Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: hevy84 - 29.03.2014, 14:00:37

Otsikko: B5234T vs B5234T3
Kirjoitti: hevy84 - 29.03.2014, 14:00:37
jeps kertokaahan mullekkin viisaammat kannattaako vaihtaa B5234T tuohon B5234T3 kuinka paljon eroa koneilla ja onnistuuko esim poistamalla suora sytkän ja laittamalla vanhan pyörijän kanteen siis onko paikkaa kannessa?
ja mites tuo muuttuva nokka ? onko mahdollista laittaa normi hammaspyörä ton VVT tilalle?
onko samanlaiset lohkot ?
kertokaa joku viisaampi kaikki erot et tiedän mitä seuraavaksi suunnittelen.

kiitoksia kaikille jo etukäteen  :D
kyseessä -94 855 T5 aut.
Otsikko: Vs: B5234T vs B5234T3
Kirjoitti: sjs - 29.03.2014, 15:02:53
Noista moottorikoodeista en ole varma, mutta jos kerran T3 koneessa on VVT, ni homma ei ole niin simppeli.

Erona VVT koneessa on turbokoneessa pakonokan VVT, ja se että jakajan paikka puuttuu ja tottakai venttiilinsäätö on mekaaninen T3 (kaikissa vvt koneissa), eikä hydraulinen kuten T loppuisessa 850 volvon koneessa.

Mitään senkummempaa hyötyä et tuosta asiasta saa, pelkkiä haittoja vaan, eli joudut poistamaan VVT:n, vaihtamaan imunokan (muistaakseni tuo 850 koneen imunokka ei edes sovi paikalleen) ja imunokan joudut vaihtaan, koska muuten virranjakajalla ei ole uraa joka käyttää sitä. Pakonokassa löytyy kyllä ura turbokoneessa, mutta siinä on tehtaalta asento-anturi, enkä usko että virranjakaja käy siihen uraan, koska siellä on ruuvikierteet eikä reikää.

Eli jos kone on romuna, ni hommaa suosiolla samanlainen tilalle vaan eikä jotain sinnepäin, jos et ole asian ammattilainen (niitä on aika harvakseltaan foorumilla), pääset 100% varmasti helpommalla (nimimerkillä muutaman vastaavanlaisen helvetin tehnyt). :)
Otsikko: Vs: B5234T vs B5234T3
Kirjoitti: visa - 29.03.2014, 21:58:28
Jep nokat ei sovi päikseen uudessa ja vanhassa kanessa. Kansi taitaa vähän paremmin virrata uudemmassa tosin ei taida ihan heti pullokaulaksi jäädä tuo vanhempi ns n kansi. Jos vakio ohjauksella tehdään niin en vaihtasi jos ei tarkoitus ole kierätellä yli 7500rpm tosin vakio ohjaus lentää mäkeen yleensä noissa kohdin...
Otsikko: Vs: B5234T vs B5234T3
Kirjoitti: Lankku - 29.03.2014, 23:40:12
VVT-pyörällä varustetussa koneessa on samanlaiset urat molemmissa nokissa kuin vanhemmissakin. Ihan vaan sen takia, että nokkien ajoitustyökalun saa paikoilleen. Eli vanhemman koneen pyörijän pohjalevyn ja pakonokan asentotunnistimen kehän saa laitettua vanhoista. Mutta sitä en muista onko kannessa enää paikkoja jakajankannen tai pakonokan asentotunnistimen ruuveille. VVT-pyörästä pääsee eroon jäykistämällä sen, ei tarvitse vaihtaa tai poistaa.
Otsikko: Vs: B5234T vs B5234T3
Kirjoitti: hevy84 - 30.03.2014, 21:54:01
kiitoksia tiedoistanne ja kyllä oma kone on rikki luultaqvasti se 3 kk laakeri ainaki sellanen kilkatus kuuluu.
no pystyykös kk laakerit vaihtaa alakautta ilman koneen purkamista siis tarkoitan että öljypohja irtija laakerit sisään ja kovaa ajoa?  :P
Otsikko: Vs: B5234T vs B5234T3
Kirjoitti: Lankku - 30.03.2014, 22:55:20
Pystyy vaihtamaan, mutta kampiakselin laakerikaula ja kiertokangen pesä pitäis mitata ennen kokoonpanoa ettei kohta ole sama tilanne uudestaan. Ja niiden korjaamiseksi kone ois purettava.
Otsikko: Vs: B5234T vs B5234T3
Kirjoitti: sjos - 30.03.2014, 23:07:04
Sen verran nokista vielä, et erikokoiset laakerikaulat vanhassa vs uudessa. (oliko nyt N vs NR lohkot)

Tarkkaa mittää en nyt muista, 31 vs 33 tai 33 vs 35, mut parin millin ero kuitenkin oli.

Ja noita vvt häkkyröitä on juurikin jäykistelty, lukittu.

Sitä vaan en nyt ymmärrä, tuntuisi että noi koneet olisi fyysisesti samoja, b5234T ja b5234T3 ? Itsellä on kuitenkin b5234T6 ja on tuota vanhempaa komboo, eli -98. Jakajalla, mekaanisella kaasulla, pienemmillä nokilla...