Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 16.04.2011, 10:44:41
-
Vaihdoin ohjaustehostimen paineletkun kun entinen vuosi. Mahdoinko tehdä typerästi kun ajoin yhteensä noin 6 km
letkukorjaamoon autolla paineletku irrotettuna ja siis ilman tehostusta? Ajo onnistui yllättävänkin helposti vaikka
pysäköinti olikin aika työlästä. Nyt autotalliin ajaessani rattia käännettäessä kuuluu kirskuntaa / voimakasta rahinaa.
Onko ohjausvaihde vaurioitunut kun olen ajanut ilman paineita vai olenko unohtanut jonnekin kriittiseen paikkaan
työkalun joka kanittaa?
-
940ssa ainakin piti ääntä käännettäessä kun oli päässy ilmaa järjestelmään.
-
Ohjausvaihde ei tuosta vaurioidu jos ei sinne ole päässyt mitään roskia sisään. Pumppua voi ehkä ahdistaakin, mutta naapuri ajeli kyllä omalla 70:sellään vuoden päivät ilman tehostinöljyjä(tanko vuosi ihan solkenaan) ja uudella hammastangolla ja liemillä sekin pumppu pelasi moitteitta. Ilmaongelma on hyvinkin mahdollinen, tuntuiko ratissa vapinaa tuon kirskunan aikana? Jos kyllä, on kyse aika varmasti ilmavaivoista, mulla kesti melkein 100km omassa ennenkun oireet loppui kokonaan.
-
Tuo 100 km kuulosta sikäli tutulta, että kerran kun edellinen pirssi oli korjaamolla
pari viikkoa, sen jälkeen piti ajaa pitkään ennen kuin ohjauksesta hävisi nykiminen.
Kävin kuuntelemassa ja se kirskunta kuuluu nimenomaan vaihteen sisältä. Ikäänkuin
kaksi metallia hankaisi toisiaan vasten. Tuo ohjausvaihteisto on vuotanut jo hyvän
aikaa joten varmaan kannattaa jossain vaiheessa kuitenkin vaihtaa se uuteen.
Ohjaus tuntuu muuten kyllä pelaavan ihan hyvin eikä edes moottori pysäytettynä
ole hankala kääntää pyöriä kun ne on ensin nostettu maasta ylös. Ja kyllä se
käännellessä hiukka vapisee vaikkakaan ei ihan hirveästi. Ääni ei kuulu niinkään
hyvin ulos kuin sisälle rattiputken kautta.
Eli pitää nyt ajella ja kuulostella. Se kirskunta muuten vaimenee huomattavasti kun
pidän kädellä kiinni siitä letkusta jonka eilen vaihdoin. En ole vielä kiinnittänyt sitä
klemmaria joten se voisi hyvinkin vaientaa äänen niin ettei se ole näin häiritsevä.
-
Fiude oli nyt muutaman tunnin keula ylhäällä ihmetellessäni asiaa ja kun laskin sen alas ja
siirsin autoa, ääni oli hävinnyt. Näyttää siis ohjausservon tienoilta kuuluvan ja tuntuvan
mitä ihmeellisempiä asioita jos on päässyt ilmaa järjestelmään. Toivotaan, ettei ääni palaa.
:idiot2: :ristus
-
Jonkin aikaa oli hiljainen mutta alkoi jälleen kirskua. Välillä on melko hiljainenkin mutta välistä taas kitisee niin ikävästi, että tuntuu pahalta kääntää. Aivan kuin metalli hankaisi metallia vasten ilman voitelua. Tätä ei siis ollut aiemmin vaan tuli vasta sen jälkeen kun korjautin hydrauliikkafirmassa painepuolen letkun. Ajoin siis hydrauliikkafirmaan ja takaisin kotiin ilman tehostusta pumppu pyörien ilman paineletkua. Joku kertoi ettei tämä aiheuttaisi mitään ongelmia mutten ole nyt kyllä ihan varma asiasta. Myös ohjaustehostimen pumppu ääntää hiukka samaan viisiin eli metallinen voitelematon ääni. Voisiko hammastangon kitinä johtua liian pienestä paineesta? Ohjaustehoste kuitenkin tuntuu olevan ihan kohdillaan.
-
??? Onko hammastangossa niitten haitarikumien alla mitään voitelua vai onko ihan kuivat?
Joskus oli vastaavia oireita, vetäsin haitaria sivuun ja pyyhkäsin vähän rasvaa hammastankoon, loppui kitinät.
En tiedä kuuluuko tuolla mitään olla mutta ainakin auttoi... :D
-
Stetoskoopilla kuuntelin kun poika käänteli rattia ja se kirskunta kuuluu tasan rattiakselin ja hammastangon yhtymäkohdasta.
Paikallisen varaosaliikkeen omistaja kertoi, että hänellä oli samanlainen juttu 850:n kanssa ja syynä oli rattiakselin laakeri. Ottaa selvää hammastangon hinnasta ja voisi irrota suunnilleen samaan hintaan tehdaskunnostettu alkuperäistuote kuin mitä tulisi jenkkilästä tilattuna uusi (ties missä tehty kiinanihme). Ehkä luokkaa 380 euroa.
Kumpaakohan kaveri mahtoi tarkoittaa? Vasemmalla on laakeri (Bearing) ja sitten on myös pusla (Bushing). Jotenkin kuulostaisi enemmänkin puslan kitinältä. Puslan vaihto on jo konstikkaampaa kuin tuon laakerin, arvelelen. Kummallekaan ei Vadis edes kerro varaosanumeroa. Eikä noiden vaihto ehkä ole kovin suotavaakaan omin päin. Etenkin kun kummassakin haitarissa on jo ollut jonkin aikaa öljyvuotoa.
(http://www.mattikaki.fi/autot/ohjausvaihde.png)
-
VOI V***N IKENET! Vika löytyi. Sen painepuolen putken kierukka otti kiinni ohjausputken ristiniveleen josta aiheutui kirskuva ääni. Olisi toki pitänyt vanhana huoltomiehenä tajuta, että kun vika välillä hävisi niin tuskinpa se mikään laakeri on. Sitäpaitsi vika ilmestyi rempan jälkeen. Kaksi selvää merkkiä jostain korjaajan räpälöinnistä. Koskahan minäkin viimein opin? :uglystupid2:
Hyvä tietenkin, että vika löytyi MUTTA kun ehdin juuri eilen ostaa Saksasta varaosan. Tämä kyllä hieman vuotaa öljyä palkeista joten voisi olla syytä jossain vaiheessa vaihtaa mutta tuollainen osa vie tilaa autotallissa säilyttää joten pitäisi kai myydä pois. Sitten toki on varmaa, että ohjausvaihde hajoaa juuri kun olen postittanut paketin seuraavalle ostajalle. HRMPH!