Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mikezz - 15.03.2014, 02:17:35
-
Terve. Täällä varmaan jo moneen kertaan tälläsen ongelman kanssa on painittukkin,
mutta täytyy nyt varmuudeksi kysyä kun en tiedä mistää alkaa vikaa etsimään.
Eli kyseessä V70 vuosimallia 2002 ja D5 koneella. Autolla rullailtu hieman yli 430tkm. Kunnon kaasunpolkaisulla auto kyllä kiihtyy mutta nykien.
Ja nykiminen siis näkyy myös kierrosmittarissa eli heittelee kierroksia ylösalas. Ja sitten kun linttastaan kaasu kunnolla pohjaan niin auto menee
tähän vikatilaan "mottorijärjestelmä huolla heti". Alunperin ajattelin että vika voisi olla esimerkiksi tämä näissä enemmän ajetuissa oleva turbon
siipien jumittuminen mutta nyt vikakoodien perusteella taitaa mennä polttoaineen syötön puolelle tämä vika.
Autosta luettu nyt kahdella laitteella vikakoodit boschin tietokoneversiolla ja BSR lukijalla. Boschin versio sanoi että painevaraajan paine
käy liian korkealla, eikä oikeastaan juuri muuta. Alla olevat koodit taas antaa BSR lukija ja suomennokset ruotsista ByGoogel kääntäjä :P
BCM 0103 - BCM-0103 Pedal Position Sensor. Virheellinen signaali
ECM 2505 - ECM-2505 Polttoaineen paine. Matalapaine
ECM 2501 - ECM-2501 Polttoaineen paine. Liiallinen paine
CEM 5F40 - Polttoainepumppu. Alhaisen signaalin
Osa koodeista ei tietysti liity tähän vikaan millään tavalla mutta onpa ne nyt siinä kuitenkin.
Mitenhän on onko polttoainepumppu/ruiskupumppu uusiksi, vaiko mikä tässä nyt mättää? Tässä kun opiskelija budjetilla toimitaan niin täytyisi itse alkaa
vikaa etsimään eikä viitsisi hirveesti turhaa osaa ostaa. Joten jos viitsitte asiaa valottaa te jotka tiedätte niin syvästi olisin kiitollinen :D
-
Mun ehdotukset vioista
1. BCM - Kaasupolkimen anturi (eli koko poljin menee vissiin silloin vaihtoon)
2. ECM - Polttoainesuodatin tukossa (tuo useamman eri koodin anto samasta laitteesta tarkoittaa melko varmasti että olis informaatio katkos jossain väylässä)
3. CEM 5F40 - on Ardicin polttoainepumpun vikakoodi
Eli aloita nyt ensin tuosta halvimmasta eli polttoaine suodattimesta.
-
Täältä ääni pa-suodattimelle kans. Muutama d5-kuski valitellu samaa ongelmaa ja polttoainesuodattimen vaihdolla korjautunu.
-
Hmm. Hirveen kauaa ei siitä ole ku suodattimen vaihdoin, mutta sitä siis huomenissa kokeilemaan! :)
-
Hörähteleekö tyhjäkäynnillä? Vois olla PA-paineensäädinkin.
-
Eipä oireile tyhjäkäynnillä. Ja ilmeisesti jotain vuotoa on tosa commonrailin "jakotukissa" josta lähtee polttoaineputket suuttimille. Noin pikaisesti vilkaistuna oli toisesta päästään hieman kostea.
-
Hörähteleekö tyhjäkäynnillä? Vois olla PA-paineensäädinkin.
Nonni.. samaa vikaa pukkaa eli: ECM-2505 Fuel pressure too low ja vessa limb homeen..
Täytyy vissiiin kokeilla tuota suodattimen vaihtoa, sehän oli siellä takana Ardicin pumpun lähellä?
Mitä tarkoitat hörähteleekö? Musta on nimittäin tullut sellanen uusi "ilmiö" että kun (luultavasti) kompura kytkeytyy päälle niin tulee sellanen pienen pieni hörähdys (ja joo, tiedän että sen huomaa normaalistikkin mutta tämä on erilainen... sellanen nopea "rön".. :P )
-
Nonni.. samaa vikaa pukkaa eli: ECM-2505 Fuel pressure too low ja vessa limb homeen..
Täytyy vissiiin kokeilla tuota suodattimen vaihtoa, sehän oli siellä takana Ardicin pumpun lähellä?
Mitä tarkoitat hörähteleekö? Musta on nimittäin tullut sellanen uusi "ilmiö" että kun (luultavasti) kompura kytkeytyy päälle niin tulee sellanen pienen pieni hörähdys (ja joo, tiedän että sen huomaa normaalistikkin mutta tämä on erilainen... sellanen nopea "rön".. :P )
Mites tuon nyt selittäisi? Mulla ainakin kierrokset heittelee vähän. N.100-200 kierrosta ja kone hörähtelee siinä samalla. Tämä hörähdys on säännöllisen epäsäännöllinen. Voisin koittaa kuvata vaikka videon pätkää tosta. Köyhänä en oo raaskinu vielä vaihtaa tota PA-paineensäädintä.
-
Minulla hörähteli tasakaasulla ajaessakin kun oli mennyt tuo paineensäädin huonoksi, nopeuskin heitteli. Siitä ei tullut silloin vikakoodia, mutta kaippa kun Se tarpeeksi huonoksi menee niin voi tulla tuommoisia koodeja. Sen voi tarkastaa testerillä. Tyhjäkäynnillä railipaine ei saa heitellä yli 10%. Olikos Se 350 bar +-10%. Säädin maksaa n. 195€. Ja kyllä sen hörähtelyn erottaa ilmastoinnin kompurasta. Sammuttaa vaikka ilmastoinnin niin sillähän Se on rajattu.
-
Minulla hörähteli tasakaasulla ajaessakin kun oli mennyt tuo paineensäädin huonoksi, nopeuskin heitteli. Siitä ei tullut silloin vikakoodia, mutta kaippa kun Se tarpeeksi huonoksi menee niin voi tulla tuommoisia koodeja. Sen voi tarkastaa testerillä. Tyhjäkäynnillä railipaine ei saa heitellä yli 10%. Olikos Se 350 bar +-10%. Säädin maksaa n. 195€. Ja kyllä sen hörähtelyn erottaa ilmastoinnin kompurasta. Sammuttaa vaikka ilmastoinnin niin sillähän Se on rajattu.
Näin myös itsellä, eli nopeus heittelee ja varsinkin sillon huomaa kun turbiini ei ole lukkiutunut. Mulla heittelee paineet 200-700 barin välissä tyhjäkäynnillä.
-
Pistetään tänne nyt follow uppina että vaihdoin suodattimen viikko sitten ja vessa on sen jälkeen toiminut normaalisti. *kop kop*
-
Pistetään tänne nyt follow uppina että vaihdoin suodattimen viikko sitten ja vessa on sen jälkeen toiminut normaalisti. *kop kop*
Eli korjaus oli halpa&helppo :)
Voiskohan tuo paineensäädin aiheuttaa pientä nykimistä tasakaasulla ajaessa...?
Tyhmäkäyntiä mulla käy ihan nätisti ilman mitään hörähtelyä.
Tätä ongelmaa jo kyselinkin eri topicissa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48410.0
-
Vanha keskustelu mut kysymys tästä aoheesta. Voiko pa painesäädin vaikuttaa kiihdyttäessä et nykii? Tasakaasulla ei nyi yhtään.