Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MK-73 - 24.03.2014, 17:15:12

Otsikko: B230FT pakosarjan tiivisteiden vaihto
Kirjoitti: MK-73 - 24.03.2014, 17:15:12
Moro!

Elikkäs eilen kuuntelin kiihdyttäessä että hentoinen säksätys tuntuu kapiiniin tulevan eli jokohan sieltä on tiiviste jostakin kohdilta kaput...  Tiivisteet sitten tänä aamuna tilaukseen. Onko vaihtohommassa odotettavissa joitakin "takaiskuja"? esim. mutterit ei aukee tai jos aukee niin kierteet lähtee mukaan? Vaatiiko monttua/nosturia? Onko irroitettava turbolta putki vai onnistuuko irroittaa ns.koko pakettina..? Montako tuntia varattava aikaa., eli olisiko mahdollista lauantai-iltana ennen saunan lämpiämistä vaihtaa tiivisteet (sauna lämpee n.45min  V:> )
Otsikko: Vs: B230FT pakosarjan tiivisteiden vaihto
Kirjoitti: tomimikael - 24.03.2014, 17:32:08
Helppo homma.
Mitään turbon hiluja ei tarvi irroitella. Mahtuu paketti sen verran sivuun.  Ainakin mulla on aina pakosarjan pultit ihan hyvin irronnut, aina oon laittanut irroitusöljyä muhimaan ensiksi ja sitten avannut.
Otsikko: Vs: B230FT pakosarjan tiivisteiden vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 24.03.2014, 19:29:24
Öljynpaluuputken tiiviste hajoaa aika varmasti, jos vääntää väkisin pakosarjaa ja ahdinta...
Otsikko: Vs: B230FT pakosarjan tiivisteiden vaihto
Kirjoitti: TVS - 24.03.2014, 21:15:14
Joo, se neliörengas kannattaa hakea suosiolla uus, ja samalla reissulla voit hakea joko kaksi niitä tai sitten jostakin putiikista samankokonen perinteinen o-rengas. O-rengas asennetaan putkeen ensin, sitten se neliörengas, näin neliörengas menee tarpeeksi syvälle lohkoon että tiivistyy kunnolla.

Yksi huudon ja manaamisen aihe on pakosarjan alatukirauta lohkoon, monasti istuu niin maan perusteellisen kireessä ja on suhtkoht vammasessa paikassa irrottaakin. Muistini mukaan alakautta sen sai lohkosta irti koko tukipalikan, pakosarjasta on muutama ollut irtoamatta. Ja toki ahtimen öljyntulo tarvii irrottaa jos meinaa tiivistepinnat mahtua putsaamaan kunnolla. Oon kuullu noita tiivisteitä vaihdetun siten, että leikkaa pultinrei-istä tiivisteistä alasiivut poies, survoo vanhat välistä vek ja pudottaa uudet välistä koloon ja kiristää mutterit. En silti ehkä kokeilis...
Otsikko: Vs: B230FT pakosarjan tiivisteiden vaihto
Kirjoitti: MK-73 - 25.03.2014, 13:55:08
Joo, se neliörengas kannattaa hakea suosiolla uus, ja samalla reissulla voit hakea joko kaksi niitä tai sitten jostakin putiikista samankokonen perinteinen o-rengas. O-rengas asennetaan putkeen ensin, sitten se neliörengas, näin neliörengas menee tarpeeksi syvälle lohkoon että tiivistyy kunnolla.

Yksi huudon ja manaamisen aihe on pakosarjan alatukirauta lohkoon, monasti istuu niin maan perusteellisen kireessä ja on suhtkoht vammasessa paikassa irrottaakin. Muistini mukaan alakautta sen sai lohkosta irti koko tukipalikan, pakosarjasta on muutama ollut irtoamatta. Ja toki ahtimen öljyntulo tarvii irrottaa jos meinaa tiivistepinnat mahtua putsaamaan kunnolla. Oon kuullu noita tiivisteitä vaihdetun siten, että leikkaa pultinrei-istä tiivisteistä alasiivut poies, survoo vanhat välistä vek ja pudottaa uudet välistä koloon ja kiristää mutterit. En silti ehkä kokeilis...

Mahtasiko löytyä näppärästi näkösälle kuvaa selventämään näistä "ongelmapaikoista"? Missä kohtaa on tuo öljynpaluuputki? Millä nimellä löytyy siniseltä tuo tiiviste..?   Lähteekö tuo tukirauta sitten pakosarjan mukaan jos lohkosta kuitenki irtoaa.? Vaatiiko sittenkin sen nosturin..?  :(
Otsikko: Vs: B230FT pakosarjan tiivisteiden vaihto
Kirjoitti: Acke - 25.03.2014, 15:20:56
Tiivisteet saa tiskillä ihan pyytämällä öljypaluun tiivistettä lohkoon/ahtimeen. Paluuputki menee turbon alapuolelta lohkoon, öljynsuodatinjalan alapuolella. Kuva (http://www.chesh.co.uk/projectturbor/newengine/engineback.jpg).
Otsikko: Vs: B230FT pakosarjan tiivisteiden vaihto
Kirjoitti: TVS - 25.03.2014, 22:21:19
Mahtasiko löytyä näppärästi näkösälle kuvaa selventämään näistä "ongelmapaikoista"? Missä kohtaa on tuo öljynpaluuputki? Millä nimellä löytyy siniseltä tuo tiiviste..?   Lähteekö tuo tukirauta sitten pakosarjan mukaan jos lohkosta kuitenki irtoaa.? Vaatiiko sittenkin sen nosturin..?  :(
Tähän hätään eio kyl kuvaa, mutta tukirauta on suoraan ahtimen ja pakosarjan liitospinnan alapuolella sarjan pohjassa, ja tosiaan se koko tukirautahärdelli lähtee mukana jos ne pultit lohkon kyljestä saa auki, pakosarjassa kii oleva mutteri voi lähteä tai olla lähtemättä, useammin on katkennut kun irronnut. Öljynpaluuputki on se parin sentin mustan liman alla oleva putki, se öljynsuodattimen siirtojalan ali kohti lohkoa menevä.
Otsikko: Vs: B230FT pakosarjan tiivisteiden vaihto
Kirjoitti: MK-73 - 08.04.2014, 12:13:04
Voi hyvän tähden sentään... Käytin nosturilla autoa jotta pääsee jyvälle tuosta tukiraudasta., nooh., kyllähän se tukirauta vissiin siellä lohkossa on, niin jumalattoman hyvin on öljynsuodatin edessä jotta päätettiin että öljyt ja suodatin vaihtuu samalla kun rupeaa siihen tiivisteiden vaihtoon.. varmaankin paremmin pääsee käsiksi sen tukiraudan mutteriin tai lohkossa oleviin pultteihin kun öljynsuodatin ei ole edessä...