Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sandux - 23.03.2014, 19:23:02
-
Moi! Otsikko kertoo oikeestaan kaiken oleellisen... Auto on 2006 mallia ja tosiaan alkaa hermoja kiristämään kun mutkaan kääntää niin kuuluu penkeistä "naks naks" ja ehkä sen pienen naksahduksen tuntee takapuolessa, apparin penkki naksuu viel pahemmin ku kuskin penkki, olisko kellään mitään ideoita?
-
Näköjään en ole ainoa joka tuosta kärsii. Vielä en ole keksinyt missä siellä olisi väljää ja mitä voisi kiristää. Onko sanduxin autossa sähköpenkit, itsellä on.
-
Näköjään en ole ainoa joka tuosta kärsii. Vielä en ole keksinyt missä siellä olisi väljää ja mitä voisi kiristää. Onko sanduxin autossa sähköpenkit, itsellä on.
Kuskin penkki on sähköllä mulla, apparin penkki ei... On aika rasittava ominaisuus kun luulisin ettei se nyt mitään kovin kummosta kulumaa voi olla kun autolla on ajettu 130tkm, Kuskin penkin vois ehkä jo kuluman piikkiin laittaa, mut ihmetyttää ku apparin penkki klonksuu enemmän.
-
Mulla tekee samaa, mutta kun tökkää sitä eteen-taakse -vipua alaspäin ikäänkuin lukitukseen niin loppuu. Tietyissä kohdissa siis ei lukita automaattisesti. Manuaalipenkit.
-
Kuskin penkki on sähköllä mulla, apparin penkki ei... On aika rasittava ominaisuus kun luulisin ettei se nyt mitään kovin kummosta kulumaa voi olla kun autolla on ajettu 130tkm, Kuskin penkin vois ehkä jo kuluman piikkiin laittaa, mut ihmetyttää ku apparin penkki klonksuu enemmän.
sama kombinaatio on itselläkin. Vänkärin penkistä ei ole tietoa, siinä niin harvoin kukaan on.
-
Täälläkin...naksahtelee...kuskin penkki. V70-06 ja manuaalipenkit. Merkkihuollossakin pyysin kattomaan siinä toivossa että joku helppo tyyppivika mutta eivät saaneet selville missä klappia.
Veikkaan et yksi osasyy on se että vaimo säätänyt korkeuden liki maksimiin ja itsekin tykkään ajella "ratti sylissä" silloin kyn tolla ajan. Vänkärin penkki paljon alempana, ei naksu
-
Rasvailin äsken kaikki liikkuvat nivelet penkkien alta ja kuuloistais siltä että nitinät ja naksahtelut loppu... Niitä liikkuvia osia on yllättävän paljon muuten siel penkin alla, sähköistuimessa on helppo liikutella samaan aikaan penkkiä kun rasvailee niitä niveliä niin näkee mitkä kaikki on liikkuvia osia.
-
Pitäisköhän kokeilla tuota kikkaa itsekkin. Kaikki muut on tullu kokeiltua. Viime kesänä kokeilin kaikki näkyvät ruuvit ja mutterit kiristää. Kaikki oli tiukalla.
-
Pitäisköhän kokeilla tuota kikkaa itsekkin. Kaikki muut on tullu kokeiltua. Viime kesänä kokeilin kaikki näkyvät ruuvit ja mutterit kiristää. Kaikki oli tiukalla.
Mä tein saman homman ekaks, mut kaikki oli kunnolla kiinni. Sen näkee oikeesti hyvin mitkä kaikki osat siellä liikkuu kun samaanaikaan säätelee sitä penkkiä eriasentoihin ku kattelee sinne penkin alle.
-
Viime vuonna itsekin tuosta naksumisesta kyselin eräällä korjaamolla. He löysivät huoltotiedotteen, joka voisi asiaan liittyä. Siinä lukee, että koskee V70:n kaikkia sähkötoimisilla istuimilla varustettuja malleja. Ongelma on istuinkorkeuden säätövivuston liiallinen liike usein tapahtuvissa pysähdyksissä/liikkeellelähdöissä. Syynä on istuinkorkeuden säätövivuston liiallinen välys. Korjauksena olisi asentaa kaasunostin istuinkorkeuden säätövivustoon. Osanumerot, vasen 8619312 ja oikea 8619336. Onko tästä huoltotiedotteesta kenelläkään mitään tietoa?
En vielä ole alkanut asialle tekemään mitään, kun tuskin menisi enää takuuseen kuusivuotiaassa autossa (V70 Classic -08). Ei tuo naksunta nyt niin paljoa häiritse, kun ajattelisin, että tuskin se varsinaisesti hajottaa mitään. Onkohan tuo osa kuinkakin arvokas ja millainen työ asentamisessa olisi? Kuskin penkkiin itse vain tarvitsisin, oikealla ei ole sähköpenkkiä.
-
Viime vuonna itsekin tuosta naksumisesta kyselin eräällä korjaamolla. He löysivät huoltotiedotteen, joka voisi asiaan liittyä. Siinä lukee, että koskee V70:n kaikkia sähkötoimisilla istuimilla varustettuja malleja. Ongelma on istuinkorkeuden säätövivuston liiallinen liike usein tapahtuvissa pysähdyksissä/liikkeellelähdöissä. Syynä on istuinkorkeuden säätövivuston liiallinen välys. Korjauksena olisi asentaa kaasunostin istuinkorkeuden säätövivustoon. Osanumerot, vasen 8619312 ja oikea 8619336. Onko tästä huoltotiedotteesta kenelläkään mitään tietoa?
En vielä ole alkanut asialle tekemään mitään, kun tuskin menisi enää takuuseen kuusivuotiaassa autossa (V70 Classic -08). Ei tuo naksunta nyt niin paljoa häiritse, kun ajattelisin, että tuskin se varsinaisesti hajottaa mitään. Onkohan tuo osa kuinkakin arvokas ja millainen työ asentamisessa olisi? Kuskin penkkiin itse vain tarvitsisin, oikealla ei ole sähköpenkkiä.
Voi olla hyvinkin että tuo liittyy asiaan, olin huomaavinani juurikin penkin korkeussäädön yhessä nivelessä pientä välystä mikä tulee esiin kun painaa penkin ihan ala-asentoon, mulla taitaa olla välystä sen verran vähän että öljyyminen hiljensi sen ja pitää ajella penkki 5vaille ala-asennossa niin sillon se välys on mun mielestä "kireellä"
Luulisin ettei toi kovin paha rasti ole vaihtaa sitä tankoa ja niveltä, eriasia sitten kuinka paljon tommoset osat maksaa...
EDIT:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1194904&ukey_assembly=244136
Siinähän semmonen olis... Mulla oli mun mielestä toi nivel numero 30 missä se pieni klappi oli, mihinkäköhän väliin toi "iskari" asennettais?
-
Tuosta huoltotiedotteesta ymmärsin, että sinne pitäisi laittaa kaasunostin lisää, ei varsinaisesti vaihtaa mitään osia. Näkisikö joku osaluetteloista, mikä tuo kaasunostin varsinaisesti on?
-
Laiton toho edelliseen viestiin ton linkin. No tais tämäkin asia selvitä! Eli tommosta tilaamaan jos naksunta alkaa liikaa rasittamaan :)
-
on kyllä melko keskeneräinen penkki jos jälkikäteen pitää kaasunostin lisätä. mainiot istuttavat nuo kyllä on
-
hoplaa..ja los satsumas,
perehdyin tänään tohon kuskin penkin napsumiseen. minulla syyksi osoittautui löystynyt lukkorengas siinä korkeudensäätö "mekanismissa". rengas on ahdistusliitoksella siinä paksussa akseliputkessa joka noin 5cm halkaisijaltaan ja johon se muovinen sivupaneelikin kiinnittyy. akselista näkyy vilaus ihan takapenkillä istuttaessakin jos tarkkaan katsoo. otin kuvan mutta uskon että löydätte ilmankin.
naputtelin renkasta peremmälle ja loppu se napsunta. en tiedä miksi oli antautunut ja antautuuko kohta taas..
helppo homma. korkeudensäätö vipu on kiinni hyvin pienellä ruuvilla ja sen kanssa oli hiukan hakemista ja ähinää.
ja mulla siis manuaalisäätöiset penkit
-
Minäkin kiroan S60 penkin kolahtelua, minulla on manuaalisäätöiset jakkarat.
Pitää joku viikonloppu tutkia tuota lukkorengasta.
-
Minäkin kiroan S60 penkin kolahtelua, minulla on manuaalisäätöiset jakkarat.
Pitää joku viikonloppu tutkia tuota lukkorengasta.
minulla oli jo sillä tasolla että yhden käden voimin kun työnteli istuinosaa vasemmalta oikealle niin sai äänen aikaan. jonkin verran piti tietysti voimaa käyttää. ajossa napsui "aikalailla"
ei kannata paukuttaa turhan kireelle. kokeile säätää istuinosan korkeutta kun on muovit pois niin huomaat mitä tarkoitan. itse naputin niin ettei käsin saanu enää ääntä. silleen se jäi eikä ajossa kuulu enä mitään
-
lukkorengas on pitänyt. hiljaista on.
-
Täällä myös penkki pitää meteliä, missä nuo lukkorenkaat sijaitsee? Kuva kertois enemmän kuin tuhat sanaa
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Täällä myös penkki pitää meteliä, missä nuo lukkorenkaat sijaitsee? Kuva kertois enemmän kuin tuhat sanaa
Sent from my iPhone using Tapatalk
Liian työlästä laittaa tänne kuva. mutta mailasin sen kuvan sulle. värkkäilepä sinä se tänne;-)
kuvassa oleva nuoli osoittaa sen lukkorenkaan. naputtele sitä kireemmälle vasaralla ja jollain sopivalla tuurnalla tahi meisselillä. itse naputin tarkoituksella hieman muotoa "uusiksi" josko pysyis tiukemmin. mutta vain hieman. kannattaa kattoa ettei vahingossa hakkaa sitä entistä väljemmäksi :pomo:
-
Tässäpä se kuva ois, toivottavasti näkyy kaikille kun tällä tapatalkilla laitan. Ja kiitos tästä kuvasta :)
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/13/3b5b34184ba8dbbf4774fcc477b794d6.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Hyvin näkyy. Postaa tänne että onnistuko repareeraus
-
Täälläkin samaa vaivaa. Tarkistin tuon lukkorenkaan mutta tuntuisi olevan molemminpuolin ihan tiukasti kiinni eikä tunnu että olisi väljää. Penkki silti naksuu ja kolahtelee käännyttäessä. Mistä tuota katsoisi vielä kun olen voidellutkin kaikki paikat mitä äkkiä löysin ja mihin pääsi öljyä laittamaan.
-
Ei se lukkorengas tuntunut mullakaan olevan mitenkään löysällä. P*run tiukastihan se siinä akselissa on tietysti kiinni. En nyt muista millä logiikalla keksin sitä alkaa kopistelemaan sisemmälle mutta heti kun hieman kopaisi niin huomasin että alkoi vaikuttaa. Olisko ollut niin että penkin etureunaa liikuttelemalla klapina oli suurin jolloin tuo akseli on "nivelpiste" ja pienikin välys siellä osastolla vaikuttaa. Kokeile kopaista ja fiilistele
-
Voiko sitä ihan jollain talttapääruuvarilla ja vasaralla kopautella vai onko riski että menee väljäksi mistä varoittelit ylempänä? Eli kuvan nuolen osoittamalta reunoilta vaan naputtelee?
-
Onhan noihin naksuviin penkkeihin huoltotiedotteita paljonkin, yleisin toimenpide sisälti akseliputken ja rungon väliin muistaakseni toisentyyppiset muoviset välilevyt tms. Ja tietty erikois rasvaa liikkuviin osiin....jonkunverranhan noita penkin runkoja takuuaikana jouduttiin myös vaihtamaan juurikin MY05 alkaen...
-
Voiko sitä ihan jollain talttapääruuvarilla ja vasaralla kopautella vai onko riski että menee väljäksi mistä varoittelit ylempänä? Eli kuvan nuolen osoittamalta reunoilta vaan naputtelee?
Leveällä talttapääruuvarilla ja vasaralla koputtelin. Ei siitä nuolen kohdalta kun se silloin muokkautuu ja menee pilalle (löystyy). Tue talttapää putkea vasten ja koputtele varovasti siitä sokan "huulestä" joka on putkessä kiinni. Pientä naputtelua ympäriinsä. Pointti on saada sokkaa hivutettua sisäänpäin ilman että muokkautuu. Tehtaalla varmaan joku prässi tuohon hommaan. Joku kotitekoinen holkki ois tietysti hyvä tuohon koputteluun.
XC90R,
Mä käytin sinisellä ja pyysin kattoo mikä vikana. Totesivat että naksuuhan se mutta eivät tiedä mikä syynä. Laskun kirjoittivat. Eivät puhuneetkaan huoltotiedotteista. Penkinlämmitin ei enää toiminut kun auton hain. Yhteensattuma :2funny:
-
Onhan noihin naksuviin penkkeihin huoltotiedotteita paljonkin, yleisin toimenpide sisälti akseliputken ja rungon väliin muistaakseni toisentyyppiset muoviset välilevyt tms. Ja tietty erikois rasvaa liikkuviin osiin....jonkunverranhan noita penkin runkoja takuuaikana jouduttiin myös vaihtamaan juurikin MY05 alkaen...
Omassa on kuulema selkänojan runko paskana kun huollossa siitä kyselin eli jossain vaiheessa varmaan ostan purkuautosta penkin autoon kun sinisellä maksaisi n. tonnin rungon vaihto töineen. Se vaan mietityttää että voiko sitten purkuautossakin olla jo valmiiksi rikki tuo runko myös. Leveällä talttapääruuvarilla ja vasaralla koputtelin. Ei siitä nuolen kohdalta kun se silloin muokkautuu ja menee pilalle (löystyy). Tue talttapää putkea vasten ja koputtele varovasti siitä sokan "huulestä" joka on putkessä kiinni. Pientä naputtelua ympäriinsä. Pointti on saada sokkaa hivutettua sisäänpäin ilman että muokkautuu. Tehtaalla varmaan joku prässi tuohon hommaan. Joku kotitekoinen holkki ois tietysti hyvä tuohon koputteluun.
XC90R,
Mä käytin sinisellä ja pyysin kattoo mikä vikana. Totesivat että naksuuhan se mutta eivät tiedä mikä syynä. Laskun kirjoittivat. Eivät puhuneetkaan huoltotiedotteista. Penkinlämmitin ei enää toiminut kun auton hain. Yhteensattuma :2funny:
Täytyy sitten kokeilla tota vielä. Vähän viimeviikolla naputtelin vasaralla ja talttapäällä yhdestä kohtaa mutta en sitten enempää vasaroinut kun ei tuntunut olevan löysällä tosin penkin naksunta pariksi päiväksi väheni ja nyt pidemmän reissun jälkeen rutisee taas eli kokeilen uudestaan nyt koko alueelta. Kädellä jos kokeilee ajaessa niin sieltä putken luota tuo naksunta tuntuisi kuitenkin tulevan.
-
Kädellä jos kokeilee ajaessa niin sieltä putken luota tuo naksunta tuntuisi kuitenkin tulevan.
Aivan.. Veivataanko muuten penkin korkeutta ahkerasti? Meillä oli vähän sitä tautia kun oli useampi kuski. Korkeutta säädettäessä runko kiertyy tuon putken ympäri hieman/jotenkin. Kokeile niin huomaat mitä tarkoitan. En muista laitoinko tuohon rasvaa. Saattaa olla et katsoin viisaammaksi olla laittamatta. Liike on tuossa kohtaa vaatimatonta. Itse muuten paukutin sokkaa hieman eri muotoon ettei pääse heti taas lipsumaan. Tämä kannattaa tehdä vasta sitten kun oot varma että korjaus toimii. Minulla on kestänyt monta vuotta jo eikä vieläkään naksu
-
Kyllä aina välillä tulee korkeutta säädeltyä. Sekin tuli mieleen että olisiko se korkeudensäätö systeemi se mikä naksuu. Uskaltaako sitä voidella vai voiko hajota koko systeemi siitä?
-
Kyllä aina välillä tulee korkeutta säädeltyä. Sekin tuli mieleen että olisiko se korkeudensäätö systeemi se mikä naksuu. Uskaltaako sitä voidella vai voiko hajota koko systeemi siitä?
En rassannut sitä mitenkään
-
Vähän hävisi ääni penkistä kun sitä tänään naputtelin. Millä sitä saisi paremmin esiin kun nyt ongelmana se että sen lukkorenkaan alaosaan ei oikein pääse millään naputtelemaan kun jää pilarin taakse piiloon. Penkki oli vedetty ihan eteen ja nostettu ylös. Nyt ei oikein pääse naputtelemaan kuin puoliksi sitä lukkorengasta.
-
Sellainen oikein lyhyt meisseli? Tumppimeisseli vai mitä ne on. Kyllähän tohon jonkin holkkivirityksenkin voisi kyhätä mutta kyllä minä sain aika helpolla sen naputtelun tehtyä ihan meisselillä.
Kokeile saada penkistä "löysät pois" eli työnnettyä vänkärin suuntaan. Josko sitten menis vähemmällä naputtelulla sisäänpäin se sokka
-
Millä muuten saa sen penkin sivussa olevan korkeudensäätökahvan ympärillä olevan muovin irti? Onko montako ruuvia irrotettavana? Pääsisi varmaan helpommin kokeilemaan lukkorenkaan kiristämistä kun nyt jäänyt aika puolitiehen kun ei oikein pääse käsiksi kunnolla.
-
Nyt en enää muista ja autokin jo vaihtunut. Olisko ollu torx ruuveilla kiinni. Helppo se on poistaa. Kahvan juuressa on muuten yks torx ruuvi hyvin syvällä. Nosta kahvaa ni näet onkalo.
Postaa kuvia ni ehkä mun muisti palautuu