Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: S-T@ - 13.03.2014, 21:42:34

Otsikko: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: S-T@ - 13.03.2014, 21:42:34
Huomasin tuossa että kyseinen moottori on alkanut ahtamaan hitaammin mitä ennen, mutta nostaa paineet jotenkuten sinne 0.5baariin, sitten kokeilin huviksee tuollasta bleed venttiiliä mutta vaikka oli ihan kiinni asti, eli periaatteessa hukkaportin letku tukittu niin paineet nousi vain 0,6bar jonka jälkeen alkoi vain suhisemaan jostain.. Ajattelin että ois ahtovuoto jossain ja purin kaikki ahtoletkut irti ja vaihdoin yhden ku oli klemmarin alta hiertynyt puhki, muut oli ehjiä eikä näkyny haurastumia vaikka kuinka väänteli, bybassin kalvokin oli ehjä kun sen katoin.. Missä vois olla vika ? :-\ Edelleen oon sen ahtovuodon kannalla mutta kun ei löydy reikää, niin ei löydy :D
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: -Hans - 13.03.2014, 21:58:09
Onko bleedi laitettu varmasti oikein/toimiiko se edes. Jos hukkiksen letku tukittu pitäis ahtoja tulla niin paljon kuin turbo antaa.
Kaikki imusarjan letkut tutkittu ettei ole vuotoja?
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: S-T@ - 13.03.2014, 22:04:15
Kyllä on toimiva ja oikein laitettu, oli viime kesänä kiinni samalla tavalla, sehän tässä outoa onkin.. Bybassilta lähtevän letkun vaihoin kaikkineen haarottimineen joka suuntaan, muita imusarjan letkuja en huomannut katsoa :o
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: tomimikael - 14.03.2014, 09:11:28
Tuotanoin.
Eikös bleed venttiili laiteta hukkaportin kellon ohjausletkuun?

Ja sitä nimenomaan AVATAAN, jos halutaan lisää ahtoja?

Näin huijataan kelloa, ja sitäkautta hukkista, pysymään kiinni pidempään.

Tarkista myös onko hukkiksen kellon tanko irronnut, tyyppivikaa näissä.
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: S-T@ - 14.03.2014, 09:22:20
Siinähän se oli hukkaportin ohjausletkussa, mutta siitä puuttuu se haarotin niin sekun on kiinni niin letku tukittu periaatteessa.. pitää muuten kattoo tuo hukkaportin tanko, joskus aikasemminki irronnu.. Voiko olla että hukkaportti tai sen tanko ois jumissa jotenki, lähinnä tuohon ahtojen hitaasti nousemiseen viitaten ? Mutta edelleen häirihtee se suhina mikä kuului kun ahdot yritti nousta yli 0.6bar :-\
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: Arponen - 14.03.2014, 10:38:49
Voisko hukkaportti jäähä raolleen ja ei sitä kautta lähe keräämään painetta?

Onko välijäähy ehjä? Ei ole kokemuksia niistä päätyjen antautumisesta et lähteekö ne pikkuhiljaa vai kerralla.
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: S-T@ - 14.03.2014, 10:54:55
Pitää tänään töiden jälkeen kattoo tuo hukkaportti ja sen tanko, välijäähystä luulis että antautuu kerrala, voishan senki tarkistaa samalla :)
Mites muuten jos lyhentäs tuota hukkaportin tankoo niin paljon sitä uskaltaa lyhentää jos paineet haluis tuonne 0.8 paikkeille, olettaen että muuten auto toimii
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: HembalanD - 14.03.2014, 12:08:48
Pitää tänään töiden jälkeen kattoo tuo hukkaportti ja sen tanko, välijäähystä luulis että antautuu kerrala, voishan senki tarkistaa samalla :)
Mites muuten jos lyhentäs tuota hukkaportin tankoo niin paljon sitä uskaltaa lyhentää jos paineet haluis tuonne 0.8 paikkeille, olettaen että muuten auto toimii
Laita lisäjousi.
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: mikan - 14.03.2014, 15:11:32
Tuo kuulostaaa kyllä vuodolle jossakin turbon jälkeen. Hidas ahtojen nostaminen on siitä selkeä viite suhinan keralla.
Etsisin sen vuotopaikan pikimmiten, koska saat uusia IMMun kun ahdin sakkaa!

Hyvä ahdokas on cooleri tai kumiputket. Jos hukkiksen tanko on irti, niin ahdot eivät nouse ollenkaan.

Lisäksi hukkaportin tankoa lyhentämällä tai liikerataa rajoittamalla, EI nosteta ahtoja! PISTE!   :nuhtelu

Se tehdään lisäjousella, kokonaan jäykemmällä hukkiksella, bleedillä tms. menetelmällä, eikä rajoittamalla hukkaportin tangon liikettä, koska ahdot alkavat piikkailla siellä yläpäässä ja se on nopeasti entinen turbo/moottori tuolla tekniikalla.

Lisäjousi maksaa senttejä, mutta moottori/ahdin satasia!
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: S-T@ - 14.03.2014, 16:44:25
Tässä ei ilmeisesti oo enää muuta vaihtoehtoa kun cooleri, kaikki kumiputket tarkistettu ja vaihdettu ne missä oli edes vähän hapristumaa taitettaessa :) Kiitos tiedosta, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis :D
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: tomimikael - 14.03.2014, 17:16:01
Tuota aloitusviestiä kun luen uudestaan ja uudestaan, mulla tulee vaan mieleen että bleedi on väärin..?    ???

 Eli ohjausletkuun t-haara, josta vuotavaa ilmaa rajoitetaan bleedillä..??   Näin mä omani aikanaan asensin. Ja ohjausletkun kun nyppäsee pois, tulee se mitä ahdin jaksaa puhkua.

Ohjausletkun tukkiminen on mulle ihan uusi juttu, en ole tollasesta kuullut ennen. 
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: S-T@ - 14.03.2014, 17:29:15
Noh, tuo bleedi nyt oli ihan kokeilumielessä että toimiiko paremmin, ja samalla tavalla kun viimekesänä jolla ahto aina vaan enemmän ja enemmän mitä kiinemmäs laitto.. Mutta nyt on ihan pelkkä letku siinä välissä ja silti ei nosta ahtoja ku vasta hirmupoletuksella sinne 0.5 baariin. Oon melko varma että ahtovuoto, mutta en vaa oo löytäny kohtaa mistä vuotaa :-\
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: tomimikael - 14.03.2014, 18:01:30
Ota letku pois ja koita varovasti ahtaako se silloin yli puoli baaria?   Mä olen käsittänyt että ahtovuoto vaikuttaisi koneen käyntiin ja toimintaan aikalailla.

Ei olisi eka kerta kun hukkaportin läpän väliin kertyy paskaa, joka estää sitä sulkeutumasta kokonaan.  Mulla oli kellon tanko irronnut, ja kiilautunut portin tapin viereen.  Portti liikkui kiinni auki tangon mukana, mutta ei tietenkään sulkeutunut tiiviisti.
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: Dartteri - 15.03.2014, 12:01:39
Mikäli siellä olisi vuoto ahtimen ja imusarjan välissä, tukehtuisi kone bensaan, kun IMM mittaa kaiken ahtimelle menevän ilman ja osa siitä karkaa harakoille. Aiheuttaa myös aika pinon vikakoodeja... Eli se ahtovuoto voitaisiin nyt minusta sulkea pois.

Minä lähtisin vikaa etsimään pakopesästä, josko vaikka se hukkiksen läppä tai pakopesä siitä tienoolta olisi vähän syöpynyt pois... Paljonkos tuolla ahtimella on rullattu?
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: S-T@ - 15.03.2014, 18:37:42
Hukkaportin tanko oli irti, noh onpahan nyt melkein kaikki ahtoletkut ja putket uusia niin ei pitäisi ainakaan sillä suunnalla olla ongelmia ;)
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: mikan - 21.03.2014, 13:28:01
Mielenkiintoista! Sinulla ahtoi, eli saavutti paineita hukkiksen tanko irtonaisena?

Itselläni ei ole koskaan nostanut paineita nollaa ylemmäs tanko irtonaisena, eikä myöskään kaverilla!  :o :o :o :o

Mistähän tuo kertoo?  :o
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: tomimikael - 21.03.2014, 15:16:33
Mielenkiintoista! Sinulla ahtoi, eli saavutti paineita hukkiksen tanko irtonaisena?

Itselläni ei ole koskaan nostanut paineita nollaa ylemmäs tanko irtonaisena, eikä myöskään kaverilla!  :o :o :o :o

Mistähän tuo kertoo?  :o
Minullakin ahtoi tanko irti.    :buck2:   Tanko kun voi jäädä tapista irrotessaan siihen tapin sivuun jumiin ja työnnellä porttia kiinni-auki, mutta ei tietenkään tiiviisti.
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: mikan - 21.03.2014, 15:47:19
Minullakin ahtoi tanko irti.    :buck2:   Tanko kun voi jäädä tapista irrotessaan siihen tapin sivuun jumiin ja työnnellä porttia kiinni-auki, mutta ei tietenkään tiiviisti.

:facepalm: :facepalm: :facepalm:

No, niin tietysti!  Hyvä minä!  :uglystupid2:
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: TVS - 21.03.2014, 18:23:35
Mielenkiintoista! Sinulla ahtoi, eli saavutti paineita hukkiksen tanko irtonaisena?

Itselläni ei ole koskaan nostanut paineita nollaa ylemmäs tanko irtonaisena, eikä myöskään kaverilla!  :o :o :o :o

Mistähän tuo kertoo?  :o
Joku 0.2bar vakio FT tekee tanko irti kellosta. Ei varsinaisesti vielä sysää...
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: puliukk0 - 22.03.2014, 10:27:56
Joku 0.2bar vakio FT tekee tanko irti kellosta. Ei varsinaisesti vielä sysää...

0.1bar @ 6000rpm oli täällä FK:ssa millä ajeltiin kilon kellolla.
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: S-T@ - 24.03.2014, 21:21:25
Sitä miekin sillon mietin että ei voi tanko olla irti koska kummiski ahtaa (0,3-0,4bar) siksi oli kaikenlaisia epäilyjä.. Mutta näköjään ihmeitä tapahtuu:D
Otsikko: Vs: b230ft ahtaa hitaasti
Kirjoitti: TVS - 24.03.2014, 22:48:18
Yhdestä huonosti ahtavasta oli hassusti häipyny (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1041097/Muuta/Turbohuoltoa/2013-04-26%2018.37.38.jpg) pakopesästä tavaraa. Kuva ei ehkä kerro, mutta tuonne jäi suhtkoht pitkä noin millin leveä rako läpän ja tuon syöpyneen alueen väliin kun läpän veti kiinni. Jyrsimessä taso suoraks (jo tokalla yrityksellä osu kulma kohilleen että läppä meni kii  ::)), ja parani ahtojen nousu jännästi.