Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: LaitinenP - 16.03.2014, 18:06:26
-
Meikäläisen 200:ssa vm. 1981 on merkillinen välys vasemman eturenkaassa: kun keulan tunkkaa ylös ja rengasta kääntelee sivuille, niin tuntuu selvästi lonksumista, oliskohan 1 mm. verran tai jotain sinne päin. Vaikuttaa siltä niinkuin se välys olisi keskinivelessä staagin päässä eikä laakerissa. Mutta voiko se olla? Minulla on ruotsinkielien korjaajan opas styrning-osa, josta olen sitä yrittänyt turhaan selvitellä. Auto on 262C Bertone, mutta on tekniikaltaan normaali 240/260. Yritän katsastaa auton muutaman viikon päästä. Lieköhän katsastusmiehet miten tarkkoja tuollaisten asioiden suhteen?
-
Raidetangon ulko- tai sisäpää? Kaveri heiluttelemaan rengasta ja ite kokeilee kädellä molemmat kohat tuntuuko välystä
-
onko tehostajaa?,mikäli on niin onko sama välys kun koitat auton käydessä?
-
Ihan niinkuin se
Raidetangon ulko- tai sisäpää? Kaveri heiluttelemaan rengasta ja ite kokeilee kädellä molemmat kohat tuntuuko välystä
Nimenomaan se tuntuisi olevan se sisäpää.
-
Voi olla raidetangon sisäpää väljä, kuluva osa. Katsastusmies antaa hylätyn.
-
ihan on ukosta ja välyksen suuruudesta kiinni,eli ei se mikään automaattinen hylky ole ;)
-
mäkin epäilin samaa omasta aikanaan. väljä löyty sittenkin alapallosta
-
Voi olla raidetangon sisäpää väljä, kuluva osa. Katsastusmies antaa hylätyn.
Hei jos se on sitten tuo niin mitkä osat joutuu vaihtamaan?
Jotain tällaista, styrstag? http://www.tradera.com/item/343466/202142167/inre-styrstag-volvo-240-260
-
Tarkkana saa olla, että ostaa 200-sarjaan oikean. Esim Motonetissä 6 erilaista tarjolla. Suojakumi kannattaa vaihtaa samalla (raidetangon pää), jos huono kuntoinen.
-
Täs olis tälläänen helppo testi etupäähän.
Ota kunnolla kiinni vasemmalla kädellä klo 9 ja oikealla kädellä klo 3 renkaasta kun se on tunkattu ylös.
Nyt kun heilutat sellaista nopeaa alle sentin liikettä, niin välyksen tuntiessasi, on välys raidetangon ulko tai sisäpää.
Kun otat kunnon otteen ylös tunkatusta renkaasta klo 12 oikealla ja klo 6 vasemmalla, niin nyt tuntuu laakerin välys, jos sellaista on.
Tässä tapauksessa myös alapallon välys tuntuu, jos sellaista on.
Joissain tapauksissa myös iskarin yläpään välys tuntuu tällä tavalla.
Molemmissa tapauksissa olis hyvä toiset silmäparit olla katsomassa ko niveliä liikuteltaessa, myös käsi ko nivelen päällä heilutettaessa, se välys tuntuu myös.
Molemmat tapaukset pätee myös etuvetoisiin.
Ellet ole ennen tällaista tehnyt, niin löysää laakeria, niin huomaat kuinka se vaikuttaa.
Toki kiristät löysäämisen jälkeen, mutta ei liian kireelle.
Pelkkä ratista pyörittely ei ilmianna välyksellistä paikkaa, ellei joku ole katsomassa niitä niveliä kääntäessä.
Käy jonku "sepän" työnä, se kyllä heiluteltaessa sanoo mitä pitää vaihtaa, kokemus auttaa....
Toki on se katsastussedän vaihtoehtokin, sekin ilmoittaa ihan kirjallisesti, mitä pitää vaihtaa.
-
Kiitoksia kaikille asiantuntevista kommenteista. Tilasin siniseltä raidetangon ja samalla vaihdetaan tukivarren taimmainen kiinnitysholkki. Vien vaunun huoltoon ja katsastukseen kahden viikon kuluttua, kunhan nämä työkiireet toivottavasti hellittävät.