päätyt suojasin ruostumiselta maalaamalla kuumaa kestävällä maalilla.
Uskon tuon kestävän sen +150 tkm.
Itse vaihdoin mätänetin putkiston nelisen vuotta sitten katista taaksepäin. Kolmisen vuotta sitten vaihdoin vuodessa mädäntyneen takapöntön, joka ahdisti pirusti dynomaxin pönttöön. Viime kesänä vaihdoin keskipöntön, koska taka-akselin ylitys oli läpimätä. Takapönttö vaihtui tuossa vuodenvaihteen aikana, koska se oli todella läpimätä.
Minulla nuo putken takaosat ovat kestänet parisen vuotta, vaikka olen niitä kuumankestomaalillakin maalaillut.
Asennus on ollut aina vaivaton noissa mätänetin putkissa, mutta eri vuosien sarjoissa on ollut putkien paksuudessa eroja, joten ne kannattaa osta samalla kertaa ja vaihtaa kerralla.
Tosin minulla kilometrit ja polttoaine saattavat ehkä selittää lyhyttä kestoikää? Toisaalta ajotapani pitää putken kuivana sisältä...
-
Takimmainen pönttö on kylmin ja sinne kannattaisi porata 2mm. reikä alimpaan kohtaan. ???
-
Takimmainen pönttö on kylmin ja sinne kannattaisi porata 2mm. reikä alimpaan kohtaan. ???
No, se reikä ei meikäläisellä paljoa auttanut, sillä mätäneminen on tapahtunut ulkoa päin siinä mätänetin pöntössä yläpuolelta. :(
Maantielenkin jälkeen putki on meikäläisellä usein sen verran lämmin, ettei vesi pysy neste-muodossa.
Dynomax pönttö mätäni myös ulkoisesti ja osin sisäisesti, sen monikerrosrakenteesta johtuen. Kumpi aiheutti kumman jää arvoitukseksi.
Pääosa mätänemisestä on tapahtunut minulla saumoista, paitsi siinä taka-akselin ylityspätkässä, joka mätäni ylä/taka-puoleltaan putkesta. Samaten se takapöntön kannatuspanta mätäni yläpuolta, alapuolen ollessa hyvässä kunnossa.
Jotenkin nuo mätänetin putket ovat olleet erittäin ohuesti sinkittyjä, joten se mätäneminen on alkanut alle vuodessa. Toinen paikka josta ne ovat lahonneet, ovat takapöntön etupuolen putken saumat.
-
Minulla on pakosarjasta lähtevä Motonetin 2-haaraputken kiinnike irronnut hitsauksistaan. Siinä on joku levy hitsattuna molempien haraputkien päälle, tämä hitsaus irronnut. Vähän pärisee. Joku jousentapainen siinä on pelissä mukana ja haaraputki kiinnittyy vaihdelaatikon reunaan jotenkin. Kesti vähän yli 2 v ennenkuin hitsaus irtosi. Katalysaattori on Motonetistä.
Takasarja on Biltemasta (rosteria, Ferrita) luomus ja on kestänyt. Sillä taitaa olla aika pitkä takuukin.
Kone B230 FD, Volvo 945 vm. 1993, 85 kw 2,3.
Vaihdoin kaikki kerralla n. 2,5 v sitten, katalysaattoria myöten. Katalysaattori oli "ehjä".
Vanha etuputki oli kestänyt lähes 18 v, ja oli varmaan alkuperäinen.
-
Etuputki on minullakin alkuperäinen ja moitteettomassa kunnossa edelleen ja ikää sillä on kohta tarkalleen 19 vuotta.
Ainoastaan katin laippa oli liki "kadonnut" ford-ilmiön kautta.
Näköjään bilhelvetestä saa rosteriputkiston 259,- hintaan! :hello:
Edit: eipäs saakkaan! >:(
Tuote on listojen mukaan loppu!
-
Huomasin itsekkin tuon että tuotetta ei varastossa. Muutenkin tuohon katittomaan et koneeseen on huonommin putkia tarjolla. Mikään hirvee pörinäputki ei innosta ku auto on jokapäiväisessä perhekäytössä. Eli pitäis löytää virtaava mut kohtuu hiljainen putkisto.
-
http://www.fennosteel.com/fi/
tämä valmistaa motonetin putket. Oikein kotimaisia ovat. osa voi varmaan tulla muualtakin...
-
Ekassa mädäntyneessa putkessa taisi lukea walker.