Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 16.03.2014, 12:19:56
-
Terve!
Elikkäs viime katsastuksessa huomautettiin että toinen valo osoittaa melko alas. Kävin sinisellä näyttämässä niin sanoivat että jostain syystä säätömoottori
ei nosta valoa vaan se osoittaa aikasta alaspäin. Umpion sisällä on jotain ehkä irronnut.
Onkohan kotikonstein mitään tehtävissä? Purkaamolta jos löytäisi kunnossa olevan umpion olisi yksi vaihtoehto.
Voinko tehdä jotain tarkistuksia umpion ollessa paikallaan?
-
Kato onko se säätömoottorin tanko irronnu, tais olla keskellä umpioo kiinni. Tai kaveri säätämään valoa hyttiin ja ite kattomaan umpion luota liikkuuko ja toimiiko. Itellä oli päässy irtoomaan säätömoottorin tanko.
-
Ok, kiitos neuvosta! Onnistuiko tangon kiinnitys?
-
Ok, kiitos neuvosta! Onnistuiko tangon kiinnitys?
Onnistu, ei ollu kun painaltaa paikoilleen.
-
Oolrait, onkos se tanko jossain näkyvillä vai joutuuko paljonkin purkamaan ennen kuin pääsee käsiksi?
Kiitos kun olet vastaillut!!
-
Tuo säätötanko on korkeudensäätömoottorin päässä. Koko moottori irtoaa hiukan kiertämällä. Sisäosa näkyy siitä reiästä. Mikäli mitään ei ole rikki, on tuo helppo painaa paikoilleen ja jos valot säätää niin että säätimen varsi on mahdollisimman ulkona, saa sen paikoilleen sivultakin ilman voimankäyttöä. Idea kyllä selviää kun sitä hetken ihmettelee. Mikäli siellä on jotain muuta irti, saa rihlatuilla laseilla olevista umpioista sen lasinkin irti. Tuon varren saa takaisin valaisin paikoillaan.
-
Tuo säätötanko on korkeudensäätömoottorin päässä. Koko moottori irtoaa hiukan kiertämällä. Sisäosa näkyy siitä reiästä. Mikäli mitään ei ole rikki, on tuo helppo painaa paikoilleen ja jos valot säätää niin että säätimen varsi on mahdollisimman ulkona, saa sen paikoilleen sivultakin ilman voimankäyttöä. Idea kyllä selviää kun sitä hetken ihmettelee. Mikäli siellä on jotain muuta irti, saa rihlatuilla laseilla olevista umpioista sen lasinkin irti. Tuon varren saa takaisin valaisin paikoillaan.
Just, etupuskuria tai muutakaan ei tartte purkaa?
On muutes erikoinen näky liikenteessä kun vollessa toinen valo osoittaa alemmas. Kanssa-autoilijat ovat katsastuskonttorin lisäksi huomautelleet.
Onkohan tuosta mahdollisuus saada sakot kun rekisteriotteeseen on katsastuksessa laitettu korjauskehoitus?
Olen käyttänyt sinisellä mut marmoritiskin operaatio vaikutti turhan tyyriiltä. Uutta umpiota jne. ???
Lähdenkin autoa tutkimaan..
-
Dodii, nyt on kertoa vaivasta tarkemmin. Elikkäs molemmat valot liikkuvat säätömoottoreilla mutta toinen valo jostain syystä osoittaa hurjasta alemmas vaikka säätö olisi korkeimmilla.
Korkeus on umpion korkeussäädöistä säädetty sinisellä tappiin asti mutta ihmettelivät miksi valo osoittaa alas.
Molemmat valot nouset ja laskevat normaalisti mut toinen kulkee alempana. Tallin seinästä katsottuna toisen kuvio yli puolimetriä alempana.
-
On siellä muitakin tukipisteitä. Joku lienee irronnut. Polttimonvaihtoreiästä sitä sisäosaa pääsee liikuttamaan.
-
On siellä muitakin tukipisteitä. Joku lienee irronnut. Polttimonvaihtoreiästä sitä sisäosaa pääsee liikuttamaan.
Kuulostaa ahtaalta paikalta. Jos mekanismin saisi jotenkin lukittua sopivaan asentoon. En ole tarvinnut valojen korkeussäätöä koskaan.
-
Voikos vika olla virran syötössä? Jos on niin ei taida korjaantua pelkällä akun kengän irroituksella.
-
Voikos vika olla virran syötössä? Jos on niin ei taida korjaantua pelkällä akun kengän irroituksella.
Jos se heijastinpinta ei nouse edes säätöruuvia pyörittämällä niin ainoa järkevä tapa taitaa olla ottaa umpio käteen ja ihmetellä sitten lisää, virransyötössä en usko olevan vikaa, ainakaan mitään mikä tähän vikaan vaikuttais.
-
Jos se heijastinpinta ei nouse edes säätöruuvia pyörittämällä niin ainoa järkevä tapa taitaa olla ottaa umpio käteen ja ihmetellä sitten lisää, virransyötössä en usko olevan vikaa, ainakaan mitään mikä tähän vikaan vaikuttais.
Sinisellä säätivät tappiin eikä siltikään noussut lähellekkään tarpeeksi. Varmaankin ainut tapa ottaa umpio käteen ja ihmetellä.
Pitänee vielä koittaa kurkistaa polttimonreiästä ennen purkamista.
Hankala vika.
-
Mitä vuosimallia autosi on? mulla kävi yhen 40-sarjalaisen (2002) niin että sivuttaissäädön tappi oli poikki niin heijastinosa pääsi heilumaan umpion sisällä miten sattuu... Onko sulla ainut ongelma se, että valo näyttää vaan liian alas? ei heilu ajaessa?
-
Mitä vuosimallia autosi on? mulla kävi yhen 40-sarjalaisen (2002) niin että sivuttaissäädön tappi oli poikki niin heijastinosa pääsi heilumaan umpion sisällä miten sattuu... Onko sulla ainut ongelma se, että valo näyttää vaan liian alas? ei heilu ajaessa?
Auto on vm. -01. Ainut ongelma on liian alas näyttäminen. Ei heilu ajaessa.
-
Auto on vm. -01. Ainut ongelma on liian alas näyttäminen. Ei heilu ajaessa.
Tostahan saa ton umpion lasinkin kätevästi irti sitten ku umpio on pöydällä niin on helppo ettiä vika, en oo varma miten tossa umpiossa on, että onko mahdollista että säätö olis joskus ruuvattu liian tappiin ja pääsis ns tippumaan oikeelta paikalta...
-
Tostahan saa ton umpion lasinkin kätevästi irti sitten ku umpio on pöydällä niin on helppo ettiä vika, en oo varma miten tossa umpiossa on, että onko mahdollista että säätö olis joskus ruuvattu liian tappiin ja pääsis ns tippumaan oikeelta paikalta...
Just, minkälainen homma on umpion irroittamisessa?
-
Älä nyt vielä ala sitä valoa irroittelemaan koska valaisimien irroitus vaatii puskurin irroituksen. Jos kysymys on vasemmasta valosta, tulee taakse hyvin tilaa kun irroittaa ilmansuodattimen kotelon. Oikeanpuoleisen valaisimen takana on vähemmän tilaa. Lisää tilaa tulee kun ottaa ohjainboksien muovikuoret pois. Jos jaksaa askarrella ja tietää mitä tekee, saa ne ohjainboksitkin pois.
Tuonikäisen valaisimen takana on kaksi 10cm pyöreää kantta joiden alla on polttimot ja sisäosan mekanismit. Ilman muuta kannattaa ensin niistä luukuista katsella/tunnustella mikä siellä on irti. Helpoimmillaan voi olla se säädinmoottori irti ja saa siitä ulkopuolelta paljain sormin vaihdettua.
Yleisin vika näissä kuitenkin on se että H7-polttimo on paikassaan ihan väärin. Se kannattaa ensin tarkistaa. Jos on väärin niin valo näyttää mihin sattuu! Polttimo sopii paikoilleen myös väärin.
-
JA ehdottomasti kannattaa katsoa onko itse poltin myös kunnossa. Minulla oli auton ostaessa survottu ksenon-poltin väärinpäin väksin paikoilleen ja se oli vioittunut hieman. Vaihdoin polttimon oikein päin, niin valo piti suunnata todella alas että kuvio oli kohdallaan.
-
Polttimo tarkastettiin sinisellä ja vaihtoivat sen kaiken varalta uuteen. En ole sen jälkeen koskenut mihinkään. Täytynee ottaa kuva polttimosta ennen irroitusta muistutukseksi asennosta.