Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: KariL - 29.03.2014, 13:10:56

Otsikko: B5244 T3 matalapaineturbo (2,4 5 syl)
Kirjoitti: KariL - 29.03.2014, 13:10:56
Jos B5244 T3 matalapaineturbon jakohihna katkeaa, niin onko siitä seurauksena venttiili- ym vauriot?
Onko siis ko 2,4 bensa koneen puristussuhde ja rakenne sellainen, että mäntä tapaa venttiilit jaon seotessa?

Otsikko: Vs: B5244 T3 matalapaineturbo (2,4 5 syl)
Kirjoitti: longjohn - 30.03.2014, 17:21:34
Kyllä siinä venttiilit mennee solmuun. Itelä just kävi sillai että vesipumppu jumahti ja remmi pomppi vituralleen -> venttiilit sökönä  :'(
Otsikko: Vs: B5244 T3 matalapaineturbo (2,4 5 syl)
Kirjoitti: KariL - 30.03.2014, 18:57:37
Vaurioituuko nokka-akselit myös, vai pelkästään menee venttiileitä. Kärsiikö kansi muuten?
Otsikko: Vs: B5244 T3 matalapaineturbo (2,4 5 syl)
Kirjoitti: pukema - 30.03.2014, 18:57:46
Jos on hyvä tuuri niin ei mee montaa venttiiliä, mulla katkes S80:n 24v kutosesta hihna --> 4 imuventtiiliä pikkusen vinossa.  :P
Otsikko: Vs: B5244 T3 matalapaineturbo (2,4 5 syl)
Kirjoitti: Nortti - 30.03.2014, 19:28:51
Yleensä vain imuventtileitä vääntyy eikä kanteen tule vaurioita. Mäntiin tulee jäljet, mutta eivät haittaa. Nokka-akselit eivät kärsi. Uusia venttiileitä löytyy mutta venttiilien säätö on hiukan haasteellisempi homma. Eli nokka-akselien laakeripukkien yläpuoli on yhtäkuin venttiilikansi. Kun kannen irroittaa niin nokka-akselit noiäusevat. Venttiilien ja nokka-akselien välissä on ohjuri, joka on samalla säätöpala. Niitä on eripituisia ja jos siitä haluaa hyvän, niin pitäisi hankkia juuri sopivanmittaisella säädöllä olevat ohjurit.