Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: j_tapio - 15.04.2011, 16:44:57
-
Mulla on jo vuosia ollut autossa kaks sarjaa lukkopulteja joista viime keväänä rengasliikkeen työntekijä valisti ettei sais olla kuin yks sarja. Lukkopultit ei kuulemma ole yhtä kestäviä kuin tavalliset pyöränpultit. Voikohan olla näin?
Itse ongelma nyt on sellainen kun hankin uudet vanteet joissa on Ø22mm pulttien upotukset. Ja nykyiset 19mm kannalla olevat pultit on itsessään jo 22mm kehältä, siihen pitäis vielä joku työkalukin saada ympärille..
Rengasliikkeet myy EIOOTA kun kierre on 12x1.75 ja pitäis olla pienikantainen tms.
Mieleen tuli sit kokeilla noita autossa olevia lukkopultteja ja nehän meneekin ihan heittämällä. Kartion kehä on suurimmillaan 19mm ja niiden työkalu on päältä 22mm. Työkalussa on jotain 4mm seinämää joten ulkokehää voi helposti millin vielä pienentääkin..
Eli jos kaikki ois lukkopultti?
-
Väittämään lähde, mut miten ne nyt se heikompia muka olisi, en usko.
Joskus jopa sanottu, 3kierteen mittaa (kierrosta) riittää pultti/mutterille pitämään vanteen kiinni, ja se ei o paljon se.
Ni taatuski kestää lukkopultitkin, jos tuollaiseen on uskominen.
-
Itse juuri tilasin Saksasta lukkopultit olivat reilun kympin sarja. Jos noita lukkopultteja vertaa normaalipultteihin niin ei ne niin vakuuttavat ole. Ilmeisesti jonkinasteista seosmetallia jonka murtumaherkkyys on se ongelma, tyyliin lenkkiavaimet. Mutta noita pultteja on tietysti eri materiaaleista ja eri hintaluokissa.
-
Tätä itsekin mietin että voiko niissä tarkoituksella olla vaikka pehmeämpää materiaali et pultit ois ongelmatilanteissa sit vaikka porattavissa pois. Kerran oon joutunu yhen lukkopultin poraamaan irti ja ei se tosiaan mikään amerikantemppu ollu.
-
Tätä itsekin mietin että voiko niissä tarkoituksella olla vaikka pehmeämpää materiaali et pultit ois ongelmatilanteissa sit vaikka porattavissa pois. Kerran oon joutunu yhen lukkopultin poraamaan irti ja ei se tosiaan mikään amerikantemppu ollu.
Mielestäni orkkispultit ovat pehmeämmät ja osin "elävämmät". Osa nuista lukkopulteista ei ruostu, mikä jo kertoo jotakin, ja osa on jotenkin niin kovan oloisia että ei tarvinne tulla kovaa iskua kun katkeaa. Tuo poraaminen on kyllä juhlaa. Sinällään dilemma että mielellään ottaisi harvinaisella kannalla olevan että ei kaikilla olisi samaa hylsyä, mikä vesittää lukkopultin idean, mutta jos sen oman ainoan hävittää niin sitten ei naurata...
-
Taisi muistaakseni olla Bilteman kuvastossa lukkopulttien aukaisuun sopiva sarja myynnissä. ( juu en ole saanut viimeistä ) Toiminta perustuu kai vastakierretapin vastakohtaan, liekö sitten vastakierrereikä :2funny: Eli hole on kartio jossa on vastakierteelle työstetyt urat, pureutuvat siihen lukkomutterin kantaan tosi hyvin ja siten saa käännetyksi auki.
-
Bilteman pultit 12x1.75 on 17mm avainkannalla. :) Hyvin on toimineet.
Jos tuokaan nyt on tarpeeksi pieni?
-
Bilteman pultit 12x1.75 on 17mm avainkannalla. :) Hyvin on toimineet.
Jos tuokaan nyt on tarpeeksi pieni?
Tuota vois käydä liikkeessä katsomassa/mittomassa. Monestihan 17 ja 19 kantaisissa pulteissa tahtoo olla se kartio-osa yhtä suuri.
Yks vaihtoehto on hankki irtinaiset kartioprikat ja sitten kyllä pultteja löytyy maailmansivu, kun tuo 1.75 nousu tarkoittaa tavallista M12 kierrettä. Esim. kuusiokolokantaiset pultit löytyy vaikka Prismasta.
-
Sulla ratkaisee siis sen kartion halkaisija heti siitä 6-kulmaosan alta? En varmaan ymmärrä nyt oikein?
Mulla on kyllä noita pilipaliteeman pultteja irrallaan ja voin mitata, kun tietää vaan mitä mittaa. :)
-
Joo, ratkaisee se kartiokin sen verran ettei saa olla 22mm. Ja sitten tietenkin se työkalu, onko 17mm ohutseinähylsiä niin pieniä että mahtuu tuohon koloon.
-
Ei mahu, ellei vähän silpase pois. Tarkka oli 22.6mm. Hylsyä ei oo nyt mittailla... ???
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/001-1.jpg)
-
Ei mahu, ellei vähän silpase pois. Tarkka oli 22.6mm. Hylsyä ei oo nyt mittailla... ???
http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/001-1.jpg
Tosta kun sipasee kromin pois pinnasta niin pitäis mahtua...
-
Tosta kun sipasee kromin pois pinnasta niin pitäis mahtua...
Ja kohta on sitten nätit ruosteen ruskeet pultit. :idiot2:
-
Jos tuohon 17mm kantaan lyö normaalin pitkän 17mm hylsyn päälle, ulkomitta on 24mm.
Ei muutakuin Torx tai 6-koloruuvi ja irtokartio.
Pyteway, mitkä ihmeen vanteet sulla on..? :o
-
Väittämään lähde, mut miten ne nyt se heikompia muka olisi, en usko.
Joskus jopa sanottu, 3kierteen mittaa (kierrosta) riittää pultti/mutterille pitämään vanteen kiinni, ja se ei o paljon se.
Ni taatuski kestää lukkopultitkin, jos tuollaiseen on uskominen.
3-4 kierrosta on meidän yhdessä rakkineessa ollut 3-4 vuotta aluvanteet kiinni ja kyllä ne on matkassa pysyny ;)
-
Tosta kun sipasee kromin pois pinnasta niin pitäis mahtua...
Jaa meinaatko, että vielä nykyään olisi niin kunnollista kromausta jotta olisi ihan tuntuvaakin paksuutta pinnoitteessa?
-
Noita lukkopultteja on periaatteessa kahta erilaista. Toisessa on ulkopuolinen ja toisessa upotettu
lukkokanta. Voisi olettaa, että upotettu olisi huomattavasti parempi. Mikä on porukan käsitys aiheesta.
(http://www.racetechdirect.co.uk/images/products/IMG_5745%20copy.jpg) (http://www.locking-wheel-nut-removal.co.uk/wheel-nuts-removal-images/wheel-nuts-key.jpg)
Periaatteessa kummankin voisi saada auki tuollaisella TV:ssäkin aikoinaan myydyllä tuotteella. Upotetussa pitää
kyllä olla paljon enemmän sattuvasti sopivat piikit sekä sijoitukseltaan että nimenomaan paksuudeltaan.
(http://img688.imageshack.us/img688/3856/3sockets.jpg)
Taitaisi alla oleva keino olla kuitenkin paras jos haluaa renkaiden säilyvän. :2funny:
(http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/01107/SNN1705CAR-380_1107073a.jpg)
-
Toi upotettu kanta on ehdottomasti parempi, tai siis vaikeampi avata ilman oikeaa työkalua. Noi ulkopuoliset nyt aukaisee jo pikkasen kekseliäänpi mopopoikakin. Niillä ei estetä kuin harrastuksen aloittajaa tai sit piripäätä pöllimästä vanteita...
-
Pyteway, mitkä ihmeen vanteet sulla on..? :o
Nää ongelmavanteet on ATP Razze10:t.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/myydaan/vanteet%20ja%20renkaat/AT10.jpg)
Ajattelin lähtä kokeileen tuollaisia uppokantaisia lukkopultteja joissa työkalukin mahtuu koloon. Eli viis sarjaa samanlaisia, onpahan sitten vara-avain niihin kun ainoa ois jo seuraavassa rengassesongissa hukassa.
-
Nää ongelmavanteet on ATP Razze10:t.
Aaa... Eipä tuu joka nurkalla volvolaattorissa vastaan... P>
-
Mikäs olis paras keino irroittaa nysväytyneet lukkopultit, siis tuollaiset Volvon omat joissa 5-sakarainen tähtikuvio ja pyörivä ulkokehä?
Etusista ne aukes vielä sillä omalla avaimellaan mutta molemmat takaset ei ja jäi kitkat taakse vaihtamatta.
Hitsivehkeitä ei ole joten se ei ainakaan kotosalla onnistu, ajattelin porata kaksi 5,5 mm reikää kehälle ja tapilla niihin kierteet ja M6 pultit kiinni ja koitaa niistä sitten aukaista. Vai pitäiskö porata kokonaan kannat pois?
Päivitystä:
Sen verran kovaa ainesta nuo pultit on ettei niihin tavan porilla saa kunnon reikää mutta jonkunlaiset kolot kuitenkin sai tuohon tähtikuvioon ja niistä vuorotellen kahdelta kantilta tuurnalla ja vararalla hakaten molemmat lopulta antautui ja sain renkaat taaksekin vaihdettua.
-
Samaa ongelmaa meinasi itsellä olla eilen.
Volvon "orkkis" ? lukkoputlit, ja mikäköhän on, et ne menee aivan älyttömän tiukalle?
Onneksi oli kaks vastakappale holkkia, toinen meni paskax.
Sitäkautta lähtivät NUO pultit uusio käyttöön, ei tuu lukkopultteja enään, ei.
Tienpäällä olis jäänyt nuokin availematta. :idiot2:
-
Ei ne mene piukalle jos niitä ei väännä liian kireelle. :pomo:
Ei noita lukko pultteja tartte laittaa kuin just ja just kiinni, ja aukee.
-
Ei se kyllä ihan noin helppoa taida olla. :pomo:
Itelläkin ollut joitakin pultteja jotka käännät hellästi kiinni mutta poisottaessa ovat aivan sikakireässä.
-
Ei se kyllä ihan noin helppoa taida olla. :pomo:
Itelläkin ollut joitakin pultteja jotka käännät hellästi kiinni mutta poisottaessa ovat aivan sikakireässä.
Mulla ei ikinä.
-
VW:tä pakko kehasta tässä kohtaa. Sen lukkopultit voi ampua
samaan momenttiin ku muut pultit, ja ikinä ei o menny kanta tohjoks
tai jäänny avaamatta, niin hyvää terässeosta se pultti ja hyvin suunnitellut kannat.
Vanhassa sarjassa oli niin että pulttiin kairattu urat, uudessa sarjassa
pultissa on kohokuvio, nää uudemmat ei ookkaan sit varmaan niin kestäviä,
mut eipä niitäkään toistaseks o hajonnu.
-
Mulla ei ikinä.
No sehän on hyvä. :)
Jos näissä ei mitään ongelmaa olisi, tuskin niistä kukaan valittaisi.
-
Ei ne mene piukalle jos niitä ei väännä liian kireelle. :pomo:
Ei noita lukko pultteja tartte laittaa kuin just ja just kiinni, ja aukee.
Vimeksi paikallinen sininen laittanut pultit kiinni jarruremontin jälkeen joten ei havaintoa kuinka tiukalle ne oli väännetty. Tosin silloin oli jo juttua huoltomiehen kanssa että ne vois heittää takavasemmalle mutta jäi vielä vaihtamatta.
-
Nää ongelmavanteet on ATP Razze10:t.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/myydaan/vanteet%20ja%20renkaat/AT10.jpg)
Ajattelin lähtä kokeileen tuollaisia uppokantaisia lukkopultteja joissa työkalukin mahtuu koloon. Eli viis sarjaa samanlaisia, onpahan sitten vara-avain niihin kun ainoa ois jo seuraavassa rengassesongissa hukassa.
Näinhän en siis loppuviimein tehnyt vaan ammattitaitoisen rengasliikkeen kautta tilattiin vanteisiin sopivat kapeat pultit. Pyöränpultti puolella tuo 12x1.75 kierre on aika rajoittava tekijä, 1.25 ja 1.50 nousulla löytyis erikoispultteja vaikka kuinka..
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/kapeatpyrnpultit.jpg)
Näissä pulteissa paksuin kohta on 20mm.
-
Joo, nyt ois kerätty lukkopulteista kokemuksia.
Vw/audi lukkopultit on todella kestäviä. Pari pitäny avata isommalla kuorma-autopyssyllä kun jumittanu ihan huolella.
Yhdestä xc60:stä oli joku ampunu pyssyllä pultit kiinni ja hampaat oli halkeillu. Ei juurikaan voimaa tarvinnu niin lohkes irti ja piti lähettää sinisen tiskille lukkopulttien irroitukseen. Sininen tekee sen muuten hitsaamalla mutterin siihen päähän ;).
Ranskalaisissa on pyöreä avain jonka ulkolaitaan on upotettu tappeja pystyyn. Ei kestä mitään...
Mutta yks päivä tuli ekan korimallin S80. Katsoin että lukkopultin avain huonossa kunnossa ja kokeilin että ovat pirun tiukassa. Yksi lähti irti mutta toisen kohdalla alkoi avain lipsumaan ulospäin. Vasaralla nakutin hylsyn pultin pohjaan, laitoin tukevan hylsyn siihen päähän ja otin ison lekan. Sillä löin monta kertaa siihen päähän suhteellisen kovaa. Sitten painoin pulttipyssyä pirun kovaa pulttia päin ja aloin avaamaan. Kaikki aukes tän lekahoidon jälkeen ja heitettiin lukkopultit roskiin :).
Ja jos minulta kysytään, ei lukkopulteille ole tarvettä ellei autossa ole jotkut erittäin kalliit erikoisvanteet. Normi merkkikohtaiset vanteet on jo niin yleisiä että ei kiinnosta rosvoja
ja pulttien irroitukseen kaksi vinkkiä.
1. Ammu pulttipyssyllä kiinni ja auki. Monet tiukat pultit on auennu tällä.
2. Lekaa huolella pultin päähän että lähtee ruosteet kävelee
-
Yhdestä xc60:stä oli joku ampunu pyssyllä pultit kiinni ja hampaat oli halkeillu. Ei juurikaan voimaa tarvinnu niin lohkes irti ja piti lähettää sinisen tiskille lukkopulttien irroitukseen. Sininen tekee sen muuten hitsaamalla mutterin siihen päähän ;).
Volvonkin käyttämiä irtokartiolla olevia pultteja ei saisi ampua kiinni pyssyllä oli lukkopultti tai ei :nohnoh. Itsellä on 3 vuotta ollu huonon näköinen lukkopultin avain autossa ja vielä on kestänyt oikealla käytöllä. Pultit kiinnitetään aina momenttiavaimella ja avataan vain pyssyllä :)
-
Noh, minä laitan pulttipyssyllä kaikki aina kiinni. ::) Mutta en todellakaan kireälle. ;)
Ykkösteholla ja hyvin kevyesti. Tämän jälkeen momenttiavain (ei lukkopulteille, ne jää siihen mihin menee tuolla pyssyllä) ja esim 120Nm kiristettäessä, saa kääntää vielä melkein 45 astetta ennenkuin naksahtaa. :)
-
Näinhän en siis loppuviimein tehnyt vaan ammattitaitoisen rengasliikkeen kautta tilattiin vanteisiin sopivat kapeat pultit. Pyöränpultti puolella tuo 12x1.75 kierre on aika rajoittava tekijä, 1.25 ja 1.50 nousulla löytyis erikoispultteja vaikka kuinka..
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/kapeatpyrnpultit.jpg)
Näissä pulteissa paksuin kohta on 20mm.
Vetäse sitten kuparitahna lieriö osiin, muuten jämähtää kiinni ja kovasti.
Kaverilla on tuollaiset pultit vanteissaan ja meinaa jumia kiinni ja huolella.
Kuparitahna hieman auttaa.
Noikun vielä menee kokonaan vanteen sisään.
-
Ja jos minulta kysytään, ei lukkopulteille ole tarvettä ellei autossa ole jotkut erittäin kalliit erikoisvanteet. Normi merkkikohtaiset vanteet on jo niin yleisiä että ei kiinnosta rosvoja
Rengasliikkeen mielipide näistä lukitusvempeleistä oli, että pidä vakuutukset kunnossa. Siinä sivussa katsellessa niin ne lukitusmutterit kauan vastustelleet, kun kaikista renkaista oli lukitusmutterit vaihdettu normaaleihin muttereihin. Mutta kaipa ne pitävät mielen rauhassa, kun on siinä luulossa, että niillä olisi jotakin merkitystä, jos varas todella haluaa vanteet mukaansa.
-
Toi upotettu kanta on ehdottomasti parempi, tai siis vaikeampi avata ilman oikeaa työkalua. Noi ulkopuoliset nyt aukaisee jo pikkasen kekseliäänpi mopopoikakin. Niillä ei estetä kuin harrastuksen aloittajaa tai sit piripäätä pöllimästä vanteita...
Meidän kohdalle sattui varmaan jälkimmäinen, kun -07 yrittivät varastaa 940:stä Bilteman vanteita :idiot2:
Yritykseksi kuitenkin jäi, kun pyörissä oli niin ikään Bilteman lukkomutterit ;D Olivat murtautuneet autoon sisälle ja ottaneet takakontista kaiken irti lähtevän sekä ristikkoavaimen, jolla muut paitsi lukkomutterit oli löysätty.
Varastivat muuten niiden lukkomuttereiden avaimenkin :2funny:
-
Ite olen bilteman lukkomuttereita avannut 19mm hylsylläkin, ei niitä ihan loppuun asti ole suunniteltu. Tosin sellainen sarja omassakin on mutta sen takia että on tummat vanteetki ja se lukkomutterisarja maksaa sen jonkun 5e ja tulee 4 lukkomutteria ja 16 normia. Ja ovat mustat.
-
Ite olen bilteman lukkomuttereita avannut 19mm hylsylläkin, ei niitä ihan loppuun asti ole suunniteltu. Tosin sellainen sarja omassakin on mutta sen takia että on tummat vanteetki ja se lukkomutterisarja maksaa sen jonkun 5e ja tulee 4 lukkomutteria ja 16 normia. Ja ovat mustat.
Huomasin kanssa, että eihän ne ihan huippulaatua ole, mutta täyttivät tehtävänsä ja nykyään käytössä on hiukan paremmat lukkomutterit.
Sitäpaitsi eihän niille pitänyt olla mitään käyttöä bilteman vanteissa, mutta niin vain kävi, että ilman niitä olisi volvo rojautettu mahalleen ilman pyöriä ja tunkattu ties mistä vahinkoa aiheuttaen.
Joten jatkossakin käytetään hyvillä mielin halpoja lukkoja varsinkin, kun ei ne koskaan ole kiinni jämähtäneet, kun momenttiavaimella pyörät aina tulee kiinnitettyä.
Jälkeenpäin koko juttu lähinnä nauratti, yrittää nyt varastaa bilteman vanteita ja vielä epäonnistua siinä, vaikka oikean työkalunkin olivat tietämättään vieneet ;D
edit, Niin ja niitä bilteman muttereita ei taida kovin monenlaisella avaimella olla. Sen varastetun avaimen tilalle ostettiin nimittäin uusi sarja muttereita ajatuksena ottaa vanhat pois vaikka hitsaamalla tms, mutta uuden sarjan avain sopikin vanhoihin suoraan. Niihin meidän muttereihin ei 19mm hylsy ihan käynyt, mutta lähellä oli.
-
Otetaan vanha aihe ylös.
Mikä/kenen valmistama lukkopulttisetti on hinta-laatusuhteeltaan järkevä? Mikä taas on halpa? Entä mikä on hyvä?
Kokemuksia vaan kehiin.
Itsellä volvon omista lukkopulttisarjoista kokemusta *3. Mitään moitittavaa ei ole, kunhan muistaa että ei kiristä liikaa sitä lukkopulttia.
Tällä kertaa kyseessä olisi 850:n lukkopultit.
-
Sellaset on ainakin oman kokemuksen mukaan yhtä tyhjän kanssa, mitkä muistuttaa äkkiseltään normaalia pulttia. Kuten nuo alla olevat:
(http://www.kiiltovaunu.com/images/lukkopultti_kosei.jpg)
Tein jakohihnaremppaa ja piti saada omasta autosta tuon tapainen lukkopultti pois ilman niihin tarkotettua hylsyä, koska joku oli unohtanu ko. hylsyn 300 kilometrin päähän. Tuollaset lähtee vastakierrehylsyllä irti samassa ajassa kuin normaalikin pultti.
Hyvästä en tiedä. Joku sellanen mihin ei vastakierrehylsyä saa niskaan, eikä esim. torxia lyötyä keskelle. McGard?
-
Sellaset on ainakin oman kokemuksen mukaan yhtä tyhjän kanssa, mitkä muistuttaa äkkiseltään normaalia pulttia. Kuten nuo alla olevat:
Tein jakohihnaremppaa ja piti saada omasta autosta tuon tapainen lukkopultti pois ilman niihin tarkotettua hylsyä, koska joku oli unohtanu ko. hylsyn 300 kilometrin päähän. Tuollaset lähtee vastakierrehylsyllä irti samassa ajassa kuin normaalikin pultti.
Hyvästä en tiedä. Joku sellanen mihin ei vastakierrehylsyä saa niskaan, eikä esim. torxia lyötyä keskelle. McGard?
Niinhän se on että jos joku tosissaan haluaa viedä vanteet autosta niin on varmasti varustautunut aukomaan tavanomaiset lukkopultit.
Mutta nuo yksinkertaisimmatkin yleensä karkoittavat pahimmat piripäät joilla ei edes ole kunnollisia työkaluja.
-
Tarviis jonkun hyvän niksin millä sais vanteet pysymään omassa autossa.
Nimim. Naapuripihassa nissani tiilien päällä ja kiinatinat varkailla.
Lukkopultit löytyy mutta tosiaa nuo tavanomaiset ei paljon pidättele.
Suunnittelin jos noihin standardi lukkopultteihin hitsaisi 3cm pätkät pyöröterästä ja poraisi lukkopulttiavaimeen reijän. Näin meillä ois uniikki lukkopulttisetti.
-
Volvon omat lukkopultit on hyvät. Huomaamattomat ja vaikeat poistaa ilman oikeaa työkalua.
-
Volvon omat lukkopultit on hyvät. Huomaamattomat ja vaikeat poistaa ilman oikeaa työkalua.
Samaa mieltä. Itselläni oli sellaiset, valitettavasti piti myydä pois, kun ei mahtuneet nykyisiin vanteisiin.
Mutta todella luotettavan oloiset pultit.
-
Mutta käyköhän nuo uudemmat huomaamattomat ja hyvät lukkopultit (kuvio feikki mutterinkannan ulkopuolella) ässäarvan autoon? Ne on aika isoilla kartioilla. Sitten taas ne 2000 luvun alkupäästä olevat McGard lukkopultit (kuvio keskellä pulttia) pitää kyllä hyvin varkaat poissa mutta niin myös omistajankin. Hajoaa tosi herkästi jos liikaa kiristää, käyttää pulttipyssyä tai kierteet pääsee ruostumaan.
-
Samaa mieltä. Itselläni oli sellaiset, valitettavasti piti myydä pois, kun ei mahtuneet nykyisiin vanteisiin.
Mutta todella luotettavan oloiset pultit.
Moro. Vanha topikki, mutta käypä. Ei ole aiemmin ollut lukkopultteja itselläni. Nyt huomasin että talvirenkaisiin on vain 4 kpl pultteja ja ne näyttäisi olevan Volvon lukkopultit (??). Köytetäänkö noita siis vain yksi per vanne vaiko unohtiko myyjäliike loput jonnekin huitsiin? Nyt siis vain neljä pulttia. Näyttää olevan kesänakit (joissa ne lukot luulis kuuluvan, niin ilman lukkopultteja. Muuten samanlaiset kartiopultit, mutta lukkopultti on isompi kun siinä on se lukko-osa.
(https://s13.postimg.org/wvwnlt25v/IMG_0641.jpg) (https://postimg.org/image/wvwnlt25v/)
-
Yksi per vanne. Varas saa mukaansa vain pultteja mutta vanteet jää saamatta :).
-
Yksi per vanne. Varas saa mukaansa vain pultteja mutta vanteet jää saamatta :).
ok, tattis. Vedetäänkö se myös 140Nm kireyteen? (olin bongaavinani tuon kiristysmomentin ohjeista joskus)
-
Sama momentti kuin muillekkin. Hyvä ja kestävä lukkopultti :).
-
ok, tattis. Vedetäänkö se myös 140Nm kireyteen? (olin bongaavinani tuon kiristysmomentin ohjeista joskus)
Onko tosiaan 140Nm ? Mulla näyttäis -00V70:ssä 110Nm vai meneekö uudemmat kireämmillä tiukkuuksilla ?
-
Onko tosiaan 140Nm ? Mulla näyttäis -00V70:ssä 110Nm vai meneekö uudemmat kireämmillä tiukkuuksilla ?
Menee kovempaan kun on 14mm pultit.
Lukkosia en vetäis millään momenttivarrella koneella kuitenkaan, vaan ihan käsin ja maltilla.