Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 11.03.2014, 20:08:35
-
Terve!
Elikkä vollessa napsuu ilmeisesti ilmastoinnin kytkeytyminen jonkin aikaa kylmänä. Selkeästi ääni muistuttaa ilmastoinnin päälle kytkeytymistä.
Ainakin näillä keleillä ilmastointi toimii normaalisti.
Naps, naps naps naps,,, naps ... tuolleen epämääräistä napsahtelua. Aika nopeaankin välillä.
Ääni paikallistuu moottoritilaan.
-
laturin vapaakytkinkin pitää semmosta napsahteluääntä jos alkaa takertelemaan. hyppiikö remmi tyhjäkäynnillä
-
Hämärässä koitin tähyillä laturin hihnaa niin näytti normilta. En ainakaan huomannut erikoista vapatusta.
-
Vika näyttää korjautuneen itsestään. 8)
-
Ompa joo korjautunut. Napsahtelu muuttui erillaiseksi: https://dl.dropboxusercontent.com/u/62489009/Volvo%20h%C3%A4iri%C3%B6%C3%A4%C3%A4ni.mp4
-
Teeppä huvikseen semmonen testi, että laitat kaikki sähkölaitteet sisällä päälle, penkinlämmittimet, lasinlämmittimen ja puhallusta täysille yms. Jos rupeaa napsunta tihenemään niin hommahan on ratkennut.
Just samanlainen ääni kuului mulla laturin vapaakytkimestä. Oli akselin suuntaan välystä, mutta ei jurissut täi tärissyt eikä väpättänyt mitenkään.
-
Kuulosta
Teeppä huvikseen semmonen testi, että laitat kaikki sähkölaitteet sisällä päälle, penkinlämmittimet, lasinlämmittimen ja puhallusta täysille yms. Jos rupeaa napsunta tihenemään niin hommahan on ratkennut.
Just samanlainen ääni kuului mulla laturin vapaakytkimestä. Oli akselin suuntaan välystä, mutta ei jurissut täi tärissyt eikä väpättänyt mitenkään.
Laturi uusittu pari kolme vuotta sitten mut on muistaakseni mallia tarvike. Minkälälainen operaatio oli?
-
Jos laturin vaihtoa tarkoitat niin sen vaihto-operaatio on yksinkertainen. Kaikki apulaitteet pitää löysätä, mutta tilaa on kohtuu hyvin. Vapaakytkintä en vaihtanut, vatii erikoistyökaluan.
-
Sulla näyttää olevan dieseli. Lueskelin foorumilta että bensavollessa ei ehkä olisi vapaakytkintä. Varmuutta asiasta ei ole. Häiriöäänen samanlaisuus kuitenkin viittaisi että olisi.
edit: löysin ketjun jossa puhutaan bensaversion vapaakytkimestä.
-
Kysäisin liikkeestä josta laturin hommasin niin takuuaika ei ole voimassa ja vapaakytkintä löytyy kahta erillaista. hinnat: 70e ja 140e.
Laturi maksoi uutena 250e. On kyllä onneton laitos jos vika on tässä. Kerkesin ajaa 40-50tkm.
Autolla on kokonaisuudessaan ajettu 220tkm.
-
Jos päädyt vaihtamaan vapaakytkimen niin suosittelen esim. Fixus liikkeen kautta myytävää orkkis osaa. FAGin tekele. Motonet myy jotain Brasiliassa valmistettua laakeria jonka ulkonäkö ei herättänyt luottamusta. FAGin vapaakytkin oli pari kymppiä arvokkampi luokka 70e. Tää oli 2002 malliseen dieseliin 140A laturiin.
Itse päädyin vapaakytkimen vaihtamiseen kun arvelin noissa vaihtolatureissa olevan heikompilaatuiset laakerit. Omaa kokemusta vaihtolatureista ei ole mutta täällä on varmasti porukaa kuka tietää paremmin.
-
Okke, pittää ostaa laatua. Olen nyt aamuisin pakkasella kuullut myös jurnutusta. Mahdollinen täystuho lienee mahdollinen jos jotain menee jakohihnan väliin. Jakohihnan vaihto olis syksyllä ajankohtainen mut tämän takia vois tarkastaa paikat ajoissa.
-
Jos päädyt vaihtamaan vapaakytkimen niin suosittelen esim. Fixus liikkeen kautta myytävää orkkis osaa. FAGin tekele. Motonet myy jotain Brasiliassa valmistettua laakeria jonka ulkonäkö ei herättänyt luottamusta. FAGin vapaakytkin oli pari kymppiä arvokkampi luokka 70e. Tää oli 2002 malliseen dieseliin 140A laturiin.
Itse päädyin vapaakytkimen vaihtamiseen kun arvelin noissa vaihtolatureissa olevan heikompilaatuiset laakerit. Omaa kokemusta vaihtolatureista ei ole mutta täällä on varmasti porukaa kuka tietää paremmin.
Motonetissä myytiin ainakin aikasemmin inan laakereita, mitkä ovat käsittääkseni alkuperäisiä. Joku voisi vielä varmistaa tuon inan laakerin alkuperäisyyden, jos viitsii.
-
Kuuntelin tunkinvarrella ohjaustehostimen, illmastoinnin kompuran, kiristäjän ja laturin. Kiristimestä kuului sepelinmyllyn kaltainen ääni. Laturista ja ilmastoinnin kompurasta korkeampi ääni. Ehkä ääni voisi lähteä viimeisissä hiilistä.
Testaus tehty lämpimälle koneelle.
-
Testi2: Kaikki sähkölaitteet täpölle ja katoin kiristäjää niin se tekee jotain parin sentin rynkytysliikettä silloin kun ilmastoinninkompura lähtee mukaan.
-
Ota hihna pois paikaltaan ja pyörittele käsin rullat läpi. Sillähän saat vähän osviittaa. Samalla kokeilet sitä laturin vapaakytkimen toimintaa. Lukihtet laturin roottorin ja hihnapyörän pitäis pyöriä nahkeasti toiseen suuntaa. Kokeile samalla onko päittäisvälystä.
-
Kiitosta ohjestuksesta, huomenna ihmettelemään mitä löytyy.
-
Ota hihna pois paikaltaan ja pyörittele käsin rullat läpi. Sillähän saat vähän osviittaa. Samalla kokeilet sitä laturin vapaakytkimen toimintaa. Lukihtet laturin roottorin ja hihnapyörän pitäis pyöriä nahkeasti toiseen suuntaa. Kokeile samalla onko päittäisvälystä.
Jeps, laturin vapaakytkin ja apulaitehihnan kiristin olivat käytännössä loppu. Kiitos avusta!