Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juhåå - 07.03.2014, 16:13:56
-
Allekirjoituksen S60 Volle kyseessä. Mistä johtuisi, kun kiihdyttäessä vetää/puoltaa oikealle? Kaasun irrottaessa kulkee taas ihan luotisuoraan. Myös tasassessa maantieajossa joutuu pitämään rattia hiukan vasemmalle. Kulmat just säädetty vasta kalibroidulla laitteella, ei pitäis olla pielessä. Toki jos ei muuta vaihtoehtoo ole, niin täytyy käydä uusiks säädättämässä.
-
Tere.
Tutkippa huolella oikean alatukivarren väljyydet.
Epäilisin takimmaista puslaa.
-
Tere.
Tutkippa huolella oikean alatukivarren väljyydet.
Epäilisin takimmaista puslaa.
Etupusla tuommosen vetelyn aiheuttaa.
Ja toisekseen on ollu huono suuntaaja kun ei ole puslia tarkistanu ennen säätöä..
-
Unohdin mainita, että oikea tukivarsi vaihdettu puslineen uuteen 5000km/4kk taaksepäin. Jostain luin, että jarrujen laahaaminenkin vois vaikuttaa(?). Vasen takajarru tällä hetkellä melkosen jumissa..
-
Tai alapallo jne. Ei kun kankea väliin ja näkee mistä antaa periksi. Itse ajattelin jo että kaikki vaihdettu mutta apurungon takapuslat antaa periksi reilusti helpommin kuin kaverin autossa... Olikin ainoat paikat mitä ei vielä uusittu aiemmin :D
Edit: Oikea tukivarsi? Itse olen pitänyt tapana vaihtaa alustan osat pareittain, ainakin omasta mielestä tuntuu loogiselta.
-
En nää tarpeelliseksi vaihtaa ehjiä puslia/tukivartta uusiin. Kaksi kertaa peräkkäin leimaan meni, joten lienevät kunnossa.
-
Niin meni minullakin kaksi kertaa katsastuksesta läpi etupään puslat. Jo ennen ekaa katsastusta motarilla kun nappas vakkarin pois päältä niin vaihtoi suuntaa ja kun asiaa kysyin renkaiden vaihdossa, niin huoltomies kurkkasi puslia ja sanoi että vaihtokunnossa on. 40 tkm vielä siis ajoin tuon jälkeen ennen toista katsastusta. Viime kesänä vaihdatin sitten puslat eteen ja revenneet olivat kuulemma, vaikkei sanonut mitään leimalla.
-
Mulla ei merkkiliikkeen suuntauksessakaan saatu V70:tä kulkemaan luotisuoraan, kunnes vuotta myöhemmin Vianor tajusi että raidetangon pää väljä ja kun se vaihdettiin (reilu 100 euroa) ja pyörät suunnattiin väheni ratin piteleminen huomattavasti. Kiihdyttäessä puoltaminen taas tapahtui aiemmassa autossa kun alatukivarret oli väljät ja ratti nykäisi selvästi kun kaasun päästi irti.
-
Unohdin mainita, että oikea tukivarsi vaihdettu puslineen uuteen 5000km/4kk taaksepäin. Jostain luin, että jarrujen laahaaminenkin vois vaikuttaa(?). Vasen takajarru tällä hetkellä melkosen jumissa..
Halwalla motonet-alatukivarrella tuo 5000km/4kk voi hyvinkin olla maksimi. Poikani bemarissa kävi suurinpiirtein noin halvalla alatukivarrella kun vielä uutuuttaan kiiltelevän alatukivarren pallonivel oli ihan löysä ja hylättiin katsastuksessa.
Katsastuksessa tarkistetaan vain murtumat tukivarren puslista. Varsinkin se etumainen pusla voi olla liian pehmeä, jolloin tukivarsi vääntyy (sisä)reunaan heti kun auton laskee pyörilleen. Sellainen sitten aiheuttaa vetelyä ajaessakin. Puslat siis ovat ehjiä, mutta kuitenkin vaihtokunnossa.
Uretaanimassalla vois täyttää etummaisten puslien välit ja kokeilla jämäköityykö meno. Ei se massa siinä kauan pysy, mutta sulkee pois yhden vikamahdollisuuden.
-
Aihe on hyvä niin lainaan.
Mitähän on väki mieltä minun ongelmasta kun ei meinaa Volvo olla enää mukava ajettava. Auto siis 2002 V70 D5 410tkm.
Ongelma on, että auto rupesi tuossa kevään aikana vetämään jatkuvasti oikealla ja urissa/ heitoissa saattaa myös pyrkiä enemmän tai vähemmän mihin tahansa suuntaan.
-Joulukuussa väihdettiin 3kpl raidetangon päitä ja tehtiin nelipyöräsuuntaus.
-Huhtikuussa katsastin ja katsatusmies sanoi alustaa välyksettömäksi. (tämä ei tietenkään tarkoita juuri mitään)
-Toukokuussa vaihdoin molemmat alatukivarret, tarvikemallit. Ei juuri muutosta. Ei vanhoissakaan puslat vielä olleet revenneet, mutta ajettu useita vuosia.
- Omien epävarmojen tutkimusten perusteella ei olisi välyksiä ja kolinoita ei kuulu.
Tuosa vielä tuo suuntausrapotti. Caster edessä ja camber takanahan jäivät ihan sallitun rajalle. Nuille kai ei ole säätöäkään, mutta mistä voisi johtua?. Tietenkin tuon jälkeen on jo tilanne kerennyt muuttuakkin.
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/0e757340-421f-4225-b797-589bea85ad48_zpsdb113659.jpg)
-
Osta uudet renkaat, niin lakkaa vetelemästä. Samaa ihmettelin ja uusilla renkailla auto korjaantui. Vaikka pintaa oli vielä paljon jäljellä ja kulunut tasaisesti, niin ilmeisesti renkaiden rungoissa oli tapahtunut muutoksia. (Nokian kitkat).
-
Renkaiden osto on kyllä edessä kun ovat kuluneet. Vetely alkoi jo talvirenkailla enkä huomannut muutosta kun vaihdoin kesäkumit alle.
-
Vaimon 850:ssä oli taka-akselin poikittaistuentojen kiinnityspisteet murtuneet. Toinen puolikas puuttui molemmista. Eli tangon päät olivat irti molemmista takapyöristä. Katsastuksesta meni ilman huomautuksia.
Seuraavana vuonna katsastaja kysyi, että mites nuo kiiltää noin komeesti. Kerroin, tarinan, mitä katastusmies ihmetteli suuresti. Ei sitä, että ei ollut huomannut vikaa, vaan sutä, että miten ne silleesti pystyy lohkeamaan. Ei ollut koskaan tullut vastaan.... ;)
-
Eipö vetele enää. Vasemman etutukivarren etupusla oli harvinaisen väljä. Myös oikea pallonivel oli valmis. Kulmat säädetty taas ja nyt menee suoraan :)
-
Tänään ostin uudet renkaat ja suoralla tiellä ajaessa rupesi kulkemaan suoraan. Uriin vielä tutuu ottavan jonkin verran. Miten nuo apurungon puslat olisi helpoin analysoida?