Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vollemies - 08.03.2014, 14:08:32

Otsikko: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 08.03.2014, 14:08:32
Jo ostettaessa olleet viat

1# Vauhtipyörä piti hiukan ääntä ja täristi kytkintä. Vaihdettu vauhtipyörä ja kytkin sylintereineen (kaikkineen noin 1800 €). Kytkinlevy oli jokseenkin loppuun kulunut
 
2# Tyhjäkäynnillä ajoittain rytmihäiriö, korjautui vaihtamalla korkeapaineen säätöventtiili (180€)

3# Lisälaitehihna täristää, vaihdettu laturin hihna ja kiristäjä (osin turhaan), syy laturin vapaakytkin

4# Vaihdettu laturi, vikaa oli vain vapaakytkimessä (jumissa), joskin liukurenkaat urilla ja hiilet melkein lopussa (250€ + vaihtotyö)

Myöhemmin todetut viat ja korjaukset

5# Etualatukivarsien helat risana. (Alatukivarret heloineen 198 €)

6# Käsijarru voimaton. Sorvattu kaikki levyt ja jarrurummut, asennettu uudet kengät jousineen (~40€)

7# Yksi jarru hiukan jumitti. Kaikki jarrusylinterit rasvattu ja puhdistettu (~10 €)

8# Hehkut vaihdettu. 2 hehkua oli pimeinä. (150 €)

Muuta: Kaksi eturengasta kulahti pilalle. Syy joko tukivarsien puslien pettäminen tai mahdollisesti hiljattain ennen kesärenkaan vaihtoa tehty vauhtipyöräremontti. Tai sitten suuntaus oli pielessä jo ostettaessa mutta talvirenkaat kuluivat tasaisesti. Yhdet H7:t vaihdettu + lukuisia lamppuja  peräpäähän, varsinkin niitä 5W. Polttoaineen kulutus keskimäärin 5,8 l/100 km.

Nyt vaikuttaa lupaavalta, kun puoleen vuoteen ei ole remonttia tarvinnut :knuppel2:

Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 08.03.2014, 15:02:56
Normihommaa, aina sitä vähän pitää kunnostella ja tutkailla kun käytetyn ostaa.

Paljonko ajettu?
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 08.03.2014, 17:29:31
336 tuhatta
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mara h - 09.03.2014, 07:09:15
Lainaus käyttäjältä: Vollemies link=topic=45905.msg806517#msg806517 date=1394280 Yhdet H7:t vaihdettu + lukuisia lamppuja  peräpäähän, varsinkin niitä 5W.


[/quote

H7 on heikko poltin,niitä menee sillontällön, ootko mitannu latausjännitteet,miulta ei ole takaa palanut yhtään poltinta, sinäaikana (3v) kun hyrysysy on miulla ollu :hg:
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Itsok - 09.03.2014, 10:54:52
Mulla menee aika tarkkaan yksi kappale takavalojen polttimoita joka 20tkm:lle. olen nyt ajanut tuolla raktorilla 90 tkm ja 4 kpl olen vaihtanut takavalojen polttimoita.

Ensimmäisenä vuonna kun ajoin omallani 53tkm, niin laskeskelin hieman mitä ajaminen maksoi. Karkeasti 31 cnt/km, josta polttoaine kolmannes, pääomakulut kolmanneksen ja huollot, verot, vakuutukset, renkaat ja muut kuluvat osat kolmanneksen.

Todellisuudessa pääomakulut eivät ole ehkä ihan niin isot, kyllä tuosta raktorista jotain varmasti myydessäkin saa. Huoltojen määrä oli ensimmäisenä vuonna aika iso, ne on hieman vähentyneet tässä seuraavalla reilun vuoden periodilla.

halbaa tämä autoilu :)
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 09.03.2014, 11:37:34
14,2 V mittasin juuri konehuoneen navasta. Ulkona +2 astetta, jos se jotenkin vaikuttaisi. Ei nuo lamput ole mikään ongelma. Olen käyttänyt itse Osramin vakiolamppuja mutta sitähän en katsonut mitä milloinkin irrotin. Kyllähän ihan normi H4 ajovaloissa kerran vuoteen taisi aina mennä eikä nämä H7 nyt ole kestolleen tainneet olla sen huonompia. Onneksi tähän on sentään varsin helppo vaihdella noita lamppuja. Sinällään H4:t + apupitkät olisi ajovalona (kaukovalo) paljon paremmat kuin nämä H7 tuikut apupitkien kanssa. Ajovaloissahan on sisällä jokin pieni parkkilamppu ja ihmeekseni niitä ei ole tarvinnut vaihdella. Täytyypä pitää mielessä, että katson kun joskus pitää vaihtaa, että mikä siellä näin kauan on jaksanut hehkua.

Itse olen varsin tyytyväinen mitä vastaan on tullut. Tuskinpa tuota vauhtipyörää enää tähän tarvitsee vaihtaa ja nuo muut remontit nyt eivät kalliita ole olleet.

Eniten pelkään, jos tulee pelättyjä mittarivikoja tai jos joutuu joskus suuttimia vaihtelemaan. Varsinkin polttoaineen kulutuksen kohtuullisuus on ollut positiivinen yllätys.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 09.03.2014, 12:32:49
Mulla menee aika tarkkaan yksi kappale takavalojen polttimoita joka 20tkm:lle. olen nyt ajanut tuolla raktorilla 90 tkm ja 4 kpl olen vaihtanut takavalojen polttimoita.

Mulla ei ole mennyt yhtään 45tkm aikana mitä tolla surruutellut. Autossa oli ostohetkellä jokunen palanut ja vaihdoin ne heti. Ihan vasta huomasin et toinen rekkarivalo pimeenä. Kopautin ja alkoi pelaamaan. Juuri sitä poltinta en vaihtanu kun polttimoita vaihtelin. Xenonit vaihdoin kun toinen pimeni, ei tietoa kuinka vanhat. Oli aika tehottomat jo. Että ei tämä ylen paha ole lamppuja syömään minusta. Vaan se takaluukun johtosarja maksoikin sitten muutaman 5w lampun verran;-) Ahkera ous varmaan tinannu kuntoon mutten jaksanu. Ai niin, meillä veivataan takaluukkua todella ahkerasti päivittäin..
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Itsok - 09.03.2014, 13:24:10
Mulla ei ole mennyt yhtään 45tkm aikana mitä tolla surruutellut. Autossa oli ostohetkellä jokunen palanut ja vaihdoin ne heti. Ihan vasta huomasin et toinen rekkarivalo pimeenä. Kopautin ja alkoi pelaamaan. Juuri sitä poltinta en vaihtanu kun polttimoita vaihtelin. Xenonit vaihdoin kun toinen pimeni, ei tietoa kuinka vanhat. Oli aika tehottomat jo. Että ei tämä ylen paha ole lamppuja syömään minusta. Vaan se takaluukun johtosarja maksoikin sitten muutaman 5w lampun verran;-) Ahkera ous varmaan tinannu kuntoon mutten jaksanu. Ai niin, meillä veivataan takaluukkua todella ahkerasti päivittäin..

Niin enhän minäkään ole laittanut ylös, että mitkä polttimot olen vaihtanut :)
Molemmilta puolita olen kuitenkin polttimoita vaihtanut ja ehkä olen nyt vaihtanut kaikki tai sitten osan jo kahteen kertaan...
Yhden rekisterikilven polttimon olen vaihtanut viime kesänä.
Oston yhteydessä huollossa vaihtoivat kolme parkkia (eteen oli ainakin kaksi, kolmatta en muista mistä oli mennyt).
Ksenon-polttimot vaihdoin 2012 syksyllä.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 09.03.2014, 21:00:35
Millaistahan elämää muilla on ollut - Volvon kanssa ?
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 09.03.2014, 22:01:21
Millaistahan elämää muilla on ollut - Volvon kanssa ?

noiden jo kertomieni polttimo ja johtosarja juttujen lisäksi 45tkm/1.5v aikana:
- moottorin ylätuki (turhaan vaihdoin kokeillakseni)
- moottori etutuki (se alempi, turhaan vaihdoin kokeillakseni)
- jarrulevyt&palat&letkut eteen, nytpä nuo levyt on jo lähes samanlaiset kuin vanhat..
- jarrupalat taakse, jarrunesteet
- kuskin penkinlämmittimen ohjausyksikkö (90eur?)
- vänkärinpuolen napapultti (halpa oli. 50eur töineen tjsp)
- laatikkoölpät kertaalleen, nc eliminointi, moottoriöljyä ja suodattimia, löpösuodattimia, ilmansuodatin
- takalasinpesurin suutin
- tuulilasi + pari settiä sulkia
- tankinluukun jousi sökö. korjattu jääkaappimagneeteilla;-)

eli positiivinen yllätys ollut minun omistuksessa tämä v70 ja tämä yksilö, kop kop. aiempi omistaja oli huoltanut kaikki kalliit jutut jakopäästä ardiciin vähän ennen myyntiä. papatusta, töksähtelyä jne aina joutoaikana ihmetellään;-)

edit: kulutusta en laske kuin joskus harvoin kun en tota läheskään aina itse tankkaa. kesällä keskimäärin ehkä 8 talvella varmaan 10 ardicin esilämmityksen höystämänä. km kustannuksia en ole mistään autosta koskaan laskenut



Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Fact0ry - 10.03.2014, 12:51:50
Millaistahan elämää muilla on ollut - Volvon kanssa ?
S60 2.5T vm. 2004. Olen ajanut mittarin 180 000 -> 215 000 km 2,5 vuodessa.

Tarvitut vikojen korjaukset:
- Toinen takajarrusatula vaihdettu, vanha meni jumiin
- Takajarrupalat vaihdettu (toisesta irtosi kitkapinta ilmeisesti tuon jumittavan satulan aiheuttaman lämmön vuoksi)
- Ilmastoinnin putki kompressorilta lauhduttimelle, vanha hajosi kompuran päästä
- Akku vaihdettu, vanha alkuperäinen alkoi vedellä viimeisiään
- PA-tankin luukun lukitusmoottori vaihdettu. Uusikaan ei tosin toimi kovin hyvin...

Suhteellisen tyytyväinen olen. Auto on katsastushistorian mukaan mennyt aina kerralla läpi.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Hermes - 12.03.2014, 20:07:10

Millaistahan elämää muilla on ollut - Volvon kanssa ?
8,5 vuotta ollut ja mittariin tullut 93,5 tmk. Kyllähän vikoja on turhan paljon ollut, mutta kohtuullisen halvalla olen selvinnyt kun itse olen huollot ja korjaukset tehnyt, paitsi automaatin öljynvaihtoa, joka tehtiin sinisellä. En vie toista kertaa, valuttivat litran öljyä lattialle, ja yrittivät laskuttaa siitäkin.
Vaihdettu:
turboventtiili
iskunvaimentimet eteen
käsijarrukengät
läppäkotelo
termostaatti
jarruletkut eteen
takapyörän laakeri
tukivarren pusla 1 kpl
laturi
alapallo oik
hihnat, rullat, vesipumppu, takajarrupalat
(rutattu ovi, takaluukun lasi)

Kustannukset:
             €                                                                      %              €/pv          €/kk         snt/km
      1 090   renkaat                                                  2,59%           0,35           10,5         1,17
         65     akku                                                       0,15%           0,02            0,6         0,07
      1 670   varaosat muut                                         3,96%           0,54           16,1        1,79
        285   öljynvaihto vaihteistoon sinisellä             0,68%           0,09            2,8            0,3
        320   moottorin öljynvaihdot, suodatt              0,76%            0,1            3,1           0,34
      13703   bensa                                                 32,52%           4,42          132,5         14,65
         65    vikakoodin luku ym                                  0,15%           0,02            0,6           0,07
      4 140   vakuutukset (laskettu nykyhinnalla)       9,82%           1,33             40         4,43
      2 125   verot (laskettu nykyhinnalla)                 5,04%           0,68           20,5          2,27
      18000   arvon alennus noin                             42,71%            5,8          174,1          19,25
        680   törmäilyt                                                1,61%           0,22            6,6            0,73
      42142   yhteensä                                            100,0%           13,6          407,5         45,07

Ilmastoinnille ei ole tehty mitään, magneettikytkimen välystä pitäisi kyllä säätää.
Hälytin lykkää vikakoodia, sen akku pitäisi uusia.
Kulutus ollut keskim. 10,4 l/100km, turhan paljon. Bensaa palanut 9800l.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Itsok - 12.03.2014, 20:33:17
Ja sitten väitetään että verottomassa kilometrikorvauksessa on löysiä vaikka kuinka paljon. Ehkä lyhyemmällä aikavälillä ja ajolla onkin, mutta koko auton elinkaarta ajatellen uudehkossa autossa nykyinen 43cnt/km aika kohdallaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 12.03.2014, 20:57:05
Ja sitten väitetään että verottomassa kilometrikorvauksessa on löysiä vaikka kuinka paljon. Ehkä lyhyemmällä aikavälillä ja ajolla onkin, mutta koko auton elinkaarta ajatellen uudehkossa autossa nykyinen 43cnt/km aika kohdallaan.

kyllä kilometrikorvauksilla kivasti nettoaa jos vähän vanhemmalla ajaa joissa arvonalennus ei niin dramaattista. mutta suomessahan perinteisesti ajetaankin vanhoilla autoilla:-) Takavuosina pitempi autoreissu oli erittäin sujuva järjestää kun takuuvarmasti löytyi porukasta useampi auto jotka oli heti valmiita lähtemään jostain syystä
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Itsok - 12.03.2014, 21:17:01
Näinhän voi tietysti käydä vanhemmassa autossa. Minäkin sain tuon 31 cnt/km laskettua ensimmäiselle reilulle 50tkm, kun käytin erittäin konservatiivista arviota arvonalenemalle. Nyt Jos katsoo nykyisillä kilometreillä olevia samanikäisiä autoja nettiautosta, niin arvonalenema olisi lähempänä ehkä 2/3 arviostani.
Tämän hetkistä arvioita kilometrihinnaksi en ole tehnyt, mutta tuskin se on ainakaan paljoa pudonnut. Huoltoja on ollut harvakseen, mutta viime kesänä meni niihin silti aika paljon rahaa (ilmastointipaneeli oli yli 1000e kaikkineen)

Tämä siis S60 -05 ja mittarissa nyt 256tkm ja rullattu 90tkm 28 kuukaudessa.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 13.03.2014, 00:32:39
jepulis, ja arvonalenema ei realisoidu jos ei myy. eihän näistä raaski luopua, uudemmat volvot kun on huonompia ja näissä vanhemmisakin on jo "kaikki" ;D
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 05.03.2015, 21:43:35
No niin

Toinen vuosi pulkassa. Kilometrejä tosin vähemmän, 25 000 eli omalta osaltani yhteensä varsin tarkaan 60 000.

Vänkärin puolen takajousi keksi tulla ulos kolostaan alapäästään. Ainakaan alapäästään se ei ollut poikki. Oudon äänen vuoksi tuli vaihdettua koiranluut taakse, mutta vika ei varsinaisesti ollut niissä vaan tuossa jousessa. Tosin varsin löysät ne koiranluiden nivelet olivat mutta ehjät kuitenkin. Nyt en edes ihan varmuudella tiedä, onko se takajousi enää paikoillaan vai ei. Välillä kuuluu takaa outo kukerrus kun auto vain liikkuu. Ei varsinaisesti kolina vaan sellainen outo jurskutus, joka kuluu kun on kuuluakseen jo autoon istuessa tai kun vain vetokoukusta painellee. Välillä ei kuulu mitään outoa. Pitäisi vähän tutkia kun vain ehtisi.

Muuta vikaan ei vuoteen ole ollutkaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Fact0ry - 05.03.2015, 21:47:20
Vänkärin puolen takajousi keksi tulla ulos kolostaan alapäästään.
Kävikös samat kuin mulla?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=50809
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 05.03.2015, 22:40:47
Kyllä merkit on samat, mikä sitten liekkin syynä. Yläpäässä on jokin kumi mutta alapäässä on rauta rautaa vasten ainakin minulla.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: jukkaksa - 07.03.2015, 08:30:07
Onhan tuota korjattavaa kertynyt vuoden ja 4kk /50th sisään.Heti oston jälkeen vaihdoin moot.ylätuki kumin.Oli uretaania...kuminen tilalle ja tärinät tyhjäkäynnillä hävisi.Sitten kolisi kuskin etupää.Koiranluut ja sisempi aksiaali nivel vaihdettiin,,ei vaikutusta,vika iskarin yläpään kumissa,jonka vulkanointi pettänyt.Nyt samat oireet.. kumi oli motonetin laatua..,eikö kestä vuotta kauempaa?Sitten alkoi naputtaa kiihdyttäessä,suuttimet kaikki uusiksi.Penkittivät diesel korjaamossa.jokainen horo.Hyvin käynnistyi kuitenkin ja kävi tasaisesti,eli olisko ollu tarvetta kaikkia vaihtaa??.Sitten vas etup.laakeri,jarrulevyt/palat eteen,takaluukun johdotuksen korjaus,jakohihna +vesip+rullat ja moniurahihna kaikkine rullineen,siinä tärkeimmät.Osa on tietty kilometrien myötä tullutta normaalia huolto hommaa.Kaikesta huolimatta mikään ei voita 5 koneen saundia reippaasti kun kiidyttelee :)V70d5-02 km 407th.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: jleino - 07.03.2015, 09:52:39
Onhan tuota korjattavaa kertynyt vuoden ja 4kk /50th sisään.Heti oston jälkeen vaihdoin moot.ylätuki kumin.Oli uretaania...kuminen tilalle ja tärinät tyhjäkäynnillä hävisi.Sitten kolisi kuskin etupää.Koiranluut ja sisempi aksiaali nivel vaihdettiin,,ei vaikutusta,vika iskarin yläpään kumissa,jonka vulkanointi pettänyt.Nyt samat oireet.. kumi oli motonetin laatua..,eikö kestä vuotta kauempaa?Sitten alkoi naputtaa kiihdyttäessä,suuttimet kaikki uusiksi.Penkittivät diesel korjaamossa.jokainen horo.Hyvin käynnistyi kuitenkin ja kävi tasaisesti,eli olisko ollu tarvetta kaikkia vaihtaa??.Sitten vas etup.laakeri,jarrulevyt/palat eteen,takaluukun johdotuksen korjaus,jakohihna +vesip+rullat ja moniurahihna kaikkine rullineen,siinä tärkeimmät.Osa on tietty kilometrien myötä tullutta normaalia huolto hommaa.Kaikesta huolimatta mikään ei voita 5 koneen saundia reippaasti kun kiidyttelee :)V70d5-02 km 407th.

Minulla kuudes, mutta ensimmäinen dieselvolvo. Vähän jännittää kun ostin 480 000km ajetun. Moottori kuulema satkun vähemmän ajettu, vaihdettu joskus koska oli jostakin syystä käynyt kuivana ja mennyt sököksi. Auto on todella hyväkuntoinen josta Siniselläkin huoltomies mainitsi kun sitä tutkittiin. Se soundi on tosi kiva  :)

No, asiaan; nyt heti alkuunsa on vaihdettava tuulilasi joka halki, vasen vetari jonka tilasin täältä saamieni suositusten perusteella Polar-Partsilta. Toivotaan että uusi hyvä osa on jo viikon päästä paikoilleen. Koiranluita myös ja pisteenä ii:n päälle uusi rekisterikilpi eteen niin ei kyllä tosiaan häpeä puolta vähemmän ajetulle. Toivotaan että muuten päästään yhtä hienosti kuin aiemmilla bensavolvoilla jotka olleet todella hyviä!
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: jukkaksa - 07.03.2015, 12:01:13
Niin,kyllä volvon,varsinkin säännöllisti huolletun dieselin uskaltaa ostaa vaikka kilsoja paljon.Ei niissä näy niin paljon ajetut kilometrit, kuin muissa merkeissä. Mulla oli nuoruudessa noita 240 sarjan vehkeitä varmaan liki 10.Luotettavia pelejä ja halvat varaosat,mut ei kovin pieniruokaisia.Öljyt olen omaani vaihtanu 10-12th välein.Ei tarvi lisäillä.Löpönä olen käyttäny koko ajan abc-ketjun smart diesel naftaa.Tuntuu et vastaa kaasuun herkemmin,eikä pitäis paskoittaa konetta/suuttimia siinä määrin kuin normaali löpö (palaa puhtaammin,noen muodostus vähäisempää).En oo töissä Abc;llä. :D
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 07.03.2015, 22:44:54
Huolto&korjaus hommat viimeisen 12kk/30tkm aikana:
- Uusi agm akku 185eur
- takalevyt&palat&kengät noin 150eur
- etupalat 110eur(?). Siniseltä hain..
- sulat eteen
- öljy&polttoaine&sisäilma -suodattimet
- öljyä

Ei ollenkaan paha tapaus tämä d5 v70 volvo vuodelta 2006
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 19.03.2016, 09:10:41
3. vuosi on kulunut ja mittarissa on 382 000. Muistellaanpa mitä on pitänyt tehdä menneen kauden aikana

Kilometrejä on kertynyt vähemmän, vain 20 752 km

Korjauksia vuoden mittaan
-Takaiskarit
-Moottorin alatuki (moottorilta eteenpäin, keulan alla)
-Mittariston tinaus ja uudet taustavalot (150 €). Mittaristoa ei korjaajan mukaan oltu tinailtu aikaisemmin.
-Takakallistuksen vaimentimen kumipusla oli väljistynyt. Korjattu liimamassainjektiolla. Vielä ei oikein teidossa, onnistuiko korjaus vai ei.
-Takavalojen parkkilamppuja on pitänyt vaihtaa varmaan pariin otteeseen. Ainakin Osram on osannut juuri tuossa polttimossa optimoida laadun.
-Käsijarruun asennettu Motonetin kenkien säätöruuvit ja muistaakseni uusin myös kengät samalla. Noilla säätöruuveilla käsärin saa toimimaan. Suosittelen muillekin.

Kärryä on vedetty kuluneen vuoden aikana noin 6000 kilometriä ja keskilutus on ollut tästä johtuen edellisen vuoden aikana 6,44 l/100 km matkamittarin mukaan laskettuna, joka taitaa olla aika tarkaan oikein käytetyillä 60 profiilin renkailla. Tälle vuodelle osui myös jakopää. Noin 80 000 km olen tällä nyt itse ajellut.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: o_j - 19.03.2016, 10:37:06
Innostuin tässä laskeskelemaan omankin autoni kustannuksia. Jotain on vaikka saattanut unohtuakin, mutta 18c/km ei kuulosta ihan mahdottoman pahalta s80:n kokoiselle autolle. Varaosiin on kulunut 75000 kilometrin aikana n. 1500 euroa. Kaikki mahdollinen työ on tehty itse ja maksettua työtä teetetty n. 200 eurolla.

Seuraavaks tuulilasi, jakopää, jarrulevyt. Ja jos ton alustan sais jollain konstilla parsittua edes hetkeks kuntoon. ::)
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Beagle - 20.03.2016, 10:41:06
Minäkin ostin syksyllä vm 03 v70 D5 manuaali, jolla oli ajettu 460tkm. Hirvitti hieman ostaa, mutta auto oli erittäin siisti ja hyvillä varusteilla. Olihan sillä ahettu hirvikolari yms kaskovahingon korjauksia löytyi, kun historiaa penkoi. Mutta kaikki korjaukset oli tehty merkkiliikkeessä selvästi ammattimiesten tekemänä eikä mistään löydy sävyeroja. Paitsi toisen puolen ajovaloumpion lasi on kirkkaampi.

Nyt siihen on kertynyt puolessa vuodessa 13tkm ja aika vähällä on menty.

-jakopää vesipumppuineen (100e saksasta )
-moottorin ylätukikumi 79e
-penkinlämmittimen ohjausyksikkö käytettynä 30e
-Turbon ilmaletku 100e
-Alapalloa, raidetangonpäätä motonetistä
-Vahvistetut takajouset noin 120e pari
-Jarrupalat eteen ja käsijarruhilppet taakse kehintäruuveineen

Muutakin varmaan oli, mjtta ei mitään isompaa

Kaksoismassavauhtipyörä kilkattaa tyhjäkäynnillä, mutta kytkin ei täristä eikä luista vielä, joten vauhtipyörä saa odottaa valmiina hyllyssä niin kauan kun kytkin kestää.

Etupyöränlaakerit pitäis vaihtaa molemmat, sekä 13 napainen perävaunun pistoke.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 20.03.2016, 13:20:25
Mulla on mennyt 110tkm aikana nyt varmaan kohta 5 tonnia. Lopetin ynnäilyn 4 tonnin kohdalla kun alkoi ärsyttämään..mutta noin 5 tonnia on tosiaan menny. Tuosta liki puolet on sellaista "korjausta/kohellusta" että jälkikäteen ajateltuna ei olisi pitänyt ryhtyä vaan ajaa menemään vaan kunnes oikeasti kosahtaa. Esimerkiksi moottoritukien kanssa värkkäily oli täyttä rahanhaaskausta eivätkä todellakaan ole ihan ilmaisia
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 20.03.2016, 13:45:58
Niin,kyllä volvon,varsinkin säännöllisti huolletun dieselin uskaltaa ostaa vaikka kilsoja paljon.Ei niissä näy niin paljon ajetut kilometrit, kuin muissa merkeissä.

En kyllä ole enää varma että allekirjoitanko tätä. Siis että kilometrit eivät näkyisi. Minusta alkaa vaikuttamaan että pikemminkin päinvastoin mutta näillä vain painetaan menemään kun totaalinen hajoaminen ottaa pitemmän aikaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: pomo - 20.03.2016, 13:52:52
Mulla on nyt ajettu 417tkm ja ainoa mistä huomaa että on enemmän ajettu, on ratti. Puolinahkapenkin sivu on ottanu itteensä mutta alku on ollut jo kauan.
Mutta kaikennäkstä ilmaantuu kun mittariin tulee 400tkm. Ehkä mun olis kannattanu ostaa kuitenkin se 500tkm ajettu.  :D Siinä saattas olla jo kaikea vaihdettu.
Mulla on kohta vuosi takana ja lähennellään varmaan 5000€ rajaa mitä tuohon menny. Mutta siinä on kyl sit kaikki enkaita ja vanteita myöden. En viitti ees laskee kuin paljon menny. Aina laitetaan kun tarvetta on.  ;)
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: D5S60 - 20.03.2016, 14:16:39
No siis meikäläisen pirssihän on ollu hirveä rahasyöppö tällä 3tkm aikana  :D Toki osa osista on sellaisia,joita ei olisi ollut pakollista uusia,mutta uusiks laitettiin kun joka tapauksessa alkais olla ajankohtaista.

- Kaikki hehkut vaihdettu,kaks alkoi olla tiensä päässä
- Suutinvika korjattu,eli yksi suutin vaihtoon
- Akku uusittu,aiempi akku alkuperäinen,ihan toimiva vielä mutta hieman alhainen varaus
- Laturin vapaakytkin alkoi olla tiensä päässä,vaihtoon... samalla vaihdettiin moniurahihna (entinen vielä ihan hyvä),kiristinrulla ja ohjainrulla huonolla hapella---> vaihtoon
- Cooleri uusiksi,aiemmassa reikä... ei kait sekään vielä NIIN paha olis ollu,mutta...

Plus muut perushuollot (suodattimet,öljyt ja muut nesteet vaihtoon)

Kyllähän tuosta hintaa tulee äkkiä,hehkut ja akku tekee muistaakseni jo osina reilusti yli 300€. Oma kulkine S60 D5, 314tkm ajettu,kun ostin. Puolet on hokenut vieressä,että niin hehkujen,akun,vapaakytkimen ja coolerin vaihto oli turhaa,KOSKA auto ei vielä tiltannut kunnolla. Oma filosofia on se,että auton kuntoa pidetään yllä,ei odoteta että se hajoaa totaalisesti ja jää tienposkeen. Ei mua ainakaan talvipakkasilla kiinnostais jäädä tonne tienposkeen... autoista oon tarkka ja tulen aina olemaan. Siksipä ei oo ikänään ykskään auto jäänyt tienposkeen,saatika muutenkaan perusteellisesti hajonnut.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 28.03.2017, 14:40:01
Vuosi on jälleen kulunut ja 25 000 km on tullut lisää eli sata tuhatta omalta osaltani on mennyt puhki. Mittarissa 408 000 km.

Etupäähän laitoin tänä vuonna jarrulevyt ja palat, alle Hankookin 16-60-205 kesärenkaat.

Korjattuja ongelmia oli 4 pytyn suuttimen tiivisteen kanssa. Se alkoi keväällä tupsuttaa ja piti vaihtaa. Oireita tulevista ovat öljyn katoaminen ohjauksen tehostajasta. Jostain syystä sitä on pitänyt lisätä pari kertaa talven aikana. Moottorista kuuluu myös kolahtelua sammuttamisen, käynnistämisen ja liikkeelle lähdön yhteydessä. Ehkä joku tukikumi on antaunut ?


Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 14.06.2018, 18:09:45
Laitetaanpas jälleen päivitystä. Viides vuosi ja 23 000 km lisää eli kirjanpidon mukaan mittarissa 431 000 km maaliskuussa ja viisi vuotta Volvoilua mennyt samalla puhki.

Korjausten suhteen tuli välivuosi, mutta merkkejä tulevista tarpeista on kyllä ilmaantunut.

Jotain hyvääkin. Selvisi tehostimen öljyvuodon syy. Edellisessä jakopään laitossa paluuputki oli vaan tökätty tehostimen öljysäiliöön ja jätetty kiristämättä.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 26.02.2019, 10:11:16
6. vuosi

Mittarissa 459 000 eli tuosta edellisestä päivityksestä on tullut 28 000 km. Ajettu itse tällä autolla ~156 000 km

Kohdatut tappiot:
-Jarruvalojen rele pimahti. Korvasin tuplareleen kahdella tarvikereleellä, hinta noin 10 €
-Oikean etupyörän laakeri, laitettu SKF:n tekele
-Etujarrusylinterit uusittu
-Etupuslat vaihdettu Motonetin "heavy dyty mallisiin". Bilteman 2013 keväällä vaihdetut olivat periaatteessa vielä ehjät.
-Takajarrupalat
-Uudet kesärenkaat (Michelin 205-60-R16)
-Takapää alkoi pitää infernaarista kolinaa. Syyksi paljastui oikean iskarin yläpään mutterin löystyminien. Iskarit vaihettu itse aikanaan ja nyt oli sitten jälkikiristyksen aika.
-Ilmastointi "huollettu" ensimmäisen kerran omasta toimestani. Vajausta oli tiettävästi noin 200 g.
-Lasinpyyhkijät uusittu. Autossa ostettaessa olleet kestivät näin kauan. Olivat jotain sellaista matalaa mallia, eli ei sellaiset perinteiset häkkyrät.

Oireita:
Matkamittarin näyttö ajoittain pimenee. Haittaa hiukan vakkarin käyttöä
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Cleaf - 28.02.2019, 12:30:34
v70 -04 d5 n.426tkm

ollut itsellä 4 vuotta jolloin ajettu reilut 100tkm

vaihdettua osaa

vauhtipyörä+kytkin, stefat sekä se kuminen öljytulppa
hammastanko
jarrulevyt eteen+palat
takaiskarit+jouset (nivot ampu öljyt pihalle)
laturi(vapaakytkin hajosi)
moottorin ylätuki

siinä nyt mitkä ekana tuli mieleen
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 14.04.2020, 21:57:23
7. vuosi

Mittarissa maaliskuun lopussa 486 000 eli tullut vuoden aikana 27 000 km. Ollut nyt pari viikkoa seisonnassa koronoitten vuoksi kun pärjätään yhdelläkin.

Korjauksia:

-Käsijarrun kengät
-Takajarrulevyt + palat
-Pakoputkea hitsattu takimmaisen kannakkeen kohdalta. Katsastuksessa todettiin, että siinä oli reikä. Hitsausta varten otin pakoputken irti ja uusin samalla laipan tiivisteen. Sen sai paikallisesta varaosaliikkeesta suoraan hyllystä.

Oireita:
Matkamittarin näyttö ajoittain pimenee. Haittaa hiukan vakkarin käyttöä.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: mulugren - 14.04.2020, 22:41:54
Matkamittarin näyttö ajoittain pimenee. Haittaa hiukan vakkarin käyttöä.

Matka maistuu :) Miten matkamittari liittyy vakkariin?
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: tuomaril - 14.04.2020, 23:36:14
Matka maistuu :) Miten matkamittari liittyy vakkariin?
Varmaankin, kun siellä näkyy se "cruise" teksti kun vakkari on päällä/valmiustilassa.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 15.04.2020, 22:43:36
Joo, juuri se cruise valo ei pala silloin kun tuo on pimeänä. Tankatessa ei useinkaan saa lukemia ylös mutta tärkeintä että tulee litrat kirjattua ylös niin sitten kun taas saa lukemat niin saa tarkistettua kirjanpidon.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 27.02.2021, 21:33:12
8. koronavuosi toi vain ~11 000 km. Kärry vietti kevään ja kesän seisonnassa. Vaihtoaitiovuoro koitti nyt taas, kun laturi hajosi. Laturin vapaakytkimen simahtaminen päätti taipaleen mittarilukemaan 497 425 km, joka jatkuu nyt seisonnassa. Täytyy käydä hakemassa Skumpat 0,5 Mkm kunniaksi, kun taas tulee palvelusvuoro.

Paikoillaan on uusi kunnostetettu vaihtolaturi, joka korvasi 2013 asennetun kunnostetun laturin. Samalla uusin taas hihan kiristinrullat ja rasvasin (ensimmäistä kertaa) ilmastoinnin vapaakytkimen laakerin. Ilmastointi tuntui tallissa toimivan. Ilmastoinnin kaasumäärä tarkastetteiin ~2 vuotta sitten kesällä. Vajausta oli tuolloin suunnilleen 200 g. Nyt kun tuo oli auki, otin summan mutikassa 2 ohutta välyksentasauslevyä pois. Ilmastoinnin kytkin toimi ennen tätä normaalisti mutta kun tuon laakerin rasvauksen vuoksi avasin, tiuksesin kytkimen välystä poistamalla neljästä ohueasta prikasta 2 pois olettaen kytkimen kuluneen ainakin sen verran. Kytkin ei hangannut. Samalla tuli uusi apulaitehihna.

Mittaristo on edelleen tinaamatta. Näyttää toimivan autotallissa, mutta pakkasessa ei voinut kytkeä edes Ardicia päälle, kun näyttö sekoili. Oli pakkasessa lähes tulkoon "pimeänä".

Lisäksi keulasta kuuluu jotain merkillistä kolinaa pienimissäkin kuopissa. Koiraanluut ovat kunnossa, napapultit kiinni. Kallistuksen vaimentajan kumit OK ja alatukivarren puslat OK, kun ne uusittiin edellisellä kaudella. Olisiko iskareiden yläpäät antautumassa ? Ääni on kuin löisi kumivasaralla jalkatilan pohjaan joka kupassa. Muuten ei haittaa ja valtatiellä ei kuulu mitään.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.02.2021, 21:45:09
Konepelti auki kun keulaa painaa alas, miltä iskareiden yläpäiden liike näyttää, onko kumi ehjä vai nouseeko ne kovasti. Kyllähän ne noilla kilsoilla toki kannattaisi vaihtaa ja katsoa ettei ole ruosteen alkua siellä.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Subbe99 - 01.05.2021, 12:01:19
Tuli ostettua huutokaupat.comista 2001 V70 2.5tdi kun näytti päällisin puolin siistiltä ja sisutakin oli ehjä. Reklamaation jälkeen hinnaksi jäi 555 euroa. 2 aluvannesarjat oli mukana (renkaat oli molemmat sarjat laittomat).
Ajamalla tuli Raisiosta Lahteen. Luulin että etulaakeri oli paskana, mutta ääni tulikin paskoista renkaista. Piti kauheaa jollotusta.
Katiskalla ajettu 510 tonnia ja manuaali askilla.
- VIDA2014D softa ja VCX NANO laite oli pakkohankinta 66 euroa
- Uusi Boschin akku 140 eur (vanha ei ottanut latausta vastaan kuin 50%, joka oli 10v vanha Schneider)
- Uudet kesärenkaat Minervat 225/45/17 hintalappu 300 eur
- Satsi suodattimia ja EGR venttiili on matkalla, hinta 95,92 autodocilta
Diagnostiikka herjaa EGR:stä, kytkimen asentoanturista ja sisäilman lämpöanturista.
Kottero on jokapäiväisessä työajossa ja kulutusmittari näyttää 5,2L eli huomattavsti halvempaa kuin Voyagerin 12 L/100km bensa. :D

Ensi kuussa menee EGR ohjelmointiin ja samalla lisää tehoa padasta. Hinta 140 eur + polttoainekustannukset kun ajelee Hesaan.

(https://i.ibb.co/mcfzbhB/EGR1.jpg) (https://ibb.co/mcfzbhB)
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Jorma - 01.05.2021, 16:39:39
Ostin vuonna 2003 vuosimallin 2002 S60 D5, man jossa mittarissa oli 18.000 km. Hain auton itse Saksasta, hinta vuoden vanhana noin 10 kEUR vähemmän kuin uusi vastaavilla varusteilla. Nyt mittarissa on 487.000 km ja on siihen jotain kuluvaa osaa tullut vaihdettua. Olen käynyt samassa korjaamossa tekemässä normihuollot ja nyt omistajakin on vaihtunut kun edellinen eläköityi mutta aika tyytyväinen uusi korjaamon omistaja oli nähtyään huoltokirjan. Oli muistaakseni neljäs hihnan vaihto nyt talvella, aina mennyt vaihtoon vuosien vuoksi, ei kilometrien.
Autoon on vaihdettu etuiskarit kahteen kertaan, takaiskarit kerran, en muista montako kertaa kaikki jarrut, tukivarret ja koiranluut. Kytkin ja kaksoismassa vaihtui noin 380 tkm. Auto on lastutettu kun mittarissa oli 130 tkm ja samalla EGR tukittu. Alkuperäiset 16" kesävanteet on vielä virheettömät, talvirenkaisiin hankin alunperin tarvikevanteet mutta noin 5 v sitten ne oli niin surkeassa kunnossa, että ostin käytetyt vm. 2005 orkkis Volvo vanteet. Mittarin vaihdoin noin 10 vuotta sitten uuteen, alkuperäistä korjattiin pari kertaa mutta kyllästyin kun ei kestänyt kuin vuoden pari. Öljynkulutus ihan olematonta, koskaan en ole huoltovälien aikaan lisännyt öljyä pisaraakaan. Joku saattaa muistaa, että meillä oli miitti Valkeakoskella ja autoja penkitettiin, omaan paperiin tuli 515 Nm vastaava luku. Ardic on alkuperäinen, olen sitä itse rassannut puhtaaksi muutaman vuoden välein ja vaihtanut mm. vesipumpun kahdesti, hehkutulpan ja viime kesänä vaihdoin turbulaattoriin uudet laakerit ja koko talven toimi ja edelleen. Laturiin vaihdoin itse kollektorin, hiilet ja laakerit pari vuotta sitten - oli edelleen toimiva mutta lataus pätki satunnaisesti. Molemmat etupyörän laakerit on vaihdettu kertaalleen ja matkustajan puoli kahteen kertaan. Minusta kohtuuhintaiset kilometrit jos laskee, että pääomatappiota on tullut 30 tonnia 18 vuoden aikana. Ikinä ei ole jäänyt käynnistymättä tai jättänyt tielle. Ruosteeton peli.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 22.07.2021, 00:29:42
miltä iskareiden yläpäiden liike näyttää, onko kumi ehjä vai nouseeko ne kovasti.

Asia on edennyt hitaasti, kun auto on ollut nyt koko kesän seisonnassa. Ensimmäinen havainto oli kun avasi iskareiden päät, että toisen puolen sakaramutteri oli syvässä. Itse asiassa jo sen päällimmäisen mutterin avauksessa oli kuskin puolella aivan toinen tuntuma - kun löysätty mutteri ei sormin pyörinyt. Paljastui, että kuskin puolen kumilätkän holkki oli revennyt irti. Rakenne on kyllä vähän erikoinen, kun on vain se vulkanoitu holkki siinä kumissa kiinni. Kun jousen puristi kasaan, sakaramutterin sai pyörittää sormella auki. Lienee ollut tämä sen kummallisen kolinan aiheuttaja. Pohjaanlyöntikumikin oli irronnut rautalätkästään.

Ajattelin aluksi koota etutolpat vanhoilla jousilla. Molemmissa jousissa on kuitenkin parin millin kolo noin tuuman matkalla juuri siinä kohdassa, missä se jättää jousilautasen. Jos jousi tuosta kolon kohdalta joskus katkeaisi, se laukeasi tyystin ja olisi matkan loppu. Mittasin jousen langan paksuudeksi 14 mm, kuluneelta kohdalta noin 12 mm. Jouset ovat vastustaneet ruostetta oikein hyvin. Kiiltävä muovipinnoite on edelleen moitteeton joustintuen lautasten kohtaa lukuunottamatta.

Motonetistä näkyisi saavan noita jousia satasen pari. Mahtaako olla sitten alkuperäisen veroinen. Kuinkahan koloille kuluneilla jousilla on ajeltu?

Itselläni oli suunnitelma saada Camber kulma kohdalleen sillä tavalla, että auto on nyt tarkasti vaakasuorassa pölkkyjen päällä. Mittasin vatupassilla pyöränlaakerin keskiöstä kallistuman ja ajattelin laittaa siihen samaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 21.06.2022, 21:36:35
Nyt on ollut kausi tapahtumia täynnä. Viimeisin tankkaus näköjään 14.1.2022 lukemassa 504 400 km ja pian sen jälkeen laukesi tarvike vesipumppu (Mononet/SKF merkkiä). Matka päättyi jakopään seottua mutta vain muutaman kilometrin päähän kotoa. Melkein puolen vuoden valohoidon jälkeen tämä Volle sai vielä kuitenkin jatkoajan, mutta edellytti toisen uhrausta. Pihasta löytyi sopivasti ruosteen raiskaama S80, josta löytyi sopiva kansi. Tämmöiset rempat menee täällä sitten jo pajahommiksi.

Ennen pidemmän kaavan mukaan tehtyä jakopääremppaa vuoden mittaan:
-Mittaristo piti käyttää toistamiseen tinauksessa
-Uusittua etuiskarit yläpäineen. Jouset jäi vanhat.

Korjattavava on vielä ainakin etuikkunoiden mekanismeissa. Molemmat etulasit putoavat vinoon. Taisi olla semmoiset pienet muovinippelit siellä liuissa. Niitä on muutama kappale aina jemmassa mutta jospa nyt riittäisi motivaatio niiden uusimiseen, kun konepuoli tuli kuntoon.

Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 22.06.2022, 23:12:41
Ruosteeton peli.

Joo, kiitettävän luotettavasti nämä ovat toimineet.

Tuosta ruosteettomudesta sen verran, se ne ruosteet tulevat päivän valoon salakavalasti ovien pelleistä ja etulokareista. Ovissa on semmoinen pikipahvi värinänvaimennin, joka kovettuu ja päästää ruosteen muhimaan. Alasauma voi olla OK, mutta tulee pintaan vähän ylempää. Lokareista pahimmat paikat ovat etuoven alakulman edessä ja ne reunat.

Arvelisin suolanpoistopesun ja öljyämisen auttavan, jos sen tekee ennen kuin ruoste on tullut läpi. Varsin tavallinen näky, että noin 20 -vuotiaana kukkii komeasti. Ensimmäisestä ei ruvesta ei mene kuin pari vuotta niin rehottaa niin että hävettää.
Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 11.03.2023, 22:29:56
Mittarissa oli tänään 518468 km
-Kansi ja jakopää uusittu kesäkuussa (juurisyy oli tarvikevesipumpun ennen aikainen hajoaminen).
-Polttoainevuoto tankin murtuneesta paluuputken nippelistä tankin päältä. Korjattu ilman ostettavia osia.
-Lasinnostimien muoviset perhoset etuoviin
-Katsastuksessa ilmeni, että kuljettajan puolen takajarruletku on vaihdettava.

Alkuvuonna ei käytössä ja tämmöistä pientä sitten sen jälkeen.


Otsikko: Vs: V70 D5 2001 ensimmmäisen vuoden saldo / 35 000 km
Kirjoitti: Vollemies - 06.03.2024, 22:27:41
3.3.2024 tankatessa mittarissa oli 531 333 km. Vuosiin kuuluu jo seisontaakin eli ei koko ajan liikenteessä mutta nyt taas koko talven läpeensä kun juuri tässä on Ardikki.

Ennen syksyn katsastusta pari lamppua (en muista mitkä) + käsijarrun tuunaus kahvan juuresta. Edellisen katsastuksen neuvo oli, että takajarruletkun voisi vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta kun siinä oli aistittavissa jotain mahdollista pykimää. Kun irrotettua letkua oikein väänteli, tosiaa jotain pykimää saatoi havaita mutta todella pienillä mentiin. Tiukassa oli liittimet mutta naputtelamalla aukesi ja tämän kärsineen puolen uusin vaikka molemmat letkut ostin. Takalasin raaputin oli alkutalvesta jäässä ja putosi kun lähti yllättäen käyntiin. Biltemasta löytyi korvaava tuote, samalla tuli se sulkakin uusittua.

Muuten menty lampunvaihtolinjalla. Renkaat ovat lopussa  - vähän niin kuin kaikki.
Kuskin puolen etulokari alkaa nostaa rupea pintaan. Nämäkään eivä ole ruostumattomia.
Talvi on kuluttanut polttoainetta paljon kun Ardikkia on pitänyt käyttää. Maskin yläosan peittäminen ei piissaa kunnon pakkasilla. Virtaa on tarjoiltu kovimmilla pakkasilla muille mutta ei ei ole oltu pulassa;D Vara-akku ja kaapelit edelleen kyydissä.

Kärry taisi olla ostettu 2013 helmikuun lopussa eli tasan 10 vuotta on sinnitelty.