Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JuusoH-850 - 16.03.2014, 18:26:34
-
Tuli semmonen juttu eteen tänään, että äiti oli volvolla liikenteessä, ja soitti että mittaristossa vilkkuu joku nuolivalo. Vaihdelaatikon valo siis vilkkui, ja ohjeiden mukaan on jotain häikkää laatikossa. No, äiti tuli kotia, ja kävin itse koeajamassa, ja kappas, mikään valo ei vilkkunut. Vähän ihmettelin, ja päätin sitten lukea vikakoodit pellin alta varmuuden vuoksi. Ykköspistoke sitten antoi koodin 3-2-2 joka on selitetty sanoin "incorrect gear ratio". Eli välitys-suhteissa ilmeisesti jotain ongelmaa. Onko kenelläkään mitään hajua mikä vois olla ongelmana? Sen verran vielä, että ajossa ei huomannut vaihdelaatikossa mitään erikoista.
/Juuso
-
netistä lukaisin: ensinnä hyvät uutiset: vika on mekaaninen, osa ei ole rikki
sitten huonot uutiset - eli vika on vika ei vika ei vika ei vika on eli kontaktihäiriö, vikaa ei voi löytää jos se "ei ole päällä" eli kaikki toimii oikein.
Vika voi olla laatikon nopeussignaalissa, solenoid S1 S2 signaali, vaihteenvalitsimen asentosignaali, vaihteistoöljy vähissä ... eli kontakti / likainen / öljyt ... eiku googlaamaan
-
Äitisi on ajanut pakkovaihteilla, ei D:llä. Ei mitään muuta vikaa veikkaan mä. ;)
-
Kyllä äiti taisi D:llä ajaa, kun käskin koitta vaihtaa kolmoselle ja ällälle, mutta ei vaikuttanu vilkutukseen. Tosiaan vähän kyllä hankala näillä tiedoilla tarkaan tietää. Taidan toistaiseksi jatkaa normaaliin tapaan ilman toimenpiteitä, ellei mitään valoja syty tai ei ajossa huomaa eroa. Toki voi nuo öljyt tarkistaa kun ei mikään iso homma ole.
-
Äitisi on ajanut pakkovaihteilla, ei D:llä. Ei mitään muuta vikaa veikkaan mä. ;)
Tuolloinhan se valo ei vilkkuisi vaan palaisi koko ajan (?). Sama kuin laittaisi talvi asennon.
-
Tuolloinhan se valo ei vilkkuisi vaan palaisi koko ajan (?). Sama kuin laittaisi talvi asennon.
Näinpä
-
No mutta eikös tämä ole selvä PNP-kytkin vika?
Eli samaan liittyy ennen tuon vilkkumisen alkamista sellainen oire, että peruutusvalot eivät pala aina - kun hiukan vaihdevalitsinta liikauttaa, niin ne sammuvat tai syttyvät peruutusasennossa.
Rämplää sitä vaihteenvalitsinta eestakaisin, niin sillä pääset jonkin aikaa. Vika on hapettuneissa PNP-kytkimen kuparipinnoissa - kytkimen sähköisessä osassa.; eivät saa kunnolla kosketusta hapetuttuanna, likaannuttuaan.
http://www.matthewsvolvosite.com/pnp-removal-cleaning.html
-
No mutta eikös tämä ole selvä PNP-kytkin vika?
Eli samaan liittyy ennen tuon vilkkumisen lakamista sellainen oire, että peruutusvalot eivät pala aina - kun hiukan vaihdevalitsinta liikauttaa, niin ne sammuvat tai syttyvät peruutusasennossa.
Rämplää sitä vaihteenvalitsinta eestakaisin, niin sillä pääset jonkin aikaa. Vika on hapettuneissa PNP-kytkimen kuparipinnoissa - kytkimen sähköisessä osassa.; eivät saa kunnolla kosketusta hapetuttuanna, likaannuttuaan.
http://www.matthewsvolvosite.com/pnp-removal-cleaning.html
Komppaan tätä.
-
Myös täältä ääni PNP-kytkimelle. Ja jos luet vaihteiston vikakoodit pistokkeesta A1 niin tämä varmistuu mikäli antaa koodia 3-1-3.
Olen pari PNP-kytkintä purkanut autosta ja avannut. Kummassakin kontaktiongelmien syynä oli tahmaantunut voitelurasva sekä U-mallisten jousien painaminen vastakappale kuparipalojen kuluminen toispuoleiseksi. Ei muuta kuin puhdistus, hyvää voitelurasvaa ja U-palojen hionta tasaisiksi niin taas mennään.
-
Tuosta pnp:stä luin kans heti, ja aloin epäillä sitä, mutta vähän epäilykset muuttu ku anto koodiks 3-2-2 sen 3-1-3 sijaan, mitä itekkin vähän odotin sieltä saavani. Mutta pitää nyt ajella kunnes/ jos rupeaa vilkkumaan taas, ja sitten miettiä toimenpiteitä.
-
Mites ne peruutusvalot pelaa? Eli jos eivät syty tai vilkkuvat, niin PNP-kytkin ei saa kunnolla kosketusta. Rämplää sitä vaihteenvalitsinta edestakaisin paikallaan, että ne pinnat puhdistuvat hiukan.
-
Vika onkin niiden E S W nappuloiden kosketuksessa, puhdista ja kuittaa vikakoodit niin sammuu nuoli ja lakkaa vilkuttamasta niiden e s w nappienkin valoja .
Toisin sanoen laatikko ei saa oikeaan singnaalia ja siksi menee suoja moodiin ja lähtee ja kulkee vain kolmosella eli tooosi vaikeasti.
-
Ei vilku nuoli enää.Itse en ole koko nuolta nähnyt vilkuttavan, ei äidin reissun jälkeen vilkkunut enää, ja laatikkokin toimii normaalisti.
-
Ei vilku nuoli enää.Itse en ole koko nuolta nähnyt vilkuttavan, ei äidin reissun jälkeen vilkkunut enää, ja laatikkokin toimii normaalisti.
Mites ne peruutusvalot pelaa? Pelaako koko ajan hyvin vaiko keppiä liikuttamalla valot katoavat? Itse aina tutkin ennakkoon tuollaiset; on sitten helpompi löytää vika, kun mikään ei enää toimi. Kehoitan vakavasti pyytömään vaimoa katsomaan seuraavalla kerralla kaupan näyteikkunan edessä vilkkuuko ne peruutusvalot - jos ei itse jaksa katsoa. :P
-
Juu, pitää tuo peruutusvalon toiminta tarkistaa.
-
Multa löytyy sit taydellinen laatikko sulle mm. Toimiva pnp kytkin ja solenoidit jos tarvista alkaa ilmenee..
-
Pitää laittaa korvan taakse :)
-
Pakkivalot pelaa moitteetta.
-
Sit eiku kovaa ajoa, seuraile onko häiriötä.