Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Woldemar - 15.04.2011, 14:06:40
-
Autoni on V70, vm 2005, 2,4 170 hp bensakoneella. Kilometrejä takana 175 000.
Tänään vaihtaessani sytytystulpat ja käyttäessäni moottoria paikallaan sen jälkeen, havaitsin sellaisen ylimääräisen hurinan kuuluvan moottorin etupäästä.
Käynnistin moottorin ja kuuntelin sitä hurinaa moottoritilassa. Pyysin kaveria sammuttamaan moottorin, jolloin havaitsin, että pysähtymisen jälkeen laturin sisuskalut pyörivät vielä hetken!
Olenkin jo muutaman aikaa ihmetellyt, mikä on se outo hurina, joka kuuluu moottorista ehkä sekunnin-parin verran vielä sammuttamisen jälkeen.
Minulle tuo Volvon laturin rekenne on tuntematon (vielä), joten kysyn onko siellä jotain irti? Lataus toimii aivan normaalisti silti.
Onko vaihtolaturin paikka, vai selviääkö vanhan korjaustoimilla.
-
Onko ääni kenties tällainen (http://www.youtube.com/watch?v=0NWtIIvrfx0), joka kuuluu parhaiten 6 sekunnista eteenpäin hetken aikaa.
Se laturin pyöriminen on normaalia moottorin pysäyttämisen jälkeen, silloin vapaakytkin toimii.
-
Ei ole se ääni tuollainen mallisi mukainen. Kiitos joka tapauksessa.
Ääni on lähinnä sellainen vikaantuneen vierintälaakerin hurina. Todennäköisesti kannattaisi tehdä laturille laakeriremontti. Löytyisikö mistään työtä yksinkertaistavat ohjeet? Näyttäisi näin ensisilmäyksellä aika ahtaalta paikalta se laturin ympäristö. Automekaanikon urassani on ollut sellainen yli 30 vuoden tauko, joten tekniikan sovelluksetkin ovat tuona aikaan kehittyneet.
Pitääkö purkaa paljon muita komponentteja pois tieltä?
Tuo vapaakytkinsysteemi laturissa on minulle aivan uutta. Mikäköhän sen tarkoitus tässä tapauksessa on?
-
Oletko varma että ääni tulee juuri laturista? Jos tulee, niin laakeriremontti tai uusi laturi sitten vaan. Ei siinä irroittamisessa tarvitse ihmeempia purkaa, se jäähdyttimen letku vain irroittaa ja ehkä ohjaustehostimen pumppu irroittaa että saa vähän siirrettyä (ei tarvitse irroittaa letkuistaan). Remonttiin kannattaa siis varata jäähytysnestettä.
Tuon vapaakytkimen tarkoitus lienee se, että kun moottori pysähtyy nopeasti, etenkin dieselit, ja laturi pyrkii jatkamaan liikettään (suuri hitausmomentti ;)), niin ei luista se hihna.
-
Myös se vapaakytkin voi rikkoutua... Nimim.:kokemusta on... Sen saa ostettua erikseen.
-
Kiitokset vastauksista.
Laturin laakeroinnin korjaustoimenpide oli helppo. Vaihdoin uuden auton, joka ei tällä kertaa ollut Volvo lainkaan. On pienempi turbodieselfarkku automaatti se kuitenkin. Polttoaineenkulutus määrällisesti alle puolet ja kustannuksellisesti reilusti alle puolet tämän Volvoni kulutuksesta.
Takuuta on nykyisessä autossani jäljellä kahta viikkoa vaille 7 vuotta.
:) :) ;)
-
Kiitokset vastauksista.
Laturin laakeroinnin korjaustoimenpide oli helppo. Vaihdoin uuden auton, joka ei tällä kertaa ollut Volvo lainkaan. On pienempi turbodieselfarkku automaatti se kuitenkin. Polttoaineenkulutus määrällisesti alle puolet ja kustannuksellisesti reilusti alle puolet tämän Volvoni kulutuksesta.
Takuuta on nykyisessä autossani jäljellä kahta viikkoa vaille 7 vuotta.
:) :) ;)
Elikkä :) KIA tuli alle,,,ilmeisesti.
No, on mikä on , kuitenkin onnea uudelle sijoitukselle.
-
Elikkä :) KIA tuli alle,,,ilmeisesti.
No, on mikä on , kuitenkin onnea uudelle sijoitukselle.
Kiitos Theodor.
Joo, nyt on rattaana Kia cee'd CRDi 1,6 Active SW A/T, jne...
Oli vaihtoehtona uudelle Volvo V50:lle, johon olisi pitänyt maksaa vaihdossa välirahaa yli kaksinkertainen määrä tähän Ceediin verrattuna. Molempia kävin koeajamassa. Suurin ero niissä on äänieristyksessä. Tekniikoiltaan ja varusteiltaan melkein samaa tasoa.