Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Mikksu - 15.03.2014, 12:52:03

Otsikko: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Mikksu - 15.03.2014, 12:52:03
Eli eilen alkoi akkuvalo palamaan ja kova sähkönkäry haisi auton ulkopuolella. Avasin konepellin eikä näkynyt mitään erikoista eikä ainakaan enää siellä kärynnyt mikään. Kaikki vaikuttaa toimivan normaalisti. Onkohan laturi mennyt vai mistähän on kyse? Auto on -83 240. Sähkökäry haisi juuri sen jälkeen kun auto oli juttunut mutaiselle tielle ja se saatiin työnnettyä pois sieltä. Onko mahdollista että on mutaa roiskunut jonnekin ja johtuu siitä?
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: 240 - 15.03.2014, 13:01:56
Laturin hihnojen kireyden tarkastus sekä johtojen tarkastus (jos ok) ja sen jälkeen jännitteensäädin laturista irti (hiilet tod näk loppu). Nesteet/lika kuumalla pinnalla (jarrut, pakoputki...) aiheuttaa omat hajumaailmansa. Tokihan siellä moottorin alta menevältä laturin johtosarjassa voi johdotkin kärytä.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: TOK - 15.03.2014, 13:03:25
Oikosulultahan tuo kuulostaa. Likainen vesi johtaa hyvin sähköä eli voi hyvin olla mutaan liittyvää. Laturin ja startin seudut ehkä ensimmäisiä tutkittavia.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Mikksu - 15.03.2014, 15:52:54
Täytyy seuraavaksi tarkastaa johdot ja muut sieltä laturin suunnalta. En jaksa uskoa että laturi olisi itsensä irtisanonut huuri tuon mudasta pääsemisen jälkeen eli varmaan liittyy jotenkin siihen. Kertooko tuo akkuvalo nimenomaan akun laskeneesta jännitteestä? Eli jos se palaa niin eikö laturi silloin lataa kunnolla eikä autolla kannata ajaa?
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: 240 - 15.03.2014, 15:59:31
Jos kaikki ok, niin auto sammuksissa pitäisi tulla noin 12.5V lukemia ja auton käydessä noin 14.5V. Latausvalo kun alkaa palaa, niin yleensä pääsee ehkä sen 10-20km ja kun sammuttaa auton, niin ei lähde enää käyntiin. Täyden uuden akun kun laittaa paikalleen, niin ajaa sen 100km (ilman valoja) ilman että laturi lataisi (pari kertaa Motonetistä tullut haettua uusi akku ja näin päästy kotiin maalle, kun entinen loppu laturivian takia). Tuo (akkuvalo)/latauksenvalo palaa kun laturissa vikaa (esim hiilet loppu). Jos herätejohto ottaa maihin esim kuopissa, niin valohan palaa myös sillon pätkittäin. Jos valo palaa, kun virrat nolla-asennossa, niin laturista mennyt diodisilta.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: lassii - 15.03.2014, 19:35:29
Ite en tekis yhtään mitään. Ajelee jonkun aikaa ja jos sähköt häviää niin sitten tutkii tarkemmin. Sulakkeet voi kattoo varmuuden vuoks ja silmällä ihmetellä muuten vaan mut muuten kovaa ajoo. Odota pari päivää.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Puavo - 16.03.2014, 14:08:10
Jos akkuvalo palaa niin autolla ajaminen on hyvin tyhmää. Kun akku loppuu niin sitten loppuu eteneminenkin.

Minun kokemuksien mukaan akkuvalon palaminen tarkoittaa, että laturi ei lataa ja syy on selkeä. Esimerkiksi johto on irronnut. Laturin heikentynyt lataus tulee esiin sitten kolmen punaisen valon himmeänä palamisena.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Mikksu - 16.03.2014, 17:57:08
Katsoin tarkemmin laturin johtoja mutta sieltä ei löytynyt mitään erikoista. Otin jännitesäätimen irti ja hiilet näytti olevan melko lopussa. Mahtaako näissä olla syy akkuvalon palamiseen? Kun koitin laturia sellaisella mittarilla mistä näkee suunnilleen jännitteen ja laitoin toisen pään laturista lähtevään johtoon ja toisen maihin niin suunnilleen 12v sieltä kyllä näytti tulevan.

(http://i1269.photobucket.com/albums/jj585/mikael105/20140316_154517_zpsf00aaf4d.jpg) (http://s1269.photobucket.com/user/mikael105/media/20140316_154517_zpsf00aaf4d.jpg.html)
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: tommi m - 16.03.2014, 18:09:04
Säädin ja hiilet näyttää valmiilta, vaihtoon vaan. Latausjännite pitää katsoa koneen käydessä ja jos se on 12 volttia niin latausta ei ole.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Elk - 16.03.2014, 18:44:32
Säädin ja hiilet näyttää valmiilta, vaihtoon vaan. Latausjännite pitää katsoa koneen käydessä ja jos se on 12 volttia niin latausta ei ole.
Mä en olis tuota säädintä enää takasin paikalleen laittanu, sen verran valmis tapaus. Latausjännitteen ois hyvä olla lähempänä 14V:a.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Taavi.H - 16.03.2014, 18:56:02
Aika selvältä näyttää tapaus, uusi säädin-hiilipaketti kiinni ja meno jatkuu. :)
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Mikksu - 19.03.2014, 17:57:31
Nyt on uusi säädin sisällä mutta akkuvalo palaa yhä. Mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä vikaa hakemaan? Vien varmaan auton lähiaikoina johonkin että saa kaasarin kunnon säätöihin niin pitäisikö käskeä samalla katsomaan tuokin homma? Ja mistä mahtaa johtua se että kun laitoin auton käymään ilman säädintä niin akkuvalo ei silloin palanut?
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: tommi m - 19.03.2014, 20:13:23
Laturi kypsynyt sitten, käämit kärähtänyt tai diodit. Onneksi kakkosnelosen laturit ei oo kalleimmasta päästä.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Xuppo - 19.03.2014, 21:53:06
Lyhempi hiili näyttää siltä että on kipinöinyt aika reilusti joten todennäköisesti liukurengas on palanut myös huonoon kuntoon.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Mikksu - 20.03.2014, 13:54:51
Mietin kanssa että varmaan sitten laturin sisältä jotain kärähtänyt hajusta päätellen.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: lassii - 20.03.2014, 14:40:42
Lyhempi hiili näyttää siltä että on kipinöinyt aika reilusti joten todennäköisesti liukurengas on palanut myös huonoon kuntoon.

Joskus kun vaihtelin tollasen hiilisillan niin oli samalla tavalla kulunu. Otin varmuuden vuoks parista varalaturista irti kans ja kaikissa oli juuri tuolleen kulunu. Luulin olevani ovela, että säästäisin kympin osan mutta totesin et parempi käydä hakeen uusi.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Mikksu - 20.03.2014, 17:39:02
Nyt on tietoa jännitteistä kun kävin yleismittarin kanssa mittailemassa. Kun laittoi ryypyllä reilut kierrokset, varmaan noin 2000, oli jännite akulta ja laturilta 14.1v pelkät sumuvalot päällä. Sitten kun laittoi kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat päälle niin jännite oli 13.7v. Jos koitti tosi matalilla kierroksilla niin, että auto pysyi juuri käynnissä, niin sähkölaitteet päällä oli sama 14.1v kuin isommillakin kierroksilla mutta kun laittoi sähkölaitteet päälle niin tippui 12.05v. Mitäs osaisitte näiden tulosten perusteella sanoa?
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: lassii - 20.03.2014, 19:26:29
Jännite tippuu melkein 2V siis. No palaako se latauksen merkkivalo millon? Koko ajan vai ei lainkaan?

Latausjännitteen ei pidä pudota ikinä alle 13V, sekin on siinä ja siinä, mieluummin lähempänä 14V.

Vaihda laturi.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Mikksu - 20.03.2014, 22:20:13
Latauksen merkkivalo palaa koko ajan. Ei palanut himmeänä missään vaiheessa niinkuin monilla olen kuullut tapahtuvan. Tuo jännite siis tippui 12 volttiin vain silloin kun tyhjäkäynti oli niin pienellä että auto pysyi juuri ja juuri käynnissä ja laittoi kaikki sähkölaitteet päälle. Muuten oli aina 14v paikkeilla varsinkin kun oli kierroksia jonkun verran, silloin tippui sen 0.4v kun laittoi kaikki mahdolliset laitteet päälle. Onko tuo siis rikki sen perusteella jos todella pienillä kierroksilla latausjännite tippui? Pitäisikö laturin pystyä kehittämäään se ~14v jännite jo niin pienistä kierroksista, joita ei käytännössä ajon aikana koskaan ole, ja kaikki sähkölaitteet päällä?
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: Mikksu - 22.03.2014, 19:24:48
Mittailin akun jännitettä ajon jälkeen niin 3h päästä oli 12.40v ja 24h päästä 12.25v. Latausjännite on noin 10km ajon jälkeen ollut 13.75v ja 13.80v kun olen parina kertana mitannut. Onko normaalit lukemat vai pitäiskö olla enemmän? Akullakin on kyllä jonkun verran ikää kun edellinen omistaja sanoi vuoden alussa kun ostin tämän, että seissyt 7 vuotta ja oli juuri otettu käyttöön. Ei maininnut mitään että akun olisi vaihtanut että tuskin ainakaan ihan uusi on, mutta tiedä sitten onko ollut tämä akku seisonnan aikana kiinni. Ainakin jaksoi hyvin kovemmillakin pakkasilla käynnistyä aikasemmin eikä tuo akku ainakaan ulkoapäin erityisen huonokuntoiselta näytä.
Otsikko: Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
Kirjoitti: 240 - 23.03.2014, 10:19:11
Jos akku kestänyt starttailua pakkasella, niin ei se nyt ihan loppu ole. Lataa täyteen ja jättää valot päälle. Se kuinka kauan valot palavat kirkkaasti, kertoo aikalailla akun kunnosta.