Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Petezyy - 26.03.2014, 09:44:17
-
Tuli hommattua turboprojektiksi tuollainen B200 koneinen 740. Ruisku vapari kone tällä hetkellä ja tarkoitus olisi turbottaa tuo moottori. Ensimmäinen isompi auto proju mulle joten älkää alkako turhaan haukkumaan ihan pystyyn jos en jostain asiasta ole ihan varma. Apua tuli täältä kysymään teiltä enemmän tietäviltä. Eli mistäs kannattaa hommata wisecon turbomukit ja h-profiilit tuohon moottoriin? Laakeit ja tiivisteet hommattu jo. Tarloitus on kuitenkin kasata tuo kone aivan uusiks noilla turbomallin sisuskaluilla. Kanneksi varmaan olisi paras vaihtoehto tuo 531 uusilla venoilla ja jousilla? Vinkkejä saa antaa, auto on tarkoitus kuitenkin rakentaa aivan rauhassa eikä säästellä missään.
-
eikä säästellä missään.
B230 lohko
-
Ei tule. B200 lohkosta tehdään kun 230 vaatii sen johtosarjan vaihdon
-
Ei tule. B200 lohkosta tehdään kun 230 vaatii sen johtosarjan vaihdon
Njyt ei ymmärrä.
Siis minkä johtosarjan? Ja kait siihen pitää muutenki Johtoja laittaa vai meinasitko ajaa k-jetillä mikä siinä todennäköisesti on? ???
-
Sen verran tuota selvitin että jossain puhuttiin johtosarjan vaihtamisesta. Tais sitten olen ymmärtänyt aivan väärin. Mutta siis millainen homma olis ylipäätään vaihtaa se b230 tonne tilalle? Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa/tehdä verraten siihen että turbottaisi tuon 200 motin?
-
No jos pelkkä lohko vaihdetaan B230 niin ei kai siihen valurautapalikkaan kovin montaa johtoa mene...
-
Elikkä siinä ois sit enempi järkeä heivata toi vaparikone mäelle ja ostaa b230 lohko ja lähteä siitä rakentamaan uusillamännillä ja kangilla turbokonetta. Tietenkin kaikkien muiden palikoiden lisäks. Ja se 531 siihen kanneksi?
-
Elikkä siinä ois sit enempi järkeä heivata toi vaparikone mäelle ja ostaa b230 lohko ja lähteä siitä rakentamaan uusillamännillä ja kangilla turbokonetta. Tietenkin kaikkien muiden palikoiden lisäks. Ja se 531 siihen kanneksi?
Minkälaiset tehotavoitteet sulla on?
Joka tapauksessa kannattanee lukaista läpi tämä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0
-
Tätäkään ei kannata unohtaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0) :)
-
Johan taas selkeyty ajatukset. Eli tehdään kone tuohon 230 lohkoon, täytyy sellainen vaan katella jostain.
-
Nyt kandee tosiaan eka kertoa mitä olet hakemassa, 100hv käyttöautoa vaiko 1000hv+ varttimaileria.
B230 lohkosta on kumpaankin, B200 lohkosta EI, tai toisinsanoen siitä EI kannata tehdä, mahdollista se tottakai on.
Lyhyesti:
Yli 200hv tehotavoitteella K-jetronic mekaaninen ruisku veke ja 9mm kanget vaihtaa 13mm mallisiin.
200-400hv kelpaa vakio LH-jetronic ja 13mm paksuiset kanget
Yli 400hv tehotavoitteella täysin ohjelmoitava ruisku ja H-kanget tilalle.
500hv ni vois alkaa miettiä takomäntiä ja 16v kantta ihan vakavasti.
Joku 200hv ja takomännät ei ole järkevää volvon koneessa, eikä myöskään kuparikannentiiviste. Vakiorojut kestävät todistetusti 4-500hv, siis ihan kaikki, kansi, kanget, männät, jäähdytys, kansipahvi. M4x manuaalilaatikot ja vakio kytkimet hajoaa siinä 250-300hv nurkilla, M90 940 volvosta kestää sit 400hv nurkille.
Ja jos tarkoituksena on virittää autoa paljonkin, ja paikallaan on K-jetronic, ni se kandee heittää veks, ja laittaa samantien säädettävä. LH-jetronicin voit myös laittaa, se tulee maksamaan lähes saman, mutta on rajoitettu säädeltävyydeltään, kun mennään 400hv nurkille.
Kandeiskohan näistä hommeleista pikkuhiljaa väsätä FAQ "näin vinokoneesta 400hv+ eri tavoilla"?