Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Tero.N - 15.04.2011, 14:04:46

Otsikko: 940 manuaali ilmastointi vs automaattinen ilmastointi eroavaisuudet
Kirjoitti: Tero.N - 15.04.2011, 14:04:46
Tuli hommattua varaosa-auto josta sattuikin löytymään automaattinen ilmastointi. Käyttöautosta sitten taas löytyy manuaalinen ilmastointi ja kysymys kuuluukin että miltä osin nuo eroavat toisistaan ja pystyykö tuon manuaalisen päivittämään järkevällä työmäärällä automaattiseksi? Molemmat on siis -97 vuosimallia olevia 940 turboja.
Otsikko: Vs: 940 manuaali ilmastointi vs automaattinen ilmastointi eroavaisuudet
Kirjoitti: kynnys - 15.04.2011, 15:39:53
Kannattaa etsiä sähkökaavio jostain niin homma hahmottuu helpommin vaikkei eroavaisuuksia kovin paljon ole. Itse olen joskus man.ilmastoinnin purkanut. Joudut ottamaan koko kojelaudan alla olevan paketin pois ja autom.paketti tilalle. Sulakerasia irti penkkiä taaksepäin jne. mahtuu kyllä tulemaan vänkärin puolelta pihalle vaikka ahdasta on. Automaattisessa on kattovalossa  tunnistin sekä kojelaudassa solar anturi oikean kaijuttimen alla.
Otsikko: Vs: 940 manuaali ilmastointi vs automaattinen ilmastointi eroavaisuudet
Kirjoitti: sekokupu - 21.04.2011, 13:17:35
Tuossa on hyvät ohjeet, jos haluaa hieman oikoa eikä vaihtaa koko mötikkää kojelaudan alle:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912 (http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912)
Otsikko: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: Kulmamies - 20.11.2011, 20:46:17
Mitä kaikkea pitää vaihtaa tai lisätä, jotta saisi manuaali-ilmastoinnilla varustetun systeemit toimimaan automaattisesti?

Joskus olisi kiva tehdä moinen operaatio, kun jotain projektia pitää kuitenkin olla koko ajan :)
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: mikan - 20.11.2011, 22:49:09
Vähäisen ymmärrykseni mukaan suurimmat erot ovat lämppärin säätimessä ja automaatti-ilmastoinnin anturissa (olikohan kattolampussa).

Piuhasarjojen eroista en ulkomuistista osaa sanoa tuon taivaallista.

Omasta perspektiivistä sanoisin, ettei paha rasti, vaan tekemistä ja vieläpä suhteellisen pienellä vaivalla ja hyvällä hyötysuhteella.   :)
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: Wille - 21.11.2011, 16:12:55
Sinun projekteja muutamaa seuranneena, ei kyllä ole sulle paha rasti..  :) Omaani vaihdoin MCC manuaalin tilalle ECC automaatin. Alunperin ei edes pitänyt sitä vaihtaa, mutta lämppärinkennon vaihdon yhteydessä tuli sitten sekin laitettua. Ei ole kyllä kaduttanut.

Kyseessä siis -90 945 b230ft. Purkamista kohtuullisesti, kojelauta ja koko lämppärin kotelo irti. MCC koteloon saa vaihdettua kaikki ECC romut, mutta koteloon reikien puhkomista ym. juttuja kuitenkin joutuu kohtuullisesti tekemään. Samoin kaikki alipainelinjat, anturit, johdot etuvastukset yms joutuu sovittelemaan uuteen. Itse oikaisin tässä välissä, ja laitoin suosiolla purkuautosta koko laatikon.
Eli aivan paneelin paihdolla ei nyt kuitenkaan ilmastointi vaihdu automaattiin.

Johdotuksissa ei kovinkaan suurta ongelmaa. Muutaman johdon joutuu tekemään lisää, mittaristolta nopeustieto (flektinohjaukselle), sulakerasialta lisää virtaa  ja olisko jotain muitakin vielä ollut. Ulkomuistista ei nyt tule ihan heti mieleen. Kytkiksen kanssa menee kuitenkin kohtuu kivuttomasti. Toki tietysti sen verran eri vuosimallista oli uudet osat, että kaikki liittimet oli vaihtuneet jo erilaisiin, ja hiukan mittailuksi meni ennen kuin kaikki selvis.

Konehuoneen puolelle ei mekaanisia muutoksia tarvinnut tehdä. Tuon viskoflektimallin ilmastoinnin kanssa ei johdotuksia edes kovinkaan paljoa ole. Kompuralle virta ja sen kennon etupuolella olevan sähköflektin ohjausvirrat.

Sitten ne erilaiset kohdat; Kattovalossa tosiaan lämpötila-anturi, tarvitsee pari johtoa ja tottakai alipainetta. :idiot2: Letku siis konehuoneesta asti vedettävä kattoon. Samaan liittyen myös toinen takaiskuventtiili tulipeltiin on suositeltava, manuaalissahan tosiaan vaan se yksi linja. Aurinkoanturi taas sitten sijaitsee repsikan kojelautakajarin kulmassa, puuttuessaan antaa vikakoodin, ei aivan pakollinen, mutta tehostaahan se ilmastoinnin toimintaa jos aurinko paistaa kunnolla.

Kaikkea ei voi ulkomuistista heittää, kytkikset yms tallilla, kuvia tarvittaessa voi jostain löytyäkkin.. tosin ei mitään mullistavaa, ei tästä nyt FAQ osioon asiaa kuitenkaan riitä.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: Kulmamies - 21.11.2011, 16:45:43
Okei, puuhaa siis kuitenkin aika reilusti. Mä jo vähän ehdin innostumaan tuon Mikan viestin perusteella.

Täytyypä tutkailla jos jossain olisi tuollaisia osia myytävänä ja vielä jos ne pääsisis itse purkamaan, niin osaisi kootakkin oikeassa järjestyksessä.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: HembalanD - 21.11.2011, 16:51:31
Okei, puuhaa siis kuitenkin aika reilusti. Mä jo vähän ehdin innostumaan tuon Mikan viestin perusteella.

Täytyypä tutkailla jos jossain olisi tuollaisia osia myytävänä ja vielä jos ne pääsisis itse purkamaan, niin osaisi kootakkin oikeassa järjestyksessä.

[mainos]Hae äkkiä pois osat ennenkun ehdin tuhota omasta kojelaudan sisälmykset  :2funny: [/mainos]
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: sekokupu - 21.11.2011, 17:39:22
Tuossa on suorat ohjeet kuinka MCC -> ECC:n konversio.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: Kulmamies - 21.11.2011, 20:46:23
Tuossa on suorat ohjeet kuinka MCC -> ECC:n konversio.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912

No niin, siinähän se :)
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: mikan - 21.11.2011, 20:49:06
Juu, lukaisin tuon ohjeen... Eli ilmaisin itseäni heikosti...    :-\
Manuaali-ilmastointi -> Automaatti-ilmastointi on se mitä tarkoitin!  :-[

Säädinpaneeli vaihtaen ja muutama anturi lisäten ja pikkutilpehööriä veistellen ja se on siinä...   Tekemistä, ei ydinfysiikkaa...   :)

Ja käsittääkseni (pikalukemisella) tuo on täysin manuaalista automaagiksi muunto, eikä se mitä tarkoitin (kuvittelin tarkoitettavan).

Omassa (manuaali-ilmastointi) erot ovat muutama anturi ja lämpösäädinpaneeli (joka on systeemin aivot). Joskus lueskelin skemaa ja totesin, ettei suuria eroja ole. Muistaakseni johtosarjassakin on piuhoja tarpeeseen...
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: TVS - 21.11.2011, 20:52:10
Juu, lukaisin tuon ohjeen... Eli ilmaisin itseäni heikosti...    :-\
Manuaali-ilmastointi -> Automaatti-ilmastointi on se mitä tarkoitin!  :-[

Säädinpaneeli vaihtaen ja muutama anturi lisäten ja pikkutilpehööriä veistellen ja se on siinä...   Tekemistä, ei ydinfysiikkaa...   :)

Ja käsittääkseni (pikalukemisella) tuo on täysin manuaalista automaagiksi muunto, eikä se mitä tarkoitin (kuvittelin tarkoitettavan).

Omassa (manuaali-ilmastointi) erot ovat muutama anturi ja lämpösäädinpaneeli (joka on systeemin aivot). Joskus lueskelin skemaa ja totesin, ettei suuria eroja ole. Muistaakseni johtosarjassakin on piuhoja tarpeeseen...
Juuri tuosta muutoksestahan tässä on ollut puhe. Ei se ole ihan noin näppärä se muutos, vaan kaikki ylempänä mainitut erot koskevat nimenomaan MCC -> ECC muutosta, ei peruslämppäristä ECC:hen.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: mikan - 21.11.2011, 20:53:40
Juuri tuosta muutoksestahan tässä on ollut puhe. Ei se ole ihan noin näppärä se muutos, vaan kaikki ylempänä mainitut erot koskevat nimenomaan MCC -> ECC muutosta, ei peruslämppäristä ECC:hen.

Täytyy siis lukea uudelleen...  Oma käsitykseni perustuu vain kytkentäkaavioiden lukemiseen...   :-[
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: HembalanD - 21.11.2011, 20:55:47
Juuri tuosta muutoksestahan tässä on ollut puhe. Ei se ole ihan noin näppärä se muutos, vaan kaikki ylempänä mainitut erot koskevat nimenomaan MCC -> ECC muutosta, ei peruslämppäristä ECC:hen.
Perus lämppäristä --> ECC Ei lienet juurikaan pahempi operaatio enää kuin tuo edellä mainittu? Vain kylmälaitteet konetilaan ja sitä rataa? Aika ruljanssihan se kyllä on.. Täytyy siinä autosta tykätä.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: TVS - 21.11.2011, 20:58:13
Perus lämppäristä --> ECC Ei lienet juurikaan pahempi operaatio enää kuin tuo edellä mainittu? Vain kylmälaitteet konetilaan ja sitä rataa? Aika ruljanssihan se kyllä on.. Täytyy siinä autosta tykätä.
Ei se kabiinin osalta eroa mainittavasti, konehuoneeseen joutuu sitten laittelemaan tosiaan osia lisää jonkunverran, mutta kojelaudan alla tilanne ei juur muutu. Itsehän ajattelin yhden vastaavan operaation tehdä 740:iin kun tuo vakiomallin lämppäri nyt on jollakin tapaa särki tahi hauki, enkä kyllä laita takasin ideaalihuonoa eli ilmastoinnitonta alipainelämppäriä. Siinä on kyllä hieno vehje tuo "esivalmiusmalli", yhdistyy alipaineversion huonompi puhallusteho/ilmanvaihto tuohon ilmastoimattomuuteen  S*.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: HembalanD - 21.11.2011, 21:04:25
Käytännössä pitäisi vaihtaa kaikki tuuletukseen liittyvä siis. Noh, melkeimpä tuossa topicin alkuperäisessäkin ideassa.

Taidampa purkaa kaikki tarpeelliset osat ja jättää odottelemaan hohhoijaa aikoja.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: Kulmamies - 22.11.2011, 17:13:36
Nyt putos kyllä tyhmä kärryiltä :-\ Mistä kahdesta asiasta tässä nyt on muka puhuttu? Voiko tuon ilmastoinnin muuttaa siis "semiautomaattiseksi"?  :2funny:
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: HembalanD - 22.11.2011, 17:43:45
Nyt putos kyllä tyhmä kärryiltä :-\ Mistä kahdesta asiasta tässä nyt on muka puhuttu? Voiko tuon ilmastoinnin muuttaa siis "semiautomaattiseksi"?  :2funny:
Siis mä heitin vaan ajatusta että ihan perus lämppärin, ilman ilmastointia mutta esivalmiudella eli se alipaine härveli, muutettaisiin automaatti-ilmastoinniksi.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: Wille - 22.11.2011, 17:49:26

Noita lämppäreitä on tosiaan eri tyyppejä.
-peruslämmitin, ei ilmastointia, (tästä ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa, toisessa esivalmius ilmastoinnille.)
-MCC eli manuaalisäätöinen ilmastointi
-ECC eli automaatti ilmastointi. Tästä olemassa myös versio, jossa ei ilmastointia ole, mutta lämmityksen säätö automaattinen.
-ACC taas löytyy 700 sarjasta, liukusäätimet jne muuta historiallista, ei enään ysissä.

Ei ole mitään puoliautomaattista. ECC - MCC eroina on koko ohjauspuoli. Mekaaniset osat samanlaisia. Samaan lämmityslaitteen runkoon menee molempien ohjaukset, mutta anturinreikiä on availtava, sahattava vastuspaketille reikää jne. Purkuautosta noita hommatessa jokatauksessa sen koko lämmittin täytyy irroittaa, jolloin en näe mitään järkeä alkaa niitä osia erikseen vaihtamaan, vaan koko paketti kerralla. Mahdollista vaihtaa vaan ohjaus, mutta miksi tehdä asiat vaikeimman kautta?


Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: TVS - 22.11.2011, 18:27:54
Noita lämppäreitä on tosiaan eri tyyppejä.
-peruslämmitin, ei ilmastointia, (tästä ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa, toisessa esivalmius ilmastoinnille.)
-MCC eli manuaalisäätöinen ilmastointi
-ECC eli automaatti ilmastointi. Tästä olemassa myös versio, jossa ei ilmastointia ole, mutta lämmityksen säätö automaattinen.
-ACC taas löytyy 700 sarjasta, liukusäätimet jne muuta historiallista, ei enään ysissä.

Ei ole mitään puoliautomaattista. ECC - MCC eroina on koko ohjauspuoli. Mekaaniset osat samanlaisia. Samaan lämmityslaitteen runkoon menee molempien ohjaukset, mutta anturinreikiä on availtava, sahattava vastuspaketille reikää jne. Purkuautosta noita hommatessa jokatauksessa sen koko lämmittin täytyy irroittaa, jolloin en näe mitään järkeä alkaa niitä osia erikseen vaihtamaan, vaan koko paketti kerralla. Mahdollista vaihtaa vaan ohjaus, mutta miksi tehdä asiat vaikeimman kautta?
Juurikin näin. Ja tuo ilmastoimaton esivalmiusmalli on siis MCC eli alipainelämppäri, josta on jätetty kylmäkenno pois :D. Löytyy kaiketi pääosin 700-sarjasta, mutta alkupään yseissäkin olen parissa nähnyt alipainetoimista ilmastoimatonta lämppäriä.
Knoppina todettakoon, että ACC on sähköisesti aika tasan sama laite kun gm:n käyttämä ac delco, monissa osissa jopa lukee ac delco. Kannattaa kiertää kaukaa...
Lisättäköön, että peruslämppäri on vaijerisäädöillä, esivalmiusmalli ja MCC alipainesäädöillä, ja ECC sähköohjatuilla alipainesäädöillä, alipaineosat on tietääkseni kaikissa versioissa samat (mallisarjan sisällä, 740 vanhempi esivalmiusmalli vastaa 740 vanhempaa MCC mallia, ACC lienee täysin omansa?), myös 900-sarjan MCC:ssä on mielestäni servo-ohjattu ilman sekoitusläppä, joka pitäisi olla sama MCC vs ECC, tästä en ole kyllä täysin varma.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: Wille - 22.11.2011, 18:47:24
Lisättäköön, että peruslämppäri on vaijerisäädöillä, esivalmiusmalli ja MCC alipainesäädöillä, ja ECC sähköohjatuilla alipainesäädöillä, alipaineosat on tietääkseni kaikissa versioissa samat (mallisarjan sisällä, 740 vanhempi esivalmiusmalli vastaa 740 vanhempaa MCC mallia, ACC lienee täysin omansa?), myös 900-sarjan MCC:ssä on mielestäni servo-ohjattu ilman sekoitusläppä, joka pitäisi olla sama MCC vs ECC, tästä en ole kyllä täysin varma.

alipainekellot on samoja + sekoitusläppä servolla molemmissa. Letkut taas erilaisia, mcc menee säätimeen, ecc solenoidiventtiilille joka kotelon kyljessä.
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: mikan - 23.11.2011, 11:38:05
Nyt kun nuo skemat eivät ole käsillä, niin mitä eroa on automaatti-ilmastoinnin puhaltimen vastuspaketilla manuaali-ilmastoinnin versioon verrattuna? Siis muutakin kuin muoto?
Otsikko: Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
Kirjoitti: Wille - 23.11.2011, 12:27:30
Nyt kun nuo skemat eivät ole käsillä, niin mitä eroa on automaatti-ilmastoinnin puhaltimen vastuspaketilla manuaali-ilmastoinnin versioon verrattuna? Siis muutakin kuin muoto?

MCC moottorin nopeus määrätään katkaisijan asennolla, johon vastukset liittyy..  ECC power unit tekee paljon muutakin kun toimii pelkästään vastuksena. Sitä kautta menee myös kompuran ohjaus.