Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JiiiTeee - 10.03.2014, 16:43:01

Otsikko: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: JiiiTeee - 10.03.2014, 16:43:01
Moi!

Ihan aluksi, auto on 1994 vuosimallin b230FT johon on vaihdettu 1997 vuosimallin b230FK kone (moottorivaurion vuoksi.).

Eli vika ilmenee, jos auto on seissyt ulkona esim. yön yli. Startti pyörii hienosti kun koittaa käynnistää, mutta ei lähde käyntiin vaan saattaa korkeintaan hörähtää. Muutama tunti lämpöisessä tallissa ja sitten lähtee käyntiin. Tosin todella vaivallisesti, alkaa ensin hörähtelemään ja lopulta "jää käyntiin". saattaa aluksi käydä vähän aikaa kolmella ja sitten vasta kaikilla pytyillä...

Mutta kun käy ajamassa ja sen jälkeen sammuttaa, niin lähtee aivan normaalisti käyntiin! Olen koittanut etsiä vikaa vaihtamalla mm. virranjakan kannen, tulpat, YKK-anturin ja maffin.

Voisiko olla että vanhemman mallin moottorinohjaus ei tunnista uudemman moottorin antamia viestejä tai jotain sinne päin? Apua tarttis nopeesti  :-\
Otsikko: Vs: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: mikan - 10.03.2014, 16:53:49
Tarkastappas lämpötila-anturi ja sen antamat jännitteet sieltä koneesta, nimittäin ilman kylmärikastuksia käynnistys on taatusti vaivalloinen.
Ohjeet ja arvot takapotkujen FAQ:sta!
Otsikko: Vs: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: JiiiTeee - 29.08.2014, 23:32:47
Saman ongelman kanssa painitaan vielä tänäkin päivänä..  :-[

Koitettu toimivaksi todetulla lämpötila-anturilla tuloksetta. Näin kesällä ei tarvii kauaakaan sahata käyntiin. Kun kone on lämmin niin lähtee aivan normaalisti käyntiin.

Kannattaako vikaa lähteä etsimään mm. pa-pumpusta, suodattimesta tai siirtopumpusta?
Otsikko: Vs: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: tomimikael - 30.08.2014, 00:15:43
Kuulostaa kyllä lämpötila-anturivialta. Jos anturi on ehjä, meneekö tieto boksille asti?
Otsikko: Vs: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: raul - 30.08.2014, 00:24:53
Mittasitko tuon lämpöanturin? En tiedä itsekään mihin jännitteisiin mikan viittaa mutta vastusarvot saat mitattua sekä anturista itsestään että EZK-boksista. Vahvasti tuolla linjalla kuitenkin, kun noin selkeästi lämpövaikutteinen ongelma on. Varsinkin kun joku tallin lämpö riittää. Rele ja juotosongelmat usein esiintyvät päinvastaisesti, mutta jos pääset kokeilemaan toisilla bokseilla ja bensapumpun releellä, niin kannattaa katsoa nekin kortit. Jos ongelmana on nykyisin pikemminkin pitkä vieteri niin haku käyttöön, tuoreita aiheitakin oli.
Otsikko: Vs: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: JoneJNS - 02.09.2014, 20:18:43
Mulle tuli tänään soitto samalnaisesta viasta ja siihen oli kans kaikki anturit vaihdeltu. Mieleeni jäi, etteihän vaan viko ale ilmamäärä mittarissa? Ethän satu olemaan joensuusta jot onko sama tapaus?
Otsikko: Vs: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: JiiiTeee - 05.09.2014, 13:52:14
En ole Joensuusta.

Voisiko ilmamassamittari olla syypää ongelmaan?

Seuraavaksi olis tarkoitus lähteä etsimään vikaa vaihtamalla siirtopumppu ja suodatin.
Otsikko: Vs: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: TVS - 05.09.2014, 14:07:37
Antaako vikakoodia? Entä miten käytös muuttuu jos otat kokonaan lämpöanturin liittimen irti?
Otsikko: Vs: 940 kylmäkäynnistys ongelmaa
Kirjoitti: JiiiTeee - 05.09.2014, 22:19:19
En oo kyllä vikakoodeja katsonutkaan.

Täytynee seuraavan kerran kun auton luona käväsee koittaa tuota anturin liittimen irrottamista ja mitä se sen jälkeen meinaa.