Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Makkara - 18.03.2014, 15:50:42
-
Autohan siis on tollanen ykkös generaation C70, josta löytyy
810 Dynaudion kaiutinta (Tanskalaisia). Aikoinaan valittu parhaaksi kaiutinjärjestelmäksi autossa :).
Tosi hienostihan toi jo nyt soi, mutta pientä päivitystä pitäisi saada. Kojelaudassa 2 diskanttia, molemmissa ovissa yksi midi ja yksi basso, takana "hattuhyllyllä" 2 jotain 8" kaiutinta (mitkä kaiuttimet?).
Vähän meinasin, että laitan kaikki uusiksi. Kojelaudalle diskantit (koko?), oviin 8" subi ja 3,5" midi. Hattuhyllylle hyvät 8" kaiuttimet ilmeisesti 2-tie(?). Ovet, vähän konttia ja muita osia ajattelin vaimentaa. Suosituksia materiaalista ja kuinka paljon pitää ostaa?
Teidän apuanne tarvitsisin sitten oikeiden kaiuttimien valinnassa. Budjetti olisi siinä 400€-500€.
E: Myöskin uusi vahvistin voisi olla paikallaan. Mulla on tuolla se 4x60W vahvari. Iso kiinnostus olisis siihen Volvon Alpinen valmistamaan 4x100W vahvariin :hello:.
-
Budjetti kuulostaa kovin pieneltä, kuuntele noilla.
Mitä kaipaa paremmaksi?
kovempaa volyymia vai äänen laatua?
Äänen laadun parannukseen tuo 4-500;- riittää just hädin tuskin etupään osalta jos pysytään 3 tie järjestelmässä.
Äkkiä menee huonommaksi jos pikku budjettilla lähtee räpeltämään.
4x100w/rms pääte kuulostaa fiksumalta päivityksestä jos on helppo kytkeä.
-
Ehdottomasti äänenlaatua. Diskantit kuuluu huonosti, toinen kojelaudan diskanteista kuollut.
3-tie järjestelmä? Olin sellaisessa käsityksessä, että kun on vähän pienempi budjetti, niin pysyy kaukana 3-tie kaiuttimista. Hyvinhän noi soi ja laatua pitäis olla, mutta veikkaisin uusien kaiuttimien olevan kuitenkin paremmat, kuin noi 14v vanhat. Vaikka uudet ei olisikaan kalleimmasta päästä...
Budjetti voi löytyä lisääkin paalua jollain aikavälilla. Ajattelin, että aloitan ovista ja kojelaudasta. Takapään voi laittaa myöhemmin.
Ja tohon 400-500 en laskenut vaimennuksi ja vahvistinta.
E: Ei olisi varmaankaan ollenkaan huono homma, että vaihtaisi noi kaikki diskantit, oviin kunnon vaimennukset ja oviin uudet laatu midit. Sitten joskus myöhemmin kattelis oviin ne bassot ja hattuhyllyn kajarit.
E2: Kuva alkuperäisestä järjestelmästä. Kuvasta poiketen multa puuttuu toi 1 kaiutin joka tulisi keskelle kojelautaa. Eli 10 kaiutinta, eikä 8.
(http://volvopartsearch.com/images/volvo%20speakers.jpg)
-
Vähän meinasin, että laitan kaikki uusiksi. Kojelaudalle diskantit (koko?), oviin 8" subi ja 3,5" midi.
Tuohan on 3-tie?...
-
Tuohan on 3-tie?...
Sori mun moka :-[. Arvaa tuliko ekana mieleen 3-tie kaiutin kun se mainittiin :D
-
(http://i657.photobucket.com/albums/uu298/Tmos_/Volvo%20C70/DSC_3450.jpg)
Kuva käyttäjältä TMOS. Pikaisesti katottuna subit: 160€, midit : 50€-70€, diskantit: 60€. Yhteensä hintaa tulisi korkeimmillaan noilla osilla 290€. Mä en juurikaan näistä tiedä mitkä hyviä jne, mutta tuskimpa noilla huonompaan suuntaan mentäis(etupäässä)...
JBL GTO19T 25mm diskanttipari (http://www.autostudio.fi/autohifi/autokaiuttimet/diskanttikaiuttimet/jbl-gto19t-25mm-diskanttipari.html)
Alpine SWE-843E 8" subwoofer (http://autoextra.fi/products/php/SWE-843E%208.php)
JBL GTO328 3,5 2-tiekaiuttimet (http://www.autostudio.fi/autohifi/autokaiuttimet/3-1-2-paakaiuttimet/jbl-3-5-2-tie-kaiutin.html)
-
Ei herran jumala, koksu 3-tiet :facepalm:
Ei mitään tuollaisia seka sikiö settejä, eihän?
Odottavan hetkinen kun pääsen koti koneelle niin keksitään jotain järkevää.
-
Voin omasta kokemuksesta kertoa, että millään "pikku parannuksilla"
ei mitään suurta iloa ole.
Ensinnäkin nuo etuovien midipaikat on persiistä. Pelkkä elementin vaihto
on ihan turhaa ilman peltitöitä. Mutta jos teet jotain noille midien asennuspaikoille,
niin sitten voi toivetta paremmasta olla.
Olen lähinnä omaksi ilokseni pitänyt nettisivuja, jossa kahta eri Volvoa on
hiukan hifistetty. Toinen on S70. Lue tuolta, mitä edessäsi on, jos hommiin
päätät alkaa.
http://www.peukalokeskellakammenta.com
Oma ei ole valmis, eikä varmaan koskaan valmiiksi tulekaan, koska kaikkea
on kivaa kokeilla.
Jos oikeasti hyvää haluat, niin DSP-soittimen tarvitset. Soitin, kaiutinelementit
(eteen) ja vaimennus, siitä on hyvä aloittaa.
Mutta olikos tossa korissa midielementit oven alareunassa? Jos näin on, niin
sitten asiat on paremmalla tolalla. Ovien yläreunassa olevat kaiutinpaikat on
huonot monessa mielessä.
-
DSP soitin/yksikkö kunnon stereo kuvan kannalta oleellinen hankinta.
Hyväksi havaittu merkki ja kaiutin sarja joka harkinnan arvoinen minusta.
Hertz HSK163.4 3-tie erillissarja hintaan 299.90;- esim Autostudiosta.
Noilla Hi energyllä tehtiin kaverin vani viime keväänä.
Hertz osoittautunut laadukkaaksi merkiksi.
Ja tarvittaessa kovaa soivaksi. ;D
-
Mutta olikos tossa korissa midielementit oven alareunassa? Jos näin on, niin
sitten asiat on paremmalla tolalla. Ovien yläreunassa olevat kaiutinpaikat on
huonot monessa mielessä.
Joo midit ylhäällä ja basso alapuolella :(.DSP soitin/yksikkö kunnon stereo kuvan kannalta oleellinen hankinta.
Hyväksi havaittu merkki ja kaiutin sarja joka harkinnan arvoinen minusta.
Hertz HSK163.4 3-tie erillissarja hintaan 299.90;- esim Autostudiosta.
Noilla Hi energyllä tehtiin kaverin vani viime keväänä.
Hertz osoittautunut laadukkaaksi merkiksi.
Ja tarvittaessa kovaa soivaksi. ;D
Täytyypä tutkia tota settiä.
Eipä tässä mitään ihmeellistä yritetäkkään tehdä, vaan pientä päivitystä. Täytyy etsiä jostain se volvon tehokkaampi vahvistin tonne konttiin ja aloittaa noista vaimennuksista.
-
Niin tästä oli ihan oma topickikin... :P
DSP soittimesta ei vielä ole kokemusta, mutta veikkaan, että se on se suurin ilo tuolla budjetilla. :)
Sitten vielä sellainen huomio, että Volvon 8" ei ole muiden 8" ELK Eli Volvon 8" kaiutin on elementiltään ehkä sen 8", mutta ovessa/hattuhyllyllä oleva reikä on isompi. Eli soviterenkaat pitää tehdä, itse tein vaneerista (ehkä 10mm vahvasta, en muista).
EDIT:
Tähän on muuten helppo laittaa 4-kanavainen vahvari, kun kaikki kaiutinjohdot tulee sitten vasempaan takalokariin. :)
-
EDIT:
Tähän on muuten helppo laittaa 4-kanavainen vahvari, kun kaikki kaiutinjohdot tulee sitten vasempaan takalokariin. :)
Pitikös tossa olla joku lisäjohto, millä uusi vahvistin tulee volvon omaan mankkaan kiinni?
Taidan nyt alkuun vaihtaa eteen ja taakse ne diskantit vähän laadukkaampiin. Vahvistimen voisi myös vaihtaa. Kuulemma jo upgreidaamalla siihen 4x100W vahvariin vaikuttaa kohtalaisesti. Ovien kunnollinen eristys ja sitten tarvittaessa uudet midit oviin.
-
Katselin tuota TMOSin komeeta coupea ja sieltähän ne kaiuttimienpaikat selvisivätkin.
Eli toivoa on paremmasta. Bassojen (mä kutsun niitä mideiksi) asennus ovien alareunassa.
Se on HYVÄ asia.
Ketjun aloittaja itse päättää mihin rahansa laittaa. Mutta se DSP-soitin kannattaa hommata.
Jos kaikki kaiutinpaikat aiotaan käyttää hyväksi, niin silloin tulee pakostakin 4-tie ratkaisu.
Sen seurauksena taas noita 4-tiehen kykeneviä soittimia ei juurikaan markkinoilla ole (pois
lukien Pioneer, joka maksaa mansikoita). 4-tie systeemi = 7-8 vahvistinkanavaa.
Mä ehdotan sulle seuraavanlaista budjettisettiä, jonka sointi on kiinni asennuksesta.
Bassoiksi oviin Peerlessin SLS8. http://www.hifitalo.fi/peerless_sls_8_830667
Nuo on erittäin hyvät ja jykevät bassot. Asennussyvyyttä on paljon. Voi olla, että
ei mahdo oveen. Sitä on paha sanoa upotussyvyyttä tietämättä. Mulla tulee 240:iin
nuo elementit ja ne oikeasti on hyvät.
Sitten noiden seuraksi vaikka tuollaiset http://www.hifitalo.fi/peerless_25_laajakaista_4ohm_830985
Tai sitten pienempi 2" versio. Nuo elementit on erittäin hyvät ja toistavat monelle riittävän
ylös. Diskantteja ei siis välttämättä tarvita. Nuo asennat ovien yläreunaan (ei paras
vaihtoehto) tai kojelaudalle (paras vaihtoehto).
Molemmissa tapauksissa elementit on parasta suunnata kuskia kohden. Nuo 2" elementit
voisivat mahtua pikku modaamisella orkkis diskanttien paikalle. Helppo ja täysin huomaamaton
asennus. Huonoina puolina ovat:
1. äänen joutuu heijastamaan tuulilasin kautta
2. tiheä muovinen kaiutinritilä.
Mutta kannattaisi ehkä kokeilla.
Tuollaisella kokoonpanolla 4-kanavaa riittää (siis ilman subia). Vaikka siellä ovissa on paikat
8" elementille, voi sinne 6,5":kin laittaa. Laajenee valikoima noin 600%. Kyllä autoon sen
3-tie erillissarjankin voi laittaa, mutta sitten suurin hyöty DSP-soittimesta jää saamatta.
-
Taidan nyt alkuun vaihtaa eteen ja taakse ne diskantit vähän laadukkaampiin.
Jos tuon teet, niin varmista, että uudet diskantit ovat herkkyydeltään samanlaiset
kun nuo orkkikset. Jos herkkyys muuttuu, niin sitten diskantit soivat joko kovempaa
tai hiljempää kuin orkkikset.
Valmistajien herkkyysarvot eivat sitten välttämättä ole vertailukelpoisia. Ja jostain
sun täytyy selvittää noiden orkkis diskanttien herkkyydetkit. Tässä on nyt suuri
mahdollisuus mennä metsään. Hyvällä onnella homma on OK, mutta vaaratekijöitä
on monta :-\.
-
Jos tuon teet, niin varmista, että uudet diskantit ovat herkkyydeltään samanlaiset
kun nuo orkkikset. Jos herkkyys muuttuu, niin sitten diskantit soivat joko kovempaa
tai hiljempää kuin orkkikset.
Valmistajien herkkyysarvot eivat sitten välttämättä ole vertailukelpoisia. Ja jostain
sun täytyy selvittää noiden orkkis diskanttien herkkyydetkit. Tässä on nyt suuri
mahdollisuus mennä metsään. Hyvällä onnella homma on OK, mutta vaaratekijöitä
on monta :-\.
Kiitos vinkistä. Löytyyköhän toi herkkyys siitä diskantista vai pitääköhän netistä kaivella?
Ketjun aloittaja itse päättää mihin rahansa laittaa. Mutta se DSP-soitin kannattaa hommata.
Jos kaikki kaiutinpaikat aiotaan käyttää hyväksi, niin silloin tulee pakostakin 4-tie ratkaisu.
Sen seurauksena taas noita 4-tiehen kykeneviä soittimia ei juurikaan markkinoilla ole (pois
lukien Pioneer, joka maksaa mansikoita). 4-tie systeemi = 7-8 vahvistinkanavaa.
Tähän autoon en lähde tota oem soitinta vaihtamaan. Tai kyllä se vaihtuu, mutta tilalle tulee sc-901, jossa paremmat säätömahdollisuudet ja cd:n toisto jne.
Ei varmastikkaan paras, mutta katotaan sitten joskus johonkin toiseen autoon niitä DSP-soittimia :P.
Alkaa nyt vähän selkenemään nää hommat. Parantelun meinasin aloittaa tosta vahvistimesta. Toi vakio 4x50W ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Mitä vahvistimia kannattaa katella n. 200€ budjetilla?
Vähän epäselviä mulle vielä noi kytkennät, niin tein tollasen mallikuvan, jossa Autostudio Reference 100.4 vahvistin (http://www.autostudio.fi/autostudio-reference-100-4-vahvistin.html). Voitte kertoa sitten menikö ihan metsään.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/19/55qj.jpg) (https://imageshack.com/i/0j55qjj)
Virtajohdoksi ilmeisesti käy max 15mm2 kaapeli. Esimerkin vahvistimessa 2x40A sulakkeita joten virtajohtoon mahdollisimman lähelle akkua 80A sulake ????
Seuraavaksi sitten ne diskantit ja ovien,takakontin jne vaimennus. Suosituksia hyvästä, mutta asiallisen hintaisesta vaimennusmatosta?
-
Auton orkkis diskanttien herkkyyden selvittäminen voi olla kinkkinen juttu.
Saattaa ehkä parasta olla yhteydessä elementtien valmistajaan.
200€ pudjetilla kannattaa ihan ehdottomasti katsella käytettyjä vahvistimia.
AutoSound myynti palstalle, mars mars. Saat lisä konsultointia käytetyn
hankinnassa, jos tarve sitä vaatii.
Vaimennusmatoksi esim. StP Black Gold tahi Silent Coat-mattoa. Molemmat
ihan hyviä. Molemmat helppoa asentaa, Silent Coat kuitenkin helpompaa
kun on ohuempaa. Mutta tuo asennus ei nouse kynnyskysymykseksi.
Tuo soittimenvaihto olisi ollut suuri parannus lopputuloksessa. Sen voin ihan
omasta kokemuksesta sanoa. Sillä on suurempi merkitys kuin vahvistimella.
-
Auton orkkis diskanttien herkkyyden selvittäminen voi olla kinkkinen juttu.
Saattaa ehkä parasta olla yhteydessä elementtien valmistajaan.
Netistähän ne löytyikin suht kevyesti 8) .
Dynaudio MD 100 1-Way 1.1"
Technical Features
Min Frequency Response 25 kHz
Max Frequency Response 30 kHz
Impedance 4 ohm
Sensitivity 91 dB
Peak Power Handling 500 watt
Hertz HT20.4 diskanttikaiuttimet (http://www.autostudio.fi/autohifi/autokaiuttimet/diskanttikaiuttimet/hertz-hi-energy-diskantti.html). Jos tollaset laittais tilalle? Herkkyys sama 91db, mutta näissä Hertz:eissä toistoalue 1,9kHz - 22kHz. Huono juttu?
Mitäs noi käytännössä tarkoittaa noi toistoalueet, kun ihmisen kuuloaluehan on noin 20Hz - 20kHz...
200€ pudjetilla kannattaa ihan ehdottomasti katsella käytettyjä vahvistimia.
AutoSound myynti palstalle, mars mars. Saat lisä konsultointia käytetyn
hankinnassa, jos tarve sitä vaatii.
Vaimennusmatoksi esim. StP Black Gold tahi Silent Coat-mattoa. Molemmat
ihan hyviä. Molemmat helppoa asentaa, Silent Coat kuitenkin helpompaa
kun on ohuempaa. Mutta tuo asennus ei nouse kynnyskysymykseksi.
Löytyikin muutama vahvari tuolta aika hyvällä hinta/laatu suhteella. StP Goldia näyttäis löytyvän Mätänetistä, pitää hakea sitten sieltä se bulkki pakkaus :) .
-
Netistähän ne löytyikin suht kevyesti 8) .
Dynaudio MD 100 1-Way 1.1"
Technical Features
Min Frequency Response 25 kHz
Max Frequency Response 30 kHz
Impedance 4 ohm
Sensitivity 91 dB
Peak Power Handling 500 watt
Nuo valmistajan antamat tiedot ovat osiltaan aika kummallisia :idiot2:.
Ensinnäkin taajuusalue olisi 25kHz-30kHz. Tuossa lienee jokin erehdys.
Lisäksi tehonkesto 500W, on vitsi. Vaikakin kyseessä ns. piikki tehonkesto.
No se siitä pilkuviilaamisestaa.
Tärkein tieto eli se herkkyys on siis 91dB. Mutta eri valmistajien ilmottamat
herkkyydet eivät läheskään aina ole vertailukelpoisia keskenään.
Kun niitä uusia diskantteja hankit, varmista, että niissä ei ole mitään jakosuodinta
(eli siis kondensaattoria) piilotettu mihinkään rakenteisiin. Tai jos sellainen on, sen
pitäsi vastata sähköisiltään arvoiltaan niissä orkkisdiskanteissa olevia kondensaattoreita.
Näin siksi, että diskantit toimivat muiden elementtien kanssa yhteen.
Mä lähtisin tässä liikkeelle sillä, että ensin vaimennukset oviin. Tuo ovien vaimentaminen
lisää tod.näk. bassontasoa ja diskantti kuullostaa entistä vaimeammalta. Vaimenna ensin
ja kokeile sitten orkkisdiskantilla onko eroa vaimennetun ja vaimentamattoman oven
välillä. Jos ero on suuri, niin sitten uudet diskantit saavat olla vanhoja herkemmät. Nää
mun jutut voi tuntua pilkunviilaukselta, mutta tässä on suuri vaara mennä metsään.
Mun mielestäni ainoa oikea ratkaisu olisi ostaa uusi erillissarja (esim. Rainbow DL-C6.2,
hinta n. 150€) tai toinen orkkisdiskantti hajonneen tilalle. Tuo linkittämäsi Hertzin diskantti
on halpa, mikä tarkoittaa tod.näk. ärsyttävästi kihisevää diskanttitoistoa. Varmasti ei pysty
kuulematta sanomaan, mutta näin monesti on aiemminkin ollut.
-
Mun mielestäni ainoa oikea ratkaisu olisi ostaa uusi erillissarja (esim. Rainbow DL-C6.2,
hinta n. 150€) tai toinen orkkisdiskantti hajonneen tilalle. Tuo linkittämäsi Hertzin diskantti
on halpa, mikä tarkoittaa tod.näk. ärsyttävästi kihisevää diskanttitoistoa. Varmasti ei pysty
kuulematta sanomaan, mutta näin monesti on aiemminkin ollut.
Eihän ton erillissarjan diskantit ole juurikaan kalliimmat, kuin noi mun linkittämät. Vai onko sillä merkitystä, kun noi on samaa sarjaa ja tulee jakosuodatin, että sois yhdessä paremmin, kuin uudet diskantit ja vanhat subit(midit)?
E:
Nuo valmistajan antamat tiedot ovat osiltaan aika kummallisia :idiot2:.
Ensinnäkin taajuusalue olisi 25kHz-30kHz. Tuossa lienee jokin erehdys.
Lisäksi tehonkesto 500W, on vitsi. Vaikakin kyseessä ns. piikki tehonkesto.
No se siitä pilkuviilaamisestaa.
Kaikkien lähteiden mukaan toi taajuusalue pitää paikkaansa :idiot2:, mutta tehonkesto on ilmeisesti oikeasti 100W.
-
Mä lähtisin tässä liikkeelle sillä, että ensin vaimennukset oviin. Tuo ovien vaimentaminen
lisää tod.näk. bassontasoa ja diskantti kuullostaa entistä vaimeammalta. Vaimenna ensin
ja kokeile sitten orkkisdiskantilla onko eroa vaimennetun ja vaimentamattoman oven
välillä. Jos ero on suuri, niin sitten uudet diskantit saavat olla vanhoja herkemmät. Nää
mun jutut voi tuntua pilkunviilaukselta, mutta tässä on suuri vaara mennä metsään.
Mun mielestäni ainoa oikea ratkaisu olisi ostaa uusi erillissarja (esim. Rainbow DL-C6.2,
hinta n. 150€) tai toinen orkkisdiskantti hajonneen tilalle. Tuo linkittämäsi Hertzin diskantti
on halpa, mikä tarkoittaa tod.näk. ärsyttävästi kihisevää diskanttitoistoa. Varmasti ei pysty
kuulematta sanomaan, mutta näin monesti on aiemminkin ollut.
Nyt on toimiva orkkisdiskantti hankittu sen rikkinäisen tilalle ja hyvin löytyy disseä!
Kaiken netistä lukemani mukaan, toi Dynaudion sarja on niin laadukas vielä nykypäivänäkin, ettei sitä kannata alkaa vaihtamaan ellei ole oikeasti rahaa. Tosin toi alpinen "4x60w" vahvistin tulee vaihtumaan, koska se on järjestelmän heikoinlenkki. Rikkoo kuulemma diskantteja liian heikon tehon vuoksi.
STP Black Goldia hankittu 4,5m2. Kontti ja takapenkit purettu autosta.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/835/zq00.jpg) (https://imageshack.com/i/n7zq00j)
Sitten tarvitsis teiän apua. Tossa hattuhyllyssä on takalasin reunassa tollasia aukkoja. Aukot menevät takakontin tavaratilaan. Nyt kun vaimentelen tota hattuhyllyä (se vibraa aika ikävästi), niin kannattaako ne aukot peittää? Onko niillä jotain väliä paineen pääsemisellä kabiiniin?
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/834/ruiqe.jpg) (https://imageshack.com/i/n6ruiqej)
Sama juttu tossa takapenkkien selkäosassa, noi kaksi isoa aukkoa. Kannattaako ne peittää tolla vaimennusmatolla, vai jätänkö auki. Toisaalta voi olla, että noihin aukkoihin olisi tulossa jossain vaiheessa 2x lisää noita 8" subeja (kuten jotkut ovat tehneet)...
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/836/5q4k.jpg) (https://imageshack.com/i/n85q4kj)
(http://www1.garaget.org/archive/143/142747/285211/285211-2678774.jpg)
-
Tuki vaan noi takalasin alareunassa olevat aukot jos haluat ikkunat ikihuuruun. :D
Noi selkänojan takana olevat isot reiät voit tukkia ihan huoletta.
-
Hommat edistyy. Jos jotain kiinnostaa, niin tuolta Volvo C70 pikku siistimistä // (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34161.345) topikista voi käydä lueskelemassa ;).
-
Kiitos vinkistä. Löytyyköhän toi herkkyys siitä diskantista vai pitääköhän netistä kaivella?
Tähän autoon en lähde tota oem soitinta vaihtamaan. Tai kyllä se vaihtuu, mutta tilalle tulee sc-901, jossa paremmat säätömahdollisuudet ja cd:n toisto jne.
Ei varmastikkaan paras, mutta katotaan sitten joskus johonkin toiseen autoon niitä DSP-soittim
vielä noi kytkennät, niin tein tollasenhelle akkua 80A sulake ????
Unohda nyt se SC-901 ei oo paljon mistään kotoisin. Ite jaksoin kuunnella sitä n. viikon. Sit lähti vaihtoon, samoin se 4*100W alpinen tekemä vahvari. vaihdoin tilalle Pinohiiren grammarin ja DSP:n niin käytettävyys ja äänenlaatu on ihan eri maailmasta.
-
Kuten tuolla mun showroom topicissa lukee (jossa tätä hommaa on jatkettu), niin soitin on vaihtumassa ;). Näillänäkymin ehkä Pioneerin Appradio2. MDS 4x100W vahvistin vaihdettu tilalle. DSP ei ole poissuljettu, mutta rahatilanteen takia ei ainakaan hetkeen eksy tähän autoon.
Mahdollisesti vielä jossain vaiheessa takapenkkien selkänojiin ne kaksi 8" subia ja niille oma vahvistin 8).
-
Kuten tuolla mun showroom topicissa lukee (jossa tätä hommaa on jatkettu), niin soitin on vaihtumassa ;). Näillänäkymin ehkä Pioneerin Appradio2. MDS 4x100W vahvistin vaihdettu tilalle. DSP ei ole poissuljettu, mutta rahatilanteen takia ei ainakaan hetkeen eksy tähän autoon.
Mahdollisesti vielä jossain vaiheessa takapenkkien selkänojiin ne kaksi 8" subia ja niille oma vahvistin 8).
Oikea päätös. Laita vaikka 10" tai 12" koteloituna takalaatikkoon. Saat matalampaa bassoa kuin tuollaisista 8" freeaireista.