Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vesanpsn - 21.03.2014, 12:20:10
-
Hei, tota EVAP systeemiä olen tossa ihmetellyt aikani ja lähinnä sitä että se sähköinen ventiili siinä syylärin kyljessä pitää aina välillä auton käydessä semmosta ihme säkätystä ja aina kun venttiili säkättää niin pakoputkesta tupruaa valkoista savua ja tyhjänkäynti on jotenkin rötköttävää. Netistä kattelin tietoja niin venttiilin ei pitäisi tyhjänkäynnillä imeä bensahöyryjä koneeseen vaan pelkästään ajossa. Jos joku tietää tästä evap systeemistä enemmän niin kertokoon minulle. Auto myös sai hylsyn katsastuksessa koska tyhjänkäynnillä päästeli liikaa häkää, muuten mittaukset OK.
-
no kumminkin olin sitten tuumasta toimeen tuulella ja roplasin tota venttiiliä ja kyllä se paskana oli. imeskeli höyryjä tyhjänkäynnillä ja toiminta täysin satunnaista ja aivotonta. lisäksi venttiilin sisuskalut todennäköisesti niin kuluneet että solenoidi venttiilin sisällä ei pysty pitämään venttiiliä auki tasaisesti ---> älytön sätkätys. hätäkorjauksena laitoin letkut tukkoon bensahöyry kanisterin puolelta, auton käynti ja toiminta parani mielestäni selvästi ja meni muuten päästötestistäkin heittämällä läpi.
-
Eiks sen voi sit poistaa kokonaan? Vai mahtaako aiheuttaa pitemmän päälle ongelmia?
-
Euroopan malleissa tuota ei valvo mikään systeemi muistaakseni, eli kai sen voi poistaa käytöstä.
-
Eiks sen voi sit poistaa kokonaan? Vai mahtaako aiheuttaa pitemmän päälle ongelmia?
Ei kai se mielestäni mitienkään ongelmia tuota autolle itselleen. noilla evapeilla vaan estetään höyrystyneen bensan karkaaminen ilmaan. tuo höyryhän ei ole kummempaa joten sinne se jää tankkiin vain sitten hengaamaan ja tulee ulos kun käy esimerkiksi tankkaamassa ja avaa korkin. tuo höyryhän on aika räjähdysherkkää joten evapit on asennettu vissiinkin turvallisuustekiänä autoihin kun tossa pikaseen tarkastelin asiaa. Vakuutus siinä vaan hanttiin pistää jos heittää evapit pellolle ja syystä tai toisesta auto syttyy palamaan ja huomataan että autosta on poistettu tämä systeemi, jos siis jostain syystä asiaa ruvetaan tonkimaan oikein urakalla.
-
minulla oli evap venttiilin kanssa ongelmia.v70 2,5 20 v kanssa vaihdettiin molemmat lambdat koko pakoputkisto pakosarjoineen erinäisiä letkuja ja aina vaan häiriövalo ilmestyi takaisin. sitten taas kerran ihmettelin sitä tyhjäkäynnillä kuuluvaa ihmeellistä imemisen ääntä kun sinisen asentaja sanoi että taisi vika löytyä.autoa ajettin läppäri sylissä pitkään ja hartaasti ja vaihdeltiin osia ilman tulosta ennen tätä viimeistä oikeaa löydöstä. auto kyllä toimi mutta valo vaan loimotti aina vaan.
-
Eikö tule mieleen että viallinen osa kuuluu korvata ehjällä???
-
joo kyllä korvattiin uusilla osilla viallisia mutta epäpätevä tai rahan himoinen korjaamo levitteli vain käsiään ja sanoi että voi se olla tässäkin se vika, ja artisti maksoi.sinisen asentaja sitten löysi sen syyn ,eikä se venttiiili aina lurpsuttanut jäi vain välillä auki asentoon.