Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: ismosavo - 12.03.2014, 19:55:05

Otsikko: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: ismosavo - 12.03.2014, 19:55:05
Tervehdys! Itsellä on jo jonkin aikaa ollut De loreanissa kuumakäynnistys ongelma. Tässähän on Volvon V6 moottori, joten ajattelin joskos täältä löytyisi apua tämän ongelman ratkomiseen. Kylmänä lähtee kuin palmun alta käyntiin, mutta lämpimänä ei helpolla, jos ollenkaan ennenkuin kone on jäähtynyt kunnolla. De lorean europesta saisi ostettua accumulatorin, joka on jonkinlainen polttoainepaineen tasaaja ja kysyisinkin oliko noissa 80 luvun V6 varustetuissa Volvoissa tuollaista osaa? Yhdeltä taholta kuulin myös että ongelma voisi olla polttoainepumpun takaiskuventtiili ongelma, mutta en tiedä muuta pumppua tässä olevan kuin tuo bensatankin siirtopumppu :O Kiitokset etukäteen josko saisi pysäyttää auton kesäkuumalla 5 minuuttia pidemmäksi aikaa eikä tarvitse odottaa paria tuntia koneen jäähtymistä  :)
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: j_tapio - 12.03.2014, 20:04:28
Kerro hiukan tarkemmin millaisilla polttoainelaitteilla Loiri on varustettu. Kaasarilla, koojetillä, sähköruiskulla?
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: Kulmamies - 12.03.2014, 20:06:21
Tuosta moottorista ei ole lainkaan kokemusta, mutta k-jetronicista luulen ymmärtäväni jotain. Eikö tässä sellainen mekaaninen ruisku ole kuitenkin?

Miltä moottori vaikuttaa, kun ei lähde käyntiin? Saako liikaa, vai liian vähän, vai ei ollenkaan bensaa?

Tällaisia oireita tulee, jos järjestelmässä on imuvuoto. Tämän voisi testata ruiskuttamalla vaikka käynnistysspraytä koneen käynnissä kaikkiin mahdollisiin letkuihin ja liitoksiin. Jos käynti muuttuu, niin vuoto on löydetty.

Kannattaa myös tarkastaa määränsäätimen lautasen perussäätö. Jos lautanen lepää liian ylhäällä, niin kuumana, kun ohjauspaine on korkeampi, ei ilmavirta välttämättä jaksa vetää lautasta alaspäin, jotta bensansyöttö alkaisi. Jos seosruuvin pääsee helposti käsiksi, niin tämän voisi testata painamalla kuusiokoloavaimella seosruuvista määränsäätimen vipua  samalla, kun starttaa.

Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: ismosavo - 12.03.2014, 20:20:34
Siinä on k- jetronic ja mekaaninen ruisku on ilmeisesti. Se oli ammattikoululla "huollossa" viime vuonna ja eivät saaneet siellä vikaa paikallistettua vaan tuli lisää ongelmaa tyhjäkäynnin kierrosten nouseminen moottorin lämmettyä melkein 2000 kierrokseen. Ei ole kyllä tietoa saako liikaa tai liian vähän ainetta kuumana startatessa, mutta kylmänä käy minun mielestä epäpuhtaasti ja bensankulutuskin on aika huimaa. En ole tarkkaan mitannut, mutta varmasti lähempänä 20 litraa mennään satasella. Auto on Turussa ja olenkin kysellyt täältäpäin vanhojen Volvojen taitajia avuksi, muttei ole vielä löytynyt näiden 6 koneisten päälle erikoistuneita.
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: 240 - 13.03.2014, 10:13:10
Itsellä oli pari vuotta sitten K-Jet 244 Turbo. Jäähdytin oli heikossa hapessa ja kone kävi kesä helteillä pikkasen liian kuumana. Tällöin Volvoa ei saanut käyntiin ennen kun kone oli jäähtynyt. Jäähdytin vaihtoon ja asia kunnossa. Landian puolella näyttäs olevan Lahden seudulla 262 Bertonessa samaa vikaa. Siellä asiaa puitu muutaman viestin verran.
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: ismosavo - 13.03.2014, 10:42:03
Tuo jäähdytin vaihtoehto onkin ihan uusi ehdotus vian etsintään..kieltämättä aika kuumana tuntui kone käyvän viime kesän helteillä! Tuo käynnistyssprayn sumuttaminenkin mahdollisten ilmavuotojen takia kokeilla. Määräsäätimen lautasta on jo aikaisemmin kokeiltu, mutta siinä ei tuntunut mitään parannusta käyntiin lähtemiseen. Kiitos jo näistä vinkeistä ja lisää vaihtoehtoja vaan tulemaan ja ilmoittelen kun olen tuon jäähdytin ja ilmavuodot tarkistanut :)
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: 240 - 13.03.2014, 10:46:36
Tuo oma jäähdytin oli ulkoisesti ok paikalla ollessaan. Väri muutokset selvästi havaittavissa. Jäähdyttimen kun otti irti ja kolautti aitan kulmaan, niin jäljelle jäi vain luuranko. 40% hetuloista tippui saman tien. Ongelmaksi tämä muodostui tosiaan kuitenkin vaan kesän helteillä.
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: TVS - 13.03.2014, 10:55:48
Jollei pieni lisätyö ja kustanne häiritse, hanki laajakaistalambda ja asenna sellainen. Saa paljon tarkemman kuvan seoksesta kun arvioimalla ja käyttämällä mittarissa aina välillä.

Toi kone on kaikenkaikkiaan vähän ronkeli ja riesa monestakin kohtaa, mutta aloitetaan perusteista: venttiilinvälykset !. Sytkäjohtojen kunto, virranjakajan kannen ja pyörijän kunto (yksi millin halkasijainen vesipisara jakajassa riittää tappamaan tuon koneen käynnin täysin, aivan uskomatonta mutta monessa autossa havaittu). Sitten amisten jäljiltä tutkimaan, tuleeko ohjauspaineensäätimelle sähköä kun auto käy.

Itse vikaan: vahva lotto on vuotava suutin, eli vakio k-jetin ominaisuus. Mitäpä tapahtuu kun starttaat kuumana kaasu pohjassa?
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: Make - 13.03.2014, 11:20:29
-Ilmavuoto määränjakajan ja kaasuläpän välissä tai suuttimien juuresta.
-Lisäilma luistin jos takertelee voi aiheuttaa isoa tyhjäkäyntiä.
-Onko kylmä käynnistys suuttimen anturi kunnossa? Voi ruiskuttaa bensaa kuumanakin jolloin käynnistys hankalaa.
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.03.2014, 11:56:13
Tuo jäähdytin vaihtoehto onkin ihan uusi ehdotus vian etsintään..kieltämättä aika kuumana tuntui kone käyvän viime kesän helteillä! Tuo käynnistyssprayn sumuttaminenkin mahdollisten ilmavuotojen takia kokeilla. Määräsäätimen lautasta on jo aikaisemmin kokeiltu, mutta siinä ei tuntunut mitään parannusta käyntiin lähtemiseen. Kiitos jo näistä vinkeistä ja lisää vaihtoehtoja vaan tulemaan ja ilmoittelen kun olen tuon jäähdytin ja ilmavuodot tarkistanut :)

Eetteri on turhan paloherkkää, itse olen imuvuotoja hakenut CRC: bräkleenillä tms. rasvanpoistajalla ja hyvin ovat löytyneet.
Ja tähän se iänikuinen vastuunpoistava rivi:  Ei tupakka suussa eikä kuumalle koneelle ruiskita  :nohnoh
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: ismosavo - 13.03.2014, 17:08:38
Nonnii! Tänään tyhjätty jäähdytinjärjestelmä ja tutkittu syyläri..näyttää ainakin ulkoisesti olevan kunnossa ja vesi kiertää hyvin. Päästettiin myös letkulla kylmää vettä järjestelmään audon käydessä ja tosi nopsaan vesi lämpesi, muttei käynnistäminen koneen lämmetessä helpottunut.  Kokeilin myös mahdollisten ilmavuotojen tutkimista starttisprayllä eikä ainakaan sieltä kautta huomannut käynnissä muutosta. Lähti kyllä lämpimänäkin silloin välittömästi käyntiin kun ruiskasi ihan pienen suihkun starttisprayta määräsäätimen lautasen päälle ennen starttia. Tuli sitten vm:2002 Miniinkin vika noudettaessa varaosa liikkeestä tuota starttisprayta..alkoi pitää kauheeta mekkalaa ja todettiin kampiakselin siivapyörän heiluvan ja kiristyikin kiristäessä kierroksen, mutta ääntää vielä! Ei siinäkään taida selvitä vaihtamalla pelkästään siivapyörän :(
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: ismosavo - 13.03.2014, 17:19:17
Niin ja kaikki suuttimet siihen vaihdettiin 6 vuotta sitten kun sen ostin ja kilometrejähän tällä on tullut suunnilleen 300-400km kesässä. Siinä ammattikoulun huollossa vaihtoivat tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja pyörijän. Olen kyllä koittanut kaikkia eri variaatioita startatessa..kaasupohjassa, polkenut yhden tai useamman kerran kaasua ennen käynnistystä :)
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: 240 - 13.03.2014, 17:25:09
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=5262.0
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: Brick - 13.03.2014, 17:25:14
Lähti kyllä lämpimänäkin silloin välittömästi käyntiin kun ruiskasi ihan pienen suihkun starttisprayta määräsäätimen lautasen päälle ennen starttia.

Tuon perusteella etsisin vikaa polttoainepuolelta. Polttoainepumppu kenties tiensä päässä tai ei pyöri kunnolla startattaessa.
Pakko sanoa, että eikai DE LOREANIA kannata ammattikoululla huoltaa?
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: ismosavo - 13.03.2014, 17:39:08
No ei kai amiksessa muuten, mutta oli tuttu innokas oppilas& tuttu opettajakin siellä ja lupasi katsoa Loreanin perään :) Etupäässä bensatankissa on ns.siirtopumppu joka vaihdettu turhaan jo 2 kertaa :)
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: ismosavo - 13.03.2014, 17:49:52
Kävin katsomassa tuolla Volvolandian keskustelussa..oli aika paljon samantuntuinen ongelma kuin tässä! Saishan tuolta Delorean Europasta ostettua esim sen Fuel accumalatorin, muttei viitsisi ostaa turhaan jollei se vika kuitenkaan ole siinäkään. Pitäisi varmaan ostaa koko kone muutenkin jostain jos jonkun nurkista sellainen vielä löytyy. Pohjanmaalla oli ainakin muutama vuosi sitten yhdessä hajoittamolla parikin konetta pilkkahintaan :)
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.03.2014, 17:57:20
Joku  (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45915.0;topicseen)oli  vaihtamassa 28 koneen tilalle 23 konetta, josko siinä olis käypäistä osaa hankittavaksi  ?
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: TVS - 13.03.2014, 17:59:36
Painelinjaan mittari kiinni niin selviää kuumastartissa paine. Toisaalta onko tuossa kovin vaikeaa tehdä se testi, että testaat koneen olevan lähtemättä käyntiin, otat yhden sumun irti ja katsot tuleeko ollenkaan soppaa? On tullut joskus vastaan tilanteita jossa mittaläppä syystä tai neljännestä ei lähde liikkeelle joka starttauskerralla vaan "liimaantuu" pohjaan.
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: Jule - 28.04.2014, 21:54:10
Mulla on 264:ssä sama vika.

Oireet menevät niin että ei lähde kuumana käyntiin, ja esim kaasun polkeminen startatessa saa aikaan vain sen että kun se lähtee tulille se parkaisee ihan älyttömät kierrokset koneeseen.
Mutta erikoisena ilmiönä sen saa kuumana käyntiin helpoiten kun starttaa muutaman sekunnin koskematta kaasuun, ja kun normaalisti tulee ajatus että se ei lähde käyntiin lopettaa vaan starttaamisen, se lähtee hiljalleen sykkimään. Myös pieni starttaus, sitten muutaman sekunnin odotus ja uusi yritys, niin se lähtee yleensä ihan normaalisti tulille.

Tuo paineakku on kyllä potentiaalinen syy. Kun sitä joutuu starttaamaan pitkään niin sen jäljiltä pakokaasu haisee hyvin rikkaalle, ja kun yhdistetään tämä siihen että k-jet vetää seosken paksulle jos ebnsanpaine on liian alhainen, niin kyllähän se paineakun suuntaan puhuu.

Mä todennäköisesti kuitenkin laitan paineakun sijaan uudemmanmallin bensapumpun releen joka surauttaa bensapumppua pari sekuntia heti kun laittaa virrat päälle. Alkuperäinen rele on sellainen että kytkee vasta kun haistaa ensimmäisen kipinän puolelta.

En tiedä onko näistä ajatelmista mitään hyötyä näin paljon topikin aloittamisen jälkeen.
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: Väpsy - 28.04.2014, 22:40:35
Ennen osien ostelua, käy teettämässä jossakin hydraulipuljussa pari letkua, joissa toisissa päissä banjoliittimet (voin tarkistaa koot huomenna) ja toisiin päihin sopila kierreyhde, että saat niihin (samalla reissulla ostetut, esim 0-10bar asteikolla olevat) mittarit kiinni. Toinen mittari määränsäätimelle pumpulta tulevaan linjaan kiinni tuplabanjopultilla (tämäkin löytyy sieltä hyde-puljusta), ja toinen samalla tapaa kiinni määränsäätimelle tulevaan ohjauspaineen linjaan. Kylmänä kun lyöt käymään, tarkasta ohjauspaine, ja anna koneen käydä lämpimäksi ja taas tarkasta ohjauspaine. Kun lämpöisenä sammutat, pitäisi paineakun pitää painetta säätimelle pumpulta tulevassa linjassa. Ei ole isot investoinnit, mutta k-jetin kanssa pelatessa ehdottomat olemassa. Joku viisaampi varmaan osaa sanoa mitä paineiden pitäisi olla, itsellä kokemusta pelkästään b21et:n k-jetistä, ja ne ei ole käypäsiä arvoja tähän...
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: D5GT - 28.04.2014, 22:46:28
Myöskin semi OT, uusia vaihtokoneita:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288681288613.html (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288681288613.html)
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: Väpsy - 30.04.2014, 09:32:58
En eilen kerenny, mutta tänään aamulla sain katottua. Ohjauspaineensäätimeltä tuleva letku on kiinni määränsäätäjässä 8mm banjoliittimellä (ekassa kuvassa keltasen nuolen osoittama liitin), ja pumpulta tuleva on 12mm (tokassa kuvassa punaisen nuolen osoittama liitin). Ensimmäisessä kuvassa on kiinni mittausletku mittareineen juurikin ohjauspaineen linjassa.
Ja vielä kolmas kuva, missä näkyy tupla-banjoliittimen pultti.
(http://i173.photobucket.com/albums/w74/240b23tic/sekalaisiakuveja/Saumlaumltimeltauml.jpg) (http://s173.photobucket.com/user/240b23tic/media/sekalaisiakuveja/Saumlaumltimeltauml.jpg.html)

(http://i173.photobucket.com/albums/w74/240b23tic/sekalaisiakuveja/TulevaLinja.jpg) (http://s173.photobucket.com/user/240b23tic/media/sekalaisiakuveja/TulevaLinja.jpg.html)

(http://i173.photobucket.com/albums/w74/240b23tic/sekalaisiakuveja/Banjopultti.jpg) (http://s173.photobucket.com/user/240b23tic/media/sekalaisiakuveja/Banjopultti.jpg.html)
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: ismosavo - 08.05.2014, 22:54:05
Moi taas! En ole vähän aikaan täällä käynytkään ja nyt tuli kyllä paljon uusia ideoita ja isot kiitokset vaivannäöstänne ja vielä oikein kuvien kanssa :) Soitin aikaisemmin tuonne iltalehden jutun perusteella..ei olekkaan ihan niin yksinkertaista ostaa sieltä niitä koneita, kun ovat yli 10 vuotta vanhoja, niin tarvitsee kuulemma "koeponnistaa" ennen kuin saavat myydä niitä ja hinnatkin tulevat olemaan enemmän kuin suolaisia!
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: D5GT - 08.05.2014, 23:09:41
Olisihan se pitänyt arvata - menisikö vielä jotain uusiksi, että sietää nykybensat jne. ? Luulisi, etä ne kannattaisi myydä sopivin klausuulein, vai kasvaako niiden arvo kuitenkin enemmän hyllyihin "museoituna".
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: Rivipumppu - 09.05.2014, 20:30:51
Soitin aikaisemmin tuonne iltalehden jutun perusteella..ei olekkaan ihan niin yksinkertaista ostaa sieltä niitä koneita, kun ovat yli 10 vuotta vanhoja, niin tarvitsee kuulemma "koeponnistaa" ennen kuin saavat myydä niitä ja hinnatkin tulevat olemaan enemmän kuin suolaisia!

Asuttavia / remontoitavia omakotitalojakin myydään "purettavaksi" jälkiseuraamuksien välttämiseksi alennettuun hintaan, kai voisivat nuokin myydä suoraan hyllystä varaosiksi ilman takuuta... ::)
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: The_OttoB - 10.05.2014, 10:08:20
Turbo 240:sessä on kylmäkäynnistysventtiiliin kytketty impulssirele, joka syöttää lisäbensaa lämmintä moottoria startatessa.

Mutta paineakut ja takiskuventtiilit aiheuttaa noita ongelmia myös.
Otsikko: Vs: PRV V6 (De lorean)
Kirjoitti: Jule - 16.05.2014, 10:00:20
Mulla ei ainakaan sen kylmäkäynnistyssuuttimen sähköjohdon irroituksella ole mitään vaikutusta tuohon puolilämpimän koneen starttiongelmaan.