Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JiKa - 08.03.2014, 22:01:21
-
Moikat!
Otsikon mukaiset oireet siis. Moottori meinaa sammua, kun kylmällä koneella polkaisee kaasua vähän. Lisäksi kierrokset nousee ja seilaa liikaa. Lisäksi PA kulutus on hitonmoinen. Mittari näyttää keskikulutusta liki 18l/100 km. Tosin automaatti ja kaupunkiajelua, mutta silti liikaa. Nokka-akselin stefakin vuotaa ja korkin kautta vuotaa myös. Moottori vetää suht ok isommilla kierroksilla ja kaasulla. Mutta tunne on että terävyyttä ei ole kuin joskus muinoin.
Immi on vaihdettu ja vikakoodeja ei ole. Ilmavuotoja tutkin hiukan bräkleenillä, tuloksetta. Tosin kaikki alipaineletkut näyttävät todella huonokuntoisilta eli vaihtoon menee. Vaihtoon menee myös koko huohotinjärkän putkiston öljyloukkoineen. Löytyykö valmista pakettia tuohon?
No, youtubesta löydetyn ohjeen innoittamana rupesin tänään purkamaan osia moottorista irti ja kun olin irroittanut bensakiskon suuttimineen niin huomasin yhden suuttimen päässä olevan muovisen pään haljenneen. >:( Saakohan niitä varaosana vai pitääkö nyt ostaa uusi? Oranssit suuttimet kyseessä. Suuttimen pää ilmeisimmin haljennut kun on osunut ulosvedettäessä imusarjan seinämään??
Foorumilta löytyneiden keskustelujen perusteella tuon huohotinjärkän vaihdolla/puhdistuksella voisi nuo oireet poistua. Ehkä lambda-anturillakin voisi olla jotain vaikutusta, mutta kun ei ole vikakoodeja ollenkaan.
Vai mitä mieltä te muut olette asiasta mieltä? Ja vinkkejä kaipailisin mitä muuta kannattaa rempan yhteydessä huomioida.
:hello:
-
Suuttimien tiivistesarjan mukana pitäisi tulla uudet muovikärjet ja ainakin siniseltä saa. suosittelen samalla vaihtamaan kaikkiin suuttimiin.
-
Paikalliselta siniseltä tuli ei oota noiden suuttimien päissä oleviin muovisiin kärkiin. Ei ollut ainakaan varaosa-numerolla muita kuin imusarjan puoleinen tiiviste ja ne kaksi mustaa pyöreätä tiivistettä suuttimen ylä-ja alapäihin. Nyt pitää selvittää, että mikä funktio tuolla muovikärjellä on. Olisikohan sen kärjen tarkoituksena keskittää suutin imusarjan reikään keskeisesti?
Siniseltä tuli tilattua huohotusletkut ilman öljyloukkoa. Pikaisesti tarkasteltuna loukko ei ollut nimeksikään tukossa eikä tavaraa täynnä. Huohotinkanavat moottorin kyljessäkin olivat yllättävän puhtaat. Ihmetystä nyt riittääkin miksi sitten imupuolen huohotinnippa on haitariputken ulkopuoleltakin ihan öljyssä. Se nippa haitariputken alapäässä on ilmeisimmin tukkeutumisenkin kannalta otollisin kohta?
-
http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/bosch_injector_pintle_cap_small_yellow_50-p-445996-3/ Tuolta hommaat kärkikupit. Kannattaa ostaa pari ylimääräistä. Samasta paikasta löytyy suodattimet ja o-renkaat. Toimitus kestää pari päivää.
-
Kiitti tiedosta!
Tutkin sen suuttimen neulaa josta se kuppi oli halki ja näytti siltä, että se neulakin on vääntynyt ehkä hiukan. Kokeilemallahan sen sitten tietää toimiiko se suutin. Kytken suuttimen navat suoraan akkuun ja testaan Jos joudun vaihtamaan sen uuteen niin mikä on järkevintä, vaihtaa yksi vai kaikki? Ottaako esim Finjektor vaihdossa vanhat toimivat suuttimet? Näyttäisi olevan huoltopuolikin tuolla. Taidan huollattaa kaikki suuttimet jossain vaiheessa tai ainakin sitten jos joudun ostamaan uuden. Mikä on oranssisten suuttimien tuotto? Olihan se jossain foorumin kätköissä tuo mainittu.
-
No niin. Nyt on ruiskun suuttimet käytetty huollossa ja tuloksien mukaan suuttimet olivat ennen huoltoa todellakin likaiset. Yksi suuttimista oli niin huono tuotoltaan ja suihkun muodostukseltaan, että sekin jo osaltaan voisi vaikuttaa huonoon käyntiin. Nyt suuttimien tuotot on suuremmat ja tasaiset.
Nokka-akselin stefan vaihto, voiko ostaa tarvikkeena vai Volvon tiskiltä? Kestävyyseroja tms?
Vaihto-ohjeita ilmeisesti löytyy foorumilta?
Sen imuputken päässä oleva nippa ennen turboa olikin aivan tukossa. Ehkä millin reikä sen öljymöhnän täytämässä putkessa. Vaikuttaisi, että sen nipan lämmitysvastus on sipannut ja jäätänyt vähitellen sen tukkoon.
-
Dodii. Nyt on taas moottoria kasailtu. Uudet huohotusputkistot ja alipaineletkut ovat paikoillaan ja nyt odotan vielä uusien PA-kiskon ja suuttimien väliin tulevien tiivisteiden saapumista Volvotiskille. Olin onnistunut hävittämään osan tiivisteistä remontin aikana.
Yksi huomio oli, että nokka-akselin tiiviste ei ole vuotanut öljyä. Siitä huolimatta öljyä oli kertynyt virranjakajan kannen alahelmoihin ulkopuolelle ja ehkä hiukan sisemmällekin. Mutta nokka-akselin ja jakajan sisäpuolisissa osissa ei öljyä ollut. Uskoisin, että kaikki vuotava öljy on tullut öljyntäyttökorkin kautta ja levinnyt ilmavirtauksien mukana pitkin moottorin kylkiä, koska sitä oli todella reilusti putsattavana.
Vähän on alkanut arveluttamaan poistuuko vanhat oireet noilla tempuilla. Huohotusjärkän tukos tietenkin voi puskea öljyä kuluneen korkin tiivisteen kautta ulos, mutta tuskin se aiheuttaa kaasua polkaistaessa moottorin tukehtumista. Hapristuneet alipaineletkut tietenkin voivat olla syynä ilmavuotoihin ja sen kautta oireiden alku.
Huomenissa jos tiivisteet saapuvat, niin saan moottorin nippuun ja asia selviää. Epäilen kyllä, että jokin osanen on vielä vastahankaan...
-
Niinhän se on... Ei poistunut oireet. :-\. Edelleen moottori yrittää tukehtua hetkeksi, kun kaasua nypyttää hiukan tyhjäkäynnillä. Jos kaasua avaa juuri sen sen verran, että kierrokset nousee n. 1500...2000 kierrokseen ja pitää sen siinä niin muutaman sekunnin kulutua kierrokset putoaa itsekseen n.1000 rpm tai kierrokset jää seilaamaan. Saman aikaisesti tasakaasulla katkoo sytytystä satunnaisesti, ainakin yhdeltä pytyltä. :o Matka-ajossakin nykii satunnaisesti, mutta kovemmin kiihdyttäessä ei nykimistä tunnu. Nykiminen kasvaa kylläkin ajossa, kun tasakaasulta päästää ensin jalan polkimelta ja sitten pumppaa kaasua napakasti.
Tarkistamatta on vielä bensapaineet, sytytystulppasarja (tänään vaihdan uudet), imuvuodot erittäin huolellisesti...
Mahdollisia vikoja PA-paineen säädin ja pumppu, sytytyspuola ja ne tsiljoona eri anturia... ???
Huomasin myös, että moottorin lämpötilamittarin neula olisi aavistuksen alemmalla tasolla kuin normaalisti, vaikka moottorilla olisi ajettu pitkään. Eikö neulan pitäisi olla aivan vaakasuorassa mittarissa? Saakohan automaattiryypyllä liikaa bensaa ja aiheuttaa kulutuksen nousua? Vide, mitä mutuilua tämä on... :P
Täytyy mitata moottorin todellinen lämpötila ja vaihtaa termostaatti jos aihetta.
-
Mulla ainakin outo käytös mm lämpömittari osalta hävisi, kun putsasi ja kiristin lämpötila-anturin liittimen.
-
Nyt iski pahan! :-[
Huomasin paisarissa nesteiden vähentyneen minimi-rajaan... Auto käyntiin ja pakoputken päästä savuja katselemaan...valkoista savua päästelee. :(
Kaikkien oireiden perusteella moottorin kansipahvi on palanut tai kansi halki.
Sytytystulpat hyvin valkoisen puhtaat, nestepinta putoaa paisarissa ja valkoista savua putkesta, käy huonosti, ei vetoja kunnolla, tyhjäkäynti seilaa, kaasua polkaistaessa meinaa sammua...
Seuraavaksi pitää tarkastaa puristuspaineet, tarkistaa ohivuodot, mitä muuta?
Jonkinlaista listaa kyhätä siitä mitä pitää vaihtaa kansirempan yhteydessä... Jos pahvi on vain palanut. Ainakin peltinen kannentiiviste, että kestää jatkossa ylipainetta. Ja hetihän sen lisäviritys-kuume iskee. ;) No jos sylinterinlohko on halki niin sitten pitää unohtaa ne.
Öljyjen joukossa ei vettä ole eikä paisuntasäiliössä oljyä.
-
Valkoset tulpat? Eikös se sillon oo käyny reilusti laihalla?
-
Kaikkihan on mahdolista, mutta kulutuksen perusteella ei näin ole. Muistelisin jossain topicissa jonkun maininneen, että vesi tekee puhdistavaa työtä palamisreaktion yhteydessä. Ja veden lisääminen esim kaasuttimen kurkkuun moottoria käyttäessä, auttaa irroittamaan kiinni jumiutuneet männärenkaat tai jotain sen tapaista.
Mutta jos seokset ovat laihalla, niin modatun lastun ohjelmointi on mennyt sekaisin. Mahdollistako? Kävin joskus vuosia sitten Debilillä lastuttamassa auton. Ja silloin seokset jätettiin tarkoituksella? hiukan rikkaalle ja näin myös päästöjenkin mukaan on. Menee katsastuksen pakokaasutestistä nippanappa läpi. Edit. Tosin myös bsr:n putkistooin saattaa vaikuttaa päästöihin, kun on tuo vapaammin hengittävä katalysaatori kiinni.
-
Taisin jostain täältä lukea joskus että eaim 230ft kone kun rupee käymään laihalla niin soppa maistuisi entistä.enemmän? Perjaatteessä paremmin hönkivä putkisto tiputtaa kulutusta. Mites vanha lamda sulla on?
-
vaiha immu ja kokeile sitte... itellä ainakin kansivuotava toimi vuoden "normaalisti", lopuksi tunnin tauko ajosta, ni kävi neljällä vähä aikaa ja pikkuhiljaa oireet paheni..sai sahata kunnolla. ja sauhus
-
Olen vaihtanut huollon kehoituksesta immun ja sen vaihdolla ei ollut vaikutusta. Lambda on alkuperäinen eli vaihtoa varmasti jo vailla, mutta ei ole antanut vikakoodia.
Uskoisin, jos moottorin kannen tiiviste vuotaa, niin sekin on alkanut vuotamaan jo todella kauan sitten. Muistelisin, että viime loppukesästä kisailin aamuvarhain foordi-miehen RS:n kanssa ja silloin se ainakin toimi moitteetta. Sitten pikkuhiljaa vaimon käytössä talven aikana on alkanut oirehtia, joten tarkkaa kuvaa vikaantumisen alkamisajankohdasta ei ole... :-[
Noh, nyt täytyy ne puristuspaineet mitata. Pitäisikö puristuspaineiden haarukka olla jossain 13-14 psi:n luokkassa?
Jos itse haluaa mittailla pakokaasujen määrää jäähdytysnesteessä niin onnistuukohan se noilla Bilteman tms testereillä? Kokemuksia? Näytti olevan Biltemassa 70 € per setti.
-
Olen vaihtanut huollon kehoituksesta immun ja sen vaihdolla ei ollut vaikutusta. Lambda on alkuperäinen eli vaihtoa varmasti jo vailla, mutta ei ole antanut vikakoodia.
Uskoisin, jos moottorin kannen tiiviste vuotaa, niin sekin on alkanut vuotamaan jo todella kauan sitten. Muistelisin, että viime loppukesästä kisailin aamuvarhain foordi-miehen RS:n kanssa ja silloin se ainakin toimi moitteetta. Sitten pikkuhiljaa vaimon käytössä talven aikana on alkanut oirehtia, joten tarkkaa kuvaa vikaantumisen alkamisajankohdasta ei ole... :-[
Noh, nyt täytyy ne puristuspaineet mitata. Pitäisikö puristuspaineiden haarukka olla jossain 13-14 psi:n luokkassa?
Jos itse haluaa mittailla pakokaasujen määrää jäähdytysnesteessä niin onnistuukohan se noilla Bilteman tms testereillä? Kokemuksia? Näytti olevan Biltemassa 70 € per setti.
Jos sää sieltä barin puristuspaineet mittailet niin on kyllä melko entinen moottori ;D
Tässä vadiksen ohjearvot :hello:
Normal values B5204/5252/5254 1.3-1.5 MPa / 13-15bar
Normal value B5234T 1.1-1.3 MPa / 11-13bar
Note! Engine at operating temperature, wide open throttle (WOT) and starter motor turning at 4.2 - 5.0 r/s (250 - 300 rpm).
-
Mulla kun oli venttiileissä ohivuotoa niin rötäs aikalailla kylmänä.
-
Oukkidoukki! Aika on kulunut kuin siiviillä ja piakkoin tarkoituksena on vaihtaa tuo vikojen aiheuttajana oletettu kannentiiviste.
Kaikki mahdollinen lisäinfo olisi iso apu tuossa projektissa. ;)
Ostin uuden sytytystulppajohtosarjan ja tietenkin uudet tulpanhatut olivat liian pitkiä... :-\
Vaihtamalla paranee...
-
Muistaakseni näissä on ollut suosituksena käyttää bougicordin valmistamia johtoja, sama valmistaja tekee myös alkuperäiset johdot.
-
Neuvoja kaivattais, rupes sitten eilen auto pätkimään ja hyytymään motarilla ajon jälkeen, en ajanut kuin maks 150km/h yhdessä vaiheessa kun kotioppäin palailin aamuyöstä, rupes palanut öljy haisemaan kabiiniin hieman ennen kotipihaa. Konepelti auki ja öljyt oli roiskinu korkin välistä pakosarjan päälle, öljyn mittatikku näytti kuivaa. Noh koneeseen öljyä ja käyntiin, jäähdytinesteet oli ok! nakutusta kesti jonkun aikaa kunnes se alkoi hiljenemään. Pakoputkesta tuli alussa reilusti valkoista savua joka hieman moottorin lämmetessä alkoi vähenemään, liekkirenkaan, sen haitariputken ja kaasuläpän putsasin alustavasti CRC:llä kun ei muutakaan ollut. Auto papattaa tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa nykii/pätkii+valkoista savua tulee hieman. Olisko kellään vinkkejä mitä kannattaisi tsekata ens alkuun ja tehdä? Autona siis 94vm. 850 2.4l 10V :hello:
-
Muistaakseni näissä on ollut suosituksena käyttää bougicordin valmistamia johtoja, sama valmistaja tekee myös alkuperäiset johdot.
Jeps. Tuo minkä ostin on bougicordin johtosarja. Muistelin joskus lukeneeni, että johtosarjoja on ainakin kahdella eri varaosanumerolla? Joista toinen on juurikin tuo pidempi malli? Varaosaliikkeessä ei ollut kuin yhtä mallia saatavilla ja ne ei nyt sitten sopinut...
-
Neuvoja kaivattais, rupes sitten eilen auto pätkimään ja hyytymään motarilla ajon jälkeen, en ajanut kuin maks 150km/h yhdessä vaiheessa kun kotioppäin palailin aamuyöstä, rupes palanut öljy haisemaan kabiiniin hieman ennen kotipihaa. Konepelti auki ja öljyt oli roiskinu korkin välistä pakosarjan päälle, öljyn mittatikku näytti kuivaa. Noh koneeseen öljyä ja käyntiin, jäähdytinesteet oli ok! nakutusta kesti jonkun aikaa kunnes se alkoi hiljenemään. Pakoputkesta tuli alussa reilusti valkoista savua joka hieman moottorin lämmetessä alkoi vähenemään, liekkirenkaan, sen haitariputken ja kaasuläpän putsasin alustavasti CRC:llä kun ei muutakaan ollut. Auto papattaa tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa nykii/pätkii+valkoista savua tulee hieman. Olisko kellään vinkkejä mitä kannattaisi tsekata ens alkuun ja tehdä? Autona siis 94vm. 850 2.4l 10V :hello:
Ei taida käydä kuin neljällä enään. Katos tulpat miltä net näyttää, jos kovin mustat/karstaset niin öljyä palaa. Valkoinen savu + makean tuoksuinen pakokaasu on viittaus pahvi/kansi vikaan. Ensimmäiseksi katsoisin tulpat miltä näyttää ja jopa vaihtaisin + johdot ja pöyriän ja virranjakajan kannen.
-
Nyt on volle saatu kuntoon ja ajattelin kertoa mikä sitä vaivasi. :)
Eli oireethan olivat nykimistä, tyhjäkäynnin seilaamista ja bensankulutuksen nousua sekä epäilys kannentiivisteen vuodosta.
Autoon saatiin vihdoinkin vikavalo syttymään koeajoreissulla joka paljasti nykimisen aiheuttajaksi kaasuläpän asentotunnistimen. Bensankulutuksen nousu selittyi viallisen moottorin lämpötila-anturin ja termostaatin vaikutuksesta. Kaasuläpän asentotunnistimen vaihtamisen jälkeen auton tyhjäkäynti ei enää seilannut eikä jäänyt kaasuttamisen jälkeen ylikierroksille vaan kierrosnopeus laskeutui välittömästi alle 900 rpm. Ja moottorin öljyvuodon lähteeksi osoittautui vain tuo öljykorkin tiivisteen kuoleutuminen. Stefat eivät olleet vuotaneet vain tuo öljyntäyttökorkin tiiviste.
Koeajossa ei aikaisemmin paljon hymyilyttänyt, mutta nyt suorastaan nauratti! ;D
Volvon vedot olivat kohdallaan ja meno tasaista...
T.jika