Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Frida - 13.03.2014, 13:19:45
-
Käynnistin aamulla volvon ( S80 bensa 2.4 vm 99 ) lähti käyntiin mutta sammui heti. Yritin uudestaan startti pyörii tai ainakin hurisee ja alapää koneesta pyörii. Remmi on ehjä ja rattaat kunnossa., mistä moinen mystinen vika. Onko kone vain tullut tiensä päähän ??? :o
-
Jos sä oot 100% varma että alapää pyörii ja jakohihna / ketju on ehjä niin melkeen sanoisin että nokka-akseli on poikki? Oletko purannut mitään siitä koneesta että näkee hihnan ja rattaat??
-
Terwe!
Oletko varma, että yläpää ei pyöri? Meinaan, että tollasella nopealla hörähdyksellä voi tulla ns. liimaventtiili. Mulla nimittäin tuli vastaava 850:een. Silloin tuntuu, kuin koneessa ei olisi yhtään puristuksia.
Siihen auttaa, että saat jotenkin koneeseen lämpöa (talli tai lämppäri/lämppäreitä, hyvä, jos vaikka molempia). Kun kone on lämmitelty, niin sitten vaan starttaamaan ja pitkästi. Voit joutua starttaamaan tosi pitkää. Siitä se sitten hiljalleen heräilee. Akussa tarvii olla sitten hyvin virtaskaa...
-
Aloittaja voisi hieman tarkentaa, mitä tarkoittaa sillä että "yläpää ei pyöri"?
Ilman tarkempia tietoja minäkin veikkaan ns. liimaventtiiliä.
-
boonuksena startti ei vedä olis yks veikkaus jos startti hurisee... liimaventtiiliin kallistuisin kyllä minäkin ja on muuten aika jännä vika kerran melkein akun joutunut hankaamaan appiukon autosta ennen kuin starttasi.
-
boonuksena startti ei vedä olis yks veikkaus jos startti hurisee... liimaventtiiliin kallistuisin kyllä minäkin ja on muuten aika jännä vika kerran melkein akun joutunut hankaamaan appiukon autosta ennen kuin starttasi.
Mutta eikös startti ala pyörimään vasta kun solenoidi vetää kärjet kiinni ?
-
Mutta eikös startti ala pyörimään vasta kun solenoidi vetää kärjet kiinni ?
juu niin kaise tekee muttas jos se ei mene hampaille asti... tai kuten pajeroissa konsanaan pyörii hampaattomalla vauhtipyöränosalla
-
juu niin kaise tekee muttas jos se ei mene hampaille asti... tai kuten pajeroissa konsanaan pyörii hampaattomalla vauhtipyöränosalla
Eikai volvoissa ole ollut hammasvikaa, omassa *tumppuun->-autossa oli myös hammaskehä kulunut (automaatissa ei onnistunut kääntäminen).
Oliko aloittaja kurkkinut öljykorkista, pyöriikö nokat ?
-
Öljytäyttöaukossa on metalliritilä edessä joten siitä ei nokkia näy. Hihna ja rattaat ovat kunnossa. Yritetään nyt lämmittää moottoria ja laitetaan akku lataukseen. Toivottavasti on tuo liimaventtiili ettei tarvitsisi autoa romuttamolle myydä :( Kiitoksia vinkeistä.
-
Jos yläpää ei pyöri, ei tällöin pyöri myöskään alakerta startin voimin.
Mäntä nojaisi venttiiliin sen verran että pyörimisliike loppuu.
-
Aloittaja voisi korjata ainakin kysymyksen otsikon ihan ensin.Meinaan, kun seuraavassa vastineessaan kirjoitat, että täyttöaukon ritilää et ole nostanut pois, etkä siten voi nähdä nokka-akselin mahdollista pyörimistä/pyörimättömyyttä.
Otsikon täytyy olla virheellinen johtopäätös. Tai joku tässä mättää.
-
:-[ No tietenkin nyt kun asiaa on tutkittu kyllähän ne pyörii kummatkin, mutta minkäänlaista elämää ei ole. Eli startatessa startti pyörii kuin ompelukone mutta mitään muuta ei sitten tapahdukkaan ( hihna ja rattaat kyllä pyörivät). Tuntuu kun kone olisi talvilevossa.
-
Aloittaja voisi korjata ainakin kysymyksen otsikon ihan ensin.Meinaan, kun seuraavassa vastineessaan kirjoitat, että täyttöaukon ritilää et ole nostanut pois, etkä siten voi nähdä nokka-akselin mahdollista pyörimistä/pyörimättömyyttä.
Otsikon täytyy olla virheellinen johtopäätös. Tai joku tässä mättää.
No otsikko korjattu, mutta eihän tuo vikaa poista. Mitenkähän sen täyttöaukon ritilän saa pois mitään rikkomatta ?
-
Jos yläpää ei pyöri, ei tällöin pyöri myöskään alakerta startin voimin.
Mäntä nojaisi venttiiliin sen verran että pyörimisliike loppuu.
En tiedä bensavolvoista mutta kaikissa autoissa ei ole noin. Esim opelissa oli ennenmuinoin moottoreita joissa saattoi remmi katketa ajossa aiheuttamatta täystuhoa. Niissä remmit pitikin vaihtaa älyttömän tiuhaan
-
Katsottu öljyntäyttöaukosta että nokka pyörii :) Nyt yritetään lämmittää moottoria ja sitten täydellä akulla starttaileen. Toivottavasti automme herää eloon.
-
Nyt on ihan pakko kysyä... Onko tankissa varmasti bensaa?
-
En tiedä bensavolvoista mutta kaikissa autoissa ei ole noin...
Tähän kategoriaan kuuluvissa autoissa on juurikin noin.
Ei tässä nyt millään Opel foorumilla olla...
-
tää on just tällänen vika et voi olla mikä vaan.. palaako vikavalo tai siis muistatko että syttyikö vikavalo ennen kuin auto sammui?
jos ylä- ja alapää kerran pyörii ni sit seuraavaks kattomaan tuleeko kipinää ja bensaa. ja jos tulee kipinää ja bensaa niin sit voi olla jako hypänny tms.
-
Toimiiko kaikki, onko sulakkeet katsottu? ???
-
Jos auto ei käynnisty, niin varmaan lähes kaikki vikavalot palaa vielä. Niillä valoilla ei pysty nyt varmaan mitään indikoimaan, kun kone ei käy.
Ekana tarkistaisin, että pensaa on tankissa. Käännäpä virrat päälle ja raportoi tänne kuinka paljon polttoainemittari näyttää.
Toiseksi epäilen pyörimisenanturia. Starttaapa ja seuraa nouseeko kierroslukumittari ollenkaan -ja raportoi tänne nousiko / liikkuuko startatessa.
Kolmanneksi epäilen puolaa. Onko autossa ollut käyntihäiriöitä lämpimänä?
Neljänneksi epäilen vaihteiston sähkövikaa. Onko autossa automaattivaihteisto? Rämplääpä vaihdevipua edestakaisin reippaasti, jos on automaattivaihteet. Ja starttaa uudestaan.
Viidenneksi epäilen liimaventtiiliä. Lataa akku ja starttaa todella pitkään. Kiihtyykö moottorin kierrosluku startatessa, mutta ei jää käyntiin?
-
Toimiiko bensapumppu? Näkisiköhän vika koodeista mitään, ainut että tuolloin auto pitäisi saada siirrettyä pajalle.
-
Niinkuin aikaisemmin miksu01 mainitsi, tarkista se kipinä ja bensan saanti. Jos ei tule kipinää niin todennäköisesti voisi vikana olla nokka-akselin asentotunnistin. Pyörii moottori juurikin kuin kahvimylly jos se on rikki. Jos taas ei tule bensaa, sitten tutkimaan relettä ja pa-pumppua.
-
voisiko käynnistyksenesto tehdä tepposia?
Meillä toi Fiat tekee kone pyörii muttei käynnisty, kun avaimen kääntää toisinpäin, silloin käynnistyy.
Eli kokeile toisilla avaimilla.
-
Täältä kanssa ääni käynnistyksen estolle. Meillä aikaisemmassa V70 -00 mallissa temppuili kanssa. Syynä viallinen antennirengas.
Ei tehty sille mitään, mutta joskus kun oli vika päällä niin piti 3- 4 kertaa startata ennenkuin hörähti.
-
Polttoainetta tulee, mikään vika valo ei pala :-\, toisia avaimia kokeiltu. Noita liimaventtiilejä alettiin kans epäillä. Tosin nyt alko tuntuun et olisko sittenkin tuo asentotunnistin. Jatkamme etsimistä ja käymme mainitsemaneja vikoja läpi, tämä alkaa tuntua jo mystiseltä.
-
Jos auto ei käynnisty, niin varmaan lähes kaikki vikavalot palaa vielä. Niillä valoilla ei pysty nyt varmaan mitään indikoimaan, kun kone ei käy.
Ekana tarkistaisin, että pensaa on tankissa. Käännäpä virrat päälle ja raportoi tänne kuinka paljon polttoainemittari näyttää.
Toiseksi epäilen pyörimisenanturia. Starttaapa ja seuraa nouseeko kierroslukumittari ollenkaan -ja raportoi tänne nousiko / liikkuuko startatessa.
Kolmanneksi epäilen puolaa. Onko autossa ollut käyntihäiriöitä lämpimänä?
Neljänneksi epäilen vaihteiston sähkövikaa. Onko autossa automaattivaihteisto? Rämplääpä vaihdevipua edestakaisin reippaasti, jos on automaattivaihteet. Ja starttaa uudestaan.
Viidenneksi epäilen liimaventtiiliä. Lataa akku ja starttaa todella pitkään. Kiihtyykö moottorin kierrosluku startatessa, mutta ei jää käyntiin?
Ei ole ollut käyntihäiriöitä lämpimänä. Auto on toiminut hyvin.
Auto on manuaali.
Bensaa on.
Kierroslukumittari nousee startatessa.
-
Onko bensan tuleminen varmistettu muuten kuin että mittari näyttää että on neljännestankki?
Tankkien välinen siirtopumppu jos on rikki niin viisari seisahtuu ~1/4 tankin kohdalle ja meno lakkaa siihen.
-
Bensan saanti on varmistettu. Moottori tuntuu siltä kuin siellä ei olisi voimaa ollenkaan.
-
Bensan saanti on varmistettu. Moottori tuntuu siltä kuin siellä ei olisi voimaa ollenkaan.
Puristuspaineiden mittaus kannattaa tehdä.
-
Jos oireet tuntuu viittaavan liimaventtiiliin, niin silloin vaan kaasupohjassa reilu puolenminuutin starttaus, saa sen ainakin jollain asteella sitten suljettua pois mahdollisista vioista.
-
Käynnistin aamulla volvon ( S80 bensa 2.4 vm 99 ) lähti käyntiin mutta sammui heti.
Edeltikö tätä käynnistystä esim. edellispäivänä hyvin lyhyt käynnissäoloaika, esim. auton muutaman metrin siirtoa varten tai muuten vain parikymmensä sekuntia käynnissäoloa?
Yleensä tuo aiheuttaa sen venttiilien jumiutumisen
-
Tutulla 960 teki saman, tutkittiin jokapaikka ja hinattiin lopulta siniselle missä tekivät puristuspainemittauksen.
Venttiilivika.
Itellä on ollut 850 ja oli monta kertaa liimaventtiili. Akusta vaaditaan puhtia.
-
Kyllä tuo nyt uhkaavasti venttiilivialta näyttää. On starttailtu kaasupohjassa jonkin aikaa ( >:( ja muutamia kertoja ) mutta ei tuo herää. Taidetaan pistää romu myyntiin kun ei maanittelu ja uhkailu auta. Kipinä tarkistettiin ja tuo asento tunnistinmen voisi vielä vaihtaa.
-
No ei kyllä ekana venttiilivauriolta kuullosta.
Nokat pyörii startatessa, mutta metallista kilinää tai kalinaa ei kuulu öljykorkin kautta?
Ja pyörii helposti.
Kierroslukumittari nousee startatessa, joten asentotunnistin reagoi.
Pakoputkesta ei tule savua? Eli ei polta yhtään mitään? Jos olisi venttiilivika, niin kyllähän se polttaisi jossakin pytyssä ja savuttaisi startatessa. Miten sen kipunan tarkistit?
Oliskohan virtalukon pohja mennyt. Rämplääpä sitä avainta siinä virtalukossa.
-
Onko automaatti, kuis se PNP-anturi, antaako se pyörittää starttia ?
-
Onko automaatti, kuis se PNP-anturi, antaako se pyörittää starttia ?
Auto on manuaali :-[ Mikä on PNP-anturi? Startti pyörii normaalisti.
-
Auto on manuaali :-[ Mikä on PNP-anturi? Startti pyörii normaalisti.
Vain automaatissa on PNP-anturi, kertoo laatikon ohjauselektroniikalle mikä vaihde on kepistä valittuna. Jos tuo rikki, antaa väärää tietoa.
-
Voisko tankissa olla kosteutta? Bensansuodatin kannattaa vaihtaa.
-
Ennenkun auto myydään niin onhan vikakoodit luettu ja puristuspaineet mitattu?
-
Puhallapa sieltä konehuoneesta tankkiin päin polttoaineputkistoon. Jos se ei saa painetta riittävästi tukoksen vuoksi.
Pensaa pitäis nimittäin tulla kovalla paineella, eikä lorisemalla.
Olethan käyttänyt pensakorkin auki, että ei tankin alipaine ole syynä?
Savuttaako startatessa - haiseeko pensa?
-
Bensa haisee, pakoputkesta ei tule mitään.
-
Voisiko olla lämpötila anturi ja jos voisi missähän tämä osa sijaitsee ?
-
Miten totesitte, että antaa kipinän? Tuntuisi, että ei anna.
-
Miten totesitte, että antaa kipinän? Tuntuisi, että ei anna.
Samaa mieltä sun kanssa. autot saattaa antaa näkyvästi kipinää mutta kipinä saattaa olla liian heikko että ei käynnisty tai kipinä voi tulla väärään aikaan?
jos olisi mun auton niin ekaks purkaisin jakokopan ja pyörittäisin koneeta merkit kohdalleen ja katsoisin että onko jako kohdalla, vaikka jako olisi aina ollut kohdalla niin jako voi hypätä koska vain..
Sen jälkeen vikakoodilla että onko sytytys puoli kunnossa :)
-
Starttisprayn kanssa nopea tarkistaa onko bensansaannissa ongelma ja toimiiko sytkä yhtään.
-
Starttisprayn kanssa nopea tarkistaa onko bensansaannissa ongelma ja toimiiko sytkä yhtään.
Ääni tälle