Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JoonasH - 23.03.2014, 13:26:54
-
Juu elikkäs työkalusta luovutti oikean etupyörän laakeri. Minkäslainen operaatio sen vaihto on kun jarruremppaa tehdessä en kyllä saanut asiasta minkäänlaista käsitystä että mitenkä se lähtee siittä irti ??? Kun itte tottunut näkemään vain kasipätkien pulttikiinnitteisiä laakereita :D Neuvoja otetaan vastaan :)
-Joonas
-
Se ois otettava olka-akseli pöydälle ja polkastava prässissä vanha pois ja uus tilalle. Eli ei oo pulttikiinnitteinen. :)
-
Se ois otettava olka-akseli pöydälle ja polkastava prässissä vanha pois ja uus tilalle. Eli ei oo pulttikiinnitteinen. :)
Unohtamatta toki erikoistyökalun käyttöä.
S40/V50:ssä on samantyyppinen laakeri, sillä osastolla on huomattavasti enemmän juttua laakeri-ongelmista.
Vaihtotapa on sama, työkalu on eri.
-
Totta. Isommissa malleissa oli se pykälä siinä kaksiosaisessa lautasessa jota vasten prässätään ja pienemmissä ei. Vai muistanko juuri väärinpäin? ???
-
Ja se taiskin teidän pirssi jo käydäkin meidän pajalla vaihdattamassa sen laakerin, ja samalla tais mennä alapallo samalta puolelta uusiks ku sivusilmällä kattelin ku kaveri sitä teki...
-
Kumpi koko laakerityökaluista käy 2008 ja uudempiin v70 etupyöränlaakerin vaihtoon, 78mm vai 82mm? Ja saako tuota mistään motonetin 150 euron hintaa edullisemmin?
-
Ebaystä 82mm, jotain 85 euroa.
-
Kiitos
-
Joo tosiaan "isompi foordin" erikoistyökalu käy s80,galaxy,mondeo yms. Pienempi sitten s40mk2,v50,focus yms.. On kyllä typerää suunnittelua ;D Kyllä jotkut on vaihtanu "perinteisesti" prässillä noita, riski on tietysti olemassa, että laakerin ulkokehä repeää irti....
-
Mites/minkälaisena muuten tuon laakerin ääntely alkoi ja eteni, jumputusta tms.?
Mites paljon ehdit tyyrätä autolla ja minkälaista ajoa ?
Mielenkiinnosta vaan kyselen, kun nyt nuo talvipyörät nastoilla ulisevat sitä luokkaa,
että saattaa kyllä alkava laakerivaurio peittyä meteliin...
Tuossa vaan eräs henkilö arveli, että esim. tuommoisella mukulakivikadulla paljon ajettuna
saattaa olla ko. vaurioon jotakin vaikutusta...liekö urbaanilegendaa ::)
-
^ Itsellä 230tkm ja 12-vuotta meni oikea etu... Tähän vaikuttaa myös mimmosta vannesta on alla, jos on painavaa ja isoa vannetta/rengas-setuppia alla, syö laakeria puhumattakaan leveistä spacereistä :2funny: Bemarit,audit yms oon vaihtanu 30tkm ajetuista laakereita (pultattava) ja alla on 20" "heavy metal" vanteet :D
-
Bilteman 82mm laakerityökalu ponnistettu. Ajoi asiansa. Laakerit oli kyllä melko tiukassa, sai puolimetrisellä varrella kääntää ihan tosissaan. Sitten pieni napautus vasaralla niin lähti liikkumaan. Rasvaa kannattaa käyttää työkaluun ihan reilusti, toimii paremmin
Työkalu on torilla ylimääräisenä jos joku tarvitsee.
-
Vanha prässillä pois ja uus laakeri pakastimeen. Olkavarresta abs anturi pois ja lämmitys laakerilämmittimellä tai kaasutoholla. Uus laakeri paikoilleen pudottamalla kunhan räkä kiehuu olkavarressa ja pakkasta on yli -20 laakerilla.
-
Vanha prässillä pois ja uus laakeri pakastimeen. Olkavarresta abs anturi pois ja lämmitys laakerilämmittimellä tai kaasutoholla. Uus laakeri paikoilleen pudottamalla kunhan räkä kiehuu olkavarressa ja pakkasta on yli -20 laakerilla.
Onnistuuhan se noinkin, mutta tolla työkalulla ei tarvi kinttua irroittaa autosta ;)
-
Onnistuuhan se noinkin, mutta tolla työkalulla ei tarvi kinttua irroittaa autosta ;)
Miellyttävämpää tehdä noin jos ei autoa saa ylös nosturilla.